Celălalt K
Ioan Moldovan, Celălalt pește,
Editura Paralela 45, Pitești,
2005
Optzecist pur-sânge,
Ioan Moldovan este, poate, unicul reprezentant al generației sale care nu a
abdicat cu nici o carte de la misia sa de poet, publicând în perioada 1980-2002
nu mai puțin de opt cărți de poezie, fără derapaje în eseu, jurnal,
publicistică, roman, critică literară, precum majoritatea colegilor săi deși, cu
siguranță, peste ani va publica în volum pertinentele sale cronici literare din
Familia.
De fapt Ioan Moldovan
este nu numai optzecist pur-sânge, ci și poet pur-sânge, albastru aș zice, din
stirpea celor aleși, aristocrați ai cuvântului, metaforei și ideii, ai acelora
pentru care poezia este o stare de spirit, de vis, de revoltă, de veghe,
materializate în superbe poeme ce fac deliciul rarilor cititori de poezie bună,
rafinată, elegantă.
De la Viața fără
nume (1980) la recenta sa carte Celălalt pește, Ioan Moldovan
rămâne același poet constant cu sine și lumea sa, adică tocmai cu acele
interioare nebune pe care le cultivă și le exhibă cu fervoare și candoare
într-o veritabilă artă a oboselii fizice, a răbdării metafizice și a insomniilor
mai mult uraniene decât saturniene, ce bulversează un eu saturat până la greață
de acel mainimic, de care se zice și se dezice atent la detaliile cotidiene,
onirice, orfice, transcendentale, deși, parcă tocmai pentru a deruta cititorul,
în Argumentul ce ține loc de prefață ne avertizează suav-contemplativ
în detalii, cum știți, se ascunde diavolul.
Diavolul (sau diavolii
!) din detaliile poemelor sale este unul domesticit cu abilă măiestrie în
captivitatea imediată, sau poate nu este altceva decât îngerul său păzitor de
reverie, abulie și semitrezie, a propriilor sale viziuni despre ceea ce i se
întâmplă și îl încântă în curtea blocului, într-o livadă cu vișini, în redacție,
pe stradă, la Lunca Vișagului, în preajma unei pubele ( poetul face o adevărată
obsesie din acest aspirator de reziduri ), și totul într-o lehamite
conștientizată și silă asumată de un ins aflat într-o ticăloșie fără margini /
bântuit și descreierat / într-o conversație cu scaunul, pe un fundal negru pe
negru, cum ar spune Aurel Pantea, al umilințelor resemnate și revelațiilor
stilizate, în zeama sărată a/ mainimicului.
Imersiunile în
nimicnicia / bicisnicia zilnică sunt făcute nu cu obstinația ratatului, ci cu
amărăciunea celui care ratează ceea ce nu trebuie ratat, adică clipa cea repede
( hăituiala nu se mai termină), și doar în acest peisaj arid, de pustă
interioară și stupizenie exterioară, bântuit de obscuritatea mediocrității și a
indiferenței, pare a găsi adevăratele stări de grație și elevație, dar și de
dizgrație și repulsie, mici și rare refugii ale (ne)mulțumirii de sine și ale (in)satisfacției
artistice, profesionale, familiale etc.
Dezolat de ceea ce
vede, aude, băltește în jurul său, poetul își măsoară / analizează stările
existențiale cu o luciditate blândă, molcomă, în gesturi mai mult sesizate decât
schițate, fotografiate cu încetinitorul și developate cu o bonomie rea,
crudă, lipsite de redundantele ceremonii și solemnități gratuite, căci pentru
Ioan Moldovan, nu de puține ori, ancadramentul este mai semnificativ decât
imaginea însăși, târârea mai importantă decât cel care se târăște, anonimatul
prin urbe mai înălțător decât o fericire absurdă.
Pentru el a sosit
vremea moțăielii, metamorfozat în Oblomov-ul zilelor noastre, în care odaia
este înlocuită cu apartamentul de bloc, divanul, fotoliul, strada Gorohovaia cu
bulevardul, subterana cu underground-ul, locu(i)tor aparent al clipei, al
efemeridei, precum insecta captivă în magma pietrificată din chilimbar,
eternizându-și revoltele (dar și duioșiile ) într-un pseudo-stil dulce,
precum în poemul intitulat chiar Locu(i)tor: Mi-e urât cu mine m-am
urât cu mine de mine și acum cu grație un / fluturaș de molie zboară prin ultimă
bucătăria noastră se va / termina gelul cum am spus și alte plăți voi avea de
plătit dar acum / plesnesc în aer moliuța aceea fără inimioară (
), N-aș vrea
decât să stau îmbrățișat pentru totdeauna de / Ei, Realii, Eternii, Zeii și
Nimicitorii mei.
Avatarurile unei
existențe bulversate răvășesc eu-l ultragiat, refugiul în poezie fiind de fapt
nevoia sa de a se mărturisi și mântui de propriile himere și plăsmuiri, în fața
unei realități hidoase, asumate de nevoie și nu de voie, autorul artei
răbdării dând impresia că nu mai are răbdarea necesară (alienarea mea a
început după alinierea planetelor, superb vers !), dar nici vremurile părând a
nu mai avea răbdare cu el (sunt uitat / sunt / fără de mamă și fără de tată),
autorul tratatului de oboseală dând la fel impresia că se simte vlăguit (
nu-i așa că ai obosit să tot fii faustic?), împovărat de interogații thanatice
(tumulii bântuie noile poezii cu o fervoare lipsită de transparență ), vise
buimace, nevroze, obsesii, dar și de grijile zilei de mâine ce nu sunt tocmai
de evitat: Acum trebuie să intrăm în arenă cu blocnotesul umflat de / sarcini.
/ Cui îi mai pasă de visul de azi-noapte / Ori de vreun oricare alt vis.
În acest veritabil
jurnal al nefericirii, angoasele cotidiene sunt cizelate cu finețuri
chirurgicale, asemenea unui orfervru care-și migălește chinezăria până la a se
confunda cu ea ( creație vs. suferință ), în poeme de o profunzime indubitabilă,
ale căror mesaje nu fac decât să emoționeze cititorul, să-l răvășească, să-l
provoace, dar mai ales să-l mire de condiția ingrată a artistului la început de
secol și mileniu ( căci ce este marea poezie dacă nu o perpetuă stare de mirare
și de minunare !), cartea reflectându-l fidel pe autor așa cum îl știm, sau cum
ar trebui să-l știm, în viața de zi cu zi: contemplativ, inteligent, bonom,
suav, ironic, seducător, bun, iscoditor.
Ioan Moldovan, acest K
al Oradiei postmoderne, este un adevărat maestru al tehnicii poemului, puțini
fiind aceia care îi pot egala rafinamentul și eleganța scriiturii, iar această
nouă carte de tip mittel-european, veritabilă lucrare de doctorat despre
lehamite, cum singur o recunoaște într-un poem, relevă încă o dată faptul că
poetul este unul dintre liderii generației sale. |