Poezia ca "desprindere clară de obiectele calde"
Nicolae Popa, Careul cu raci,
Editura Cartier, Colecția Rotonda, Chișinău, 2003
Poetul Em.
Galaicu-Păun, care e și lectorul Careului cu raci, scrie (pe coperta a
patra): ,,Privită din perspectiva «văzului ultim», toată poezia lui Nicolae Popa
se află în căutarea locului pierdut (îl găsește, pitoresc, în Timpul
probabil; rătăcește, cosmic, în Ghid pentru cometa Halley; i se
revelează, metafizic, în Lunaticul nopții scitice), o căutare de negăsire,
alimentată de goana poetului după linia de orizont al versului deschizător de
ceruri («De ce n-ar fi acesta capătul pământului?/ Sub tălpile tale s-a făcut
senin»), acolo unde «marginile dispar lărgite de prăbușiri». O poezie a
profunzimilor, o poezie care scoate cercuri la suprafață...
În Careu cu raci
un soi de ,,blajinătate atât de moldovenească îndulcește mâniile
poetului, înmuindu-i cuvintele și întorcându-le fața de la cruzimile vieții din
preajmă. Observația realului e exactă și netă, concluziile vorbirii devin însă
propoziții de înțelepciune. Timpul cu ale sale ,,Laude, smalțuri, nimicuri/
Călăi în rezervă. Blocaje e adus în trasee pansiv-melancolice și poetul n-ar
putea practica meditația atroce, precum o face o chinezoaică într-un poem: ,,În
meditație sunt ca o fiară. Despre sine poetul spune: ,,Port în piept un surâs/
iar pe chip câteva surâzătoare cearcăne. Am pe frunte o cicatrice/ întretăiată
de câteva surâzătoare cute / cam pe acolo se întretaie/ imaginea mea
interioară/ cu cea exterioară.
Umorul e și el amărui
(ca în Pix), aducerile aminte sunt tratate cu o ceremonioasă evocare
din rumoarea căreia poetul extrage mesaje fără cifru pentru un ochi străin (Culoarea
albă ca viermele), timpul e perceput ca massă în care mișcările sufletului
omenesc își pierd adresa imediată (O mie de ani cu fața la soare) și
mereu imagini surprinzătoare, vii, derutante, memorabile, tulburând cu un
vertij brusc suprafața lină a poemelor: ,,Zăngănitul broaștelor sub apă/ nu
mai distrează copilașii la marginea norului, ,,Flăcări mici împrăștiate pe
drum/ distrăgeau atenția celor săraci, Tu sari și strigi îmbătrânit de frig/
cu glasul pieirii în tine, ,,Arșița, praful și fulgerele/ ți-au strămutat
plăcerile pe altă stradă, ,,Apele au lustruit solzi/ Aerul a lustruit șoimi
etc.
Nicolae Popa este o
natură lirică gravă al cărei substrat elegiac se eliberează în viziuni
neoexpresioniste, disciplinate acestea de un simț al măsurii care face ca
flamele imaginarului să fie strunite în aria restrânsă a poemului construit
cu o admirabilă artă a sugestiei și metaforei. Loc al tensiunilor controlate,
poemul e mai mereu spațiu de exorcizare a maleficiilor existenței. ,,Careul cu
raci al poemului pare un stand al expozițiilor demoniace din care privirea
poetului selectează zonele cele mai expresive și mai dense în sensuri. Lumina
sub care se dezvăluie totul este rece, insomniacă, oricât, cum spuneam, poetul o
reglează pentru a catifela hidoșenia (O vijelie) și pentru ,,a
reabilita calmul (Implozia).
Un poem precum
Moarte bună! dă măsura puterilor lirismului lui Nicolae Popa și
învederează formula și direcția procesării poetice de care uzează el: ,,Acum
totul devine apăsător ca în literatură/ Golul se rupe-n bucăți/ și-ți cade cu
zgomot din trup/ în brațele propriei umbre,/ care tot mai crede că de fapt tu
ai fi umbra ei.// Avansezi spre o mai clară desprindere/ de obiectele calde./ Te
desprinzi până la ultima celulă de malul vărgat/ unde ai cunoscut blândețea
păcatului,/ unde furia binelui asupra răului/ făcea bunătatea să spumege.// Din
ce în ce mai ocolit de soare,/ cerul te scoate la suprafață./ Ești la discreția
stelelor mute,/ a stelelor vinete rășchirate pe sus ca racii./ Pășești spre
adâncul lumii/ și-ți zici: Moarte bună, om bun! Moarte bună!/ Apoi îți năvălește
soarele-n gură/ și nu-ți mai dai seama încotro te împrăștie razele.
Nicolae Popa a ajuns
la o înțelegere deplină cu propria-i poezie, în punctul esențial în care ea nu
mai simte nevoia să se înstrăineze, nici prin joc, nici prin excese ori
artificii ale discursului de substanța matură a viziunii și conștiinței
autorului, realizându-se astfel conjuncția fericită între profunzime și valoare
estetică. |