Blazonul revistei
Familia:
eseul și critica de întîmpinare
Citită de-a lungul
aparițiilor ei, orice publicație, împotriva instabilităților inerente, scoate la
lumină, unei priviri atente, anumite tendințe definitorii, forțe de coeziune sau
anumiți factori de coagulare. Două personalități dețin acest rol în istoria noii
serii a revistei Familia, aceea care începe în septembrie 1965: Gheorghe
Grigurcu și Dumitru Chirilă. Pentru sectoarele criticii literare și criticii
de teatru, ei sunt factorii de stabilitate; dețin performanța unei colaborări
permanente din 1965 și până în 2005, nelipsiți din nici un număr al
Familiei. S-au adunat 40 de ani, cu care intră, indubitabil, fără rivali, în
cartea recordurilor revistei Familia: recordul de fidelitate. Dumitru
Chirilă, răpus de boală, a abandonat cursa în mai 2005. Gh. Grigurcu a rămas
fără concurent. Misiunea critică de teatru a fost preluată de Mircea Morariu,
al cărui prestigiu a crescut constant, sprijinit generos de peste 20 de ani de
Dumitru Chirilă.
Deschidem un scurt
tunel al timpului, la capătul căruia pâlpâie ademenitor-nostalgic fumusețea
stinsă a luminiței unui an 1965 sau a mai multora. 1965 e un an de grație nu
numai pentru noua serie a revistei Familia, ci și pentru scriitorii care
se pot aduna în jurul ei și se pot exprima aici. Ovidiu Cotruș și Nicolae Balotă
se alătură, ca redactori, forțelor locale. Cercul literar de la Sibiu se
regrupează aici, după altă tentativă din anii 55-60 de a se aduna la București
în jurul revistei Teatrul, tentativă a cărei inițiativă a avut-o I. D.
Sârbu (a se vedea una din scrisorile sale către Deliu Petroiu, în România
literară, nr. 17 din 1998). Vor apărea frecvent în revista Familia
din acești primi ani ai noii serii: Ștefan Augustin Doinaș (ca traducător, iar
de la nr. 5 din 1970 timp de aproape un deceniu va fi titularul rubricii de
Poșta redacției, spre care s-au îndreptat multe din speranțele de debut ale
tinerilor poeți de atunci), I. Negoițescu (stârnind în 1968 o adevărată furtună
cu proiectul de istorie a literaturii române), Cornel Regman; vor fi introduse
în sumar poeme reluate postum din creația lui Radu Stanca; fostul lor profesor,
Henri Jacquier, figurează în numărul 2 din 1965 cu studiul critic Osmoza
poeziei, urmat de alte colaborări. Colectivul cerchist și-l adaugă la
Familia pe Radu Enescu, din mai 1966, venit ca redactor șef adjunct de la
Steaua, unde evadase pentru scurtă vreme din viesparul Tribunei
clujene. Regruparea unei bune părți din scriitorii Cercului literar de la
Sibiu în jurul revistei Familia constituie cel mai important titlu de
noblețe al etapei de început. Intervalul 1965-1971 este perioada cea mai fastă,
de adevărată glorie, pentru critica de la Familia, ca dealtfel pentru
întreaga revistă și, dacă extindem câmpul de aplicație al aprecierii, pentru
întreaga literatură contemporană.
În sectorul criticii
literare, revista își câștigă de la început succesive colaborări de prestigiu.
Reținem numai din primele numere din 1965: Șerban Cioculescu e prezent în
numărul 1 cu un articol de istorie literară, Răsfoind o colecție a revistei
Familia; tot în primul număr Perpessicius scrie despre Mateiu Caragiale;
în al doilea, Vladimir Streinu se află printre cei care salută apariția
revistei, alături de alții, dar adaugă și colaborarea sa cu articolul
Coincidențe și anticipări eminesciene; în același număr 2, Alexandru
Paleologu răspunde la întrebarea Cum se joacă teatrul antic?; în numărul
3, Mircea Zaciu scrie despre Mihail Sadoveanu. În anii următori se vor alătura
Matei Călinescu, Sorin Alexandrescu, Edgar Papu, Marcel Petrișor, Marin Bucur,
Eugen Luca și mulți alții; din 1971, Virgil Nemoianu susține rubrica Morala
și stilul. În anii '80, N. Steinhardt a colaborat statornic.
