Despre un ton ciudat adoptat de curând în
filosofie.
Numeroși telespectatori ne îndreabă
Și-atunci singurul slogan al revoluției
este: LASĂ-NE? Adică gelassăne odată, de la
Gelassenheit?
La limită, toți filosofii pot trece drept simpatici. Cu
toții pot fi înțeleși, îndrăgiți, urmați. Dar până la un punct. Căci există, din
păcate, o limită a răbdării. Și această limită este punctul în care ei încep să
prescrie variante de salvare, alternative viabile, proiecte de mântuire. Atâta
timp cât se ocupă numai cu boscoroditul, pot fi adorabil de onești, formidabil
de lizibili, fermecător de consecvenți. Când trebuie însă să ne spună ce ar
trebui să facem, se blochează inexplicabil. Onestitatea începe să roșească în
obraji, inteligibilitatea devine bâlbâială, consecvența transpiră. Există,
astfel, o întreagă tradiție (pentru care eu unul nu am nici o explicație), prin
care se identifică dușmanul într-o entitate mai mult logică decât ontologică,
după care se sare îndată peste cal spunând că același dușman trage după sine și
singura noastră posibilitate de salvare. Filosofia pare să presupună astfel
întotdeauna următoarea derulare de mișcări și momente: ne uităm pe fereastra
istoriei, vedem mai întâi un cal, apoi un călăreț necunoscut călare, după care
tragem perdeaua și răsuflăm ușurați: E Napoleon. Îl știu.
Să dăm și cîteva exemple: Camus, un filosof aproape
corect. Mitul lui Sisif, o carte aproape adevărată. Atât timp cât pune
întrebări și nu pretinde a răspunde la ele. Camus spune: dacă viața nu are nici
un sens, nu înseamnă că nu merită trăită. Da? Dar asta e deja o căzătură logică
dureroasă din șaua deducției și a fair-play-ului. Să salvezi lumea cu tot
absurdul ei recunoscut numai pentru că e eroic gestul sisific de a tot căra
bolovanii sensului până pe culmea înțelegerii pentru a-i vedea reprăbușindu-se
fatal peste câmpiile posterității subcarpatice, asta e, deja, o fraudă logică:
asta, în cadrul alpinismului sisific corect al sensului și al deducției, este
deja o telecabină. După părerea lui Camus, chiar dacă nu e nici corect, nici
adevărat în fond, faptul de a fi se susține pur și simplu pentru că e elegant.
Astfel, în vreme ce unii au încercat o fundamentare ontologică a binelui și au
scris, în calitatea lor de oameni de ordine ai culturii, remarcabile teodicei
se-nțelege, numai prin virtuțile lor logice Camus ar vrea pare-se să
fundamenteze binele pe simplul estetic: știu că nu-i plăcut, dar e tragic, prin
urmare merită. Iată mesajul camusian final. Prima dezertare.
Heidegger: Gestell-ul este cel mai mare pericol
pentru Dasein, e adevărat. Însă, cum s-ar exprima chiar Heidegger dacă ar
reuși să se citească în română, acolo unde lucește umbra morții advine la
manifestare și chipul necunoscut, dar recunoscut, al salvării. Bun. Și ce să
facem atunci? Să ascultați cu atenție glasul ființei, să nu mai vorbiți
neîntrebați și să vă mutați la țară. Super. Desigur, sămănătorismul redivivus.
Asta rezolvă cu siguranță situația. Asta, și nu neapărat nazismul heideggerian,
reprezintă a doua mânărie a filosofiei secolului douăzeci.
Agamben, în calitatea sa de elev heideggerian devotat,
moștenește atât părțile bune ale magistrului, cum ar fi seriozitatea, cât și
părțile rele, cum ar fi totala lipsă de umor. Ca și Heidegger, la fel și el,
după ce produce niște analize realmente admirabile ale puterii, când îi vine
rândul să-și dea așadar cu părerea despre căile de urmat de-aici, începe să se
bâlbâie într-un mod absolut de nerecunoscut în La comunita che viene,
astfel încât nu se înțelege nimic deși avem câteva interpretări posibile din
ce înseamnă acea redutabilă singularitate oarecare de la care ar trebui să
pornim în încercarea de reconstrucție nu a comunismului, ci a comunului. La fel,
atunci când identifică, pe urmele lui Debord, monstrul vremii noastre, le
maître absolu, sau, lacanian vorbind, acel mêtre absolu, în
spectacol, nu pierde multă vreme până să precizeze că tot spectacolul e și
singura alternativă a revoluției. Sau, în fine, în același mod, atunci când face
paralela între esența limbajului și natura suveranității, adică exilul, pentru a
trage o concluzie în definirea omului ca animal al exilului, omite în mod
intenționat să precizeze că asta implică și imposibilitatea
faptului-de-a-mai-fi-turist, astfel încât mulți dintre cititorii săi pică în
continuare de fraieri în acest domeniu. Și-asta după ce mai și dă un citat
greșit din Walter Benjamin în Homo sacer la pagina 74, greșeală pe care
i-am trecut-o, totuși, prietenește, cu vederea la traducere. Ce vreți să
spuneți, domnule Agamben? Zic să facem de-acum înainte o semiologie din
perspectiva Sfinxului, adică una care nu tematizează atât raportul dintre
semnificant și semnificat, cât bara dintre ele, ruptura lor. Așadar cam ceea ce
a făcut al doilea Lacan? Da, exact, dacă reușiți să înțelegeți ceva.
