Erotism și fantezie.
În singurătate
Ioana Bradea, Băgău,
Editura EST, București, 2004
Să sară-n aer toate
științele din lume, să explodeze pur și simplu lingvistica, matematica,
literatura și mai ales ghiceala în cărți sau în alte semne rătăcite din greșeală
pe străzi numa dragostea noastră să nu cadă, să rămână țeapănă să
încremenească aiurea-n tramvai și să se împlinească atunci și ultimul cerc de
vrajă maaarius să vezi că alternativă de-adevăratelea nu mai există să socotești
atunci că efectiv te surpi fără ființa lui ființa ta ființa mea absența asta să
te despice-n două să mă rupă-n figuri geometrice pricepi tu Marius cum ar fi să
te plimbi pe stradă așa ciuntit și spart în două și oamenii să se uite la tine
ca la o jumătate de om călare pe jumătate de iepure șchiop care toate le suferă
toate le crede și le nădăjduiește și le rabdă îndelung și este binevoitor și nu
pizmuiește nu se laudă nu se trufește nu se poartă cu necuviință nu se aprinde
de mânie nu gândește strâmb și se bucură de adevăr.
Deși unii ar crede că
Băgău este aproape un roman-cult care vorbește despre experiențele
erotice virtuale ori ba ale unei fete de la liniile erotice, romanul Ioanei
Bradea e înainte de toate confesiunea unei singuratice care are, ce-i drept,
simțul umorului și o bună dispoziție autoironică molipsitoare.
O fată nu prea
atrăgătoare, studentă la literele bucureștene, își tunde părul, ascultă mai
mereu muzică și fumează. Pentru a-și plăti chiria lucrează la o linie erotică.
Răspunde la numele de Andreea sau Andros. E o femeie sinceră și pasională,
bovarică și nubilă. Fără noroc în dragoste. Locuiește cu fratele ei în chirie
într-un oraș care face Bistrița natală un soi de topos proustian, cețos și
moralmente justițiar. Eroina Ioanei Bradea își descrie cu talent și
autenticitate o realitate deloc nouă dar nelipsită din oferta societății de
consum. Un roman contemporan, în care o fire teatrală, pasionată de ludicul
limbajului se joacă la locul de muncă de-a experiența pe care, altminteri, n-o
va fi trăit nicicând. La început, pare aterizată într-o lume diferită
fundamental de ceea ce este ea cu adevărat; un fel de purgatoriu social. Că-i
vorba de Vasile, Costel, etc. clienții, formând un soi de categorie reprezentând
naivii, dezaxații, disperații, perverșii ori blazații alcătuiesc o tagmă
diformă, subjugată cărnii și limbajului vulgar. În redarea acestui aspect
social stă avantajul Ioanei Bradea față de colegii de generație: faptul cum
plasticizează și ornamentează o realitate actuală distinctă. Un subiect inedit,
pentru unii datat dar atât de promițător artistic.
Citatul de mai sus
confirmă trăirile unei femei derutate erotic, aproape-frustate, care trăiește
mereu amintirea unei foste-ipotetic-viitoare-imposibile iubiri. Legătura cu
Marius, iubitul pasionat de Cațavenci, bonom și glacial, mai mult o prezență a
memoriei, e o farsă bovarică. Melancolică, dă senzația că ar putea flirta cu
clienții, ispitită de propriul corp. Se lasă, de aceea, deseori, pradă stărilor
onirice și poetice. Cartea e povestea de șape zile a unei femei lipsită de
încredere în feminitate, posibil victimă amoroasă: pe mine oricum nu mă ține
nimeni mai mult de nouă luni. Marius, realitate ori proiecție ideală erotic,
e leit-motivul stărilor depresive care uneori trece în irealitate: un fel de
infrastructură mi-e Marius ca un embrion ca un blestem parcă ar trăi în mine.
Nu încape îndoială că
cititoarele se vor fi identificat cu imaginarul acestei simpatice
deznădăjduite. Vor înțelege distorsiunile muncii cu intimitatea, vor ofta
languros la întâlnirile cu poezia imaginii și se vor rușina când revelația unei
teologii a pornografiei le va părea probabilă. Ce să obiecteze o femeie când
totul va putea fi cumpărat cu cuvinte și poezii?
Între atâtea himere
social-artistice apar și neajunsurile: stări de veghe onirică (iar nu văd
limpede printre lucruri) ori pronunțat poetic-bovarice (ne privim doar și
printre picioarele noastre se scurg pe cearșaf cuvintele nerostite),
promiscuitatea singurătății (uneori am impresia că dac-aș muri, o săptămână
întreagă aș putea să zac în casa asta fără să știe nimeni de mine spune Marius
alături de ea), procese de culpabilitate (interferențele cu cei dragi, familia).
Existența ei o plictisește, școala nu îndeamnă la nimic concret, plafonată,
plictisită, fără prieteni, părinți și perspective, discuțiile de la telefonul
erotic constituie un caleidoscop al verificării efervescenței trăirii. Tratează
universul virtual cu umor crud, redând printr-un limbaj fidel, taxonomia acestui
sistem. Unii clienți îi cântă ori recită poezii, alții fac farse sau speră la
întâlniri. Nu lipsesc schizofrenicii, viitori sinucigași, puberii și infidelii.
Ce se ascunde în spatele fetei care vorbește calmă despre pornografia virtuală?
