Mnemosina, bunica lui Orfeu
de Cătălina
Buzoianu
E aparent lesne să
fabrici atmosfera de Crăciun. Îți stau la dispoziție reclamele ce te invită să
cumperi în regim de superofertă felurite produse mai mult sau mai puțin
folositoare, cu Moși Crăciuni pretinși tradiționali, grăsuni, roșii și cu
plete albe, dar și din aceia pe stil nou, adică stripperii diverselor Mihaele
ce se iluzionează a fi teleaste, dar și cu Crăciunițe proteviste de tip
Playboy. Mai ai la îndemână articolele de gazete compuse din mii de semne cu
iz sărbătoresc, reportaje televizate despre bucureștenii ce stau la cozi în
hypermarketuri, telefonul mobil de pe care dai și unde primești sms-uri
mai mult sau mai puțin inspirate ori modernizate. Moș Crăciun a devenit un
excelent agent de vânzări care sigur are vreo două- trei masterate în marketing
și-și pregătește doctoratul în strategii de promovare. Dar dacă sărbătorile de
Crăciun au cu adevărat un rost și nu se confundă cu moșcrăciunizarea agresivă
aducătoare de încasări uriașe, atunci e pentru a-ți acorda răgazul de a
reflecta la sensurile adânci ale vieții care înseamnă, desigur, ceva mai mult
decât eficientizare, calculabilitate, previzibilitate și alte cuvine de acest
gen ce ne-au invadat existența cotidiană. Când tocmai mă pregăteam să trec
pragul adolescenței, am auzit pe cineva la televizor rostind o frază ce mi s-a
întipărit în minte. O frază ce glăsuia că arta de a citi e arta de a gândi cu
puțin ajutor, iar acest ajutor sunt cărțile. O asemenea carte e, în afara
oricărei îndoieli, Mnemosina, bunica lui Orfeu scrisă de marea regizoare
Cătălina Buzoianu și apărută sub auspiciile Fundației Culturale Camil Petrescu
și ca supliment al revistei Teatrul azi. Am primit-o cândva în toamnă,
pe la începutul lui noiembrie, însoțită de o îndatoritoare dedicație din partea
autoarei. Cei ce au vorbit la lansare, ne-au spus că ne aflăm în fața unei cărți
ce trebuie citită imediat și că se parcurge pe nerăsuflate. Întâmplător, mai
toți vorbitorii îmi sunt prieteni, fie și numai de idei Marina Constantinescu,
Florica Ichim, Mihai Măniuțiu. Le-am respectat sfatul doar parțial și cred că am
făcut foarte bine. Nu încape îndoială, Mnemosina, bunica lui Orfeu se
citește pe nerăsuflate, cu pasiune pentru simplul motiv că autoarea ei e o
scriitoare în lege. Numai că acest volum ce reunește între coperțile lui trei
cărți într-una singură nu se cuvine parcurs în orice moment, la repezeală, în
tren ori în camere de hotel, locuri unde s-a cam petrecut viața mea în vremea
din urmă. Cartea merită să te bucuri de ea ca de o sărbătoare, nu doar ca de o
lectură oarecare, grăbită de detaliul că trebuie să o prezinți, comentezi,
recenzezi, cronichezi ș. a.m.d. De aceea am amânat lectura pentru zilele
liniștite ale Crăciunului și trimit cu oarecare întârziere la tipar reflecțiile
ce mi le-a prilejuit ea, reflecții poate mai puțin ordonate și organizate decât
mi-aș fi dorit. Încercând să scriu despre carte, mi-am dat seama câtă dreptate
are Cătălina Buzoianu când notează în Argument că Mnemosina e o muză
bizară (cam tembelă) în orice caz misterioasă ; adesea încurcă lucrurile, aruncă
fumigene, devine vicleană, imprevizibilă ; nu știi când smulge cu forcepsul un
adevăr adânc îngropat, iar adevărul ei nu e niciodată limpede.
