BluePink BluePink
XHost
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.

Revistă de cultură

fondată în 1865 de Iosif Vulcan

Apare la Oradea

Seria a V-a

Nr. 3 (473) Martie 2005

STUDII LIVE

de

Mihai VAKULOVSKI

În ritm de jazz

sau

Despre frumoasa călătorie a lui Virgil Mihaiu prin Sighișoara, Suedia, Cluj, Lisabona, Madrid, Chișinău

„tinerii își imaginează

miracole din alte lumi cînd de fapt

grația divină e atît de aproape”

„femeia neagră îți naște același copil

ca și femeia albă

doar altfel”

 

Citind poezia lui Virgil Mihaiu în contextul literaturii române, îți dai seama că ceva nu se leagă: textele scriitorului clujean nu seamănă prea tare nici cu poeții dinainte, nici cu poeții „optzeciști”. În comparație cu cei din urmă, care-i sînt colegi de generație, Virgil Mihaiu chiar nu vrea să-și construiască textele, forma poeziilor sale parcă neinteresîndu-l în nici un fel, în față ieșind, pe lîngă firescul și naturalețea omniprezentă în poezia scriitorilor „optzeciști”, o imensă libertate a scriiturii, poezia sa putînd fi numită poezia liberă, ca și conceptul său de jazz. Iată că am ajuns și la acel ceva care îl deosebește pe Virgil Mihaiu de ceilalți: intelectualul Virgil Mihaiu este rezultatul întîlnirii pe „același teritoriu” a muzicii (jazzul) și literaturii (poezia), și această trăsătură nu poate fi neglijată, mai ales că și scriitorul insistă, în ultima vreme, asupra ei: mai întîi prin motto-ul ales pentru antologia sa bilingvă Recesământ de epifanii/ Census of Epiphanies (Traducere în limba engleză de Adam J. Sorkin în colaborare cu autorul, Liviu Bleoca și Sergiu Celac), Editura Paralela 45, Pitești, 1999, Colecția Gemini – „În general, poesia lui Virgil Mihaiu abundă în reminiscențe muzicale insolite. Uneori jazzistice, judecînd după formulele ritmice, uneori dodecafonice, alteori descinse din partitura clavecinului bine temperat. Laconismul extrem și aspectul aforistic al unor întinse segmente ale poesiei sale sunt comparabile cu micro-opusurile torsionate în arcuri intelectuale ale lui Anton von Webern. M-a sedus contopirea ideală, după părerea mea, dintre profesiile de poet și critic muzical, care coincid fericit în destinul creator al lui Virgil Mihaiu.”(Efim Barban / BBC World Service, Departamentul Rus/ martie, 1994), apoi, și mai personal – în titlul ultimei sale cărți editate: JAZZografii pentru îmblînzit saxofoniste (Editura Dacia, Cluj-Napoca, 2001, Colecția Poeții Clujului). Celelalte cărți de poezie ale lui Virgil Mihaiu sînt Legea conservării adolescenței (Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1977), Sighișoara, Suedia și alte stări de spirit (Editura Albatros, București, 1980), Indicațiuni pentru balerina din respirație (Editura Eminescu, București, 1981), Poeme (Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1986) și Paradis pierdut în memorie (Editura Cartea Românească, București, 1993). În afară de cărțile de poezie, Virgil Mihaiu este autorul a două cărți excepționale de eseuri despre jazz, Cutia de rezonanță (Editura Albatros, București, 1985) și Jazzorelief (Editura Nemira, București, 1993), activitatea sa muzicală mai însemnînd, printre altele, și alte date importante: membru al colegiului editorial multinațional al revistei Jazz Forum, editată de Federația Internațională de Jazz la Varșovia, lector la Academia de Muzică G. Dima din Cluj, membru de onoare al Asociației Criticilor de Jazz din Statele Unite (J.J.A.), membru al juriului mondial Down Beat Jazz Critics Poll, președinte de onoare al Asociației Eco-Jazz Napocensis, realizator al emisiunii radiofonice Eseu Jazz, al emisiunii televizate Jazzorelief, coproducător/autor de texte de prezentare al unor discuri de jazz și world music editate în România, Anglia, Lituania, Rusia, Germania, Franța, Elveția, co-fondator și membru al grupului de jazz-poetry Jazzographics, care a susținut recitaluri în Irlanda, Scoția, Anglia, Iugoslavia, România, Irlanda de Nord, Germania, Portugalia. Etcetera. Toate aceste jazzographii l-au ajutat pe poetul Virgil Mihaiu, așa cum poetul Virgil Mihaiu l-a influențat enorm pe criticul de muzică Virgil Mihaiu. Această influență însă nu e atît de vizibilă, în poezie, precum ne-am aștepta, mai degrabă fiind vorba de-o atmosferă culturală comună, despre care Virgil Mihaiu vorbește în eseul Jazz poetic / poezie jazzificată: o tentativă de sistematizare din Cutia de rezonanță, eseu la care poetul alege un motto din beatnicul Jack Kerouac: „Vreau să fiu considerat un poet de jazz cîntînd un lung blues într-un jam-session de duminică după-amiaz㔠(să ne amintim și de visul lui Mircea Cărtărescu în legătură cu muzica rock). Deci, poezia lui Virgil Mihaiu nu e nici pe departe „inconștient” jazzificată, pur și simplu scriitorul cunoaște atît de bine jazzul încît nu poate să pună semnul egalității între jazzul despre care scrie și poezia pe care o trăiește – asta fiind, pentru un profesionist, ceva asemănător cu întrebarea imbecilă a copilăriei fiecăruia dintre noi: „pe cine îl iubești mai tare – pa mama sau pe tata?” La Virgil Mihaiu aproape că lipsește toposul jazzistic tradițional: cluburile, barurile de noapte, concertele și localurile, sălile de muzică de jazz, intertextul sau trimiterile la celebritățile jazzistice etc. Așadar, influența jazzului asupra lui Virgil Mihaiu a fost de substanță, permițîndu-i crearea unui „fabulos” propriu, stilistic asta văzîndu-se în libertatea din mișcările din interiorul poeziei sale, tocmai spre ceea ce tinde poezia, după cum zicea Hans Egon Holthusen într-un citat din excelentul eseu din Cutia de rezonanță despre Lirica lui Gellu Naum privită din aerostatul jazzistic: „Orice poezie năzuiește spre un joc liber, gratuit, un joc de figuri nemaiegalat de subiect al limbajului, și este expresia lirică a tuturor formelor de artă poetice, dar se învecinează cel mai strîns cu ființarea ca formă pură a muzicii.” Poezia lui Virgil Mihaiu are un limbaj limpede, simplu și direct, deloc pretențios, pentru Virgil Mihaiu „sună bine cuvintele care se rup din respirație” (Geneză), iar viața e „cât un moment de contemplare”, firescul, naturalul fiind omniprezente în poezia clujeanului. Dăm în poezia lui de gesturi atît de firești, nevinovate, încît aproape că ești șocat de ele („Lipicioasa supremă/ Îmi alege un pepene/ și încă-l mai urcă pe scări/ Cinci etaje/ După care îl taie felii /Mâncăm împreună/ Iar ea îmi linge degetele/ Satisfăcut㔠– Mâncăm pepeni). Multe din poeziile lui Virgil Mihaiu sînt compuse exact din astfel de momente: fragmente de viață pe cît de firești pe atît de unice, cum e Video: „fragmentele s’au micșorat și ele/ fericirea durează cîteva secunde/ moartea bătrînului mareșal chinez/ consumă două minute din/ telejurnal”. Pentru Virgil Mihaiu poezia e live, în direct, așa cum spune în titlul primului poem din volumul Paradis pierdut în memorie, poezia e ca „o recompensă/ o stare de spirit/ un început șerpesc de litera / S” (Sighișoara, Suedia și alte stări de spirit). Poezii ca niște rafale de automat, cu cuvinte „de culoarea anotimpurilor”, piele „pigmentată în mod diferit”, etaje “urcate la o vîrstă/ apoi la altă vîrstă”, intrare „după ani de zile/ într-o sală de cinema” ș.a.m.d., într-un ritm sacadat, ca-n poemul Tranzit din Sighișoara, Suedia și alte stări de spirit, sau din contra, poezii-narațiuni, poeme descrieri, mult mai domoale, mai, ca să zic așe, ardelenești, chiar dacă acțiunea lor are loc mereu altundeva, ba în Suedia, ba la Stockholm, Viena, Portugalia, etc („Partea veche a orașului Stockholm se cheamă/ Gamla Stan./ Majoritatea populației locuiește de fapt/ dincolo de arbori. De acolo se îndreaptă spre/ centru cu metro-ul” – Subtext). De altfel, Transilvania e totdeauna prezentă în poezia lui Virgil Mihaiu, autorul cărții Incantări & descântări clujene – o carte într-adevăr de încantări, scrisă cu un fel de mulțumire și împăcare, o carte despre Clujul tinereții, oraș care, zice Virgil Mihaiu, „merită o iubire deplin㔠măcar fiindcă naște „femei atît de drepte, înalte și pline de humor” (Oraș cu femei înalte și drepte), o carte despre “cum se duseră curat verile d’altădat’!” (Prin fața casei cu pereții de aer). Iar volumul JAZZografii pentru îmblînzit saxofoniste face parte din nou înființata colecție Poeții Clujului, deși s-ar putea să fie aici la mijloc o mică neînțelegere, JAZZografii pentru îmblînzit saxofoniste meritînd să fie publicată în colecția Poeții orașului Porto, pentru Poeții Clujului potrivindu-se perfect Incantări & descântări clujene.

