Steaua ființei - Icon eminescian
la aniversarea lui Mihai Eminescu
și a revistei "Familia"
La începutul celui de-al doilea secol de eminescianism,
la numeroasele recapitulații prilejuite de cercetarea vieții și creației
lui Mihai Eminescu și a receptării acestora adaug încă una. Acum, la începutul
mileniului trei, justificarea ei este aniversară, iar argumentarea se bazează pe
iconul eminescian despre steaua ființei. În operă, în pasiune, în
reflecțiune, în fantazie și în tensiunea propriei vieți, poetul era adesea, se
știe, după exegeza specializată, vecin cu cerul, în căutarea stelei ființei.
Alegoria cosmică eminesciană are surse existențiale, filosofice și poetice și
resurse/proiecții sufletești.
1. Eminescu la Familia
Mihai Eminescu a intrat în literatură prin revista
Familia (revista apare în 1865, acum 140 de ani), unde publică, între 1866
1869, douăsprezece poezii (De-aș avea, 1866, nr. 6; O
călărire în zori, 1866, nr. 14; Din străinătate, 1866, nr.
21; La Bucovina, 1866, nr. 25; Speranța, 1866, nr.
29; Misterele nopții, 1866, nr. 34; Ce-ți doresc eu ție,
dulce Românie, 1867, nr. 14; La Heliade, 1867, nr. 25;
La o artistă, 1868, nr. 29; Amorul unei marmure, 1868,
nr. 33, Junii corupți, 1869, nr. 4; Amicului F. I.,
1869, nr. 13). Aici se reîntoarce, la maturitate, în culmea gloriei sale, când
publică, în 1883 1884, cele șapte admirabile poezii lirice ale sale (S-a
dus amorul,1883, nr. 17; Când amintirea (Când amintirile),
1883, nr. 20; De acuma (Adio), 1883, nr. 23; Ce e
amorul, 1883, nr. 29; Pe lângă plopii fără soț, 1883, nr.
35; Și dacă, 1883, nr. 46; Din noaptea,
1884, nr. 7). Iosif Vulcan scrie că Familia i-a fost leagănul și
mormântul. Locul debutului și al amurgului, va consemna Perpessicius.
Scrisoarea de mulțumire a poetului este pentru Iosif Vulcan cea mai scumpă
reliquie literară a mea din lunga carieră ce am parcurs. Mulțumesc pentru
onorariul trimis, scrie Mihai Eminescu cel întâi pentru lucrări literare pe
care l-am primit vreodată în viață. În România domnește demagogia și în politică
și în literatură; precum omul onest rămâne aici necunoscut în viața publică,
astfel talentul adevărat e înecat de buruiana rea a mediocrităților, a acelei
școale care crede a putea înlocui talentul prin impertinență și prin admirație
reciprocă.
Meritele lui Iosif Vulcan sunt evidențiate astfel de către
Octavian Goga: Nici nu se poate o legitimare mai luminoasă pentru izbânda unui
proces milenar decât faptul că aici la Oradea-Mare, la granița noastră
sufletească, patruzeci de ani am avut călimara unui scriitor. Această călimară,
s-ar putea zice, a trasat și granița politică, tot ce-a venit în urmă n-a fost
decât consfințirea unei biruinți câștigate demult. Ca pretutindeni în istorie și
la noi condeiul a fost avangarda tunului... Familia e meritul de
căpetenie, cărțile lui pot fi uitate, Familia nu se uită. Ea rămâne
biletul de intrare permanență a lui Iosif Vulcan în istoria literaturii
noastre. O ediție izbutită a Poeziilor din Familia (19) ale lui
Mihai Eminescu aparține lui Miron Blaga, în 1992, la Editura Anotimp, cu o
prefață de Mihai Drăgan.
Profesorul Lucian Drimba, autorul volumului Eminescu
la Familia (1974 și 1994), arată rolul lui Iosif Vulcan și al revistei
Familia în publicarea operei eminesciene și a unor informații despre scriitor,
despre viața și creația acestuia. Astfel, în revistă apar cele 19 poezii, între
1866 și 1869 și 1883 și 1884 și 36 reproduceri din antume și postume, nuvelele
La aniversară (1890) și Lanțul de aur (traducere,
1866 și 1889) de Onkel Adam, articolul Repertoriul nostru teatral
(1870 și 1899), trei reproduceri ale portretului lui Eminescu, 442 note și
informații despre viața și opera lui Eminescu, 45 de studii, articole, amintiri,
recenzii și cronici și 6 poezii închinate lui Eminescu. Alături de studiile și
articolele lui Iosif Vulcan, sunt de amintit cele ale lui Titu Maiorescu (Eminescu
și poeziile lui), I. L. Caragiale (In Nirvana), Al.
Vlahuță, N. Petra-Petrescu, A. Demetriescu, A. D. Xenopol, V. Braniște, G. B.