Făcând un salt în
timp, îmi amintesc cu plăcere de publicarea în două părți a capitolului din
Istoria critică... despre Țiganiada, în vara lui 1989, pe care
Nicolae Manolescu a avut amabilitatea să ni-l ofere; studiul a stârnit
suspiciuni la cenzură și era să fie oprit la jumătate. De altfel, revista
Familia a pus în nenumărate rânduri probleme mari cenzurii. Am să dau numai
două exemple, din două epoci diferite. În numărul 1 din 1965, M.N. Rusu prefața
publicarea unor fragmente din eseul filosofic al lui Camil Petrescu,
Substanțialism (ce va fi publicat integral în două volume abia în 1988, sub
titlul Doctrina substanței); în numărul 2 apare un eșantion generos de
text, dar continuarea e curmată sub învinuirea de filosofie nemarxistă; însă
fusese făcut un gest important de istorie literară, atrăgând atenția asupra
unui text inedit de anvergură. În numerele 7, 8 și 9 din vara lui 1988, am
inițiat o anchetă despre cele mai importante 10 cărți din toată literatura
contemporană, la care au răspuns mulți critici activi ai momentului: Cornel
Moraru, Al.Cistelecan, Radu Călin Cristea, Radu Enescu, Gheorghe Grigurcu, Dan
C. Mihăilescu (toți în nr. 8), apoi Marian Papahagi, Constantin Trandafir,
Mircea Mihăieș, Dumitru Chirilă (în nr. 9), dar de la numărul următor șansele
continuării au fost curmate, de alarma cenzurii și de alergia la impunerea unei
adevărate ierarhii a valorilor.
Făcând un bilanț
patetic, trebuie să spunem că a apărut în Familia din 1965 și până azi
toată floarea cea vestită a criticii românești, de la Cluj și București, Târgu
Mureș și Brașov, Timișoara și Rohia, uneori și de la Iași, Craiova sau din alte
părți ale țării.
***
Două aspecte, prezente
fluctuant prin forța împrejurărilor, de-a lungul a patru decenii, merită a fi
remarcate prioritar și subliniate. Critica de la Familia s-a orientat
pe liniile de forță a două tendințe: eseistica și critica de întâmpinare.
O bogată critică
eseistică e ilustrată memorabil de Ovidiu Cotruș, Nicolae Balotă și Radu
Enescu, având o mare deschidere culturală și filosofică, a cărei perioadă
fertilă a fost, cum spuneam, intervalul 1965-1971, urmată de încercări disperate
de a ține steagul eseului sus până astăzi și de a-l arbora în permanență ca un
blazon al revistei. Nu-i putem uita, la acest capitol, pe Virgil Nemoianu și N.
Steinhardt, care au colaborat statornic: primul, în anii '70, al doilea, în
anii '80. Nu putem ignora nici vecinătatea cu filosofia culturii, domeniu în
care au activat semnificativ în paginile revistei Petre Țuțea, Mihai Șora,
Mircea Malița, Crăciun Bejan, Corneliu Mircea; mai aproape de noi au
întreținut și întrețin spațiul publicistic al filosofiei sau politologiei
Traian Ștef, Florin Ardelean, Tiberiu Ciorba (între timp plecat dintre noi), din
cadrul redacției, iar din afara ei, Dorin Ștefănescu, Alexandru Pop, Ionel
Necula. Dar am ieșit din sfera criticii eseistice, îndepărtându-ne de
literatură, păstrându-ne în perimetrul atât de generos al eseului.
În al doilea rând, e
de remarcat critica de întâmpinare, întotdeauna pregnantă, demnă, incisivă la
Familia, situată pe creasta valului actualității. E meritul esențial și
constant al lui Gheorghe Grigurcu, care a știut să păstreze azimutul maiorescian
și lovinescian al opțiunilor estetice. O critică strict estetică în receptarea
prezentului literar a fost sprijinită la început, în deceniul șapte, de
cerchiști. Nicolae Balotă i se alătura din când în când lui Gheorghe Grigurcu
la cronica literară. Radu Enescu vine cu forțe proaspete îndeosebi după 1970,
după plecarea lui Nicolae Balotă din redacție. Cornel Regman colaborează
sporadic, dar colaborează. I Negoițescu e prezent la început, în anii 65-68
cu articole despre clasici, dar are un impact extraordinar la publicarea
planului Istoriei literaturii române (în nr. 2 din februarie 1968).
