Cinisme de duminică
Kocsis Francisko
Alteritate de duminică
Editura Ardealul
Târgu Mureș
2004
Duminicile lirice ale poetului Kocsis Francisko produc o
ființă interogativă dispusă să-și facă bilanțul vulnerabilităților. Întrebările
puse celor implacabile vin dintr-un suflet luminat de lucidități sceptice.
Acesta, pentru a-și rezolva problemele cu viața și moartea, cu alteritățile, se
mărturisește în comentarii elegiace. Elegiile sale vin dintr-un plîns aproape
tăcut, ele reprezintă ceea ce mai poate vedea limbajul în urmele unor combustii.
Iar limbajul, tenace culegător de mai noi sau mai vechi suferințe, află peisagii
lăuntrice, unde luciditățile, pentru că suferințele s-au potolit, au chipul unor
blajine cinisme. Poemele lui Francisko pot avea atmosfera unor solilocvii ce nu
închid, totuși, căile spre alte conștiințe. Solilocviile sale nu exclud, ci
presupun împărtășirea.
Unele vocații poetice a lui Francisko face parte dintre
acestea pot să scoată un maxim de semnificație din transcrierea celor aparent
nesemnificative. Chiar în asta constă logica poeziei. În puterea de a
interioriza, de a face al tău un detaliu, în potențialul subiectului liric de a
se acorda cu un obiect, generînd astfel noi trasee semantice. Subiectul liric al
lui Francisko, marcat de mari fragilități, are disponibilitatea de a extrage
sensuri grave, inventariind umilitățile: bietul bătrîn s-a împiedicat într-o
zi/ și a căzut, toată sticla pe care o ducea/ în lada de lemn din spate s-a
spart cu un zgomot/ înfiorător de secunde rupte din viață,/ un ciob ca
un mic pumnal i s-a înfipt în gît,/ dacă aș ști că-l doare, aș refuza să-mi
amintesc,/ (subl.n.) a dispărut pentru totdeauna;/ Pe segmentul ocupat de
el/ sfîrșitul lumii s-a împlinit/ fără trîmbițe, dar temeinic, definitiv(subl.
n.) (Glajarul). Un etos delicat face din subiectul liric un spectator
aparent detașat al atrocităților.
Drumurile lăuntrice ale poetului sînt însoțite de
convingerea că eroarea nu are limită. Rostul lirismului său se împlinește
într-un sensibil potențial interogativ, chiar dacă inventarierea dezastrelor e
făcută în tonuri reținute. Agresiunile cotidianului și ale istoriei trezesc în
subiectul liric reacții în care durerea se difuzează ca vocile șoptite ale unor
coruri tragice. Apetitul pentru confesiune al lui Francisko nu conduce, totuși,
lirismul spre pura și nesfîrșita lamentație. În ritmurile lente ale acesteia se
recunoaște un luptător. Acesta, pregătit pentru cele belicoase, s-a transformat
într-o ființă meditativă. Războaiele sale se petrec în interior. Condiția lirică
declanșează războaie civile, respectînd, în propriile autocombustii, legile
civilității: Doamne, ce-mi vine să dau uneori/ cu pumnul în masă,/ dar mă
stăpînesc cu un efort bărbătesc //însă în mine, în lăuntrul care plesnește/ de
energie, aranjez decorul necesar/pentru justiția mea privată /și izbesc cu
pumnul în masă,/ lovesc, sfarm,/ fac țăndări și praf/ un întreg inventar de
obiecte/ și senzații tari, pînă nu mai pot/ de gîfîială și de transpirație
rece,/ cum s-ar spune:/ pînă mă răcoresc;// în afară nu se vede nimic,/ pentru
că sunt un om civilizat, / fir-ar să fie! (Exercițiu de autocontrol).
Dincolo de autoironia vizitată de cinisme, versurile poetului aduc în lume
morala severă a unui stoic. Cinismul, atîta cît e, din poemele lui Francisko,
prinde de destule ori exercițiile inumane ale realului: Mișcarea se face
brusc./ O secțiune precisă prin starea dezordonată/ a lucrurilor. Nu se
amintește nimic/ despre suferința celui ce se nimerește/ în calea violenței (Secțiune).
Asemenea precise și dureroase tăieturi în real fac parte din arta austeră, chiar
severă a lui Kocsis Francisko.
Aceste necruțătoare transcrieri reușesc chiar să hăcuiască
miezul indiferent al lumii. Potențialul interogativ al lirismului lui Francisko
nu se consumă doar în astfel de transcrieri extrem de concentrate. Cartea
conține destule poeme încărcate eficient cu puteri interpelatoare, unde se văd
mișcările unei conștiințe ce nu se lasă iluzionată. Peste toate considerațiile,
lirismul acestei noi cărți a lui Francisko e o probă a ipostazei de martor pînă
la capăt al atrocităților ce desfigurează omul. Sobrietatea atitudinii,
echilibrul și austeritatea expresiei poetice intensifică etic potențialul
mesajului. În fața dezabuzărilor unor lirisme leșinate în propriile lor
impotențe (pansexualiste sau nu, cum se vede în poemele celor mai tineri
autori), recitesc oricînd cu voluptate cartea lui Kocsis Francisko. |