Duică, N. Petrașcu, N. A. Bogdan etc. Trepte ale impunerii scriitorului în
conștiința publică, bătălia pentru Eminescu și transformarea lui într-un
simbol al spiritualității naționale au în vedere I. Oprișan și Teodor Vârgolici,
care au tipărit o parte importantă din Corpusul receptării critice a
operei lui M. Eminescu, secolul XIX, vol. I, II, III și
secolul XX, vol. I, București, Editura Saeculum I. O., 2002, 2004. Câteva
secvențe ale impunerii și contestării lui Eminescu în veacul al XIX-lea
realizează Alexandru Dobrescu în ediția Detractorii lui Eminescu
(Iași, Editura Junimea, 2002). El disociază între critici și detractori,
bazându-se pe istoria receptării operei eminesciene. Un tablou realist al
receptării lui Mihai Eminescu astăzi a realizat profesorul Constantin Cubleșan,
în cinci volume consacrate analizei unor exegeze critice. Reper modelizant
(Marin Mincu) al formelor poetice românești, Eminescu e trădat de urmași, care
îl rescriu adesea. Criteriile romantice ale poeziei eminesciene sunt prezentate
de Mircea Scarlat într-o Istorie a poeziei românești (vol. II).
În dezvoltarea poeziei românești, creația romantică eminesciană, de o
excepțională forță vizionară și expresivă, arată preocuparea de steaua ființei,
de fantasma stelară, autoscopie, proiecții sufletești și procese cosmice.
2. Ediții ale operei. Lectura și interpretarea textului
Ediția monumentală a Operei eminesciene, în
17 volume, începută de Perpessicius și continuată de colectivele coordonate de
D. Vatamaniuc și Petru Creția, elaborată/ construită în 60 de ani, ne introduce
în universul creației lui Mihai Eminescu: Opere I-II-III.
Poezii tipărite în timpul vieții; IV. V. Poezii postume
1877 - 1880; VI. Literatura populară; VII.
Proza literară; VIII. Teatrul; IX. Publicistică
1870-1877; X Publicistică 1877-1880; XI. Publicistică
1880; XII. Publicistică 1881; XIII. Publicistică
1882 1883, 1888 1889; XIV. Traduceri; XV. Fragmentarium.
Addenda ediției, 1993; XVI. Corespondența; XVII.
Bibliografie. Viața Opere. Referințe. Partea I (1866 1938),
Ediție critică îngrijită de Perpessicius, București, Editura Academiei Române,
1939, 1943, 1944, 1952, 1958, 1963, 1977, 1980, 1983, 1985, 1987, 1989, 1993,
1999.
Sunt vârste ale poeziei și ale celorlalte forme de
expresie eminesciene (urând principiul vieții, ador ale lui forme, scrie
Eminescu, într-un vers răzleț, de atelier). Perpessicius atrage atenția asupra
lecturii unor forme sintactico-morfologice, asupra apostrofului, unor
moldovenisme și forme dialectale. Alte ediții ale operei eminesciene și criterii
de editare pot fi analizate comparativ cu această ediție academică. N. Georgescu
realizează o asemenea investigație și prezintă un scenariu probabil al ediției
princeps (73 de titluri), în Eminescu și editorii săi, I-II,
București, Editura Floare albastră, 2000, la origine o teză de doctorat
susținută la Universitatea din București. Concluzii importante pentru
cercetători sunt, între altele, cele rezultate din compararea ediției Maiorescu,
princeps (o colecție; operă cu totul personală a criticului, scria
Perpessicius) cu textul poeziilor din revista Convorbiri literare și din
manuscrise. Utilizând criteriul măsurii (măsurând adevărul
edițiilor / textelor), N. Georgescu analizează numeroase ediții importante ale
operei eminesciene, până la ediția Perpessicius, monumentală, integrală și
integră (Șerban Cioculescu). Comparativ, I. Scurtu folosește dubla măsură
(criteriul tematic și cronologic și completitudinea operei), ediția lui V. G.
Morțun are în vedere măsura operei și măsura vieții, a lui A. C. Cuza măsura
faptei ziaristice, a lui N. Iorga prefigurarea măsurii interne, a lui G.
Murnu măsura amănuntelor, a lui G. Ibrăileanu excesul de măsură, a lui
Mihail Dragomirescu măsură pentru măsură, a lui G. Călinescu (1938) măsura ca
dialog și a lui Perpessicius măsura monumentului integral, arată N. Georgescu.
Aș aminti de asemenea edițiile Ilarie Chendi, Nerva Hodoș, C. Botez (1933), L.
Blaga (1923), I. Pillat (1937), E. Lovinescu (1929), D. Murărașu (principiul
editării îl constituie cronologia internă, a antumelor și postumelor), I.
Crețu, M. Drăgan, Gh. Bulgăr și altele.
Ediția Academiei/ D. Vatamaniuc și Eugen Simion cuprinde I.
Poezii, 1999; II. Proză. Teatru. Literatură populară,
1999; III. Publicistică. Corespondență. Fragmentarium,
1999; IV. Publicistică, 2000; V. Publicistică, 2000;
VI. Dicționar de rime. Traduceri. Note de curs. Note de
lectură. Excerpte. Corespondență, 2003; VII. Traduceri.