Din ianuarie 1971, I. Negoițescu deține rubrica de critică literară Lampa
lui Aladin, animată de intenția valorizării unor tendințe semnificative ale
actualității. Evident că echipa s-a înnoit pe traseu cu forțe proaspete și
sunt de relevat câteva predări de ștafetă. Gheorghe Grigurcu face cursa de la
un capăt la altul, fără odihnă timp de 25 de ani, din 1965 până în 1990, la
cronica literară a revistei, în anii de după revoluție mutându-se la alte
publicații, păstrând la noi însemnările mai ușoare de la rubrica Asterisc.
Sunt câteva modificări de aplicație din 1965 până în 1990: la început scrie
despre poezie-proză-critică, fiind unicul cronicar literar, apoi numai despre
poezie și critică, mai târziu numai despre poezie, când i se alătură alți
semnatari, iar în anii din urmă numai despre critică. În finalul lui 1975 este
ispitit la cronica literară Marin Sorescu, pentru scurtă vreme, dar la
Ramuri își va continua aventura. Este cooptat, în 74-75, Valentin Tașcu la
pagina de recenzii, trecând în 1976, experimental, la cronica de proză.
Cea mai inspirată
strategie redacțională s-a dovedit, după 1975, atragerea tinerilor echinoxiști,
aflați în căutarea unui rol de jucat după absolvirea facultății clujene.
Echinoxist temperat, după ce re-debutase anul anterior în Familia, în
1976 Al. Cistelecan este înrolat la cronica literară, mai întâi pentru cartea
de proză, scriind incisiv despre Grigore Zanc (în nr. 5 din 1976), despre Fănuș
Neagu (în nr. 6) și, mai generos, despre Galeria... lui Constantin Țoiu
(în nr. 7); de la nr. 9 din 1976, preia cronica de poezie, scriind despre Dan
Rotaru, apoi despre Cezar Baltag și așa mai departe timp de zece ani, până se va
muta la revista Vatra. Estimp, Gheorghe Grigurcu se instalează la
cronica de critică, iar cartea de proză se află în atenția lui Valentin Tașcu,
scriind cu intemitență, până ce își va asuma misiunea Virgil Podoabă. În anii
75-76, când era și redactor, Mircea Constantin, alt echinoxist, se ocupă de
cartea de debut. Nu trebuie să uităm că primul redactor echinoxist al revistei
a fost criticul Mircea Constantin, nu pentru multă vreme, căci s-a retras apoi
treptat din viața literară, întâi la așa-zisul comitet pentru cultură, iar apoi
la Biblioteca județeană, fiind în cele din urmă nevoit să intre într-o
nedorită umbră, din motive de boală. După retragerea lui Al. Cistelecan de la
cronica literară, Marius Lazăr a beneficiat de șansa aprecierii sistematice a
cărților de poezie, dar după 1990 s-a refugiat în domeniul universitar clujean
al sociologiei. După 1990, Ioan Moldovan a preluat cronica de poezie. Infuzia
echinoxistă a dinamizat critica de întâmpinare din revistă. De trei ani, foarte
tânărul Marius Miheț s-a alăturat echipei de cronicari literari, pentru partea
de proză.
Anii '80 au însemnat a
doua perioadă fastă pentru critica de la Familia, de astă dată în
sectorul întâmpinării sau al receptării imediate. Gheorghe Grigurcu Alexandru
Cistelecan Virgil Podoabă au făcut cel mai puternic triumvirat la cronica
literară, din toată istoria recentă a revistei, coaliție ruptă din păcate spre
1990 și mai mult după aceea, de învălmășeala schimbărilor. În 1990, au fost
redactori, pentru câteva luni, Virgil Podoabă și Gheorghe Perian. Infuzia
echinoxistă, în doze progresive, a dat sectorului critic al Familiei o
altfel de vitalitate. Chiar dacă accentul s-a schimbat de pe eseistic pe
axiologic, opțiunile s-au păstrat în același mare vad care a îngăduit o
continuare în spirit a lovinescianismului cerchist, într-un context nou, de
către intransigența critică echinoxistă, care nu și-a pierdut niciodată capul,
nici busola, în vârtejul politic, oricât de derutant și de agresiv. |