În ritm de jazz
sau
Despre frumoasa călătorie a lui Virgil Mihaiu prin
Sighișoara, Suedia, Cluj, Lisabona, Madrid, Chișinău
tinerii
își imaginează
miracole din alte lumi cînd de fapt
grația divină e atît de aproape
femeia
neagră îți naște același copil
ca și femeia albă
doar altfel
Citind poezia lui Virgil Mihaiu în contextul literaturii
române, îți dai seama că ceva nu se leagă: textele scriitorului clujean nu
seamănă prea tare nici cu poeții dinainte, nici cu poeții optzeciști. În
comparație cu cei din urmă, care-i sînt colegi de generație, Virgil Mihaiu chiar
nu vrea să-și construiască textele, forma poeziilor sale parcă neinteresîndu-l
în nici un fel, în față ieșind, pe lîngă firescul și naturalețea omniprezentă în
poezia scriitorilor optzeciști, o imensă libertate a scriiturii, poezia sa
putînd fi numită poezia liberă, ca și conceptul său de jazz. Iată că am
ajuns și la acel ceva care îl deosebește pe Virgil Mihaiu de ceilalți:
intelectualul Virgil Mihaiu este rezultatul întîlnirii pe același teritoriu a
muzicii (jazzul) și literaturii (poezia), și această trăsătură nu poate fi
neglijată, mai ales că și scriitorul insistă, în ultima vreme, asupra ei: mai
întîi prin motto-ul ales pentru antologia sa bilingvă Recesământ de
epifanii/ Census of Epiphanies (Traducere în limba engleză de Adam J.
Sorkin în colaborare cu autorul, Liviu Bleoca și Sergiu Celac), Editura
Paralela 45, Pitești, 1999, Colecția Gemini În general, poesia lui
Virgil Mihaiu abundă în reminiscențe muzicale insolite. Uneori jazzistice,
judecînd după formulele ritmice, uneori dodecafonice, alteori descinse din
partitura clavecinului bine temperat. Laconismul extrem și aspectul aforistic al
unor întinse segmente ale poesiei sale sunt comparabile cu micro-opusurile
torsionate în arcuri intelectuale ale lui Anton von Webern. M-a sedus contopirea
ideală, după părerea mea, dintre profesiile de poet și critic muzical, care
coincid fericit în destinul creator al lui Virgil Mihaiu.(Efim Barban / BBC
World Service, Departamentul Rus/ martie, 1994), apoi, și mai personal în
titlul ultimei sale cărți editate: JAZZografii pentru îmblînzit
saxofoniste (Editura Dacia, Cluj-Napoca, 2001, Colecția Poeții
Clujului). Celelalte cărți de poezie ale lui Virgil Mihaiu sînt Legea
conservării adolescenței (Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1977),
Sighișoara, Suedia și alte stări de spirit (Editura Albatros,
București, 1980), Indicațiuni pentru balerina din respirație
(Editura Eminescu, București, 1981), Poeme (Editura
Dacia, Cluj-Napoca, 1986) și Paradis pierdut în memorie
(Editura Cartea Românească, București, 1993). În afară de cărțile de
poezie, Virgil Mihaiu este autorul a două cărți excepționale de eseuri despre
jazz, Cutia de rezonanță (Editura Albatros, București,
1985) și Jazzorelief (Editura Nemira, București, 1993),
activitatea sa muzicală mai însemnînd, printre altele, și alte date importante:
membru al colegiului editorial multinațional al revistei Jazz Forum,
editată de Federația Internațională de Jazz la Varșovia, lector la Academia de
Muzică G. Dima din Cluj, membru de onoare al Asociației Criticilor de
Jazz din Statele Unite (J.J.A.), membru al juriului mondial Down Beat
Jazz Critics Poll, președinte de onoare al Asociației Eco-Jazz Napocensis,
realizator al emisiunii radiofonice Eseu Jazz, al emisiunii televizate
Jazzorelief, coproducător/autor de texte de prezentare al unor discuri de
jazz și world music editate în România, Anglia, Lituania, Rusia, Germania,
Franța, Elveția, co-fondator și membru al grupului de jazz-poetry
Jazzographics, care a susținut recitaluri în Irlanda, Scoția, Anglia,
Iugoslavia, România, Irlanda de Nord, Germania, Portugalia. Etcetera. Toate
aceste jazzographii l-au ajutat pe poetul Virgil Mihaiu, așa cum poetul
Virgil Mihaiu l-a influențat enorm pe criticul de muzică Virgil Mihaiu. Această
influență însă nu e atît de vizibilă, în poezie, precum ne-am aștepta, mai
degrabă fiind vorba de-o atmosferă culturală comună, despre care Virgil Mihaiu
vorbește în eseul Jazz poetic / poezie jazzificată: o tentativă de
sistematizare din Cutia de rezonanță, eseu la care poetul
alege un motto din beatnicul Jack Kerouac: Vreau să fiu considerat un
poet de jazz cîntînd un lung blues într-un jam-session de duminică
după-amiază (să ne amintim și de visul lui Mircea Cărtărescu în legătură cu
muzica rock). Deci, poezia lui Virgil Mihaiu nu e nici pe departe inconștient
jazzificată, pur și simplu scriitorul cunoaște atît de bine jazzul încît nu
poate să pună semnul egalității între jazzul despre care scrie și poezia pe care
o trăiește asta fiind, pentru un profesionist, ceva asemănător cu întrebarea
imbecilă a copilăriei fiecăruia dintre noi: pe cine îl iubești mai tare pa
mama sau pe tata? La Virgil Mihaiu aproape că lipsește toposul jazzistic
tradițional: cluburile, barurile de noapte, concertele și localurile, sălile de
muzică de jazz, intertextul sau trimiterile la celebritățile jazzistice etc.