Transcrieri. Note de curs. Note de lectură. Excerpte, 2003, Ediție
îngrijită de D. Vatamaniuc, Prefață de Eugen Simion, București, Editura
Academiei Române, Univers Enciclopedic, 2003. A apărut de asemenea volumul întâi
din Manuscrisele Mihai Eminescu (2004), ediție
coordonată de Eugen Simion, în 23 de volume, care vor cuprinde cele 15.478 de
pagini eminesciene. Facsimilarea manuscriselor eminesciene este un proiect
cultural care va fi dus, se pare, la împlinire, în primul rând datorită lui
Eugen Simion, președintele Academiei Române. Laboratorul poetic arată titanica
muncă depusă pentru definitivarea unor creații. Nenumărate variante anulate,
altele lăsate neterminate și reluate după mai multe pagini sau în alte caiete,
toate îl situează pe Eminescu în fruntea tuturor șlefuitorilor de diamante
literare. Abia Caragiale dacă se poate apropia de el prin modificările
nenumărate pe care le aduce prozei sale. Numai că acesta operează corecturile pe
unul și același text, în timp ce Eminescu încearcă noi și noi forme, adesea mai
multe decât zece (Gabriel Ștrempel).
Practica școlară/ a lecturii și edițiile succesive ale
operei eminesciene arată existența unor diferențe de interpretare, de vocabular
și punctuație. Din toate rezultă necesitatea corectitudinii editării/tipăririi,
a reîntoarcerii/ revenirii la texte, criteriul alegerii, importanța
specializării și respectarea adevărului, a intenționalității scriitorului, a
viziunii și expresiei acestuia, cunoașterea edițiilor și compararea lor cu
manuscrisele: Floare albastră, de exemplu (Lângă
trestia cea lină/Și sub bolta cea senină; sau Lângă balta cea senină;
Acolon ochiu de pădure/Lângă bolta cea senină/Și sub trestia cea lină/Vom șede
în foi de mure vezi alegerea între sub bolta și sub trestia).
Felul lecturii trimite/ poate trimite la viziunea scriitorului, la nucleul
operei. Citirea, înțelegerea și scrierea textului eminescian este concomitent o
problemă de formare/exersare, tradiție a editării, comparare a
variantelor/manuscriselor, analiză a formelor, pedagogie a lecturii, de
ortografie și punctuație, de intenționalitate a scriitorului și coerență a
operei textul, ordinea, cronologia, ortografia, aparatul critic, variantele,
anexele le evidențiază Perpessicius. Lectura/ înțelegerea are nevoie mereu de
corecțiile calde ale lui Șerban Cioculescu, Vl. Streinu, Pompiliu
Constantinescu, Ion Gheție etc. (vezi de exemplu instructivele și savuroasele
observații ale lui Șerban Cioculescu despre unele expresii greu inteligibile din
ediții, despre accent, i și u scurt, apostrof și trăsura de unire, din
Caietele Mihai Eminescu, I-II). Sunt căi de urmat,
învățăminte și posibilități pentru cei care vin, pentru care, în formularea lui
Iosif Vulcan, cu bucurie deschidem coloanele. O mențiune: să scrie după
ortografia ce o urmăm și noi (și după posibilități).
Astăzi este clar că edițiile operei aproximează un
Eminescu esențial și că ele propun/ presupun o exegeză. În serie astrală,
bolta cea senină, de exemplu, are sinonime precum poartă, arc, imensitate,
sublim și participare la viața cosmică. În majoritatea cazurilor editorii
însoțesc aceste ediții de prefețe, cărți și studii complementare, conturând
preocupări specifice și serii interpretative. Aș putea da asemenea exemple
frumoase/multe despre cei care scriu în zilele noastre despre Eminescu (asemenea
contribuții și bibliografii am înregistrat în cartea
Monologul dramatic eminescian, Editura Dacia, 2001 și în
volumul colectiv Eminescu dimensiunea romantică, din 2002,
coordonat de prof. Mircea Popa și de mine). Mă opresc însă în primul rând la
exemplele semnificative ale lui Perpessicius și G. Călinescu primul i-a
închinat viața / vederea ediției Opere, iar al doilea,
documentându-se pentru Opera lui Mihai Eminescu, a scris
Istoria literaturii române... și o istorie (parțială) a literaturii
universale (spaniole).
În paralel cu editarea textelor eminesciene se conturează
și unele interpretări semnificative. Astfel, Petru Creția așează opera
eminesciană sub semnul teatrului, ceea ce ne reamintește de constatările lui
George Călinescu privind imaginarea de către Eminescu a unor vaste construcții
lirico-dramatice. Poetul plănuia mari compoziții lirice și dramatice, iar
unele antume sunt monologuri din aceste vaste proiecte. El are, asemenea lui
Goethe, năzuința grandiosului și a organicului, scrie G. Călinescu.
Manuscrisele arată încercări inedite, cele mai multe de dramă. Înnoind
expresia, poetul tinde să creeze un univers în semicerc. Pe acest semicerc,
având ca orizonturi nașterea și moartea lumii, între care se întinde arcul
istoriei universale, se bazează criticul în exegeza operei eminesciene. Această
perspectivă teatrală ar presupune și o altă distribuire a manuscriselor.
Întinderea și adâncimea operei eminesciene își așteaptă cititorii și exegeții,
alte dezlegări.
Preocuparea eminesciană de ființă este înregistrată
de George Munteanu ca o antropogonie și ea legitimează influențele
biografice, pânda agonică, dimensionarea tragică, preocuparea de moarte,
accentuarea aspectelor cognitive, evidențierea rolului faptei (Vezi George
Munteanu, Eminescu și antinomiile posterității, București, Editura
Albatros, 1988, pp. 21 - 37). Ca noțiune și mod de lucru (cu holomeri, în
relief, asociind eternul și efemerul, artistul și cugetătorul), antropogonia
succede cosmogonia (G. Călinescu) și sociogonia (T. Vianu). În
antropogonie măsura(rea) umanului este extraordinară. Aspirația omului
romantic este de a intra în universal, în toate formele (Tudor Vianu). Alături
de idealul cultural universal stă tendința proteică, de trăire concomitentă a
formelor vieții.
