Daneliuc: fictograme
Între «bătrânii»
furioși, ținuți, ca tineri, sub presiune, într-un regim totalitar extins până
la deplina anemiere, Mircea Daneliuc (n. 1943) face figură aparte. Faptul
îi reușește, mai cu seamă, prin cazul său, singular, acela al unui regizor
venit neașteptat printre scriitori. Cenzura politică, urmată de cenzura
economică, a asprit cariera excepțională a regizorului. Mă simt ca o femeie
paștună, cu chestia aia pe față, prin care văd lumea zăbrelită, se dezvăluie el
într-un interviu (Mă simt ca o femeie paștună, în Orizont, 2, 2002).
Artistul complex este dotat cu hărnicie. Regizorul trece (și) la literatura
eliberată de cenzura politică. Nu s-ar spune că nu se descurcă și cu cenzura
economică. Volumele lui apar la edituri notorii. Dar piesele de teatru îi sunt
ținute, de coaliția anticulturală, imorală și neprofesională, în afara scenei.
Iar romanele nu i se vând suficient. Supus, aici, de cenzura financiară a
cititorului sărac și devenit pradă mass media, romancierul câștigă
umilitor de derizoriu, aproximativ un salariu minim pe economie. Atât a primit,
de exemplu, pe romanul din 2001. Nici regizorul de film nu este răsplătit. Sau
este răsplătit, în fapt fiind pedepsit pe măsura insurgenței sale, care
strică establishment-ul patronal al domeniului. Daneliuc ilustrează azi
condiția nedreaptă, întunecată și ingrată a artistului excepțional,
iluminat, într-o societate (privită și în componenta ei culturală) a
solidarității imorale și neprofesionale: șomer după primii ani postceaușiști,
declară că i se pare neplăcut să spună din ce trăiește (cf. interviul din
Orizont, 2, 2002). Refuzat și jefuit, cum se dezvăluie (vezi în acest sens și
interviul din Lumea Magazin, nr. 5, 2002), jeluindu-se în van, își
reactivează fără limită frustrarea, încredințată deopotrivă filmului și
literaturii.
Cu studii superioare
de filolog și regizor de film, autor de texte, scenarist al filmelor sale
proeminente (14 la număr, până în 2005), prozator și dramaturg, Mircea Daneliuc
mărturisește în interviuri un program explicit insuficient. L-aș numi
mai degrabă peri-estetic. M. Daneliuc este autor de scrieri, din rațiuni
psihologice și etice: Nu se poate scrie decât din frustrare. (cf. Orizont,
2, 2002) Desigur, o estetică implicită trebuie dedusă din amplele proze
ale sale. Scriitorul nu se referă nici la est-etică, pe care e de presupus
că o cunoaște, dacă nu de la Havel, atunci de la M. Lovinescu. Dar mizele sale
prozastice în această direcție converg. Ca și M. Sin, M. Daneliuc crede că
marea miză ar fi tragedia omului supus comunizării în canon sovietic,
exemplară istoric și cu ipotetice șanse narative. Din nefericire, aceste
șanse au ajuns tot mai puțin așteptate, chiar din interiorul literaturii
române. Echilibrat, totuși, în condițiile unei imagini subexpuse a României, ori
a condiției de român, fără pusee etnocentriste, xenofile ori xenofobe,
Daneliuc (re)edifică (și) literar tragedia românească (chiar de la baza ei
alienată, cea basarabeană, în romanul din 2001). Dacă îi descoperim un program
literar, acesta este unul al unui realism complex și, cu termenul cândva în mare
vogă al lui R. Garaudy, nețărmurit, în toată sublimitatea sordidului său.
Discursul său acut referențial, de un sarcasm devastator, este răsfrânt între
diarism, memorialism și ficționalitate. Să urmă(ri)m, acum, înfățișările
scriitorului, amânând deocamdată fixarea nuanțată a unor concluzii.
Într-un timp al
ofensivei nonficțiunii, memorialul său, prea puțin deformat înspre roman,
Pisica ruptă,1997, comunică un șir de fotograme (și, aici, mai puțin
fictograme) cu impact de arhivă secretă, din chiar lumea cinematografiei,
artă pe care național-comunismul și-a aservit-o din plin și unde rezistența,
când, cât și cum s-a produs, capătă un accent în plus de onorabilitate.
