Bulevardul Ero(r)ilor
Andrei Bodiu, Bulevardul
Eroilor,
Editura Paralela 45, Pitești,
2004
Recenta carte a lui
Andrei Bodiu debutul său în roman, de fapt pune din start, o mică problemă:
whos who? Mai pe românește, dacă-i roman cu cheie, să știm și noi!
Mărturisesc că, deși expert (nerecunoscut) în acest tip de lectură referențială,
îmi declin competența. Nu pentru că n-aș putea face cercetări detectivistice (o
cheie pentru amatorii de astfel de investigații: majoritatea numelor
personajelor se află într-una din următoarele relații cu numele adevărate:
același număr de litere, originea onomastică comună, să zicem, latină,
sonorități comune etc.), ci pentru că mi se par irelevante. Să mă explic:
raporturile romanului cu întîmplările «reale» e, cumva, similar aceluia dintre
filmul lui Passolini, Decameronul, și colecția de povestiri a lui
Boccaccio. Adică, acolo, un pictor sosește într-o mahala din Napoli pentru a
picta o biserică, și acestea sînt poveștile care circulă la momentul respectiv
prin cartier, povești din care cîteva personaje se regăsesc în frescele finale.
Cu alte cuvinte, povestea e tratată drept realitate și încorporată ulterior în
altceva, într-o altă operă de artă, al cărei punct de plecare e. La fel, la
Bodiu, poveștile, întîmplările, micile (sau marile) bîrfe sînt doar
punctul de plecare, materialul. Cine vrea să găsească picanterii despre cutare
sau cutare persoană, ascunsă (discutabil, cum am mai spus) în spatele cutărui
sau cutărui personaj, ar face mai bine să le caute în altă parte. Cartea, după
cum ne atrage atenția autorul însuși, în prefață, e mai puțin fabula, cît morala
acesteia. O morală, însă, pe care se ferește să o ofere mură-n gură, ca pe niște
posmagi gata muiați, și care cere un anumit efort din partea cititorului
Sînt trei povești
(lăsate) deschise, grupate în jurul celor trei personaje în jurul cărora
gravitează acțiunea. Prima e cea a lui Mircea Bănceu, narată la persoana I;
acesta e șef de catedră la filologia brașoveană, prins în politica universitară
(și aici se găsesc, probabil, unele dintre cele mai izbutite pagini ale cărții,
în descrierea, ca la Malcolm Bradbury și la David Lodge, în Meserie!, a
presiunilor economice cărora trebuie să le facă față învățămîntul universitar
românesc în momentul de față, și combinate cu o galerie de figuri remarcabile,
chiar dacă mai curînd schițate decît portretizate în detaliu, cu vanitățile și
arivismele lor academice, cu interese inavuabile, într-un tablou de moravuri,
care dacă nu e adevărat, în sens factual, e în schimb verosimil).
Această narațiune,
preponderent la persoana I, le pune cumva în umbră pe celelalte două, la
persoana a III-a, cea a lui Liviu Tudose, coleg cu Bănceu, cu o viață de
familie făcută praf, cu o teză de doctorat veșnic amînată, «emigrat» / «azilant»
în Brașov, în schimb, cu probleme existențiale, convertite în probleme erotice,
și cea a studentei Alina (Popovici), bovarică, nu foarte preocupată de școală,
deloc interesată să devină profesoară, și, excedată de mizeria lungii noastre
tranziții, visînd să emigreze. Fata ia contact cu viața «reală», adică, în
căutarea unei slujbe care să mai ușureze povara de pe umerii părinților care o
întrețin la facultate, și pentru a face față competiției sociale (manifestate în
îmbrăcăminte, cosmeticale și accesorii), ajunge secretara unui fost securist,
convertit în om de afaceri și aici putem constata interferențe cu recenta
carte a lui Marius Oprea, Moștenitorii Securității (s-ar putea spune
chiar: orice asemănare cu persoane reale
).
Lipsa numărului din
titlu (bunăoară, Bulevardul Eroilor 29, cum poate s-ar fi așteptat unii) e un
semn. Să zicem, al renunțării la referințele concrete și al plonjării într-o
ficțiune care-și construiește propriile referințe. Și care e mai interesantă
din acest punct de vedere; nu deranjează alternanța între narațiunea la
persoana I și cea la persoana a III-a (nici măcar cînd e vorba de Bănceu, un
presupus alter ego al autorului, care, firesc, poate că vrea să iasă în
prim-plan), și nici, de fapt, absența vieții studențești (cei interesați de
aceasta, o pot găsi, caricatural, în Filo, meserie!, debutul Oanei
Tănase).
Miza cărții mi se pare
a sta în tribulațiile erotice ale lui Tudose (încă o dată, e nevoie și de
celelalte două povești principale, plus cele cîteva secundare cea a lui Cici
sau idila dintre Ramona și Șandor, de pildă, extrem de reușite pentru a crea
contextul). În acest punct, poate că ar fi folositor să recurgem la o lucrare de
referință, și anume, Maeștri și discipoli a lui George Steiner; un
argument ar fi acesta: Erosul și educația sînt inseparabile.
Sînt trei instanțe ale
acestei povești: fata cu pixul, studenta din Republica Moldova, Nadejda,
care-și plătește în natură intervenția lui Tudose pentru a scăpa de repetenție
(«păcat împotriva Sfîntului Duh» în magisterium, după Steiner,
indiferent de condiții), și Ligia, care face o teză de licență cu Tudose,
despre erotism în literatură (Miller, Kundera, Houellebecq) aici ar interveni
tema Maestrului mai în etate și a discipolei tinere, iar sintagma pe care o
folosește personajul pentru a caracteriza situația, ambiguitate fertilă,
e cît se poate de adecvată Erosul intelectului, mai crud decît oricare altul,
se poate transforma în poftă carnală, zice același Steiner.
Mai mult, parcă pentru
a ilustra comentariul lui Boccaccio la adresa lui Brunetto Latini,
paedagogus ergo sodomiticus, Liviu se trezește implicat pînă și într-o
aventură homosexuală îi cade cu tronc unui student aparținînd minorității
gay, care îi trimite e-mailuri, ascunzîndu-și identitatea sub inițiala
T., reminiscență / aluzie literară, îi tot dă întîlnire ș.a.m.d., de-abia
reușind să scape din toată această poveste.
Povestea / poveștile
(nu spunem povestea poveștilor, că ar fi excesiv) se termină în coadă de
pește la facultate rămîne cum s-a stabilit, Liviu nu vrea să se angajeze (prea
tare) în relația cu Ligia și hotărăște să se mute din cămin, să-și găsească o
garsonieră în oraș, Dacă Ligia îl va descoperi, bine, dacă nu, iar bine.
În armată cîntam,
printre altele, un cîntec ce avea, ca al doilea vers al refrenului, Urmașii
marilor eroi și care, inevitabil, din cauza desincronizării vocilor, se
transforma în urmașii marilor erori. Poate că despre această ambiguitate
fertilă între erori și eroi e vorba în roman. |