3. Exegeza creației eminesciene
Exegeza critică eminesciană cuprinde numeroase încercări
de descriere și sistematizare a creației poetului romantic român. Criteriile
sunt diverse, iar analizele oferă numeroase sugestii apropiate concepției
literare a autorului și specificului operei: formația scriitorului; teme și
motive romantice ale operei; supratema timpului (George Călinescu); atitudinea
și formele eului în lirică și voluptatea durerii (Tudor Vianu); eul voievodal
(Lucian Blaga); dimensiunea filozofică și existențială (Eugen Todoran); momentul
florii albastre în lirismul eminescian (Vladimir Streinu); antume și postume
(Ion Negoițescu); miturile creației și valoarea prozei (Eugen Simion); modele
cosmologice adoptate și viziune poetică (Ioana Em. Petrescu); imaginarul poetic
(Dan Mănucă); formația scriitorului și izvoarele operei (George Munteanu, D.
Vatamaniuc); temele creației poetului tânăr (Mihai Drăgan); afectivitatea,
principiul feminin și nostalgia apropierii (Edgar Papu); tema titaniană (Matei
Călinescu); motivul insulei transcendente (Mircea Eliade); sentimentul și
reflecția (Mircea Scarlat), lumina viorie a simțământului (Dan C. Mihăilescu);
melancolia (George Gană), imaginarul spațiului public și al celui privat (Caius
Dobrescu), raportul biografie istorie/literatură și evidențierea componentelor
intelectuale ale vieții și creației eminesciene (Ilina Gregori); legătura cu
alte culturi, cu alte limbi și cu alți scriitori (Zoe Dumitrescu - Bușulenga,
Ștefan Avădanei, I. M. Rașcu, Iosif Cheie - Pantea, Amita Bhose, Ștefan Melancu)
etc. Valoarea operei, criteriul biografic și modul de exprimare (liric,
dramatic, epic, gazetăresc) sunt avute în vedere și ele; perioadele de creație
și mediul social și etno-psihologic, de asemenea.
Creația eminesciană ocupă un loc important în cadrul
direcției noi (falangei junimiste). De la studiile lui Titu Maiorescu despre
Mihai Eminescu (din 1872 și 1889), până la Opera lui Mihai Eminescu,
de George Călinescu, lucrare monumentală, istoria literară reține, alături de
alte exemple, critica explicativă a lui Garabet Ibrăileanu, critica
științifică a lui Mihail Dragomirescu, interpretarea lui Nicolae Iorga
privind sufletul românesc, analiza surselor și criteriul istoric și literar la
I. Scurtu și G. Bogdan Duică, critica stilistică a lui Tudor Vianu, arta
cuvântului și creativitatea eminesciană, analizate de D. Caracostea, tipologiile
literare stabilite de D. Popovici și nucleele operei fixate de Vl. Streinu. G.
Călinescu explică felul în care Eminescu înțelege lumea, plăsmuiește mari
compoziții lirice și dramatice și folosește simboluri romantice.
Momentele Maiorescu (1889) și Călinescu (1934 - 1936) ale
receptării creației eminesciene vor fi continuate prin Poezia lui Eminescu
de Ion Negoițescu (1968) și Edgar Papu (1971). Eseul lui Eugen Simion
despre proza eminesciană (1964) și cartea Rosei Del Conte (1963; 1990) se
situează valoric, tematic și metodologic alături de cele două cărți despre
poezia eminesciană. Celei de a patra etape a acestei receptări a creației
eminesciene de către critica literară specializată îi corespund Eminescu.
Modele cosmologice și viziune poetică de Ioana Em. Petrescu (1978),
Pelerinaj spre ființă. Eseu asupra imaginarului poetic eminescian de
Dan Mănucă (1999) și Melancolia lui Eminescu de George Gană
(2002). Unele constante critice apropie de acest interval exegetic cărțile
despre Eminescu scrise de Constantin Noica, Matei Călinescu, Marin Mincu,
Constantin Ciopraga, Mihai Drăgan, George Munteanu, Dan C. Mihăilescu, Mihai
Zamfir, Ioana Bot, Ștefan Avădanei. Bibliografia critică despre Eminescu
folosește de asemenea numeroase sugestii și analize din eseurile scrise de
Mircea Eliade, Eugen Todoran, Zoe Dumitrescu-Bușulenga, Amita Bhose, Elena
Tacciu, Mihai Cimpoi, Theodor Codreanu, N. Georgescu, Nicolae Ciobanu, Ilina
Gregori. Sunt posibile, desigur, numeroase alte sinteze și paralele, căci,
fatal, nu putem cuprinde într-un asemenea capitol toate sugestiile captivante
oferite de exegeza specializată (o interesantă critică a criticii despre
Eminescu cuprind în unele din cărțile lor Mihai Cimpoi, Constantin Cubleșan și
alții).