Cine e fetița asta care vorbește urât pentru bani? Aceeași
singuratică-îndrăgostită-melancolică cu gândul când la familie (am murdărit
fragmente întregi de suflet, zice mama, am stricat deja cuvintele și am făcut
de rușine multe lucruri sfinte), când la iubitul-cavalerul-himera Marius
(atunci când iubitul nu poate să-ți vorbească sau când pur și simplu nu are
voie sau când niște împrejurări nedrepte îl împiedică atunci e cazul să te
uiți cu atenție în jur, fiindcă străzile și copacii și clădirile o să-ți
vorbească ele toate în locul lui, o să-ți facă vreun semn într-o limbă ascunsă
de îngeri și prin ea o să vezi ca printr-un evantai de cărți de ghicit ca
printr-o oglindă și după aia o să vină și vremea când o să stăm față-n față și
atunci o să știm totul pe toate părțile
).
Alături de
transcrierile convorbirilor cu clienții, la fel de fidel e surprinsă și lumea
fetelor de la liniile erotice. Nu întotdeauna decăzute, unele studente,
altele pozând în ipostaze naive, colegele o inițiază în tehnica disimulării
verbale. Suntem într-o realitate virtuală oricum, spune undeva naratoarea.
Acesta e și mesajul către cititor, grăbit să plonjeze în tabuurile cele mai
la-ndemână. Spre deosebire de colegele sale, Andreea, eroina, suferă de
sinceritate și când ajunge la un nivel al experienței care-i conferă autoritate
în apărarea imaginii de grup, transmite mesaje de reabilitare lumii
preconceptelor: tot noi ne agităm uneori ore întregi să demonstrăm câte unuia
că nu-i adevărat, nu suntem curve, noi vorbim doar, folosim cuvinte într-o
slujbă ca oricare alta, una chiar elegantă, dacă stai să te gândești că nu ne
murdărim trupul ca fraierele alea de pe Mătăsari (
) cel mai tare mă crizez
atunci când își imaginează cineva că mint, că nuu-i adevărat, nu te cheamă
Andreea, n-ai ochi căprui, n-ai părul scurt și șaten, mințiți toate la greu și
vă doare-n cur de labagiii care sună și își pun sufletul pe tavă în fața
voastră
. Mai mult, această familiarizare concurată cu predilecția spre
literatură îi dă ideea unui debut anormal în literatura românească
suburbană, conștientă de talentul nou descoperit. Cartea abundă de apelative și
descrieri din care nu lipsesc înjurăturile de tot soiul pe care eroina și le
apropie pentru că această nouă identitate îi permite o procesare artistică a
limbajului altfel niciodată utilizat moral. Și merge atât de departe cu limbajul
underground dar atât de viu oriunde încât frazele dau senzația unei redundanțe,
ca o uscăciune a expresivității. Astfel că și proiectarea sistematică de
imagini se aneantizează de reperele aproape-impuse ale limbajului suburban. Nici
măcar sondările unui posibil registru artistic de transcriere a viselor -
asamblat cărtărescian nu mai funcționează. Iar când, de la mijlocul
penultimului capitol până la sfârșitul cărții, se încearcă o suscitare prin
monologul epistolar și excursuri legate de distincția masculin-feminin, textul
se înăbușă într-un prea-plin care nu-și avea rostul. Dacă ținem la o
comparație, capitolul joi (ultimul) e un fel de confesiunile vaginului, care
și-ar fi avut o misiune undeva la începutul cărții, or în acest punct deja forța
narativă scade în construcție și se deformează în excursuri.
Ioana Bradea are
ambiția să îmbogățească imaginarul nostru erotic: puțină imaginație băi
doamnelor, băi domnișoarelor. Se plânge de sărăcia fanteziei noastre erotice,
de aceea vorbește captivată despre înjurături, ca o primă cale spre activarea
fanteziei. Editorul, pe de-o parte, a riscat publicarea unui necunoscut dar a
susținut proiectul printr-o publicitate agresivă. Nu e nevoie să amintesc decât
prima propoziție, reluată și pe prezentarea de pe coperta a patra: Sunt o
doamnă, ce
. mea. Pe de altă parte, cititorii se pare că au perceput pozitiv
mesajele Ioanei Bradea. Rețeta, iată, e de succes. Nu m-ar surprinde să văd o a
doua ediție.
În romanul Ioanei
Bradea trebuie remarcate mai ales capacitățile autoarei de-a administra un
imaginar alunecos și hipnotizant, instrumentând cu talent aspecte poetice,
umoristice, (auto)ironice și teatrale. Băgău nu e doar o expresie între
fetele de la liniile erotice, cât un stigmat literar pentru Ioana Bradea.
Romanul său vorbește despre o realitate cotidiană, nevăzută și tabuizată, despre
un underground virtual - la fel ca în romanele colegilor de generație
despre internet, droguri etc. Ce o deosebește de ceilalți tineri prozatori e
extravaganța erotică, frazarea lungă brebaniană dar funciar veselă, autoironia
care cere compasiune și asumarea, chiar dacă parțială, a mesajului cărtărescian,
ignorat de toți ceilalți prozatori. Deocamdată Ioana Bradea pierde când e vorba
de construcția altor personaje, căci în afară de eroina naratoare, nici un alt
personaj nu convinge.
Șocant pentru unii,
simpatic pentru alții, Băgău este un roman de care literatura tânără
avea nevoie. Și nu numai tânără. |