Radu Paraschivescu
Fanionul roșu
Campioni de vis, gesturi de coșmar
Editura Humanitas, București, 2005
În urmă cu aproape un an înregistram o premieră în viața
mea. Eu, care nu am nici un fel de preferință pentru vreun sport anume, care mă
joc cu telecomanda enervat că prea multe canale sacrifică ore de emisie în
favoarea spectacolului sportiv, care suport talk-show-ul cel mai insipid,
dar nu mă uit nici măcar la meciurile echipei naționale, care nu cumpăr nici un
ziar de sport, scriam în paginile Familiei despre cartea lui Cristian
Tudor Popescu, Sportul minții. Am parcurs-o cu plăcere, cu încântare și
am simțit nevoia să pun mâna pe pix, spre a le împărtăși cititorilor acele
sentimente. Iar cum numai începutul e greu, iată că acum recidivez, trimițând la
tipar câteva gânduri despre volumul Fanionul roșu-Campioni de vis, gesturi de
coșmar scris de Radu Paraschivescu și apărut în 2005 în colecția Arena
a Editurii Humanitas. Între timp, vreau să vă asigur că nu s-a
schimbat nimic în relația mea cu sportul, continuăm să ne ignorăm reciproc,
conștient că lucrul acesta e în defavoarea mea. N-am devenit peste noapte
microbist, nu am contribuit la sporirea tirajelor cotidianelor de sport. Dar
câtă vreme despre sport scriu nu doar gazetari specializați, ci și oameni de
cultură dintre cei mai respectabili, de la Nicolae Manolescu și Fănuș Neagu, la
Cristian Tudor Popescu, Traian Ungureanu sau Adrian Cioroianu, acesta din urmă
devenit de puțină vreme chiar senator (și ce lefuri impresionate și-au tras acum
demnitarii!), nu văd de ce nu aș așterne și eu pe hârtie opinii despre o carte
nu doar foarte bine scrisă ori extrem de necesară, ci care mi-a dezvăluit că,
fără voia mea, știam despre sport mai mult decât crezusem.
Sigur, are dreptate Cristian Țopescu atunci când dorește
să ne convingă că ceea ce contează cu adevărat în sport e fair-play-ul,
că dincolo de mușchi, antrenamente, interese politice ori financiare tot mai
apăsate, mai pernicioase și mai hâde, există inteligență, caracter, imaginație,
politețe, eleganță, grijă față de adversar. Că până la urmă un gest nesportiv
costă mai mult decât o înfrângere. În Sportul minții, Cristian Tudor
Popescu a adunat mai cu seamă articole în care amenda atingerile grave aduse
noțiunii de fair-play, dar admitea că echipamentul sportiv pune parcă și
pe o brută o umbră de puritate, motiv pentru care condamnă brutalitățile comise
nu doar de competitori ori de așa-ziși manageri, ci și de suporteri. În
Fanionul roșu, Radu Paraschivescu își asumă cu talent și onestitate curajul
de a deveni povestitorul unor întâmplări care, rememorate și judecate, se
dovedesc parcă încă mai absurde decât în momentul consumării lor. Deși astăzi,
mai mult decât oricând, eficiența în sport se măsoară nu în frumusețea
competiției, ci în numărul victoriilor obținute cu orice preț, în consistența
conturilor bancare ale sportivilor ori ale șefilor sportului mondial care la
adăpostul costumelor Armani închid ochii ori chiar încurajează tot felul de
malversațiuni, ce semnează cu un Mont Blanc de aur pronunciamente de care uită
instantaneu, convingerea lui Radu Paraschivescu e că în absența fair-play-ului,
sportul riscă să fie colonizat de o armată de mutanți pentru care victoria își
pierde valențele olimpice și devine un simplu instrument de îngroșare a contului
în bancă. Spre a apăra fair-play-ul, autorul volumului Fanionul roșu
și-a asumat riscul de a rememora o seamă de evenimente dureroase, antologând
atitudini nesportive ce au însemnat tot atâtea derapaje de la poziția bipedă.
Am citit cartea cu implicare și cu surprindere. Implicarea
e datorată evenimentelor relatate, dar și stilului povestitorului. Surprinderea
se justifică prin faptul că, parcurgând volumul, nu mică mi-a fost mirarea să
constat că rememorez niște fapte ce îmi erau parțial cunoscute. Adică, oricât de
străin am fost și sunt de fenomenul sportiv, derapajele despre care scrie Radu
Paraschivescu mi-au marcat conștiința și existența. Îmi amintesc și azi groaza
cu care, copil fiind, am aflat de la Telejurnalul de prânz al
Televiziunii române despre atacul terorist ce a însângerat Jocurile Olimpice de
la Munchen, din septembrie 1972. (Fanionul negru). În perioada tinereții
îmi auzeam colegii cu care împărțeam binele și răul dintr-un liceu unde predam
franceza povestind despre hențurile lui Maradona. Capitolul Un henț cu parfum
de Malvine descrie cu lux de amănunte ce anume se află în spatele
respectivului gest. Ca fidel ascultător al Europei libere, auzeam că
există bănuiala că numeroasele performanțe ale sportivilor din RDG nu sunt
tocmai curate, pe acolo făcându-și simțită prezența și chimia. E drept, azi
J.O. au devenit, vorba lui Cristian Tudor Poepescu, o olimpiadă internațională
de chimie. La tertipuri și steroizi au recurs și recurg nu doar sportivi ce
trebuiau să demonstreze superioritatea unui sistem politic falimentar, ci și
competitori, marchizi, medici ce au rostit un ipocrit jurământ al lui
Hipocrate, asistenți tenebroși și tăcuți, arhitecți ai devierii, pastori ai
cultului steroid. (A fura familie de cuvinte Astăzi farazobol).
M-am plimbat și eu prin Bucureștiul fals înveselit de Universiada din iulie
1981, auzeam seara la televizor ce bine stăm în clasamentul pe națiuni, dar
habar nu aveam că în spatele unor succese comandate de regim se află furturi
grosolane, făcute fără pic de jenă ori originalitate (Să plivim și în grădina
noastră). Parcă văd lacrimile Tonyei Harding când pe patinoarul de la
Lillehammer a văzut că întreg complotul urzit împotriva lui Nancy Kerrigan s-a
întors contra ei (Gingașă ca un levier). Despre canibalismul nesportiv
al lui Mike Tyson, dar și despre isprăvile lui ulterioare știam destul de multe
însă felul în care spune povestea Radu Paraschivescu (Dar l-am prins cu
zgârciu-n gură) e cum nu se poate mai captivant. Îmi era necunoscut tertipul
la care a recurs Tom Gorman spre a-i facilita lui Stan Smith șansa de a fi
bătut de Ilie Năstase la Masters-ul la Barcelona din 1972. Meritul cărții
lui Radu Paraschivescu e că faptele relatate sunt de așa manieră prezentate
încât nu sunt doar, ori chiar sunt deloc fapte diverse. Sigur că avem nevoie de
mituri, de modele, de exemple pozitive. Sportul poate și trebuie să ni le ofere.
Dar nu trebuie să uităm că trăim într-o anume realitate, care are și alb, și
negru, dar și mult cenușiu. Astfel de nuanțe se regăsesc ca atare și în sport.
Fanionul roșu nu aduce atingere acestui fenomen social de mare impact.
Dimpotrivă. Dezvăluindu-i zonele urâte, schimonosite, autorul luptă, cu armele
sale, ca spiritul de competiție și ierarhiile netrucate să fie, pe cât se poate,
regulă și nu excepție.
Mircea MORARIU |