Un tablou succint al edițiilor de poezie și proză
eminesciană completează exegeza critică specializată: la edițiile semnalate deja
adăugăm Poesii, prefață de T. Maiorescu (1883), Scrieri
politice și literare, introducere de I. Scurtu (1905), Poezii,
ediție alcătuită de G. Ibrăileanu (1930), Proză, prefață și note
de Zoe Dumitrescu-Bușulenga, text stabilit de Eugen Simion și Flora Șuteu,
Poezii, vol. I - V, ediție critică de D. Murărașu, Poezii,
antologie, prefață și tabel cronologic de George Gană (2000). Formele de
scriere și rescriere a eminescianismului reprezintă o temă importantă a criticii
literare. În spirit eminescian, o carte a Irinei Petraș, de exemplu, este
intitulată semnificativ Știința morții. Ioana Bot arată că
universul poetic eminescian a devenit o grilă de percepere a realității și a
literaturii. La ea recurg, prin citate, de exemplu, numeroși poeți de azi (Eminescu
și lirica românească de azi, Cluj-Napoca, Editura Dacia, 1990).
Numeroase demersuri critice utilizează criterii și exemple eminesciene.
Dacă ierarhizăm informațiile din bibliografia eminesciană
(lăsând afară numeroase aproximații și exagerări) este de subliniat în primul
rând faptul că autorul scrie o poezie reflexivă, a imaginarului romantic și o
proză de idei, fantastică și filosofică, axată pe experiențe spirituale.
Sarcina de gânduri, meditația filosofică și clasicismul gnomic caracterizează
această creație. Dintr-o asemenea perspectivă, a gândirii și cosmogoniei, a
temelor fundamentale ale creației și a imaginarului poetic își argumentează
cărțile despre Mihai Eminescu criticii literari George Călinescu, Tudor Vianu,
Edgar Papu, Eugen Simion, Dan Mănucă, Ioana Em. Petrescu, George Munteanu,
George Gană și alții. Poetul era un om de pasiune. Aceasta este dominanta
actelor esențiale din care s-a realizat opera romantică eminesciană. Pasiunea și
tendința dramatică îl duc la contemplație. S-au alcătuit, se știe, statistici
privind dispozițiile sufletești întâlnite în operă. Patima și afirmarea
excesivă, de o parte, negațiunea excesivă, de altă parte, sunt cei doi poli în
care se cuprinde creațiunea lui Emunescu (D. Caracostea). Subliniem faptul că
la Eminescu pasiunea dă viață gândirii. Sucul învietor al gândirei e patima. E
vorba numai ca această patimă să aibă un obiect nobil; desigur că cel mai nobil
este adevărul, arată scriitorul, component al falangei junimiste
(sinonimă cu direcția nouă). A pus în tine Domnul nemargini de gândire. Și:
recea cumpăn-a gândirii; o gândire este un act, un cutremur al nervilor. Cu
cât nervii se cutremură mai bine, cu atât cugetarea este mai clară. Așa cum
arată creația și căutările unor călători în stele, pentru cutremurul
nervilor sunt complementare poezia, proza și idealitățile eminesciene,
romantice și fapta înaltă. Iubirea și cunoașterea sunt puse de Eminescu în
legătură cu fericirea și creația, cu infinitul și absolutul.
Discursul eminescian este romantic și, astăzi, databil:
atât cel poetic, extraordinar, cât și cel gazetăresc, împlinit și divers, cel
dramaturgic, original și complex și cel epic, de mare forță expresivă și
încărcătură filosofică. El aparține mileniului doi, secolului al XIX-lea,
secolul romantismului și al modernității (care va fructifica apoi experiențele
simbolismului și ale realismului). Istoriile literare înregistrează locul
acestei creații romantice, originale, de o excepțională forță vizionară și
expresivă, în dezvoltarea poeziei românești, trădările și despărțirile marilor
poeți interbelici și contemporani de Eminescu (scrierea și rescrierea
eminescianismului), evoluția prozei fantastice și a gazetăriei după momentul
eminescian și, mai puțin, dimensiunea reprezentației (vocile
spectacolului) acestei opere pentru junimismul românesc și pentru mentalitățile
și specificitățile noastre. Astăzi, ca în alte dăți, el pare/ este reconfirmat
de realitățile vieții noastre politice, social-economice și culturale.
Perspectiva întregului adiționează numeroase fapte și întâmplări, reconstituiri
și supoziții, pentru descrierea epocii și a operei eminesciene, a legăturilor
lui Eminescu cu contemporanii săi. După Filosofia inconștientului
a lui Eduard von Hartmann, de exemplu, reține Eminescu propensiunea omului și
cătră centrul pământului și cătră soare (Cf Helmuth Frisch, Sursele
germane ale creației eminesciene I-II, București, Editura Saeculum I.
O., 1999, pp. 331-346, vol. I și 200-253, vol II). În 1970 poetul
înregistra/nota Cântecul sferelor (Sphärengesang) de
Hieronymus Lorm, pentru cumpătata liniște a neființei și al stelelor mers.
