Fișele unui memorialist
(55)
Copilăria mea a fost atît de
profundă, de acaparantă, încît nădăjduisem să nu se termine vreodată. Mi-era
rușine să spun că am împlinit 15 ani
*
Din fragedă copilărie
(6-7 ani), am fost pasionat de istorie. Nu mă interesau cărțile ,,pentru copii
și tineret în schimb îmi imploram părinții să-mi cumpere cărți de istorie, a
căror dobîndire reprezenta o dorință dogorîtoare. Chiar în timpul liceului
citeam multă istorie, mereu nemulțumit de ce-mi ofereau manualele și orele de
clasă, voind să-mi ,,completez cunoștințele cu ajutorul a zeci și zeci de cărți
pe care le procuram cu greutate. Nu-mi erau străini N. Iorga, Const.C. Giurescu,
V. Pârvan, D. Onciul, I.Lupaș, P.P. Panaitescu, C. Gane, Const. Kirițescu, Gh.
Brătianu, pe deasupra mă delectam cu scrierile străine în domeniu pe care puteam
pune mîna, de la Istoria Revoluției franceze a lui Carlyle la biografiile
editate de Scrisul Românesc Craiova. Explicația? Încerc a o da acum ca fiind o
încercare instinctivă de-a mă apăra împotriva chemării introspective care sta să
mă invadeze, apelînd la eposul impozant al trecutului omenirii precum la o
pavăză. O pavăză a celei mai masive obiectivități, zadarnic înălțate împotriva
acutului, dizolvantului subiect liric
*
Miezul durerii să-l
constituie oare o candoare sălbatică?
*
În ajunul unor zile de
Paști, dau peste următoarele cuvinte ale Monicăi Lovinescu, atît de actuale:
,,Am fost o turmă și am acceptat să paștem. Din nefericire, acest lucru nu ne-a
salvat: mieii nu sînt numai tunși, ei mai sînt și înjunghiați.
*
,,De la 23 August
1944, Marin Preda se plimba de la Capșa la Mogoșoaia, de la Pelișor la Paris. A
dormit, timp de două decenii, în patul prințesei Martha Bibescu, al reginei
Carmen Sylva și al Duduii Elena Lupescu. Talentul său a amorțit. Creierul și
inima au pus său de oaie țurcană. N-a mai trecut pe la Vlașca decît în automobil
și în documentare, ca un turist american. N-a mai mirosit pișat de vită și
balegă, zambila, busuiocul sacerdotal și pămîntul reavăn. Aceste elemente
primordiale din Moromeții I s-au răzbunat în Moromeții II.
Viziunea lui despre lumea rurală fusese o minciună. Marin Preda nu mai este un
costoboc, ci un xenofil, o unealtă oarbă, de două decenii, în mîinile dibace ale
următoarelor condeie din confreria șablonardă: N. Tertulian (un elegant sibarit
sfertodoct, cu pseudo-idei, și un Petronius pe dulcea noastră Dâmboviță),
Georgeta Horodincă (eleva istoricului josnic Barbu Câmpina și a lui Mihail
Roller). Horodincioaia făcu de praf pe bietul Titu Maiorescu și pe
Jean-Paul Sartre (ce titluri a avut sau are această savantă cocoțată?); Mihai
Beniuc și privighetoarea tălmăcitoare fără limbă Ema Beniuc; contesa lirismului
contemporan, nimfa exasperată și crudelă, Nina Cassian; inima tăiată în săbii
felurite a elegiacului bașbuzuc și mareșaloid Eugen Jebeleanu (năuc ideologic
al istoriei contemporane). Cercul nu se închide aici. Dar nu trece de duzină.
I-aș fixa cu ace subțiri în Insectar literar și aș scrie pe deasupra:
Ubi bene ibi Marin Preda & Co. Lipsa de sinceritate în artă și ideologie se
răzbună imediat. Poți comite erori de bună credință și lipsă de orientare de
moment efemer politicastru. Testimoniul scriptic sau oratoric rămîne sacru prin
autenticitate, elan, lirism. Marin Preda pune în gura lui Ilie Moromete fraze și
alocuțiuni interzise pînă la cotitura PCR din aprilie 1964. La ce folos? Un
romancier poate avea viziuni. Ilie Moromete nu putea anticipa terminologia din
1945-1947 în anul 1938. Minciuni gogonate și incartade de limbaj (Petre Pandrea).
*
Interersant, Petre
Pandrea care are numai vorbe de laudă la adresa oltenilor din rîndul cărora
provine (,,Sînt înmărmurit de hărnicia oltenească; ,,Oltenii nu cunosc felonia
etc), schimbă foaia în contextul unui comentariu acid consacrat lui M.
