Sculptorul Dumitru Paina
Expoziția de la Muzeul Țării Crișurilor, prilejuită de
împlinirea de către plasticianul Dumitru Paina a 50 de ani de viață, ne permite
familiarizarea cu intimitatea unor creații ce sunt expresia unui suflet ce nu a
uitat niciodată că existența fiecăruia dintre noi este condiționată de eterne
valori. Valori ale civilizației în matricea căreia ne-am născut și format, dar
și ale civilizației universale.
Asemeni lui Lucian Blaga, Dumitru Paina nu a încetat
niciodată să fie convins că veșnicia s-a născut la sat, că mărturiile
fundamentale ale umanității doar aici își dobândesc perenitatea. Facerea,
omului și universului, credința, asumată prin jertfă și perpetuată prin
simboluri ce sunt chezașe ale permanenței acesteia, au devenit repere ideatice
ce au contribuit peste timp la împlinirea sculpturii sale din punctul de vedere
al căutărilor plastice. Iată de ce trecerea printre lucrările expuse, durate în
marmură, piatră, lemn și bronz, generează dintru început sentimentul regăsirii
de sine și, deopotrivă, acela al asumării mesajului propriu acestora.
Dumitru Paina, născut în Livada Bihorului, și-a afirmat cu
nedisimulată sinceritate condiția de om al pământului pentru care revenirea
constantă la matcă a dat sens destinului său ca om și artist. Recursul la
origini l-a făcut mereu să pună în prim plan profunzimile moralei creștine,
transmise prin biserica strămoșească, și cinstirea memoriei înaintașilor
făuritori de istorie și, în egală măsură, să își limpezească un crez întru
frumos care încă din anii debutului a mizat pe respectul valorilor artei
tradiționale, definitorii pentru personalitatea civilizației ce și-a pus pecetea
asupra formării și evoluției fiecăruia dintre noi, deși realitatea românească de
atunci era sistematic obligată să facă recurs doar la ideologia generatoare de
prezent și viitor luminos. Jertfa, un omagiu adus martirului Horea, de
la a cărui tragere pe roată s-au împlinit recent 220 de ani, Prescurea,
Pecetarul, Ursitoarele, dar și Astrul, Corola,
Germinația, Livada, Marina, Cuplu, Familia sunt
titlurile unui șir de lucrări ce au rostul de a ne aduce aminte că aparținem
unei lumi pentru care esențele sunt fundamentale și singurele în măsură să ofere
certitudini, inclusiv în domeniul artei.
La rândul lor, Altar, Catedrala, Capitel,
Lumina, Ascensiune, Aripa lui Icar, Anotimpuri,
Curcubeu vin să demonstreze propensiunea sculptorului spre asimilarea și
prelucrarea acelor motive universale care, într-o durată lungă de timp, au
contribuit la comuniunea între universul cosmic și cel pământean, în folosul
desăvârșirii omenirii.
Lucrările lui Dumitru Paina stau sub semnul inefabilului,
al unei discreții izvorâte dintr-o trăire pentru care armonizarea curbelor și
dreptelor, precum și a planurilor ce dau sens volumelor reprezintă un scop
primordial. Sculpturile sale sunt, ca urmare, rezultanta efectului de cuplu, a
unei relații ce dă șanse celor două entități să se împlinescă estetic și ca
mesaj în interiorul unui întreg astfel constituit. Din această perspectivă,
fiecare sculptură stă, întotdeauna, sub semnul dorinței creatorului de a
armoniza cu discreție suprafețele exemplar finisate, cu cele aspre, alternanța
plinurilor și golurilor. Indiferent că ele sunt de mici sau mari dimensiuni, ne
dau măsura unui spirit mereu deschis spre căutare artistică, care a reușit să
consacre o operă ce te îndeamnă, deopotrivă, la meditație și reverie.
Truda artistului de peste ani, având drept finalitate
descoperirea expresivităților proprii pietrei, lemnului sau metalului și
stăpânirea tehnicilor de prelucrare a acestora, nu a fost zadarnică. Sculpturile
ce pot fi văzute în sălile Muzeului orădean sunt argumente de necontestat ale
unei strădanii întru creație ce are dreptul la recunoaștere. |