Carnavalescul anilor '90
Bogdan Suceavă
Venea din timpul diez
Editura Polirom
Colecția Ego. Proză
Iași
2004
Bogdan Suceavă este un om echilibrat. Trăitor de câțiva
ani în America, nu s-a americanizat, a rămas cu ochii pe țară. Matematician,
nu abuzează în scrisul său de complicate formule textuale și nu experimentează
de dragul ideii. E poate cel mai prezent scriitor român în paginile revistelor
culturale autohtone tradiționale și virtuale. Nu are mania celulozei,
preferând reeditări ori apariții în format electronic. Romanul Venea din
timpul diez reprezintă întoarcerea lui Bogdan Suceavă la filonul
romanescului, consacrându-și o formulă care i se potrivește, după volumul
Bunicul s-a întors la franceză (2003). Definitivată, această formulă atestă
un scriitor atent la psihologia și imaginarul sociale, la politizarea subversivă
și ramificațiile acestora.
Venea din timpul diez
este o cronică a României anilor 90, când libertatea bruscă de după Revoluție a
provocat dereglări în substanța românilor. Nu avem de-a face cu urmărirea
efectelor de pretutindeni, ci din București. Din Centru, așadar, locul de unde
molipsirea de orice fel e posibilă, lucrând mai apoi ca un virus spre Margini.
Extensiile toposului sunt minore, autorul fiind interesat de focar, unde
tensiunile sunt maximalizate și reacțiile pe măsură. Cartea prezintă destinul
lui Vespasian Moisa, o poveste despre profetul timpului nostru, stigmatizatul cu
semnul Bucureștiului încrustat în carne, cu dubla lui naștere simbolică,
transilvană și muntenească. Rolul său e de-a cuceri Bucureștiul, al doilea
Ierusalim, prin credință și miracole. Numele purtând clare conotații latine
și veterotestamentare , e la fel de straniu ca toată existența sa. De fapt,
asemănător timpului istoric: derutant, care pare să nască orice, de la basm,
legendă, la mit și ideologii diverse. Timp al tuturor posibilităților și pe
acest fundal Vespasian Moisa pare să acapareze întreg discursul. Pare, pentru că
scenariul se complică. Timpul istoric fiind propice oricărei revelații, oricât
de aiuritoare, apar fel de fel de secte, de la ștefaniști (adulatorii lui
Ștefan cel Mare), la sataniști, obsedați de configurații astronomice etc. Firele
narative se întretaie și se completează într-un sistem bine condus de un narator
retras și cu simțul umorului, ironic și, doar în final, grav și sceptic. Trei
scenarii narative sunt dominante. Unul urmărește gruparea creată de misteriosul
Vespasian Moisa Ordinul Oastea Domnului, altul grupul ștefaniștilor și ultimul
pe cel al ofițerilor Serviciului Român de Informații.
În jurul lui Moisa se găsesc oameni diverși, unii
orientându-se după simpla credință, alții descoperind în profet o șansă pentru
știință. Din 1993 încep convertirile. Mai întâi avem un grup al intelectualilor,
format din profesorul Diaconescu și doctorul Apolodor Arghir. Profesorul
Diaconescu e convins că limba română e cifrul universului, e o cale de acces
și are o vechime de 7000 de ani, doctorul Arghir, fost ateu, e fascinat de
remediile paranormale ale tratării calviției, muzica fiind remediul esențial.
