Iadeș*
Am apucat și eu să
scriu zece nuvele. În afară de asta mă vreau singur ți independent, dar trăiesc
corigent față de cei pe care-i iubesc sau de care m-am legat.
Doi oameni se
întîlnesc doar atunci cînd ies din ei. Cam așa ca doi cetățeni a două țări
străine: cînd unul sau amîndoi sunt în călătorie. Căsătoria e o asemenea
călătorie prelungită.
Viața e o treabă care
se învață și se uită ca oricare alta.
M-am săturat de
zîmbetul prețios și tîmp al inteligenților de împrumut. Mediocritatea în
contact cu litera devine infirmă. Ar fi putut rămâne oameni întregi dacă nu se
apucau să devină autori.
M-am simțit bine
printre oamenii care nu scriu, Nu sunt în stare să confecționez idealuri
literare. Nici să particip.
Sufăr de insomnia
omului fără perspectivă. Toți în jurul meu aranjează ceva, iar eu încerc să mă
obișnuiesc cu nimicul.
Am descoperit de mult
că viața trebuie împărțită în perioade provizorii.
Încep să am păreri
despre toate și despre toți: Inteligența e molipsitoare. Sărăcia sufletească
a vorbei multe.
Filosofarea de orice
fel e o soluție provincială. Trăim în revoluție și nu în sistemul ei filosofic.
Totul e să știi să deschizi ochii.
Mă gîndesc la comunism
ca la un vis al omului care vrea să scape de singurătate și-mi este tottuna dacă
m-a făcut Dumnezeu sau mă trag din maimuță.
De fapt reîntîlniri nu
există.Oamenii odată despărțiți sunt și rămîn despărțiți. Oamenii nu-și pot
pretinde unul altuia să rămînă pe loc. E o chestiune de bun simț.
Dacă cineva îți
compune dinainte, ca Turgheniev, și în amănunt, pe fișe, biografiile
personajelor despre care vrea să scrie, sau dacă pur și simplu începe să scrie,
pornind de la un cuvînt, de la o atmosferă neașteptată ce se degajă din
îmbinarea a două propoziții, sau de la o replică toate astea nu au o
importanță de temei și depind oarecum de temperament și oarecum de epocă.
Scrisul trebuie să fie
o treabă grea de-ndată ce îmi vine să mă sinucid în fiecare dimineață și
totuși nu scriu.
Există un impas al
ideilor înalte. Mai ales, evident, cînd vremile-s sentimentale.
Înțelepciune
accepțiune. E calea spre înțelegere. Pornind de la viață și nu de la idei.
Îmi propun o medie de
400 de cuvinte pe zi. (Poezia e o treabă și proza alta. Pentru proză trebuie să
te așezi în fiecare zi la masa de lucru. Pentru poezie poți să n-o faci
aproape niciodată.)
Strașnic ce mă
incomodează seriozitatea și inteligența. Chiar și fără ghilimele.
Exemplul lui Picasso:
bate și ți se va deschide.
Viața e o mare
bazaconie. Dacă știi să înțelegi chestia asta la timp, să o înțelegi cu
bucurie, ai făcut o treabă bună.
Un lucru început, bun
rău, trebuie dus pînă la capăt. Strică de zeci de ori mai mult un lucru
neterminat, decît unul terminat greșit.
Transcrierea
realității duce la platitudine. Faptul scris trebuie să depășească faptul real,
să-l conțină; chiar dacă nu e mai mult.
În fiecare zi cînd te
trezești dimineața gîndește-te că ești liber și totul este posibil. Încearcă!
Îndrăznește!
Alternează
manuscrisele. Nu te sufoca.
Singura formă de
inspirație este să fii inspirat să te întorci la timp acasă. Nu te cheltui, nici
acasă, cu făcutul ordinei în sertare, cu grafice de activitate, cu planuri de
perspectivă. Există o singură ordine valabilă, aceea a muncii pe manuscris.
Gîndește-te mereu
asupra unui lucru pe care l-ai scris prost: Același lucru s-ar fi putut scrie
și bine.
Cred că încep să-mi
înving inerția. Mai mult ca orice mă ajută la asta exemplul oamenilor activi.
Bărbatul se deosebește
de fătălău prin felul cum face sau nu face un lucru. Căci bărbatul e
puternic, fătălăul șmecher.
Sunt nemulțumit.
Ce-mi lipsește?
Ideile mă încurcă.
Mi-am pierdut
indiferența. Am avut-o vreodată?
Mă chinuie ideea că
scrisul e o detașare. Cu toate că știu că nu e.
Si selbstverachtung.
Scrisul e o treabă
care se face singur și pe tăcute. Cînd străzile sunt goale, gîndești mai bine.
Oamenii trec,
pățaniile rămîn ! Aceleași pățanii, oamenii alții, aduși de biologie și
istorie. Povestitorul: scoate cîte o pățenie din rîu și o pune pe mal să se
vadă.
