Neagu Djuvara
Există istorie adevărată?
Cartea lui Neagu Djuvara Există istorie adevărată?
este, așa după cum ne înștiințează o notă de final, un extras revăzut și
adăugit dintr-un curs susținut la Facultatea de Istorie a Universității din
București în anii 1992-1997. Or, specificul unei întreprinderi intelectuale cu
destinație academică, vizând, cel puțin teoretic, un public țintă redus la
cercul specialiștilor, respectiv al viitorilor specialiști în domeniu, presupune
bogăția și actualitatea informației, capacitatea de a integra într-o formulă
coerentă și cu putere de persuasiune un semnificativ număr de concepte și de
noțiuni, un metalimbaj specific domeniului. Neagu Djuvara deține această
calitate rară de a elabora o argumentație de o rigoare fără cusur, fundamentată
pe referințe și lecturi prelucrate și comentate cu susținut spirit critic căreia
îi alătură cea de a elabora un discurs colocvial care, fie și transpus în scris,
conservă o anume doză de oralitate, strategie de persuasiune extrem de eficientă
atunci când de carte se apropie nespecialistul dornic de informație. Lucrurilor
știute, aflate din cărți, Neagu Djuvara le adaugă evenimente trăite, de asemenea
manieră inserate încât să servească interesele cercetării și să stârnească
dezbaterea. Cartea formulează o seamă de întrebări cărora le propune răspunsuri
ample într-un stil elegant ce are darul de a institui o inedită formă de dialog
cu cititorul. Ne-am întrebat, cred, cu toții ce este istoria, o știință
riguroasă precum matematica sau fizica, dacă se poate vorbi despre istorie
adevărată, despre obiectivitate în scrisul istoric sau numai despre
bună-credință, ce este un fapt istoric, cum nu anume eveniment ajunge să fie
fapt istoric, rămâne acesta pe vecie încremenit în trecut sau interacționează cu
prezentul influențându-l ori lăsându-se reevaluat din perspectiva acestuia, sau,
mai bine spus, din perspectiva epistemei contemporane nouă, există un discurs
istoriografic posesor al adevărului incontestabil ori absolut sau este el făcut
dintr-o seamă de adevăruri parțiale supuse persisabilității pentru simplul motiv
că noi și noi detalii apar la iveală și că metodele de cercetare se înnoiesc
necontenit. Generația mea, care și-a petrecut copilăria, adolescența și cea mai
mare parte din tinerețe sub comunism, chiar dacă nu a cunoscut binefacerile
istoriei lui Roller a avut parte de o istorie fluidă, instrumentalizată,
orientată, politizată, mitizată, lacunară, a văzut cu o surprindere tăcută cum
un anume eveniment prezentat ca având o oarecare semnificație în clasele primare
este reinterpretat radical, acordându-i-se o altă pondere atunci când ne-am
reîntâlnit cu studiul istoriei României către sfârșitul liceului ori în
facultate. Era evident pentru oricine că reinterpretarea nu se făcea pentru că
ar fi intervenit descoperiri, ci pentru că așa dorea partidul. Consecința
firească a fost o anume neîncredere în istorie și istoriografie, semne de
întrebare, cărora într-o bună măsură le găsim explicația meditând asupra cărții
lui Neagu Djuvara. Volumul nu discută distorsionările făcute cu rea credință.
Modificările de perspectivă intervin pentru simplul motiv că munca istoricului
nu este un castel clădit pe vecie, ci doar un edificiu... o cărămidă sau un
colț de zid care se surpă necontenit, ca în legendele meșterului Manole, clădire
pe care suntem însă condamnați să o construim mai departe, la nesfârșit, ca în
mitul lui Sisif.
Dacă împărtășim opinia potrivit căreia istoria este
cunoștința trecutului uman sau, cum spune Neagu Djuvara,, o încercare de a
relata și de a înțelege ceva uman din trecut, pornind de la realitatea
prezență, atunci înțelegem și ce anume a vrut să afirme Neagu Djuvara
atunci, când în primele pagini ale cărții, scrie că prezentul creează trecut.
În Istorie și cunoaștere, discurs de recepție la Academia Română rostit
de profesorul clujean Camil Mureșanu, domnia-sa sublinia un lucru ce mi se pare
că intră în consonanță cu convingerile lui Neagu Djuvara și anume că prezentul
istoricului nu e concordant cu prezentul trecutului și de aceea, în efortul de
reconstituire a lui, este latentă imaginația care-l amăgește pe istoric,
insinuându-se și în actele de cunoaștere pe care el le crede cele mai neutre,
mai riguros realizate în scopul atingerii obiectivității. Totul e ca respectiva
amăgire să nu fie orbitoare ori definitivă. În Istorie și finalitate,
Alexandru Zub pornește de la premisa că istoria se naște din interogație, pune
ea însăși sistematic întrebări și provoacă mereu la chestionarea domeniului
investigat care e acela al vieții umane în ansamblu și, prin aceasta, al
propriei noastre vieți. Neagu Djuvara crede că istoricul, care fatalmente
aparține unui anumit timp, caută să imagineze cu maximum de acuitate cum s-au
întâmplat lucrurile, își convoacă adesea la modul proustian memoria, empatizează
cu trectul spre a-i pătrunde intimitățile. Important e, cred eu, ca respectiva
empatizare să cunoască dreapta măsură. A inculca mai multă disciplină gândirii
prin apel la analiza riguroasă e una dintre misiunile istoricului și nu cea mai
neînsemnată, crede Alexandru Zub. Altfel spus, istoria e o meditație asupra
trecutului uman. dar nu se poate transforma în filosofie sau literatură.