Pentru ambii cercetători, o decodificare a limbii române ar revela sensuri
ascunse și împliniri spuselor din Sfânta Scriptură, teoria vibrațiilor
(stabilită de cei doi) prin captarea vibrațiilor primordiale , ar putea să
detecteze materia angelică. Esențială, pentru cei doi, e știința nu credința,
Moisa fiind o posibilitate de înțelegere. Arghir spune despre concepția
Ordinului: noi credem că am izbutit să aprofundăm tot mai bine credința
strămoșească, că am ridicat înțelegerea noastră până la nivelul unei doctrine cu
ample extensii și către diverse domenii științifice. Mai e apoi grupul celor cu
aptitudini speciale: Sfântul Petru extras parcă dintr-un turn de fildeș al
livrescului, Maximilian omul ultrasunetelor, Miklos cu lampa lui de scamator
ratat, Iulius cel care colecționează într-un clasor săruturile lui Nichita
Stănescu etc. Un grup aparte e cel al artiștilor, în care Trubadurului Tony e
încadrat de poveștile sale de amor: Barbie și Margot. Un ultim grup e cel al
credincioșilor fanatici care cred chiar dacă nu înțeleg nimic., cum e Vasile
Gheorghe (dăruiește Ordinului casa sa). Având credincioși, membri, mișcarea
începută de Moisa încet-încet își pierde farmecul mistic embrionar și, prin
acțiunile lui Arghir, se obține legitimarea grupării iar mai târziu
instituționalizarea acesteia. Aura de miracol se aneantizează, politicul
ademenește prin propuneri electorale, adeziunea se împlinește prin dezertarea
intelectualilor de la prerogativele misticului. Locul devine unul al
carnavalescului, cu fel de fel de oameni speciali, strânși lolaltă de idei
pe care nici ei nu le pricep. Sunt cu toții niște visători, relaționând totul
după un vis ce pare real-amețitor. Începând procesul politizării grupului, apar
primele dezertări: Trubadurul, Margot. Neverosimilă e schimbarea lui Moisa: de
la profetul providențial, atipic, la telespectator. Ritmul narațiunilor e
întrerupt de fragmentele Tv, trimițând discursului noi ramificații. Efectul
pentru cititor e de apropiere, nu de detașare. E ca și cum personajele își trag
sufletul după atâta vacarm propagandistic și revelator. La fel cititorul: după
familiarizarea cu atâtea secte și personaje, fără a abandona discursul inițial.
Tehnica e ingenioasă și relaxantă, furnizând, în același timp, noi resurse de
transmitere a comicului social. Propagat mediatic, efectul e multiplu: se
gafează mai ușor, receptarea e generală iar comicul realității e dublat de
carnavalescul virtual o marcă a timpului nostru. La fel, comicul de
imagine și cel involuntar sunt pretutindeni. Aflăm de luptele dintre
ștefaniști și sataniști, cu gafe polițienești: asistăm la evenimente în direct,
ca în cazul Revoluției și Mineriadei. De fapt, ce se întâmplă e un fel de
mineriadă reloaded, de data asta minerii sunt sectanții, tot un fel de
mineri, ai undergroundului mistic din societatea capitalistă. Instigatorul e
Ștefan-reîncarnatul, liderul ștefaniștilor. Pe un cal alb, e un fel de
Cosma-Luceafărul, arestat și el în final. Schimbarea lui Moisa continuă,
devenind prea uman, bucureștenizat. Imaginarul social devine cu toate teoriile
nou-lansate și cu toate sectele, prilej de dezbatere televizată, ca în acele
talk-show-uri în care moderatorul nu încearcă nici o conciliere, ci provoacă.
Cel mai bine se distinge acum, pornind de la personajele principale, societatea
tembelizată, anchilozată din cauza căutării senzaționalului. Conflicul
sataniști-ștefaniști-jandarmi e reluat, generalizat, ca o imagine
carnavalesc-cinematografică. Misticismul contagios de la început e sugrumat de
violența cotidiană. Degenerările acumulate se socializează (în sensul
vulgarizării) după a doua parte a cărții. Mai mult, arabii par pregătiți să
adere la noua mișcare participând cu fonduri. Carnavalul e în toi, balcanismul
creștin acaparează radicalismul islamic. Tulburările devin internaționale. Cu
Ștefan- Barabas arestat și Vespasian-Isus răpit (de ștefaniști), scenariul
biblic e gata. Re-facerea lui presupune inserții grotești și comice, cum ar fi
procesul, maltratarea lui Moisa și eliberarea lui Ștefan care lovitură de
teatru! -, se răzgândește: nu se mai recunoaște Ștefan, ci Ion Vodă cel Cumplit.
Sistemele toate sunt deconstruite, visele dărâmate, degradarea fiind în toi,
acestea fie se politizează, fie dispar în neantul preocupărilor de altădată. Mai
mult, încăierările carnavalești comit și morți simbolic(omic)e cum e cea a
profesorului Diaconescu, trădările fiind aici caragialiene, ca și regia
scenelor (prăbușirea balconului). În delirul generalizat, SRI-știi au depresii
nervoase și se simt depășiți, iar ștefaniștii devin un fel de Fight Club
autohton. Schimbarea presupusului Ștefan în Ion Vodă cel Cumplit aduce cu
apariția inopinată de la Centru a lui Dandanache. Efectul e același. Ca în lumea
lui Caragiale, în romanul lui Bogdan Suceavă, lumea își iese, de la un punct,
din țâțâni. Înclinația spre farsă, printr-o ambuscadă auctorială, este o
marcă a cărții.