Sadoveanu, ale cărui rădăcini paterne erau alutane: ,,Este drept că Sadoveanu
poartă o cobiliță de uvete pe umăr. Este cobilița ereditară a gorjenilor, care
sînt capabili să taie un gît de cal pentru un clopoțel cu sunet argintiu. Ca
să vezi!
*
N-avea oare dreptate
bătrînul Dobrogeanu-Gherea cînd afirma că singura revoluție reală în România ar
fi respectarea Constituției și a legilor?
*
Ni se recomandă ca din
două rele să-l alegem pe cel mai mic. Dar Răul, ca și Binele, n-are dimensiuni,
pierzîndu-se ca un fum sau ca un gaz în atmosfera sufletului.
*
Indecizie înseamnă
totuși libertate.
*
Suferința trebuie să
se individualizeze. O suferință prea generală, care e a tuturor și a nimănui,
își tocește semnificația.
*
Tot ce e prea
încăpător devine într-o anume măsură frivol. Numai individualizarea conservă cu
eficacitate factorii spiritului, dramatizîndu-i într-un chip irepetabil.
*
Inteligența: jubilația
îndoielii.
*
Fără ignoranță n-ar
exista surpriză. Iar fără surpriză, viața spiritului s-ar atrofia. Deci trăiască
ignoranța!
*
,,Dacă nu poți fi om
de geniu, fii înțelept. De altfel nu e mai comod? (Jules Renard).
*
E drept că apa trece,
pietrele rămîn. Dar cum rămîn? Șlefuite, cu înfățișarea schimbată cîteodată pînă
la nerecunoaștere.
*
Imperfecțiunile de
expresie din scrisul unui mare autor sînt precum scamele de pe haină. Le poți
înlătura cu ușurință.
*
,,Stagnarea asta mă
otrăvește. Mă sufoc într-o apă stătută. Ca păstrăvului, îmi place și mie să urc
ămpotriva curentului (Gide).
*
,,Săptămîna trecută,
pe OTV, în timp ce Alex Mihai Stoenescu (într-un pulover anchior cu logo Lacoste
neblurat) dădea din mîini și le explica lui Vartan Arachelian și unui istoric pe
nume «Marian» cum & de ce niciodată, în România, n-a existat democrație
(nu, nici măcar în perioada interbelică), cum a fost cu Cuza, Carol (I & II),
Iorga, Tătărăscu, reformele agrare, «funciare» ș.c.l., pe burtiera de
dedesubtul acestor importantissime discuțiuni a curs următorul «panseu»: «Nu
mai vorbi de eșec. Nu e eșec, e o lecție de viață». Semnat: Oprah Winfrey.
Marile spirite, nu-i așa, se întîlnesc. Pe OTV (Dilema, 2005).
*
Trecutul e mai
primejdios decît viitorul pentru că e o realitate devenită ficțiune, pe cînd
viitorul e o ficțiune care încă n-a devenit realitate și nu există nici o
garanție că va deveni.
*
Uneori te simți mai
sărac prin ceea ce știi și mai bogat prin ceea ce nu știi.
*
După cum un bărbat și
o femeie într-un cuplu nu pot vorbi mereu despre dragoste, nici un artist nu
poate vorbi mereu despre arta sa. Uneori preferă să nu vorbească deloc.
*
Dacă pretinzi prea
multe fapte pentru a omologa principiile, umilești principiile. Dacă te
mulțumești cu prea puține, umilești faptele.