În al patrulea rând, Zizek: din trei în trei pagini repetă
replica din Parsifal conform căreia numai lancea care te-a pălit te poate și
dezmetici. Care e atunci salvarea pentru Zizek? Repolitizarea economiei. Adică
în loc de guverne de birocrați, să avem birocrații de filosofi? Utopie mai
platoniciană nici că se poate.
În al cincilea rând, Baudrillard: simulacrul e spaima
noastră cea mai mare, spune el, dar nu uitați: el este și alternativa. Trebuie
numai să-l ducem și mai încolo, să-l radicalizăm. Ce vreți să spuneți, domnule
Baudrillard? Vreau să spun să faceți poze, asta vreau să spun. Da, desigur, asta
trebuie să fie soluția, estetica dispariției. Și pentru cei care n-au talent
fotografic, adică altfel spus nu au bani să-și cumpere un aparat de fotografiat
decent, ce propuneți? Lăsați-vă seduși. Cum, ce spuneți? Frigiderele Whirlpool
și combinele LG? Aș vrea să pot.
În fine, să nu lăsăm deoparte unul din curentele cele mai
importante ale gândirii secolului douăzeci. Căci spre deosebire de
structuralism, a cărui ignorare a istoricității îl predispunea la un statut de
simplă abstracție, poststructuralismul francez acoperă această lacună într-un
mod fericit pornind de la teoria heideggeriană a istoriei ființei. Preluarea e
într-atât de reușită încât am putea spune că tot ceea ce era de salvat din
textele ultimului Heidegger își găsește un loc potrivit și, mai ales, o
formulare în sfârșit fericită în cadrul acestui curent francez. (Firește, cu
această afirmație nu vor fi niciodată de acord specialiștii recunoscuți în
Heidegger: lucru de înțeles dacă ne gândim că tocmai misiunea lor culturală,
anume idolatrizarea fără rest a filosofului german, este cea care îi împiedică
a-i da acestuia o justă situare în istoria filosofiei). Însă pe lângă toate
aceste îmbunătățiri, poststructuralismul aduce cu sine în istoria recentă a
filosofiei și câteva grave neajunsuri. Astfel, trece drept un adevăr de la sine
înțeles în ultimul timp faptul că prima datorie a filosofului este cea de a-și
convinge cititorii că el este o persoană de treabă, un om de bine. Desigur, în
ceea ce privește filosofia franceză o anumită doză de spectacol i-a fost mereu
consubstanțială, cel puțin de la Sartre încoace, adică de când angajarea socială
a devenit un imperativ de la care nici un filosof nu mai are dreptul să se
sustragă. Angajarea socială nu e neapărat o idee proastă: dar când devine modă,
ea se prestează ridicolului. Și asta într-un domeniu precum cel al filosofiei,
în care lipsa referințelor pozitive era deja un record necontestat: căci istoria
filosofiei prezintă această singulară trăsătură de a număra, la capitolul
demnitate, un singur exemplar: Socrate. De unde probabil și dubiile cum că toată
povestea ar fi fost, de fapt, o simplă legendă platoniciană. Cu toate acestea,
Socrate pare a fi fost singurul filosof care nu s-a temut de iminenta sa
excludere din cetate și care și-a păstrat umorul până la capăt. (De-aici și până
la Dave Mustaine, care afirma că nu el a fost exclus din Metallica ci,
dimpotrivă, el i-a concediat pe ceilalți trei, n-a mai fost decât un pas). Poate
chiar acest început otrăvit al filosofiei a făcut ca toți marii reprezentanți
care i-au urmat să prezinte o calitate morală cel puțin îndoielnică: proiectul
politic al lui Platon, colaborarea dintre Aristotel și Alexandru cel Mare,
lașitatea lui Descartes, conformismul politic al lui Kant sau Hegel, nazismul
heideggerian: una peste alta, cu așa candidați nu avem nici o șansă la alegeri.