Totul e urmărit cinematografic. Odată încheiată lupta
generală, Moisa reapare pentru a încheia scenariul și a transmite simbolicul,
atât cât a mai rămas. Cadrul general devine, ca în televiziune, gros-plan.
Eroul, cu ultimele puteri, înfăptuiește miracolul și închide cortina/obiectivul
camerei. Regizorul-autor anunță o nouă eră profetică, binecuvântată de
săruturile nichitastănesciene scăpate din colecția lui Iulius peste mulțime.
În a doua parte a romanului au loc câteva cateva
resuscitări ale personajelor. De la spusele de început eu sunt doi oameni, nu
unul, Moisa devine, după a doua parte a romanului, cum spuneam, prea uman. La
proces, el se teme pentru că, pentru prima oară are în față oameni fără îndoeli
și se explică în relație cu Biserica Ortodoxă, nedisociindu-se. Dacă episcopul
nu-i găsește vină, ștefaniștii formulează imediat motivul: ne-ai furat toate
trupele rock din zona Magheru. Implicarea Vaticanului, tardivă, nu face decât
să accentueze trama, cumva definitivată a cărții. De aici și caracterul deosebit
al personajului care deja dezamăgea prin umanismul său descoperit și pierderea
unicității. Întinat și batjocorit, Moisa moare apoteotic, pe o Golgota de
cartier, chiar când foștii discipoli doreau să termine lucrarea ștefaniștilor
pentru a-l proiecta în miracol. Moisa refuză legenda, creând un mit. În final,
naratorul deplânge timpul profetului, acel timp diez al simțurilor noastre
rănite, deschise, acutizate. Deși Tony Trubadurul și Margot trăiesc cea mai
frumoasă dintre toate poveștile de amor trăite vreodată, naratorul ne spune
prea puține despre această relație, fixând-o în câteva fraze. Mai e de amintit
personajul Trăistaru, spionul român transformat în urma unui experiment KGB-ist
în pisică. El parcurge, ca un refren comic, etapele esențiale ale cărții.
Prezența lui animă timpul fantastic, suprapus constant celui real. Prin acest
personaj, ca și în cazul personajului omonim carollian, lumi și intrigi se
deschid în fața cititorului, pregătit deja pentru orice întâlnire neobișnuită.
Trăistaru confirmă farsele timpului diez, posibilitatea desăvârșită precum și
strategiile amăgitoare ale autorului-narator.
Interesant de subliniat că, pentru naratorul-autor, lumea
românească a anilor 90, este o lume a disponibilității nesfârșite. Altfel cum
se explică faptul că toate personajele au timp pentru a medita la
miracole și manipulări felurite, uitând, de fapt, de greutățile tranziției?
Venea din timpul diez
cuprinde mesaje numerose. Deși s-au făcut apropieri de fel și fel de romane
pornindu-se de la motto-ul din Mateiu Caragiale, cred că romanul trebuie pus
alături de cartea lui Petru Cimpoeșu, Simion Liftnicul. Doar că la o
scară mai mare, tocmai pentru că Bucureștiul e pretextul, nu spațiu definitoriu
pentru psihologia personajelor. Imaginarul e cel din romanul autorului
Poveștii marelui Brigand, numai că acolo se desfășura totul la scară mică.
În romanul lui Bogdan Suceavă imaginarul se desăvârșește pe o scară mare, pentru
că miracolul nu e doar cel al tranziției, ci al esenței românității.
Scris cu pasiune, umor și inteligență, Venea din timpul
diez confirmă un prozator talentat care știe să incite, sigur foarte pe
mijloacele sale, modest și ironic, pentru care o poveste bine închegată face cât
zece rezolvări matematice și câștigă cel puțin o mie de cititori pasionați.
Atenție la următorul roman al lui Bogdan Suceavă. Surprizele sunt tot mai
numeroase. |