Teluricul și solaritatea
Dora Bunta, Această femeie
trebuie omorâtă cu pietre,
Editura Casa Cărții de
Știință, Cluj, 2003
Subiectul liric al
poetei Dora Bunta, în dezgoliri atroce de sine, se propune a fi ținta tuturor
agresiunilor. Cartea ei de debut, Această femeie trebuie omorâtă cu pietre,
ed. Casa Cărții de știință, 2003, anunță încă din titlu o situare existențială
și morală excesivă. Poeta, prin vîrstă biologică și spirituală, se înscrie
într-o formă de poezie ce a renunțat la limbajele parodicironice ale
postmodernismului, optînd pentru confesiunea totală a unui subiect
traumatizat în exercițul celor existențiale. Lirismul cărții sale e expresie
acută a unei drame a limitelor feminității. Paradigma pe care și-o asumă pînă
la masochism subiectul poetic al Dorei Bunta este tîrfa. Identificîndu-se cu
modelul, ființa lirică, lucidă pînă la despuiere de sine, are conștiința
scandalului. Tocmai ilicitul condiției, din perspectiva celor morale, și
teroarea asumării ei constituie nucleul genetic al poemelor. Poezia ajunge
astfel la un lirism produs de o mare nerușinare. Firește, nerușinarea numește,
aici, toate modurile decomplexării și ale unei libertăți ce se nutrește din
oprobriu. Intrînd cu trup și suflet în regimul femintății delabrate, Dora Bunta
exclude orizontul mîntuirii. Subiectul ei liric e livrat fără șansă, dincolo de
masochismul asumat, tuturor torțiunilor: Nu m-am zbătut deloc și nu am
țipat/ când au venit oamenii aceia cu fețe acoperite/ și m-au târât de pletele
negre pe caldarâm/ până în piață/ aici m-au legat de un stâlp/ și mi-au pus
deasupra capului o pancartă:/ ACEASTĂ FEMEIE TREBUIE OMORÂTĂ CU PIETRE/ îmi
sfâșiaseră hainele ca pielea mea albă/ să ispitească pietrele/ sau privirile
grosolane ale bețivilor/ piața era deocamdată pustie,/ doar nște câini îmi dau
târcoale înfometați/ și eu știam că atunci când oamenii vor veni/ nu va nimeni
acolo sa le spună/ cel fără păcat să arunce primul cu piatra. Știindu-se
că e însuși locul progresiei generice a răului, acest tip de conștiință
lirică nu caută justificări. Ea explorează răul lăuntric și al celor lumești cu
pasiune de preoteasă atinsă de negre retorici. Elanurile autodevoratoare
nimeresc, totuși, uneori, după ce dezvoltă serii de imagini violente, în
explicite locuri comune:Mestec în continuare cartilajul trompa uterină,
esofagul,/ traheile,/ arterele mi se pare că au același gust/ os crud/ Cordonul
e foarte lung/ Mănânc din el de ani de zile și nu se mai termină/ Mergând așa la
nesfîrșit prin moarte undeva tot ajung îmi/ spuneam/ hârș-hârș-hârș-hârș/
zgomotul se aude tot mai slab/ deși în jurul meu e noapte de sânge/ când încep
să-mi mestec/ propria inimă mă pufnește râsul// Eu manânc din mine (subl.
n.). Firește, ultimul vers al poemului e cu totul inutil esteticește.
Spectacolul crud al autodevorării se diluează, chiar dispare într-un topos
poetic. Astfel de situații poetice nu reprezintă, totuși, lirismul acestei
cărți. O afectivitate a serialelor negativități, venite în poeme cu real
potențial destructiv, întreține, pe alocuri retoric, regimul emoțional al
cărții. Limitele imaginarului cărții, între care se desfășoară procesul unor
violente și violentate senzualități, sînt reprezentate de solaritate și ofidian.
Solaritatea (De trei zile soarele s-a-nmormântat la mine în pântec) e
numele unei negre fecundități, iar ofidianul e semnul feroce al erotismului,
purtînd stigmatele morții: Și ce dacă soarele din pântecul meu e negru/ și
mirosul ce-l emană trupul eu e de pucioasă arzândă/.../Beată stau și privesc cum
lumea s strânge în jurul sexului/ tău mare. Alte poeme evocă frisoanele,
chiar extazele fără sfîrșit ale feminității nesățioase, doritoare să consume cu
totul virilitatea, să fie lăcașul ei de veci: Chiar dacă știu că pe urmă/
n-aș mai avea scăpare îmi doresc/ ca-ntr-o zi să mă pătrundă un șarpe/ Să intre
tot în mine și să se-ncolăcească/ la căldura uterului meu/ vânăt de durere
abrutizat la culme/ de recea lighioană divină/ Și de-acolo să-mi urle în
creieri:/ Femeie, eu niciodată nu te-am ispitit/ Eu am rostit adevărul/ Eu am
ales acum pântecele-ți de lut/ ca lăcaș de veci. Feminitatea cu toate
senzațiile șiroind, prinsă în deliruri erotice exasperate de propriul lor
nesațiu, demonizată/divinizată de teribile apetituri se vede, adesea, în cartea
Dorei Bunta: Vreau să mă lingă taurii sănătoși/ din care aburesc toate
poftele pământului./ Ttaurii negri și mari cu ochii roșii/ plini de aripi albe/
Vreau să-mi pună copita pe sân/ și să râdă umed cu spume la gură/ să citesc în
carnea lor adevărul/ da, eu sunt femeia diavol -/ divinul izvor al vieții
organice. Teluricul, purtînd puternice sugestii ale organicității stihiale
și solaritatea impregantă de fecunde terestrități halucinează imaginația Dorei
Bunta. |