Regizorul scrie o necesară carte a neuitării, a disidenței și exilului intern,
propunând un filtru memorialistic regenerator pentru o lume sucombată în
utopie. Pisica ruptă este cartea unui spirit etic și artistic cu
reactivitate persuasivă și expresivă. Deloc dogmatică și simplificatoare,
dimpotrivă, afișat nuanțată, este această reglare a conturilor și, mai ales, a
contururilor vieții în cinematograful aflat sub patronajul comunismului
naționalist. Vocația autorului este frumusețea sincerității, deci a adevărului.
Cartea este într-adevăr un roman-invectivă, cum o numește Daniel
Cristea-Enache (Un nou Goma, în Adevărul literar și artistic, 10 febr.
1998). Dar într-un sens nerecunoscut de tânărul critic literar, apărător, la
începuturile sale, al sistemului de întunecată referință. Așadar, nu cu
înțelesul de neverosimil, dimpotrivă, aș spune, cu sensul de tot mai
creditabil. Dar, precizez, pentru atitudinea autorului și nu (cuno)știința
sa literară. Proza de debut a regizorului Daneliuc are substanțialitatea
documentului viu, abia ușor potențat de romanesc și ficționalitate. Prin
urmare, arta literară este acum, în mod intențional, de suprafață. Ca roman,
avem aici un fel de exercițiu ambiguu, așadar, în esență, modern. Dar acest
autor aspiră la romanesc, se vrea autor ficțional. E, deocamdată, un temperament
discursiv cu apetit narativ, un observator umoral, sarcastic, inteligent și, ca
urmare, expresiv.
Marilena și câteva
voluptăți,1999, roman revăzut și
adăugit, cu titlul modificat (Marilene, 2005), ecranizat de
scriitorul-regizor în același an (Sistemul nervos), se autentifică
printr-un viu și memorabil bio-psihologism al erosului social și moral, centrat
asupra femininității integrale, dintr-un unghi inconsecvent falocratic. În
contextul literar internaționalizat, marcat de maeștri ai dezinhibiției
onto-retorice, Daneliuc preia și o notă internă, abisală, de la N. Breban.
Numai că Daneliuc problematizează adesea erosul cu o stânjenitoare lipsă de
subtilitate și nuanță analitică. El ar fi aici un Breban puternic metamorfozat,
conciliat cu naturalismul și ambiguizând, așadar neierarhizând, mental și
sexual, forțele vitale. Dar M. Daneliuc este un prozator neonaturalist, un
exponent al deprimismului autohton, un fictograf al vieții proteic
mutilate. În acest roman bio-psihologic, vârstele sunt echivalate cu tot atâtea
vieți ale feminității. Primul roman propriu-zis al regizorului Daneliuc este
unul al puterii genuine și ingenioase, spontane ori involuntare, a feminității,
într-o lume a maleficiilor virilității. Perspectiva falocratică este echilibrată
de o perspectivă, măcar implicit, feministă. Ne interesează traiectul
propriu-zis literar al autorului. Într-un balans retoric, parțial aflat sub
control, între exces și eschivă, expresivitatea este obținută din observația
analitică reductivă și notația directă. Putem deja recunoaște în M. Daneliuc un
romancier al unei caricaturale, inumane și, în fond, diabolice subterane a
istoriei, cu un impresionant relief referențial și stilistic.
În Apa în cizme,
roman, 2000, nu-i reușește suficient farsa gravă, extrasă din amestecul
utopiei suspicioase despre culisele și subteranele istoriei prezentului și o
realitate compusă subiectiv, umoral. Ficțiunea este activată de un
cvasi-maniheism psihologic și comportamental. Prozatorul preia într-un fel
simplist, fără seducția himericului din basme, locuri comune, populare, ca
acelea despre vitalismul interlop chinezesc aflat în agresivă expansiune și
îndreptarea ori aprop[r]ierea revoluției anticomuniste. Nou și memorabil este
aici importul în scrisul literar românesc al nonconformismului mimetic al
tinerilor bătrâni, ca Iustin Raețchi, rocker demascat de slăbiciunile unei
masculinități imature și tarate. Consumate, literar, rămân formele de gelozie
mazochistă ale noii generații occidentalizate.