*
,,Inspirat de buna
tradiție augustiniană, retractez ce-am scris în 1996 despre sau mai curînd
împotriva lui Emil Cioran. Publicasem atunci un text unde, străduindu-mă
cioranian către o expresie impecabilă, arătam de ce nu l-am vizitat pe filosof
cîtă vreme am studiat în orașul adoptiv. Pe scurt, Cioran taxat drept «Iuda
cochet» nu era iertat pentru «blasfemiile» sale. Se poate să nu crezi,
preferînd etica paradoxală a «neantului». Dar de ce să-i rănesc pe cei care
cred? Cît venin a putut acumula acest detractor al creștinismului dacă a
încredințat hîrtiei orori în fața cărora Nietzsche însuși ar fi ezitat? Și
încheiam (amărîndu-l, din păcate, pe fratele său Aurel) cu sugestia că Dumnezeu,
pe care-l înjurase necontenit, l-ar fi pedepsit pe Cioran printr-o simbolică
degenerescență finală. Eram sinistru. (
) Concilierea cu pseudo-nihilistul din
Cartierul Latin a fost posibilă și pentru că eu însumi m-am schimbat. Înțeleg
astăzi că un destin religios sucombă în previzibil; dialogul cu Das Ganz
Andere este pulsatil și intermitent, asemenea luminii. (
) Creștinul cu
etichetă îmi pare suspect de fraudă. Mă deranjează oportunismul eschatologic al
celor care, rostindu-se într-un veșnic acord ortodox, forțează verdictul
dreptului Judecător. Nici chiar marii duhovnici nu-ți spun ceea ce aștepți să
auzi de la ei. Te surprind, așa cum te surprinde Cioran care, ocupat cu demonia
lui insomniacă, i-a invidiat mereu pe mistici. Deși flamboaiantă (ca un salon
infernal), apostazia lui Cioran țintește în fond fariseismul pe care Mîntuitorul
l-a tratat cu biciul. Budist eșuat, autor care-și disprețuiește sincer «opera»,
histrion care continuă să scrie (deși e inutil) și care continuă să trăiască
(doar pentru că s-ar putea sinucide), Cioran a fost un om adevărat, plin de
compasiune și de o rară onestitate. Regret acum că, din cauza unui orgoliu
meschin, n-am urcat niciodată scările pînă la chilia unde s-a ostenit
(Teodor Baconsky).
*
Pastișa: un clasicism
devalorizat precum o bancnotă scoasă din circulație.
*
Donjuanismul lecturii.
Cu fiecare carte iubită, treci de la o fantasmă la alta, erotizîndu-le în
succesiunea lor. Mariajul cu o singură carte e, după cum se știe, teribil.
*
Imiți ceea ce nu
reușești să faci tu însuți. Dar neputința se maschează printr-o iluzorie
ușurință. Dacă a imita înseamnă într-un fel a ucide modelul, n-am putea vorbi
oare, la pastișori, de acel ,,sînge rece pe care și-l declară adesea asasinii
profesioniști?
*
Contrar aparențelor, a
imita reprezintă a atenta la unicitatea obiectului imitației. Nu a-l conserva
printr-o copie imposibilă, ci a unelti la distrugerea lui. În acest caz
venerația declarată e un sacrilegiu.
*
,,Peste 250 de oameni
de cultură din țară și străinătate adresează autorităților un nou protest față
de ridicarea unei săli de sport în apropierea cimitirului din Lancrăm unde este
înmormîntat Lucian Blaga, cerînd demontarea construcției. Protestul este adresat
președintelui Traian Băsescu, premierului Călin Popescu Tăriceanu, ministrului
Culturii și Cultelor, Mona Muscă, și ministrului delegat pentru Lucrări Publice
și Amenajarea Teritoriului, Laszlo Borbely. Sala de sport amplasată în imediata
apropiere a mormîntului lui Blaga a stîrnit controverse încă de anul trecut,
cînd o serie de intelectuali și rude ale poetului s-au exprimat împotriva
«desfigurării» și «profanării» cimitirului din Lancrăm. Semnatarii printre
care se numără Ana Blandiana, Gabriel Liiceanu, Emil Hurezeanu, Nicolae
Manolescu, Andrei Pleșu, Horia-Roman Patapievici, Octavian Paler, Mihai Mănuțiu,
Nicolae Breban, Constantin Bălăceanu-Stolnici, Zoe Dumitrescu-Bușulenga și
Victor Rebengiuc denunță «ilegalitatea» consfințită prin comisii
interministeriale și cer demontarea construcției și mutarea ei pe un alt
amplasament (Mediafax).
*
Întîlnesc cîteodată pe
străzile Amarului Tîrg pe cîte un bătrînel care poartă la reverul hainei sale
ponosite o decorație. Bătrînelul, veteran de război sau cavaler al
stahanovismului, e mizer ca și veșmîntul său, dar dorește cu încăpățînare o
recuperare, o relansare sublimă prin mijlocirea acestui însemn al tinereții
sale. Desigur, îmi inspiră milă. Însă o milă care transcede sărmana-i persoană
îndreptîndu-se și spre societatea care, măcar în subconștient, suferă și ea,
dacă-și îngăduie a trimite ca mesageri ai mîndriei sale devenite tragi-comice
asemenea jalnici figuranți.
*
Să fie norocul un
talent al vieții ca atare? ,,Talent, spune Novalis, pentru istorie sau soartă.
*
Imperfecta asimetrie a
viselor în raport cu realitățile nesatisfăcătoare pe care au aerul a le corija.
Veșnica lor ținută în răspăr. |