Înțelegem astfel situația morală delicată pe care trebuiau să o rezolve
reprezentanții poststructuralismului: ei trebuiau să fie înainte de toate niște
oameni de încredere. Ceea ce a degenerat rapid într-un festival de ipocrizie:
Lévinas ne-a convins de la primele rânduri. Derrida a trebuit însă să schimbe
radical tonul primelor sale scrieri. Acolo unde scria deconstrucție, a scris
ospitalitate, unde era urmă, a scris politici ale prieteniei, acolo unde
acuza de metafizică a prezenței s-a răzgândit și a fost, ca atare, politicos și
prietenos. Schimbarea a fost imediat apreciată și la Casa Albă, prin vocea lui
Richard Rorty: da!, iată, în sfârșit, felicitări! Mai bine cărți de colorat
decât cărți de metafizică. Una peste alta, implicarea socială a lui Derrida a
dat roade imediat: în America toată critica literară a devenit automat
deconstrucție, una realizată aproape mecanic, așa cum în Africa nu a mai existat
manifestare filosofică sau meci de fotbal între catedre fără prezența
onorabilului filosof francez în tribune. Ceea ce a dus la prăbușirea unuia din
ultimele caractere lăudabile ale filosofiei: am înțeles astfel că dacă filosofia
e universală prin vocație, asta nu înseamnă nicidecum că ea poate fi făcută
oriunde: în filosofie rasele există. Foucault este un alt exemplu de filosof de
încredere. Cu toate acestea, urmările implicării lui sociale sunt la fel de
dezastruoase: acolo unde cercetările foucaldiene mimau o grijă și o delicatețe
extreme în mânuirea obiectului, adică a puterii, impresia finală este cea de
pedanterie sau de neputință, iar misiunea pare a fi deturul infinit în jurul
cozii. Acolo unde căutarea surselor și a documentelor mergea până în cele mai
ascunse beciuri ale instituțiilor, acolo a fost verificată și dată ca metodă de
performanță sigură legea lui Murphy, cea conform căreia dacă vrei să faci muncă
de cercetare, citește zece cărți pe care nu le citește nimeni și scrie-o pe a
unșpea: astfel, în lucrări de genul Imaginea Dobrogei în literatura engleză de
călătorie a secolului al XIX-lea sau Structura semiologică a generației
revoluționarilor de la 1848 nu putem decât să recunoaștem modelul foucaldian
onorabil care le conduce. În cele din urmă, Foucault însuși a reușit să pună sub
semnul întrebării toată însemnătatea reală pe care o are cercetarea puterii,
angajându-se activ în Grupul pentru igiena și confortul în închisori. Asta era
toată problema, la urma umei? O singură figură istorică patronează astfel ca
model toate aceste manifestări filosofice: cea a lui Brigitte Bardot, fostă
frumusețe, actualmente luptător pentru dreptul la cuvânt al ființelor care nu
cuvântă. Filosofia astăzi e un fel de actriță fleșcăită conducând, pe drumul
gândirii, pechinezi către tufișul care trebuie stins.
Lasă-ne. Ce să facem atunci? Poziția de la care trebuie să
pornească orice demers uman în epoca noastră este cea a falsului. Dificultatea
menținerii conștiente în această poziție, în acest neloc al falsului, constă în
aceea că nu există o asumare posibilă a falsului: falsul, prin definiție, nu-i
adevărat. Falsul face astfel imposibilă chiar asumarea lui. Tot ceea ce vei face
este dinainte fals. Iar de fals nu scapi parodiindu-l: nu există nici o
diferență, în fond, între baronii care populează paginile gazetelor satirice și
valeții care le scriu prăpădindu-se de râs: amândouă părțile juisează. Pacea e
deplină. Cu toate astea, nu te lua în serios este unicul slogan rămas pe
buzele intelectualului contemporan. Fără a băga de seamă că exact același lucru
îl recomandă și sistemul. Nu te lua în serios. Hai cu umor. Cu voioșie.
Exprimă-te și fă-ne să râdem. Ce este falsul? Falsul este tot ceea ce vezi cu
ochii, simți cu degetele sau gândești cu limba. Its the world thats been
pulled over your eyes to blind you from the truth (Matrix). Sună-l atunci
odată pe Neo. Ce să facem? Să ne înscriem în această tradiție respectabilă,
firește. Dacă lumea este insuportabilă, să ducem la extrem insuportabilul. Dacă
esența puterii este exilul și abandonul, să le ducem la paroxism. Dacă esența
obiectului este seducția, măcar să nu mai fim homosexuali. Iată, în sfârșit, un
plan care merită urmat. Mai mult, mai repede, mai bine. |