Liviu Mircea
Rar lucru o carte de
versuri citită pe nerăsuflate, fără dorința unui respiro meditativ al
reconsiderării, cu o apetență reluată la fiecare poem, fără senzația alunecării
în gratuitate. Fiindcă tocmai aceasta este calitatea supremă a acestei cărți: o
asumare deplină a celor spuse, fără nici o urmă de gratuitate, ori de balast
liric cu rol de coreografie poematică. Un limbaj răspicat pentru care nu există
arie semantică interzisă, ci doar tentația redării unei nudități înfrigurate a
rostirii, indiferent de domeniul de sorginte al cuvintelor: dincolo de orice
sentiment altoit social, de culpă, păcat ori vină. O întîmpinare a lumii prin
reluarea zi de zi a depășirii matinale a unei angoase concentrice și de
nestăvilit. O lume de ale cărei influențe și aluviuni nu poți scăpa decît grație
unei vehemențe și dîrzenii, capabile să înfrîngă această aură demonică a
angoasei cotidiene și să impună astfel o însingurare vulnerabilă, însă care-și
acceptă acum cu un anume orgoliu condiția.
Receptarea lumii
devine astfel un act dulce-amar, dureros-jubilator, nostalgi-dîrz, stări polare
din care se naște sinteza limpede a rostirii. Retorta în care se contopesc
aceste stări, este ignorată acum, lăsată de-o parte, ca o unealtă după
utilizare. Lăuntrul combustiv apare ca text epurat înscriindu-și linia
vectorială printr-un epic cu abia sesizabile elansări lirice. Textul se impune
structurat și limpede, nu fără o anume tentație finală a unui ludens tragic,
deseori ironic ori de-a dreptul sarcastic, o elipsă de descătușare printr-o
recurență a revelării sensului incipient al impactului cu lumea. Aici transpare
și influența unor modele ce impun o regizare textuală, deseori paradoxală,
proprie unei anume poezii tranzitive din lirica contemporană, care însă în fața
structurii solide a conținutului puteau prea bine lipsi ca și rostire finală a
recurenței, dat fiind tocmai forța anterioară a celor expuse. Aceeași scădere o
manifestă părăsirea epicului tensionat poematic în linii pure, radicale și
răspicate, prin implementarea, intruziunea reflecțiilor socio-politice și
filozofice, din nou, tocmai prin faptul ca ele se desprind prea bine din
substanța concretă a celor relatate: adică tocmai particularitatea relatării
devine simptom al socio-politicului, al redării unei stări existențiale
exemplare și absolut semnificative în acest sens.
Un epic predominant,
secvențe trăite, experiențe personale redate după potolirea incandescenței
trăirii lor lăuntrice, expuse simplu, rareori în sinapsă cu un vers memorabil,
inculcat cu mare parcimonie și experință a regizării structurale ale epicului.
Un epic tensionat liric, cum am mai notat, o lirică geometrizată de pudoarea
trăirii absolute, o sinceritate aproape brutală, ca o incizie ce înlătură
dintr-o dată coaja cuvîntului dezvelindu-i miezul. Interogări obsedante, fără de
menajamente, oroare totală față de orice fals, oroare de rînduiri ale temerii,
oroare față de fațadele ipocriziei în fața iubirii, morții, divinității, vieții.
Această divinitate, pe
care Liviu Mircea are curajul să-i dea un chip individual potrivit crezului său
și nu celui impus dinafară, revine aproape în fiecare poem. Omniprezența
divinității vorbește mai limpede și mai grăitor despre o obsesie
individual-lăuntrică, decît orice încercare de comentariu ori de interpretare a
variatelor sale aspecte de intruziune textuală, inerentă mai fiecărui poem. Ea
dezvăluie o vie inter-relație, și nu una a mortificării grație întelegerii ori
a arogării ei de o anume inițiere. Cu mici excepții înspre finalul cărții,
textele sunt atît de incitante, atît de departe de orice gratuitate (presupunînd
nu numai o anterioară trăire dureroasă și tragică în contextul unei îndepărtări
geografice resimțite ca blestem și binecuvîntare în însingurarea ce o
presupune, ci și o asumare lucidă și fără de menajamente lirice a contextului
conturat), atît de limpezite de orice balast, încît o relecturare este imperios
cerută de foamea lăuntrică pe care a trezit-o lectura mereu proaspătă a
textelor. Ce dovadă mai clară a faptului că dincolo de anume locuri comune
expuse și decantate intelectual (politicul, socialul, ce duc în cadrul
poematicii și la apariția vulpii, ca un raspuns avertizator al
subconștientului, acolade textuale mai puțin relevante), experiența personală
totală este cea care, dincolo de ezitările interpretărilor, conferă adevărata
substanță și valoare acestei cărți. O experiență asumată, fără de cruțare, cu o
dîrzenie și bărbăție, poate uneori ostentative, însă de sorginte absolut
transilvană. O derulare textuală decantată tocmai de intensitatea acestei
experiențe nemijlocite, sub valențele expuse mai sus: oroare față de fals,
ipocrizie, dorul trăirii autentice, abia sesizabila tînjire natală, însă care
tocmai astfel devine mai percutantă, setea dăruirii, dureros trecută prin sita
unei anume încrîncenări, însă și de o anume bucurie, o jubilare a clipei, toate
beneficiind de o anterioară prelucrare și asumare totală în forul lăuntric. De
aici și acuitatea de selectare aproape automată, recoltativă, a ariei semantice
adecvate și autonome, ignorînd deplin orice înfierare ipocrit-burgheză. Fiindcă
tot ce-i este mai urît poetului este tocmai această proteză, acest fals, această
încolonare a fățărniciei atît față de sine, cît și față de lume. Apelul aproape
duios la figurile satului natal, ale apropiaților, devine astfel cu atît mai
grăitor în ceea ce privește un caracter și un anume refuz.
Ne abținem doar a
circumscrie și a semnala aspectele exențiale ale acestei cărți, dat fiind faptul
că textele ei vorbesc de la sine, simplu și incitant. O carte aflată de pe acum
în prima linie a liricii române contemporane. |