Daneliuc: fictograme
Între „«bătrânii»
furioşi”, ţinuţi, ca tineri, sub presiune, într-un regim totalitar extins până
la deplina anemiere, Mircea Daneliuc (n. 1943) face figură aparte. Faptul
îi reuşeşte, mai cu seamă, prin cazul său, singular, acela al unui regizor
venit neaşteptat printre scriitori. Cenzura politică, urmată de cenzura
economică, a asprit cariera excepţională a regizorului. „Mă simt ca o femeie
paştună, cu chestia aia pe faţă, prin care văd lumea zăbrelită”, se dezvăluie el
într-un interviu (Mă simt ca o femeie paştună, în „Orizont”, 2, 2002).
Artistul complex este dotat cu hărnicie. Regizorul trece (şi) la literatura
eliberată de cenzura politică. Nu s-ar spune că nu se descurcă şi cu cenzura
economică. Volumele lui apar la edituri notorii. Dar piesele de teatru îi sunt
ţinute, de coaliţia anticulturală, imorală şi neprofesională, în afara scenei.
Iar romanele nu i se vând suficient. Supus, aici, de cenzura financiară a
cititorului sărac şi devenit pradă mass media, romancierul câştigă
umilitor de derizoriu, aproximativ un salariu minim pe economie. Atât a primit,
de exemplu, pe romanul din 2001. Nici regizorul de film nu este răsplătit. Sau
este „răsplătit”, în fapt fiind pedepsit pe măsura insurgenţei sale, care
strică establishment-ul patronal al domeniului. Daneliuc ilustrează azi
condiţia nedreaptă, întunecată şi ingrată a artistului excepţional,
„iluminat”, într-o societate (privită şi în componenta ei culturală) a
solidarităţii imorale şi neprofesionale: şomer după primii ani postceauşişti,
declară că i se pare neplăcut să spună din ce trăieşte (cf. interviul din
„Orizont”, 2, 2002). Refuzat şi jefuit, cum se dezvăluie (vezi în acest sens şi
interviul din „Lumea Magazin”, nr. 5, 2002), jeluindu-se în van, îşi
reactivează fără limită frustrarea, încredinţată deopotrivă filmului şi
literaturii.
Cu studii superioare
de filolog şi regizor de film, autor de texte, scenarist al filmelor sale
proeminente (14 la număr, până în 2005), prozator şi dramaturg, Mircea Daneliuc
mărturiseşte în interviuri un program explicit insuficient. L-aş numi
mai degrabă „peri-estetic”. M. Daneliuc este autor de scrieri, din raţiuni
psihologice şi etice: „Nu se poate scrie decât din frustrare.” (cf. „Orizont”,
2, 2002) Desigur, o estetică implicită trebuie dedusă din amplele proze
ale sale. Scriitorul nu se referă nici la „est-etică”, pe care e de presupus
că o cunoaşte, dacă nu de la Havel, atunci de la M. Lovinescu. Dar mizele sale
prozastice în această direcţie converg. Ca şi M. Sin, M. Daneliuc crede că
„marea miză” ar fi tragedia omului supus comunizării în canon sovietic,
„exemplară” istoric şi cu ipotetice şanse narative. Din nefericire, aceste
şanse au ajuns tot mai puţin aşteptate, chiar din interiorul literaturii
române. Echilibrat, totuşi, în condiţiile unei imagini subexpuse a României, ori
a condiţiei de „român”, fără pusee etnocentriste, xenofile ori xenofobe,
Daneliuc (re)edifică (şi) literar tragedia românească (chiar de la baza ei
alienată, cea basarabeană, în romanul din 2001). Dacă îi descoperim un program
literar, acesta este unul al unui realism complex şi, cu termenul cândva în mare
vogă al lui R. Garaudy, „neţărmurit”, în toată sublimitatea sordidului său.
Discursul său acut referenţial, de un sarcasm devastator, este răsfrânt între
diarism, memorialism şi ficţionalitate. Să urmă(ri)m, acum, înfăţişările
scriitorului, amânând deocamdată fixarea nuanţată a unor concluzii.
Într-un timp al
ofensivei nonficţiunii, memorialul său, prea puţin deformat înspre roman,
Pisica ruptă,1997, comunică un şir de fotograme (şi, aici, mai puţin
fictograme) cu impact de arhivă secretă, din chiar lumea cinematografiei,
artă pe care naţional-comunismul şi-a aservit-o din plin şi unde rezistenţa,
când, cât şi cum s-a produs, capătă un accent în plus de onorabilitate.