Dacă judecăm după poeziile sale, Virgil Mihaiu își trăiește nu doar poezia, ci și viața în ritm de jazz, fără a fi chinuit de gîndurile despre existență („ne pierdem viața/ câștigându-ne existența”) etc., poeziile sale fiind parte din acel ritm despre care ziceam, ca și concertele de jazz, ca și eseurile despre jazz, de la radio, tv și din cărți și reviste, ca și gagicile de pe toate continentele care au pătruns cu o nostalgie rusească și cu o grație portugheză în cărțile sale. Pe Virgil Mihaiu nu-l interesează nimic dinafara cercului său, el scrie fiindcă scrie, un poet fără pic de autocenzură, nu că ar folosi cuvinte „interzise”, „urîte” sau obscene, pur și simplu Virgil Mihaiu știe c㠄alteori/ aceleași ziduri în care mă tăiasem/ până la sânge/ devin învăluitoare moi protectoare/ aceleași/ cuvinte care trimiseseră inocenți/ la moarte/ umplu poemele de candoare” (Uneori, alteori). Poezia scrisă chiar „în timpul liber”, o libertate egală cu liniștea, Virgil Mihaiu scriind poezii de parcă ar răsufla, ar merge, ar respira, ar fuma, s-ar plimba pe malul Someșului, prin Sighișoara, Suedia sau Portugalia.