Roman politic, farsă
tragică a absurdului (ne)verosimil, care nu aparține unui context al
post-politicului (dacă el este posibil), Strigoi fără țară, 2001, este
mai convingător, pentru că este mai autentic, decât romanele politice, de la
noi. Mă refer la cele mai inconformiste cu realitatea comunistă. M. Daneliuc
are, din nou, într-un fel și mai pronunțat, conștiința de adaptor tipologic și
tematic în roman: Strigoi fără țară este un lucru absolut deosebit în
peisajul cultural românesc. Port cu mine subiectul acesta de 20 de ani. (
) Este
vorba despre românii fără patrie. Nu numai despre cei din afara României.
(Orizont, 2, 2002) Daneliuc vine, totuși, după Goma, cu al cărui sarcasm
autenticist se învecinează. Goma este, însă, mult mai marcat autoficțional.
Autoficțiune indirectă, ca să spun astfel, întrucât ficțiunea pornește de la
biografia unui unchi, căruia autorul îi dedică scrierea, este și acest roman al
lui Daneliuc. Dar să notez că, tematic, problematic, îl însoțește, dacă nu
cumva îl precedă ca redactare, cu o înțelegere mult mai restrictivă a exilului
și îndepărtării definitive de patrie, sentimentalizantul Ion Lazu, în romanul
său masiv și (evenimențial și stilistic) inegal, Veneticii. În ficțiunea
lui Daneliuc, Rusia, Basarabia și România sunt țările desțărării, ale exilului
proliferant. Daneliuc este aici un Goma inconcesiv (începând de la Ostinato),
dar și oniric. Victimă a ideologiilor de extrema stângă, Ilie Hnat, ins de
rând din Mirăuți, Basarabia, lipsit de libertate în Siberia și România, nu este
purtător de noutate epică, pentru literatura penitenciară ocazionată de
sovietism. El rămâne același bandit, reeducat în subterana utopiei produsă de
comunism, revenit într-o lume apropiată, care s-a îndepărtat, dement și
diabolic, de la rădăcina familiei. Dar, părăsit de soție și fiică, basarabeanul
este urmat himeric de mama-iubită, într-o relație ambiguă,
spiritual-incestuoasă. Ajuns clovn într-un spectacol lipsit de ludic, bătut la
propriu și în public (după ce fusese pedepsit în închisoare), el amintește, prin
această latură determinantă a sa, izbitor de multe personaje onirice din proza
lui D. Țepeneag, V. Ivănceanu, Sorin Titel, Virgil Tănase. E adevărat, Ilie
Hnat, victimă mai cu seamă a epocii staliniste postbelice vreme 17 ani, este un
(indirect) om nou, transformat, alterat, de forțele răului ideologic, care îi
exploatează slăbiciunile omenești. Supraviețuitor aproape octogenar al prigoanei
politice, el, pățitul priceput, a ajuns scindat între alienare și
sapiențialitate. Excesivă, ratată estetic este, însă, situarea protagonistului
în proximitatea tipologiei biblice. Roman de adevărată substanță istorică și
umană, complexitate psihologică și spirituală, Strigoi fără țară are,
el, mai cu seamă, o compoziția filmică, este o alcătuire de fictograme,
în loc de fotograme. Relatare discursivă, poetică, de o mai redusă consistență
narativă, romanul își dezvăluie structură necanonică: realist naturalist (Ilie
Hnat este un senzual patologic) și fantast, poetic, ironic, oniric.