Istoricul se oprește asupra faptului istoric înșeles a fiorice trăire care ne
pare indispensabilă pentru înțelegerea trecutului uman, caută să-i deceleze
esențele, să explice de ce anume s-a întâmplat ceea ce s-a întâmplat și să
examineze consecințele. Adică, așa după cum scrie Tzvetan Todorov, istoricul e
preocupat în chip declarat de stabilirea faptelor și de construcția
sensului. Pentru Neagu Djuvara nu e valabilă afirmația lui Fustel de
Coulanges după care istoria ar fi o știință pură. Cred, dimpotrivă, că istoria
este întâi o artă, apoi lungă, migăloasă și savantă cercetare și abia în cele
din urmă o știință în înțelesul primitiv al cuvântului, de cunoștință
niciodată o știință pură. Slujindu-se de gândul lui Marguerite Yourcenar că
istoria este viață care trebuie cunoscută și cercetată, Ioan Aurel Pop scrie
în Istoria, adevărul și miturile că istoricul este un om care prin
cercetarea lui aduce vești din trecut, dar și un omagiu vieții. Cartea lui Neagu
Djuvara mi se pare, la urma urmei, tocmai o reflecție asupra felului în care,
prin mijlocirea istoricului, aceste vești sunt adevărate, chiar dacă în istorie,
prin forța lucrurilor, noțiunea de adevăr e șubredă. O reflecție ce cheamă la
reflecție.
Doina Jela, Cătălin Strat, Mihai Albu
Afacerea Meditația Transcendentală
Cu toate că au trecut mai bine de 22 de ani de la
consumarea dramaticelor episoade ale afacerii Meditației Transcendentale,
informațiile exacte, verificate, documentate referitoare la esența, substanța,
comanditarii acestui episod deopotrivă spectaculos și tragic din istoria recentă
a României continuă să fie extrem de precare. Ce se știe cu siguranță e că ceea
ce pare a fi cea mai spectaculoasă afacere politică-judiciară din deceniul al
nouălea al secolului trecut a avut drept victime o seamă de personalități
culturale, artistice și științifice care, pentru vina de a fi participat din
curiozitate, din amuzament ori chiar prin sarcină de serviciu la două-trei
ședințe destinate să le familiarizeze cu ceea ce se pretindea a fi o metodă ce
ar fi permis obținerea unor performanțe intelectuale superioare s-au văzut pe
neașteptate anchetate, pedepsite, ostracizate, îndepărtate de la rosturile lor
existențiale și profesionale firești. Nume precum Andrei Pleșu, Marin Sorescu,
Catrinel Pleșu, Nicolae Florei, Andrei Finți, angajații Institutului de
Cercetări Psihologice și Pedagogice au plătit un preț imens în urma deciziei
luate la nivelul cel mai înalt de conducere al PCR de a pedepsi exemplar, cu
metode extrase din panopticul stalinismului primar, pe toți cei care, într-o
formă sau alta, au avut cunoștință despre o afacere ale cărei meandre încearcă
să le deslușească Doina Jela, Cătălin Strat și Mihai Albu în cartea
Afacerea Meditația Transcendentală.
Cum nici astăzi o parte dintre cei ce au suferit umilințe
majore, drame personale ori chiar tragedii nu sunt dispuși să spună tot ceea ce
știu despre înscenarea căreia i-au căzut victime, cum versiuni cosmetizate și
care le sunt convenabile asupra etapelor și dedesubturilor afacerii, cum
justiția însăși nu și-a făcut datoria de a le face dreptate celor pedepsiți pe
nedrept iar accesul la arhive e încă anevoios, misiunea asumată de autorii
cărții s-a dovedit dintre cele mai dificile. Orele și zilele petrecute în
arhive, discuțiile îndelungate cu o seamă dintre cei ce s-au aflat în mijlocul
afacerii, de o parte sau de alta a baricadei, cercetarea arhivelor Comitetului
Central al PCR le-a permis totuși semnatarilor cărții să tragă o seamă de
concluzii pe care ei însăși le consideră fie provizorii, fie ceva mai certe
nicidecum definitive. Sigur e doar faptul că după ce, ceea ce se chema
conducerea superioară de partid și de stat, anume Elena și Nicolae Ceaușescu,
au decis că mișcarea pe care tocmai tovarășa o încurajase trebuie stopată, a
urmat o tornadă de represalii ce s-au soldat cu sinucideri, atacuri de cord,
internări la psihiatrie, morți subite. Trimiterea la munca de jos, adică
reorientarea spre ocupații care nu aveau nimic în comun cu pregătirea
profesională a celor pedepsiți, desființarea Institutului de Cercetări
Psihologice și Pedagogice sunt părți din ofensiva mai amplă împotriva
intelectualilor începută încă din 1971 și reîntărită la începutul anilor '80,
operație întru realizarea căreia familia conducătoare s-a servit deopotrivă de
organele de partid și de cele de securitate. Stenograma Ședinței Comitetului
Politic Executiv al C.C. al PCR din 27 aprilie 1982 reprodusă în carte e
revelatoare nu doar pentru felul de a fi al celor ce dețineau conducerea
politică a țării ci și pentru a ajunge la concluzia că Nicolae Ceaușescu a
instrumentalizat stupiditatea servilă a celor ce-l înconjurau și care se
supuneau regulilor codului prestabilit al lipsei de libertate care garanta
supraviețuirea însăși a regimurilor comuniste. În fond, vorba unui dramaturg
important al epocii, o ștafetă nevăzută trebuia să demonstreze că
socialismul a învins definitiv la orașe și sate și, așa după cum observă autorii
cărții, victoria consta în dispariția completă din conștiința oamenilor
(populație, nu cetățeni) a posibilității de alegere. Până la urmă, MT nu este
decât o filă din această victorie. |