Regizorul scrie o necesară carte a neuitării, a disidenţei şi exilului intern,
propunând un filtru memorialistic regenerator pentru o lume sucombată în
utopie. Pisica ruptă este cartea unui spirit etic şi artistic cu
reactivitate persuasivă şi expresivă. Deloc dogmatică şi simplificatoare,
dimpotrivă, afişat nuanţată, este această reglare a conturilor şi, mai ales, a
contururilor vieţii în cinematograful aflat sub patronajul comunismului
naţionalist. Vocaţia autorului este frumuseţea sincerităţii, deci a adevărului.
Cartea este într-adevăr un „roman-invectivă”, cum o numeşte Daniel
Cristea-Enache (Un nou Goma, în „Adevărul literar şi artistic”, 10 febr.
1998). Dar într-un sens nerecunoscut de tânărul critic literar, apărător, la
începuturile sale, al sistemului de întunecată referinţă. Aşadar, nu cu
înţelesul de neverosimil, dimpotrivă, aş spune, cu sensul de tot mai
creditabil. Dar, precizez, pentru atitudinea autorului şi nu (cuno)ştiinţa
sa literară. Proza de debut a regizorului Daneliuc are substanţialitatea
documentului viu, abia uşor potenţat de romanesc şi ficţionalitate. Prin
urmare, arta literară este acum, în mod intenţional, de suprafaţă. Ca roman,
avem aici un fel de exerciţiu ambiguu, aşadar, în esenţă, modern. Dar acest
autor aspiră la romanesc, se vrea autor ficţional. E, deocamdată, un temperament
discursiv cu apetit narativ, un observator umoral, sarcastic, inteligent şi, ca
urmare, expresiv.
Marilena şi câteva
voluptăţi,1999, roman revăzut şi
adăugit, cu titlul modificat (Marilene, 2005), ecranizat de
scriitorul-regizor în acelaşi an (Sistemul nervos), se autentifică
printr-un viu şi memorabil bio-psihologism al erosului social şi moral, centrat
asupra femininităţii integrale, dintr-un unghi inconsecvent falocratic. În
contextul literar internaţionalizat, marcat de maeştri ai dezinhibiţiei
onto-retorice, Daneliuc preia şi o notă internă, „abisală”, de la N. Breban.
Numai că Daneliuc problematizează adesea erosul cu o stânjenitoare lipsă de
subtilitate şi nuanţă analitică. El ar fi aici un Breban puternic metamorfozat,
conciliat cu naturalismul şi ambiguizând, aşadar neierarhizând, mental şi
sexual, forţele vitale. Dar M. Daneliuc este un prozator neonaturalist, un
exponent al deprimismului autohton, un „fictograf” al vieţii proteic
mutilate. În acest roman bio-psihologic, vârstele sunt echivalate cu tot atâtea
vieţi ale feminităţii. Primul roman propriu-zis al regizorului Daneliuc este
unul al puterii genuine şi ingenioase, spontane ori involuntare, a feminităţii,
într-o lume a maleficiilor virilităţii. Perspectiva falocratică este echilibrată
de o perspectivă, măcar implicit, feministă. Ne interesează traiectul
propriu-zis literar al autorului. Într-un balans retoric, parţial aflat sub
control, între exces şi eschivă, expresivitatea este obţinută din observaţia
analitică reductivă şi notaţia directă. Putem deja recunoaşte în M. Daneliuc un
romancier al unei caricaturale, inumane şi, în fond, diabolice subterane a
istoriei, cu un impresionant relief referenţial şi stilistic.
În Apa în cizme,
roman, 2000, nu-i reuşeşte suficient farsa gravă, extrasă din amestecul
utopiei suspicioase despre culisele şi subteranele istoriei prezentului şi o
realitate compusă subiectiv, umoral. Ficţiunea este activată de un
cvasi-maniheism psihologic şi comportamental. Prozatorul preia într-un fel
simplist, fără seducţia himericului din basme, locuri comune, „populare”, ca
acelea despre vitalismul interlop chinezesc aflat în agresivă expansiune şi
îndreptarea ori aprop[r]ierea revoluţiei anticomuniste. Nou şi memorabil este
aici importul în scrisul literar românesc al nonconformismului mimetic al
tinerilor bătrâni, ca Iustin Raeţchi, rocker „demascat” de slăbiciunile unei
masculinităţi imature şi tarate. Consumate, literar, rămân formele de gelozie
mazochistă ale „noii” generaţii occidentalizate.