Miza scriiturii ca
existență autentică este prezentă și în Petru și Pavel, 2003, un roman
biografic, politic și erotic, al unui scriitor din infernala Epoca de aur
ceaușistă, Petru (numit Pavel în dosarele Securității) Șesan, protagonist și
martor al (auto)strivirii omului transformat de ideologia comunistă. Pe
Daneliuc nu-l preocupă metaromanescul, în acest roman al scriitorului. Petru
Șesan este un autor de proză politică prea aluzivă și de teatru, de asemenea
esopic (resemantizare a unui sincretism între mitul manolic și cel labirintic,
centrat pe constructorul ajuns prizonier al propriului edificiu), ilustrat
abuziv în economia acestui roman substanțial și autentic, din păcate cu o
structură și mai puțin fermă. Narațiunea este, totodată, o parțială,
subiectivă, dar vie radiografie instituțională a regimului totalitar de stânga,
în principal a Uniunii Scriitorilor față cu Securitatea. Erosul apare fie
păcătos, cvasi-incestuos, în relația, favorizată dintr-un cumul de complexe
abisale de soția sa Jeni, dintre Petru și minora fiica vitregă. Fie dur:
tânăra femeie este violată de niște oameni ai pădurilor în Iugoslavia, unde,
după deschiderea granițelor, caută un loc de muncă. M. Daneliuc reia aici
episoade literare de succes, are forță de observație socială și nu invenție de
subiect, de episoade narative ori de stil cu adevărat îndrăzneț în epica
senzitivă. Roman neo-politic, istoric, mitic (mitul descensus ad inferos,
al labirintului infernal), erotic, etic, Petru și Pavel este ficțiunea
unei lumi complexe și vii, mai cu seamă pentru că este o furioasă, necruțător
moralistă, exhibare a frustrării existențiale, într-un context istoric
dezumanizant. Problematica păcatului și a eliberării morale de un infern
pământesc, prin credința într-un justițiarism imanent, este bine servită
expresiv de virulența și truculența verbală proprie acestui fictograf, un
întârziat neorealist și bătrân tânăr furios.
Două piese de teatru
ale lui Daneliuc se află în proximitatea prozei autorului. Doi pinguini,
2000, este o neliniștitoare dramă (cu note tragice de fatalitate solitară,
înstrăinată), existențială, morală, politică, psihologică, a eșecului individual
și social. Carlo Carlini Iluzionism, 2003, este o piesă a
carnavalescului tragic, de vis omenesc, prea omenesc
Pe o linie diferită, atât
de teatrul cât și de proza lui, era prima sa piesă, Șchiopul binemirositor,
1999. Daneliuc face aici un teatru al travestiurilor religioase și istorice,
conversațional, animat de o expresivitate deopotrivă de precisă și de proprie,
într-o piesă getică, de substrat etnic și antropologic, demitizantă,
subintitulată Antichități în două părți.
Revenind la
romancier, voi nota că, în totul, avem în Daneliuc practicantul unei proze a
mimesisului, deopotrivă de larg și extrem, a unui realism autenticist
integral, condus în cotidian și în imaginar. Mi se pare, de aceea, nepotrivit
ceea ce scria, abia la a doua carte a autorului, Marin Mincu (Un romancier
autentic Mircea Daneliuc, în Luceafărul, 17, 2000): e un prozator
artist întrucât pasta densă a acestei descrieri divulgă o conștiință artistică
antimimetică regăsibilă doar în paginile lui Radu Petrescu. Proza sa
este, în fapt, opusă metaficțiunii. Estetic este la Daneliuc hedonismul
elementar al scrisului, indiferent că devine scenaristic, dramatic sau epic. Am
mai putea lua în considerare și complementaritatea ori diferența dintre arta
imaginii cinematografice și arta scrisului literar. Nu din cauza îndepărtării
mele de cinematograf m-am apucat eu de scris. Adică nu este o recluziune. Nu
este un refugiu. Dimpotrivă, este o bucurie enormă, pe care nu poți să o simți
în momentul când faci un film. (Orizont, 2, 2002) Moralist, până la o
inadecvată și inocentă subversivitate a artei literaturii, Daneliuc se află în
război cu toată lumea aflată în diverse imposturi. Critic direct și acut, el
rămâne inconcesiv și fără iluzii, în ciuda recursului la aluzii, satisfăcătoare
pentru inițiații care îl urmează sau îi vin în întâmpinare. Spontan,
temperamental, pasional, a(ni)mator de sincerități în răspăr cu o cultură
estetică a genului și a speciilor literaturii, el este într-o măsură favorizat
de contextul receptării (chiar și de acela critic), oricât de neașezat și
deplorabil l-am considera. M. Daneliuc nu are nici complexe, dar nici scrupule,
de gen ori de specie literară. Factorii psihologici, exibitivi, favorizanți
pentru temperamentul său, nu-i acoperă, ba dimpotrivă, îi fac evidentă
amoralitatea artistică. |