Stalinism pentru eternitate
"O istorie politică a comunismului românesc",
de Vladimir Tismăneanu
Cercetare fundamentală
pentru deslușirea subteranelor comunismului ronesc, văzut drept o subspecie a
radicalismului bolșevic înrudit printr-o chimie nocivă cu bizantinismul,
lucrarea Stalinism pentru eternitate. O istorie politică a comunismului
românesc i-a solicitat autorului său, politologul Vladimir Tismăneanu, un
efort de documentare și de redactare întins pe durata a douăzecișicinci de ani.
Accesul dificil în arhive, mărturiile incomplete, secretomania specific
comunistă, datele nu întotdeauna sigure despre o seamă de personaje care, spre a
deveni credibile, au trebuit verificate din surse diferite, iată doar câteva
dintre piedicile pe care le-a avut de depășit cercetătorul istoriei unei
organizații politice cu o organizare de tip mafiot căreia i-a fost întotdeauna
teamă de trecutul său, drept pentru care s-a străduit programatic să-l
mistifice. Vladimir Tismăneanu s-a străduit să lumineze natura conspirativă a
partidului (chiar atunci când ajunsese la putere), permanentele jocuri de
culise, lupta feroce pentru putere, absența dimensiunii etice și sacralizarea
unei ideologii împietrite care s-au combinat într-o matrice totalitară cu
trăsături specifice, rezultatul fiind prima istorie comprehensivă și
comparativă a acestui fenomen. Publicată mai întâi în limba engleză, ampla
investigație a lui Vladimir Tismăneanu se citește cu sufletul la gură, asemenea
unui roman de aventuri de bună calitate, plin de neașteptate, spectaculoase
răsturnări de situații, aceasta în pofida faptului că James Bonzii comunismului
românesc nu au fost deloc simpatici, întru realizarea scopurilor recurgând cu
ușurință la asasinatul politic menit să le asigure supremația și să-i
începărteze de pe scenă pe rivalii posibili ori doar închipuiți, cu care până
deunăzi împărțeau locurile la plenare ori la mesele tovărășești. E meritul
traducătorilor Cristina Petrescu și Dragoș Petrescu, al lui Mircea Mihăieș, dar
mai cu seamă al Editurii Polirom de a fi făcut efortul la capătul căruia
avem în românește, în remarcabile condiții grafice, o carte fundamentală ce se
adresează celor care studiază ori, pur și simplu, vor să cunoască esența
comunismului și a postcomunismului cu dorința de a înțelege mecanismul de
funcționare și apoi de descompunere a regimurilor leniniste din Europa Centrală,
și de Est, cu referire exactă la România. Teza lui Vladimir Tismăneanu e că, în
pofida independenței ori excepționalismului comunismului românesc care a
constat mai cu seamă într-o succesiune de replieri ce voiau să acrediteze ideea
că,de las un moment dat, comuniștii români s-ar fi rupt din îmbrățișearea
ursului roșu pravoslanic, spectacol de sunet și lumină ce a indus în eroare
guverne occidentale și analiști dintre cei mai serioși, comunismul românesc a
fost, de la începutul și până la sfârșitul său, organic legat de Moscova prin
supunerea mistică față de stalinism, recondiționat prin alăturarea unui specific
național ce a virat spre un naționalism de paradă. Cartea operează în mod fatal
cu date istorice, delimitează etape care până la urmă îi apar cititorului ca
impunându-se de la sine, etape pentru care propune interpretări prin prisma
cărora sunt decodificate tendințele, opțiunile, strategiile și tacticile ce
luminează deopotrivă semnele (trăsăturile distinctive) ale nomenclaturii
rom'nești dar și interacțiunile dintre comuniștii ronâni dar și interacțiunile
dintre comuniștii români și tovarășii lor din lagărul socialist și întreaga
mișcare comunistă internațională. De aceea ca metodă de lucru, Vladimir
Tismăneanu a optat pentru o combinație de analiză cauzală de tip istoric,
biografii culturale și interviuri, străduindu-se să depășească dificultățile de
documentare la care făceam referire mai sus, să le creeze personajelor ce fac
din cartea sa, așa după cum s-a observat un thriller, nu doar un aer de
autenticitate (aceasta fiind, la urma urmei treaba altora și ar fi deturnat în
chip periculos caracterul consecvent științific al cărții), ci să ajungă la
însuși adevărul lor. Ingemănarea dintre grotesc și politic răsare la fiecare
pagină și ea se explică prin detaliul cât se poate de semnificativ că ceea ce
autorul numește tricomedia comunismului românesc s-a fundamentat pe o
ambivalență pernicioasă generată de combinația de radicalism ieșit din comun și
dogmatism vehement cu alte elemente a cărei chimie e cercetată cu minuție.
Dintr-o sectă de import care la 23 august număra sub 1000 de membri și care avea
deja un trecut neguros (cf. Stelian Tănase Clienții lu'tanti Varvara,
Editura Humanitas, București, 2005), PCR s-a dezvoltat într-un partid de
masă a devenit până la urmă vehiculul pentru stabilirea unei dictaturi personale
bazate pe o ideologie naționalistă combinată cu elemente reziduale, chiar
formale de marxism. În toate etapele sale, de la perioada de clandestinitate la
cea a preluării puterii și instaurarea unei frauduloasedemocrații populare, de
la apariția stalinismului național ca replică la șocul destalinizării, la
așa-zisele divergențe de opinie cu Moscova concretiizate în ades supralicitata
Declarație de independență din aprilie 1964 la toate segmentele aparent
contradictorii, dar în fapt unificate de visul puterii absolute și de
instaurarea socialismului dinastic în epoca Nicolae Ceaușescu, comunismul
românesc a fost unul eminamente antinațional, îndreptat împotriva intereselor
reale ale românilor. O atare însușire ar fi putut determina o personalizare
excesivă a discursului cercetătorului. Spre a evita un astfel de pericol,
Vladimir Tismăneanu a recurs la ceea ce Friedrich Nietzsche a numit patosul
distanței . Acesta i-a permis să scrie o carte din care a exclus didacticismul
rigid și care e, așa după cum observă Mircea Mihăieș în postfața Demonii,
o poveste cu și despre oameni pentru care definitorii au fost natura
conspirativă și revoluționarismul militant contopite într-o susținută luptă
pentru putere.
Pe toată durata
existenței sale, comunismul românesc nu a înregistrat niciodată existența unui
grup reformist care să structureze elitele conducătoare ale partidului. Această
caracteristică i-a făcut pe mulți analiști occidentali să sesizeze inexistența
unei vieți politice reale în România. Or, în această specificitate negativă se
ascunde explicația faptului că cea mai abruptă ruptură de vechea ordine
produsă în decembrie 1989 a dus la cel mai puțin radicală transformare,
România sustrâgându-se încă o dată unei logici a cărei adoptare i-ar fi fost
favorabilă. Dar acum, când cititorul român are la dispoziție un fabulos tezaur
de informații, poate că nu e exagerat de optimist de sperat că după necesara
operație a cunoașterii ca interveni și acțiunea salvatoare de despărțire totală
de stalinismul ce s-ar fi cuvenit demult a lui Ion Iliescu e doar unul
înșelător. Căutarea istorică vitală necesară în vederea unei adevărate terapii
naționale la care face referire politologul stabilit la Maryland e una de
actualitate. |