Direcțiile (stadiile) exegezei eminesciene înregistrate de
noi în ultimii ani au în vedere, în proporționări diferite, (1.) personalitatea
scriitorului, (2.) dominanta modurilor de expunere, (3.) cosmogonia
eminesciană, tentarea imensității. Cele (cel puțin) trei pericole ale exegezei
eminesciene actuale se referă la (1.) excesiva metaforizare și simbolizare a
limbajului critic (alături de locurile comune), (2.) absența documentelor
(argumentelor) din operă, din interpretare, din porțiunea de gândire critică
(suplinită, uneori, de violența atitudinii, vizibilă, ca pe un ecran, în limbaj)
și (3.) puțina frecventare (recitire) a textului eminescian, complementară
dogmei închiderii în fragment, în etichete, formule și poncife, în premise
negatoare. Există însă, în exegeza specializată, câteva constante critice, care,
urmate, ne ocrotesc (cât de cât) de banalitate, parțialitate, răspăr și
exagerare.
Cele mai valoroase exegeze și riguroase informații în
legătură cu viața și opera eminesciană le întâlnim, așa cum am arătat, în
cărțile scrise de George Călinescu, Tudor Vianu, Perpessicius, Garabet
Ibrăileanu, D. Caracostea, Rosa Del Conte, Ion Negoițescu. Edgar Papu, Amita
Bhose, Eugen Simion, Matei Călinescu, Ioana Em. Petrescu, Dan Mănucă, Nicolae
Manolescu, D. Murărașu, Marin Mincu, Dimitrie Vatamaniuc, Petru Creția, Dan C.
Mihăilescu, Mihai Drăgan, George Munteanu, Ștefan Cazimir, George Gană, Ioana
Bot, Constantin Barbu, N. Georgescu, Ion Nica etc.
4. Monologul dramatic despre steaua ființei
Toți marii critici literari, de la George Călinescu până
la Eugen Simion, Ioana Em. Petrescu, Edgar Papu, Rosa Del Conte, Dan Mănucă și
George Gană arată preocuparea dominantă a poetului de tema timpului și de drama
omului, înregistrând modelele cosmologice și ierarhiile cerești și ipostazele
lirice ale eroilor săi: luceafăr, demiurg, novice, călăuză, mag, situați pe
trepte valorizante diverse. Încărcătura speranței este extraordinară: Un om se
naște-un înger o stea din cer aprinde/ Și pe pământ coboară în corpul lui de
lut,/ A gândurilor aripi în om el le întinde/ Și pune graiul dulce în pieptul
lui cel mut./ O candelă a vieții, de cer steaua depinde/ Și îmblă scriind
soartea a omului născut./ Când moare, a lui suflet aripele și-a-ntins/ Și
renturnând în ceruri pe drum steaua a stins (Povestea magului călător în
stele). Conceptul eminescian de poezie este acela al unui panlirism
cosmic, scrie Petru Creția (Testamentul unui eminescolog). Îi
sunt consubstanțiale rătăcirea cosmică și exilul uman. Livrarea cosmică este
dramatică și antrenează angelodemonicul făpturii visătoare, deșteptarea
lăuntrică și mediul social-istoric.
În ritmul cosmic sunt cuprinse deopotrivă devenirea și
durata, clipa și iluzia. Viziunea eminesciană este ciclică (circulară),
subliniind permanența devenirii, perenitatea cosmosului și vremelnicia
ființelor. Vulnerabilul uman apare adesea raportat la cosmos. Poezia exprimă
puritatea extatică a acestei contemplații (Rosa Del Conte). În această eternă
reîntoarcere este cuprinsă moartea ființelor și prăbușirea apocaliptică a
universului. Mircea Eliade și Rosa Del Conte disting la Mihai Eminescu un timp
cosmic, vital, intact, al împlinirii, circular (care stă, vremuiește) și un
timp istoric, pământesc, muritor, al uzurii (care lovește), îmbătrânirii și
morții. Ceasul umblă, lovește, dar vremea stă, vremuiește spune proverbul.
Eminescu scrie că viermele vremurilor roade în noi. Și: Timpul mort și-ntinde
trupul/ Și devine vecinicie; Din sânul vecinicului ieri/ Trăiește azi ce
moare. La Eminescu poezia cosmică înseamnă contemplarea imensității spațiale și
sentimentul acut al scurgerii timpului. O înțelegere aparte a naturii de către
Eminescu înseamnă întrepătrunderea universului material cu universul spiritual
și perspectiva tragică, a plângerii și stingerii.
Spiritul eminescian contemplă departele stelar al
imaginației cosmice, perspectiva arheică a trecerii eterne a materiei prin lume
(Despre nemurirea sufletului și a formei individuale), puterea
creatorului și vocațiile bătrânilor, regi/monarhi/voievozi și magi. Lume,
destin, vehicul și psihologie, steaua eminesciană a secolului al XIX-lea
aparține centrului lumii, unui arhetip spre care se poate
călători/zbura/spera/iniția/regreta/jertfi și suferi. Interesul pentru ființă și
etnie (în tropii unei națiuni agricole Eminescu evidențiază legătura individului
prin lanțuri nedesfăcute de grupul de oameni în care s-a născut și trezirea
de suflarea secolului) și dirijarea astrală a psihismului arată felul în care
eul voievodal eminescian înregistrează experiențele participării la
istorie, la spațiul public și ale desprinderii din contingent și sentimentul
acut al scurgerii timpului.