Așadar, influența jazzului asupra lui Virgil Mihaiu a fost de substanță,
permițîndu-i crearea unui fabulos propriu, stilistic asta văzîndu-se în
libertatea din mișcările din interiorul poeziei sale, tocmai spre ceea ce tinde
poezia, după cum zicea Hans Egon Holthusen într-un citat din excelentul eseu din
Cutia de rezonanță despre Lirica lui Gellu Naum privită din
aerostatul jazzistic: Orice poezie năzuiește spre un joc liber,
gratuit, un joc de figuri nemaiegalat de subiect al limbajului, și este expresia
lirică a tuturor formelor de artă poetice, dar se învecinează cel mai strîns cu
ființarea ca formă pură a muzicii. Poezia lui Virgil Mihaiu are un limbaj
limpede, simplu și direct, deloc pretențios, pentru Virgil Mihaiu sună bine
cuvintele care se rup din respirație (Geneză), iar viața e cât
un moment de contemplare, firescul, naturalul fiind omniprezente în poezia
clujeanului. Dăm în poezia lui de gesturi atît de firești, nevinovate, încît
aproape că ești șocat de ele (Lipicioasa supremă/ Îmi alege un pepene/ și
încă-l mai urcă pe scări/ Cinci etaje/ După care îl taie felii /Mâncăm împreună/
Iar ea îmi linge degetele/ Satisfăcută Mâncăm pepeni). Multe
din poeziile lui Virgil Mihaiu sînt compuse exact din astfel de momente:
fragmente de viață pe cît de firești pe atît de unice, cum e Video:
fragmentele sau micșorat și ele/ fericirea durează cîteva secunde/ moartea
bătrînului mareșal chinez/ consumă două minute din/ telejurnal. Pentru Virgil
Mihaiu poezia e live, în direct, așa cum spune în titlul primului poem
din volumul Paradis pierdut în memorie, poezia e ca o recompensă/
o stare de spirit/ un început șerpesc de litera / S (Sighișoara, Suedia
și alte stări de spirit). Poezii ca niște rafale de automat, cu cuvinte
de culoarea anotimpurilor, piele pigmentată în mod diferit, etaje urcate la
o vîrstă/ apoi la altă vîrstă, intrare după ani de zile/ într-o sală de
cinema ș.a.m.d., într-un ritm sacadat, ca-n poemul Tranzit din
Sighișoara, Suedia și alte stări de spirit, sau din contra,
poezii-narațiuni, poeme descrieri, mult mai domoale, mai, ca să zic așe,
ardelenești, chiar dacă acțiunea lor are loc mereu altundeva, ba în Suedia, ba
la Stockholm, Viena, Portugalia, etc (Partea veche a orașului Stockholm se
cheamă/ Gamla Stan./ Majoritatea populației locuiește de fapt/ dincolo de
arbori. De acolo se îndreaptă spre/ centru cu metro-ul Subtext).
De altfel, Transilvania e totdeauna prezentă în poezia lui Virgil Mihaiu,
autorul cărții Incantări & descântări clujene o carte
într-adevăr de încantări, scrisă cu un fel de mulțumire și împăcare, o
carte despre Clujul tinereții, oraș care, zice Virgil Mihaiu, merită o iubire
deplină măcar fiindcă naște femei atît de drepte, înalte și pline de humor (Oraș
cu femei înalte și drepte), o carte despre cum se duseră curat verile
daltădat! (Prin fața casei cu pereții de aer). Iar volumul
JAZZografii pentru îmblînzit saxofoniste face parte din nou
înființata colecție Poeții Clujului, deși s-ar putea să fie aici la
mijloc o mică neînțelegere, JAZZografii pentru îmblînzit saxofoniste
meritînd să fie publicată în colecția Poeții orașului Porto, pentru
Poeții Clujului potrivindu-se perfect
Incantări & descântări clujene.
Dacă judecăm după poeziile sale, Virgil Mihaiu își
trăiește nu doar poezia, ci și viața în ritm de jazz, fără a fi chinuit de
gîndurile despre existență (ne pierdem viața/ câștigându-ne existența) etc.,
poeziile sale fiind parte din acel ritm despre care ziceam, ca și concertele de
jazz, ca și eseurile despre jazz, de la radio, tv și din cărți și reviste, ca și
gagicile de pe toate continentele care au pătruns cu o nostalgie rusească și cu
o grație portugheză în cărțile sale. Pe Virgil Mihaiu nu-l interesează nimic
dinafara cercului său, el scrie fiindcă scrie, un poet fără pic de autocenzură,
nu că ar folosi cuvinte interzise, urîte sau obscene, pur și simplu Virgil
Mihaiu știe că alteori/ aceleași ziduri în care mă tăiasem/ până la sânge/
devin învăluitoare moi protectoare/ aceleași/ cuvinte care trimiseseră inocenți/
la moarte/ umplu poemele de candoare (Uneori, alteori). Poezia
scrisă chiar în timpul liber, o libertate egală cu liniștea, Virgil Mihaiu
scriind poezii de parcă ar răsufla, ar merge, ar respira, ar fuma, s-ar plimba
pe malul Someșului, prin Sighișoara, Suedia sau Portugalia. |