Împărtășesc fără
rezerve opinia autoarei potrivit căreia experiențele relatate aici nu sunt
jurnale și nici nu pot fi numite simple amintiri. Cred, de asemenea, că ele
alcătuiesc un traseu întortocheat și capricios al memoriei, un traseu care
odată parcurs îți dă o imagine despre o viață deloc simplă, nicidecum comodă,
deloc răsfățată, făcută din bucurii imense și tristeți deopotrivă, din
experiențe capitale, din lecturi bogate și cu grijă asimilate, din
sensibilitatea și sensibilitățile adesea pe nedrept rănite ale unui om ale cărui
suflet și minte au plămădit mari spectacole ce , la rândul lor, au devenit
componente ale altor vieți. Căci e imposibil ca cineva care a văzut Să
îmbrăcăm pe cei goi, Ivona, principesa Burgundiei, Dimineață
pierdută, ca să amintesc doar câteva dintre montările pe care ai ocazia să
le rememorezi citind secvența File îngălbenite din caietele mele de regie
din partea I a primei cărți din volum, Novele teatrale, să nu se fi
simțit, după căderea cortinei, altfel, modificat, cum zicea Butor, și
modificat în bine. Să nu fi trăit o experiență unică, esențială, pregătită cu
asiduitate și dăruită cu generozitate grație comuniunii dintre actor și regizor
ce înalță spectatorul. Nu cunosc alt adevăr al profesiei noastre scrie
Cătălina Buzoianu în Novele teatrale- decât cel al comuniunii depline
dintre Actor și Regizor, al luptei pe viață și pe moarte dintre Actor și
Regizor, al izbânzii amândurora prin miracolul triumfător al spectacolului. Un
spectacol eseu în imagini, un spațiu al ideilor, spațiu al cuvântului,
spațiu al sufletului spațiu sonor care acționează asupra spectatorului la
toate nivelurile- intelectual, spiritual, afectiv, senzorial. Cătălina Buzoianu
a scris cu imagini , dar scrie și cu cuvinte, astfel născându-se caldele
portrete- omagiu dedicate unor mari oameni de teatru precum Octavian Cotescu,
Mihai Dimiu, Valeria Seciu, Miriam Răducanu, Valentin Silvestru, Mihai Mădescu,
Lia Manțoc, Radu Penciulescu ( în Novele teatrale) sau Giorgio Strehler
( în Mnemosina, bunica lui Orfeu-Miscellanea) , a treia parte a
volumului, ori eseuri asupra unor piese și dramaturgi care au chinuit-o pe
regizoare spre a-i însemna viața. Citim astfel însemnate studii de
antropologie teatrală prilejuite de opera unor scriitori asemenea lui Cehov,
Cervantes, Strindberg, Lorca, reunite în Mnemosina, bunica lui Orfeu. Dar
alături de lucrări de cercetare științifică și-au aflat locul în această carte
povești spuse cu pasiune, cu dragoste, cu implicare, povești despre sine precum
Casa copilăriei ori Îmi amintesc de mama, ori povești despre
alții, istorisite cu discreție, fără cerneala telenovelei (Povești de
dragoste). Nu doar la Veneția ajunge caravela încărcată cu mătasea
mitologiilor străbătute, cum afirmă regizoarea în textul Turandot și
structurile sale profunde. I se mai întâmplă să ajungă și pe la Brăila,
punct terminus al minunatei expediții spectacol Odiseea 2001 ce s-a
dorit o pledoarie pentru o Mediterană fără violențe, fără război, o adevărată
fraternitate. Dar cum numai politicienilor și doctorilor în retorică le e la
îndemână să țină pledoarii făcute doar din simple cuvinte, Odiseea 2001 a
cărei istorie e împărtășită în cartea Vaporul interior, celor ce în 2001
s-au încumetat să facă această expediție la marginea vieții, dincolo de
hotarele nebuniei le-a fost dat să lupte nu doar cu capriciile naturii pe care
frecvent le-au îmblânzit prin minunea spectacolelor cu geometrie variabilă, ci
și cu mărunte orgolii umane. Și totuși
Cătălina Buzoianu e convinsă că alături
de cei ce au creat Odiseea a îndeplinit o misiune sacră. Putem mulțumi pentru
crâmpeiul de viață ce ni s-a dat. O oglindă vastă și nu un ciob, în care am
citit universul întreg și am înțeles drumul omului prin el însuși, pe harta
Mediteranei noastre interioare.
Așa după cum spuneam,
am navigat pe această Mediterană interioară despre care dă seama Mnemosina,
bunica lui Orfeu în zilele Crăciunului 2005. În zile de vacanță petrecute
într-un orășel în care nu există teatru. În zilele în care, de câțiva ani
încoace, în România, teatrele intră, paradoxal, în vacanță. În zilele în care eu
însumi doream să mă vindec de supradoza de teatru administrată conștient prin
specificul participării la un juriu de nominalizări la premiile UNITER. Dar m-am
vindecat de respectiva supradoză grație teatrului orânduit prin cuvinte de o
mare doamnă a scenei românești, un spirit de excepție, o ființă cu totul
specială, deopotrivă generoasă și orgolioasă, dar cu un orgoliu justificat de
temeinicia a ceea ce a construit o viață lovind percepția spectatorului prin
toate porțile simțurilor. |