Roman politic, farsă
tragică a absurdului (ne)verosimil, care nu aparţine unui context al
post-politicului (dacă el este posibil), Strigoi fără ţară, 2001, este
mai convingător, pentru că este mai autentic, decât romanele politice, de la
noi. Mă refer la cele mai „inconformiste” cu realitatea comunistă. M. Daneliuc
are, din nou, într-un fel şi mai pronunţat, conştiinţa de adaptor tipologic şi
tematic în roman: Strigoi fără ţară „este un lucru absolut deosebit în
peisajul cultural românesc. Port cu mine subiectul acesta de 20 de ani. (…) Este
vorba despre românii fără patrie. Nu numai despre cei din afara României.”
(„Orizont”, 2, 2002) Daneliuc vine, totuşi, după Goma, cu al cărui sarcasm
autenticist se învecinează. Goma este, însă, mult mai marcat autoficţional.
Autoficţiune indirectă, ca să spun astfel, întrucât ficţiunea porneşte de la
biografia unui unchi, căruia autorul îi dedică scrierea, este şi acest roman al
lui Daneliuc. Dar să notez că, tematic, problematic, îl însoţeşte, dacă nu
cumva îl precedă ca redactare, cu o înţelegere mult mai restrictivă a exilului
şi îndepărtării definitive de patrie, sentimentalizantul Ion Lazu, în romanul
său masiv şi (evenimenţial şi stilistic) inegal, Veneticii. În ficţiunea
lui Daneliuc, Rusia, Basarabia şi România sunt ţările desţărării, ale exilului
proliferant. Daneliuc este aici un Goma inconcesiv (începând de la Ostinato),
dar şi „oniric”. Victimă a ideologiilor de extrema stângă, Ilie Hnat, ins de
rând din Mirăuţi, Basarabia, lipsit de libertate în Siberia şi România, nu este
purtător de noutate epică, pentru literatura penitenciară ocazionată de
sovietism. El rămâne acelaşi „bandit”, reeducat în subterana utopiei produsă de
comunism, revenit într-o lume apropiată, care s-a îndepărtat, dement şi
diabolic, de la rădăcina familiei. Dar, părăsit de soţie şi fiică, basarabeanul
este urmat himeric de mama-iubită, într-o relaţie ambiguă,
spiritual-incestuoasă. Ajuns clovn într-un spectacol lipsit de ludic, bătut la
propriu şi în public (după ce fusese pedepsit în închisoare), el aminteşte, prin
această latură determinantă a sa, izbitor de multe personaje onirice din proza
lui D. Ţepeneag, V. Ivănceanu, Sorin Titel, Virgil Tănase. E adevărat, Ilie
Hnat, victimă mai cu seamă a epocii staliniste postbelice vreme 17 ani, este un
(indirect) „om nou”, transformat, alterat, de forţele răului ideologic, care îi
exploatează slăbiciunile omeneşti. Supravieţuitor aproape octogenar al prigoanei
politice, el, păţitul priceput, a ajuns scindat între alienare şi
sapienţialitate. Excesivă, ratată estetic este, însă, situarea protagonistului
în proximitatea tipologiei biblice. Roman de adevărată substanţă istorică şi
umană, complexitate psihologică şi spirituală, Strigoi fără ţară are,
el, mai cu seamă, o compoziţia filmică, este o alcătuire de fictograme,
în loc de fotograme. Relatare discursivă, „poetică”, de o mai redusă consistenţă
narativă, romanul îşi dezvăluie structură necanonică: realist naturalist (Ilie
Hnat este un senzual patologic) şi fantast, poetic, ironic, „oniric”.