Semnele bărbatului:
Calmul, echilibrul și fapta.
Scrisului meu i se
potrivesc iubirile nepermise. Cele îngăduite de toată lumea sunt timp pierdut
prin cafenele. Nevasta nu mi s-a potrivit pînă acum decît o singură dată. Mi-e
dor de muzică.
Înainte de a da un
telefon sau de a pleca de acasă, întreabă-te: am chef? n-am chef? Ești liber, ce
dracu!
Senzația că nu
trăiești niciodată decît o jumătate de adevăr; suntem condamnați la falsitate.
Am nevoie de un om pe
care să mă încerc. Întălnirea și dialogul de cele mai multe ori îmi fac bine.
Cînd nu, înseamnă că am o stare mediocră.
Titlu: Tudor Arghezi,
sau poezia proprietății private.
Nu mă interesează atît
personajul, cît îmtîmplarea. Ceea ce e în afara omului?
Starea de corigență
sufletească: spirit gospodăresc aplicat sufletului tău.
Opt țigări și șpiț de
cireș. Teoria relativității a lui Einstein.
Trebuie să-ți creezi
și să-ți păstrezi universul tău epic.
Îl voi citi pe
Spengler.
Libertatea lui Hans
Castorp (schopenhaueriană?): prin negația voinței de a trăi.
Trebuie să dorm, să
fiu odihnit și să scriu. Mă întreb: Cum ar trebui să scriu? Cu mai multă
răbdare, cu mai multă sîrguință și îngrijire la cuvinte? Am mereu senzația că
ceea ce vreau să spun se termină prea repede. Că folosesc, adică, prea puține
cuvinte. Și totuși, mai multe mi se par de prisos.
R.A. Grillet: cică
obiectiv vorbind, personajele nu pot să vorbească. Numai că problema e pusă pe
dos. Cartea nu este o realitate ci un obiect scris. (...care include realitatea,
deci și personaje care vorbesc.)
Vreau să scriu mai...
Proză înseamnă îndrăzneală, luciditate, afirmație și nu compoziție. O pagină
bună în fiecare dimineață. Fără să gîndești, să cîntărești și să aștepți prea
mult.
Mai multe cuvinte! Și
mai multă viață!
Scriu puțin. de parcă
aș naște perle și scriu mediocru. Mediocru și mult prea puțin. Trebuie să scriu
mult și adevărat, nu să compun fraze îngrijite.
Elementul
autobiografic: la început scriitorul stă drept model personajelor sale. Apoi
personajele i-o iau înainte. Scriitorul e și el om și-l paște autodepășirea.
Moartea nu poate fi
ocolită. De aceea nu e bine cînd uiți de ea. Ieri a fost ziua mea de naștere și
s-a sinucis Kadar.
Ceea ce ajută
talentului:
dragostea,
somnul, odihna,
aerul curat și curățenia,
banii,
multă libertate,
puțin tutun, cafea,
alcool și ceai.
Ceea ce strică :
prea multe țigări
strică.
O normă zilnică e o
soluție. Nu știu dacă e cea mai bună, dar nu cunosc alta pentru leneș. Eu sunt
un leneș și orice altă metodă mi-e periculos să.
Nu știu să aștept.
Mă întorc mereu spre
casă cu senzația că sunt un mare scriitor. Plec mereu de acasă cu senzația că
nu sunt bun de nimic.
12.XI.962.
M-am săturat de cuvinte.
Omul trebuie să ia din
cînd în cînd hotărîri bune, rele, dar să le ia. Cine nu hotărește niciodată
nimic nu e bun de nimic.
Mă simt stăpîn pe
viața mea fără să gîndesc cum voi trăi, unde, din ce și cu cine. Îmi ajunge să
știu că voi scrie.
Singurul lucru
într-adevăr bun pentru cine vrea să scrie este să nu stea pe mal cu înțelepții.
Ca să trăiești și să scrii adevărat, trebuie să scapi de frică, de prudență și
de sfaturi.
Scriitorul trebuie să
știe să tacă. Să aibă secrete. Cuvintele scăpate la întîmplare și fără rost
încurcă totul în tine. Numai tăcerea e limpede.
Pretenția la
luciditate și echilibru îmi pare absurdă. Lucidă nu poate fi decît constatarea.
Echilibrul nu poate fi decît în acceptare.
Prea căutăm mult ideea
în opera de artă. Aici întîi a fost fapta și apoi cuvîntul.
Viața nu e o treabă
care se poate amîna de pe o zi pe alta.
Robert Musil: Eine
fertige Weltanschauung vertragt keine Dichtung.
George: Von der
Philosophie habe ich mich selbst immer frei gehalten...
Omul adevărat e puțin
prostănac. Personajele prea inteligente, superioare, suferă de contrafacere.
În viață lucrurile se
întîmplă foarte simplu. Sunt evidențe, nu deducții, nu explicații.