Unul din fenomenele cele mai interesante ale creației
eminesciene îl reprezintă modul de constituire a monologului dramatic. Ca
dovadă, dezbaterile critice despre forma internă și creativitatea eminesciană,
despre vocile autorului și ale textului, despre proiecte, variante, compoziții
și autonomizări, antume și postume, despre lupta cu limbajul. La lectură
surprinde tiparul prozodic divers al acestui monolog dramatic, în diferite etape
ale creației și nuclee ale operei.
Adesea se întâlnesc viziunea și abstracțiile (ei), tema
poeziei și teoretizarea acestei teme. Ion Negoițescu scrie că intuiția
fundamentală a lui Eminescu trebuie să fi fost aceea a substratului unanim al
morții (intuiție mai originară decât influențele schopenhaueriaene, și care de
abia ea le explică). Moartea e substanța și unicul sens (deci, prin pesimismul
schopenhaueriene: lipsa de sens) ce-l poate revela lumea, și chiar Demiurgul
plânge fiindcă în el arde conștiința cea mai trează a atotputerniciei morții. Și
haosul e moarte, născândă primordială, scufundată în sine, pătrunsă de sine, iar
pe pământ somnul rămâne conștiința cea mai puternică, cea mai apropiată, a
morții.
În imaginarul poetic eminescian sunt cuprinse numeroase
voci lirice pentru întrebările către imensitate, către spiritul Universului.
Extazul (sublimul) aspirației romantice, cu numeroase elanuri, zboruri și
lumini, arată felul în care, într-o natură vibratoare, stările intense ale
eroilor devin muzicale. Asemenea clipe de beatitudine, vecine cu credința și
revelația, există în creația eminesciană și exemplele se cunosc. (Greieri
răgușit cântau ca orologii aruncate în iarbă). Am înregistrat un moment de vârf
al sacrului eminescian și al liturgicului mateiucaragialian, când se instaurează
tăcerea, extazul și visul și se face trecerea în ritmurile imensității (Cf. Ioan
Derșidan, Mateiu I. Caragiale - carnavalescul și liturgicul operei,
București, Editura Minerva, 1997). Repetitivă, starea (contemplația) există și
în unele poezii erotice, filosofice și mitologice.
În ultimă instanță, vocile lirice eminesciene (monologuri
dramatice) se află în dialog și completare. Năzuința este spre steaua ființei,
după marile modele cosmologice, spărgând cercurile destinului, ale legendei și
spațiului public și ale existenței individuale, vulnerabile și pagurice.
Constituirea monologului se face pe baza legăturii strânse dintre eul poetic,
obiectul poeziei (steaua ființei) și conștiința de sine. La Eminescu lumea este
visul sufletului nostru, așa cum la Mircea Eliade lumea este mitul
sufletului, la Eugen Ionescu angoasa sufletului, iar la Mateiu I.
Caragiale aceasta devine hagialâcul sufletului.
O interesantă demonstrație privind embrionul viziunii
poetice eminesciene realizează Vladimir Streinu. De aceea, la analiză, poezia
va trebui decorticată, numite miezul, coaja și creșterea. El ia în discuție
momentul deplinei înfloriri a spiritului poetic eminescian, fixându-l la 1873,
la momentul elaborării poeziei Floare albastră. Îi corespunde, în
epică, elaborarea nuvelei Sărmanul Dionis (1872). Criticul arată
totodată importanța sfericității concepției în jurul unui centru și existența,
în opera eminesciană, a unui tipar al acestei sfericități de concepție. Sfera
constituie punctul de pornire și pentru modelele cosmologice și pentru
influențele folclorice. Ideea sâmburelui, a germinației și metafora ghindei sunt
susținute de cronologia internă a operei. Stele, nori și ceruri înalte sunt la
Eminescu o metaforă a gândirii cosmogonice (Ioana Em. Petrescu). Câțiva dintre
iconii celești i-am amintit în volumul Monologul dramatic eminescian
(2001): castele, domă, poartă, hale, izvoare de lumini, stele, zboruri. Căci
spiritul eminescian se definește ascensional Astrul/Luceafărul trăiește într-o
sferă superioară, este cel de sus scrie George Călinescu. Cosmicul
eminescian reprezintă setea de absolut, arată Rosa Del Conte.
Creația eminesciană care seamănă cu opera viitoare mai
mult decât cu cea trecută îi pare criticului Vladimir Streinu poezia - embrion
Floare albastră (1873). Perceperea contrariilor, antiteza viață -
moarte arată că dezumanizării prin sterpe meditații idealiste asupra morții și
eternității - scrie Vladimir Streinu - i se propune contactul cu viața în
formele temporale; și acceptarea experienței, chiar în concluzia efemerității
ei, nu acoperă totuși opunerea termenilor fundamentali ... Argument pentru
opera ce se va scrie în continuare: În viziunea ideală, cuvântul numește ca în
vederea reală. Și această mutație stilistică izolează ca mod propriu
Floare albastră de figurația debutului. Opera eminesciană va crește
întreagă din Floare albastră, ca dintr-un embrion.
Poezia este astfel un punct de pornire pentru alte
compoziții ale contrariilor și pentru sentimentul mixt de dulce jale și
dureros de dulce, fermecat și dureros. La Eminescu poezia vieții dă preț
poeziei morții și în această perspectivă opera i se alcătuiește diferit. Un
citat extraordinar al lui Vladimir Streinu, ce prezintă (definește) poezia,
apropiind-o de scoică, ne amintește de conștiința de sine a poetului, asemănată
de Georges Poulet (în Metamorfozele cercului) cu un pagur.