Miza scriiturii ca
existenţă autentică este prezentă şi în Petru şi Pavel, 2003, un roman
biografic, politic şi erotic, al unui scriitor din infernala „Epoca de aur”
ceauşistă, Petru (numit Pavel în dosarele Securităţii) Şesan, protagonist şi
martor al (auto)strivirii omului transformat de ideologia comunistă. Pe
Daneliuc nu-l preocupă metaromanescul, în acest roman al scriitorului. Petru
Şesan este un autor de proză politică prea aluzivă şi de teatru, de asemenea
esopic (resemantizare a unui sincretism între mitul manolic şi cel labirintic,
centrat pe constructorul ajuns prizonier al propriului edificiu), ilustrat
abuziv în economia acestui roman substanţial şi autentic, din păcate cu o
structură şi mai puţin fermă. Naraţiunea este, totodată, o parţială,
subiectivă, dar vie radiografie instituţională a regimului totalitar de stânga,
în principal a Uniunii Scriitorilor faţă cu Securitatea. Erosul apare fie
păcătos, cvasi-incestuos, în relaţia, favorizată dintr-un cumul de complexe
„abisale” de soţia sa Jeni, dintre Petru şi minora fiica vitregă. Fie dur:
tânăra femeie este violată de nişte oameni ai pădurilor în Iugoslavia, unde,
după deschiderea graniţelor, caută un loc de muncă. M. Daneliuc reia aici
episoade literare de succes, are forţă de observaţie socială şi nu invenţie de
subiect, de episoade narative ori de stil cu adevărat îndrăzneţ în epica
senzitivă. Roman neo-politic, istoric, mitic (mitul descensus ad inferos,
al labirintului infernal), erotic, etic, Petru şi Pavel este ficţiunea
unei lumi complexe şi vii, mai cu seamă pentru că este o furioasă, necruţător
moralistă, exhibare a frustrării existenţiale, într-un context istoric
dezumanizant. Problematica păcatului şi a eliberării morale de un infern
pământesc, prin credinţa într-un justiţiarism imanent, este bine servită
expresiv de virulenţa şi truculenţa verbală proprie acestui „fictograf”, un
întârziat neorealist şi „bătrân” tânăr furios.
Două piese de teatru
ale lui Daneliuc se află în proximitatea prozei autorului. Doi pinguini,
2000, este o neliniştitoare dramă (cu note tragice de fatalitate solitară,
înstrăinată), existenţială, morală, politică, psihologică, a eşecului individual
şi social. Carlo Carlini – Iluzionism, 2003, este o piesă a
carnavalescului tragic, de vis omenesc, prea omenesc… Pe o linie diferită, atât
de teatrul cât şi de proza lui, era prima sa piesă, Şchiopul binemirositor,
1999. Daneliuc face aici un teatru al travestiurilor religioase şi istorice,
conversaţional, animat de o expresivitate deopotrivă de precisă şi de proprie,
într-o piesă „getică”, de substrat etnic şi antropologic, demitizantă,
subintitulată Antichităţi în două părţi.
Revenind la
„romancier”, voi nota că, în totul, avem în Daneliuc practicantul unei proze a
mimesisului, deopotrivă de larg şi extrem, a unui realism autenticist
integral, condus în cotidian şi în imaginar. Mi se pare, de aceea, nepotrivit
ceea ce scria, abia la a doua carte a autorului, Marin Mincu (Un romancier
autentic – Mircea Daneliuc, în „Luceafărul”, 17, 2000): „e un prozator
artist întrucât pasta densă a acestei descrieri divulgă o conştiinţă artistică
antimimetică regăsibilă doar în paginile lui Radu Petrescu”. Proza sa
este, în fapt, opusă metaficţiunii. Estetic este la Daneliuc hedonismul
elementar al scrisului, indiferent că devine scenaristic, dramatic sau epic. Am
mai putea lua în considerare şi complementaritatea ori diferenţa dintre arta
imaginii cinematografice şi arta scrisului literar. „Nu din cauza îndepărtării
mele de cinematograf m-am apucat eu de scris. Adică nu este o recluziune. Nu
este un refugiu. Dimpotrivă, este o bucurie enormă, pe care nu poţi să o simţi
în momentul când faci un film.” („Orizont”, 2, 2002) Moralist, până la o
inadecvată şi inocentă subversivitate a artei literaturii, Daneliuc se află în
război cu toată lumea aflată în diverse imposturi. Critic direct şi acut, el
rămâne inconcesiv şi fără iluzii, în ciuda recursului la aluzii, satisfăcătoare
pentru iniţiaţii care îl urmează sau îi vin în întâmpinare. Spontan,
temperamental, pasional, a(ni)mator de sincerităţi în răspăr cu o cultură
estetică a genului şi a speciilor literaturii, el este într-o măsură favorizat
de contextul receptării (chiar şi de acela critic), oricât de neaşezat şi
deplorabil l-am considera. M. Daneliuc nu are nici complexe, dar nici scrupule,
de gen ori de specie literară. Factorii psihologici, exibitivi, favorizanţi
pentru temperamentul său, nu-i acoperă, ba dimpotrivă, îi fac evidentă
„amoralitatea” artistică. |