Echilbrul tău e pe
hîrtie.
Lucrul cel mai greu de
înfrînt e nevoia de a te minți. Cînd îți reușește, viața începe din nou. De
aceea viața începe de puține ori din nou.
Nu există minuni. Mai
devreme sau mai tîrziu constatarea realității e cădere în gol. Nu există decît
sinucidere sau indiferență. Creația e o amînare a ultimei alternațive.
Und wahre Libe ist
vőllig zufallsache (cred că Weininger.)
Inteligența e o
dispoziție anume. Nu o ai întotdeauna. E ca și buna dispoziție.
Cele mai simple
probleme sunt cele mai mari.
Înregistrez tot mai
mulți oameni tineri nemulțumiți de viața standardizată pe care o duc.
Să o iei mereu de la
început sau să duci ceva pînă la capăt o dată pentru totdeauna!?
Cuvintele astea, trei, mă sperie.
Fiecare om născocește
despre trecutul său cîteva povești, cu care se obinuiește și le povestește de
atîtea ori încît trecutul lui începe și pentru el să se compună și din aceste
povești.
Cînd întîrzii prea
mult cu alegerea drumului, niciunul nu ți se mai pare bun.
II. (1963) (1964)
O, nopțile astea
straniu de scurte din iunie, cînd nici nu ai adormit bine și cîntă cocoșii și e
ziuă. Macul din pahar a scuturat pe masă petale mici și roșii.
Există un miraj al
repaosului prelungit, al echilibrului și stabilității: Oamenii adună și admiră
obiecte vechi. Aici, sorgintea formei.
În marginea lui
Eugen Ionescu
Trăiască
caraghioslîcul! Omenescul, profund omenescul caraghioslîc!
Prostănăceala nu e o
chestiune de vîrstă. În cel mai bun caz o chestiune de împrejurări.
Planuri pentru cum am
să plec de aici (Miercurea-Niraj)
Se préparer
à
vivre! (M. Niraj).
Să scriu povestea lui
Silvestru Găman (M. Niraj).
Astă-seară, după ce
pînă la nouă am bătut la mașină, am mîncat slănina, am băut laptele de pe tava
adusă de Kiraly néni și-am ieșit pînă la cîrciumă unde am băut 5o rom și-am
cumpărat țigări , seară caldă, senină: În mine senzații definitive. (M-Niraj.)
A murit și Cocteau (M.
Niraj).
Seara la cîrciumă. În
sala din spate cu fețele albe de masă acoperite cu sticlă.
Dede (+ 100 rom):
Citesc o carte despre J. Cook și alți călători.
Emil (+ două halbe):
J. Cook și alți iordaniști. M-am săturat de iordane.
Dede: să știi că e
foarte interesantă. Nu e roman.
Emil: Și ce dacă! Au
făcut ei și n-am făcut eu!
Emil mi-a spus
altădată: Tot ce poți face aici e să te plictisești să înebunești și să
iubești. (M. Niraj)
O lună la Miercurea
Niraj. Descopăr din nou că graba e o dispoziție falsă. Intrasem în panică și mă
restructuram domestic, eliminînd adevăruri ajunse greu. Bagă de seamă suflete!
Nu te speria că asta prostește! Sau cînd ești speriat, măcar taci. Ceea ce se
întoarce în tine la liniște se cheamă că e așezat.
Ferește-te de invidia
pașnică a celui care stă la țară.
Cînd trăiești făcînd
pentru o leafă altceva decît scrisul tău, te trezești mai devreme, te culci mai
tîrziu, sau te repezi pînă acasă cînd ai trei ore libere.Așa încerc eu aici la
Miercurea.
Ceea ce se uită în
viața cea de toate zilele e independența interioară: libertatea în fața
oamenilor, în fața țelurilor pe care ni le impun alții.
Nu e nici-o linie
dreaptă în mine (Tg. Mureș, 26 dec. 1963).
Ce notezi rămîne, ce
nu piere. Notația nu e creație, ci arrière-boutique,
deci plictisește. Dar folosește. Il n'y a pas des boutiques sans arrière-boutique.
Trebuie să mă bag cu
capul în încurcătura asta de Medardus .
___________________
*)
Publicăm mai jos un fragment din ceea ce fostul redactor al Familiei pregătise
pentru tipar încă din timpul vieții (la sfârșitul anilor '80) sub titlul
Iadeș. Manuscrisul este structurat în două secvențe: Iadeș 1
(cuprinzând 16 capitole și perioada 1961-1975) și Iadeș 2 (un capitol,
perioada 1975-1976). Însemnările de mai jos, inedite, constituie chiar începutul
manuscrisului. Mulțumim și pe această cale soției scriitorului, doamna Dana
Spoială, pentru amabilitatea și generozitatea cu care ne-a pus la dispoziție
întregul material în vederea alcătuirii unei cărți ce urmează să apară în
Biblioteca Revistei Familia. |