Creația literară, îndeosebi lirică, seamănă mai curând cu acele viețuitoare
marine, nautili și scoici de apă sărată, care trăiesc sub platoșele fantastice
ale unui schelet extern. Ca moluștele acelea, pe care străvezia liană le face să
se tragă în mirifice recesiuni spirale, poezia are aceeași natură retractilă.
Până unde o poate critica urmări?. Interesantă ne pare însă aici referința
poetului, după Eduard von Hartmann, la centrul pământului și la soare.
Pagurul este un crustaceu
care își pune la adăpost abdomenul moale în cochilia unui gasteropod. În
Metamorfozele cercului Georges Poulet studiază imensitatea (atribut al
Divinității) și ia în considerare conștiința de sine (asemănată cu un pagur),
care sălășluiește într-un spațiu retractil și subiectiv. Cercul metafizic este
reprezentat prin sentimente, atitudini, reflecții și reverii. Din exemplele pe
epoci și curente literare nu lipsesc operele lui Lamartine, Vigny, Edgar Poe,
Baudelaire, Mallarmé, Rilke și Eliot. Asemenea repere axiologice, concentrice,
întâlnim în modelele cosmologice platoniciene și kantiene ale viziunii poetice
eminesciene, așa cum le reprezintă Ioana Em. Petrescu (în Eminescu. Modele
cosmologice și viziune poetică) și în cercurile destinului, ale legendei
și ființei, din imaginarul poetic eminescian, așa cum le trasează Dan Mănucă (în
Pelerinaj spre ființă. Eseu asupra imaginarului poetic eminescian),
precum și în dimensionarea afectivității (a luminii viorii a simțământului), în
aproapele și departele eminescian, cum argumentează Edgar Papu (în Poezia
lui Eminescu) și George Gană (în Melancolia lui Eminescu),
prin modul de a privi lumea și tipul de sensibilitate corespunzător.
Sideromania romantică eminesciană este una din paralelele posibile la
melancolie și la modelele cosmologice descrise.
Vladimir Streinu consideră că în cochilia acestei poezii
este un spațiu de palpitație intestină fără acces. E un aspect intern,
descriptibil în parte; și e zvonul de potențialități, pe care îl va actualiza
numai opera eminesciană întreagă. La rândul său, Georges Poulet (vol.
Metamorfozele cercului, București, Editura Univers, 1987) compară
conștiința de sine (care sondează imensitatea) cu un pagur, care-și face rost de
un adăpost extensibil și retractil, ca un cerc, ca o sferă, în care locuiește.
Aproximarea acestui loc mintal, a acestui spațiu privat, al subiectivității și
libertății, a acestor potențialități (în care se manifestă spiritul autorului și
formele operelor), stă în atenția celor doi autori. Ele sunt asociate poeziei,
de către primul (Vl. Streinu), respectiv conștiinței de sine, prezentă în forme
diverse în literatură, de către al doilea (Georges Poulet). Reamintim pasajul
selectat de Eminescu din Eduard von Hartmann privind propensiunea omului și
cătră centrul pământului și cătră soare. Vor urma, așa cum am arătat deja, alți
exegeți, impunându-se a fi amintiți, în acest caz, pentru interpretarea
eminesciană, în primul rând Edgar Papu, Eugen Simion, Ioana Em. Petrescu, Dan
Mănucă și George Gană. Ne aflăm într-un nucleu în care se constituie monologul
dramatic despre steaua ființei, căutarea eternului în efemer.
Structurile imaginarului eminescian (somnul, visul,
steaua, zborul uranic, erotica, sâmburele de ghindă, arheul, interiorul fabulos,
mitologia, oglinda, dublul), ataraxia și prezentul etern, perechile de termeni
antitetici (voluptate/ durere; farmec dureros de dulce; pesimism/ optimism;
Venere și Madonă; înger și demon; adorație/ pejorație; afirmare și negare;
senzualitate/ suavitate; icoană și desacralizare; aproape/ departe; titan și
geniu; antume/ postume), temele și motivele creației îl arată pe Mihai Eminescu
ilustrând convenția poetică romantică, ale cărei criterii sunt sentimentul și
reflecția, așa cum convenția poetică simbolistă folosește sugestia și alegoria.
Nu excludem posibilitatea altor lecturi, incidențe și componente ale operei, dar
natura (felul, modul) creației eminesciene este romantică. Opera sa cuprinde
caracteristicile romantismului. Modelele cosmologice ale acestei creații se
înscriu aspirației spre absolut și totalitate, spre re-creere și geneze
continue, miticul, vizionarul și filosofia subsumându-se acestei gândiri poetice
care transcende istoria și lumile, în căutarea cuvintelor și a prețului vieții
si al morții: Nu-i foliant în lume din care să înveți/ Ca viața preț să aibă.
și moartea s-aibă preț. Monologul dramatic romantic aproximează astfel un icon
eminescian inconfundabil steaua ființei: între efemer și etern, de la
pagur și scoică, până la perlă, imensitate și arcurile gândului purtat de dor,
pentru a da glas aventurii metafizice și nefericirii/nenorocului geniului în
lume. |