Mihai Sin
Mihai Sin (1942) s-a
arătat în anii din urmă, când n-a mai scris nici roman, dar a făcut o teză de
doctorat tematistă, preocupat de marea miză în literatură, pe care o
amintise ori cel puțin o sugerase și anterior: Marea miză înseamnă a fi
conștient de problemele țării tale, de problemele Europei, de problemele prin
care trece lumea contemporană. Marea miză ar fi reîntoarcerea la marile teme (
)
care însoțesc condiția umană dintotdeauna. Literatura rămâne o zonă a
conștiințelor și rămâne, cum spuneam de mai multe ori, o problemă a sufletului.
(Reîntoarcerea la marile teme ale literaturii, în suplimentul revistei
22, 29 iunie 1999) Tot aici, el vorbea de defazarea literaturii române de
aceea occidentală. Noi n-am dialogat niciodată cu Occidentul. Am preluat ceea
ce a fost conjunctural într-o perioadă sau alta. Tema și comunicarea majoră,
iată, prin urmare, obsesiile prozatorului.
Proza scurtă a lui Sin (Așteptând în liniște, 1973,
Terasa, 1979) readuce examinarea condiției umane tot la niște făpturi
neînsemnate, existență ternă, masificare, omogenizare, banalitate,
mediocritate, resemnare morală și pervers victorioasă în înfrângere și
singurătate. Anxietatea personajelor este rezolvată în itinerarii epice și
reflexive, realist-existențialiste. În urmărirea adaptării la realitatea
individuală și colectivă a lumii utopiei înfăptuite, nuvelistul este uneori
sumar narativ sau diluat analitic.
Primele lui trei romane au în centrul lor numai inadaptați
la normele etice și creatoare performative: Achim, Șteflea, Mamina. Scrise
într-un prim deceniu de creație, între 1975-1986, romanele sunt remarcabile prin
modalitățile personale ale esteticii realist-psihologice și problematice. Mihai
Sin s-a bucurat de o recunoaștere, aflată mereu în creștere, înainte de 1990.
Dar cota sa a scăzut vertiginos după publicarea, în aproape două decenii
(ultimul era din 1986, și a scandalizat cultura oficială), a unui singur
roman, în două volume. Acesta părea că se substituie unui studiu de investigație
istoriografică și reabilitează serviciile secrete comuniste care ar
binemerita, cum se înțelesese, de la patrie. Sin, împreună cu alți prozatori
la fel de marginalizați, ignorase proza pseudo-politică impusă de cea de-a doua
epocă a comunismului pretins critic cu trecutul și prezentul. Ceea ce n-au făcut
romancierii oficializați de critică și sistem.
Subiectele și conflictele romanelor lui nu sunt
spectaculoase la suprafață. Dar ele au o tensiune subterană, de ordin social și
existențial. Romancierul și-a creat o strategie de abordare a referențialității,
indirect subversive. El întoarce în favoarea sa atitudinea de felul a nu fi cu
ideologia echivalează a fi împotriva ei, în epoca în care funcționa teza
oficială acceptată, definită în modul cine nu e împotriva noastră e cu noi.
Perspectiva narativă devine alta decât aceea îndeosebi impusă și manipulată. Ca
Al. Papilian, înaintea unor Nedelciu și alții, în deceniul 9, Sin dezamorsează
orice atitudine excesivă în proiecția personajului și a situațiilor parcurse de
el. El desfășoară astfel o viziune realistă, de jos în sus, dinspre tern spre
etern, într-un mod demistificator, lucid, deși defensiv, inconformist doar
prin evitarea conformismului. Personajele, contemplative, nu umorale, rezistente
moral și echilibrate psihologic, nu riscă niciodată imprudențe de atitudine
eroică. Apar frecvent negativiști orgolioși, generoși conștienți că pot traversa
în forță absurdul și nedreptatea, învinși oricum, dar rămânând indestructibili
moralmente. Narațiunea prozaică și discontinuă este privată de deplasări în
imaginație și scriitură. Configurată cu elipse, dar fără parabole, în general
într-un mod nonfigurativ, narațiunea devine adecvată, deci, la această lume de
suprafețe pline, adânc deziluzionată.
Viața la o margine de șosea,
1975, transcrie imposibila întoarcere către un sens clarificat de viață a
inginerului Achim, aflat în miezul existenței și supus apăsării ei. Prozatorul
este interesat aici de impasul psihologic, moral, existențial, social al unui
provincial nebovaric, ratat, un inginer măcinat de incertitudini, prins într-o
mică țesătură de tipologii sumar expuse. Spațiul configurat în titlul micului
roman este unul al deschiderii închise, al captivității exterioare și al
captivării subiective. Micul roman, analitic și comportamentist, al tragismul
omului nepotrivit, pentru care singurul loc admis este entropic, are
lapidaritate, densitate narativă și stilistică.
În Bate și ți se va deschide, 1978, forța morală a
lucidității și responsabilității se face simțită într-o lume comună, inertă,
izolată, înstrăinată, depersonalizată, utopică și sufocată în tensiunea
eșecului, dar expresiv reliefată. Rebelul Octavian Șteflea este o conștiință
morală liberă și responsabilă, care încearcă zadarnic să trezească o umanitate
deprinsă să trăiască triumfător amoral, gregar și pedepsitor prin indiferență și
violență zoologică. Tocmai acestei lumi, el, apărătorul, îi va cădea victimă
absurdă, nejudecată... Victima continuă să trăiască iluzoriu în credința că
solidaritatea rămâne învingătoare în fiecare om, dincolo de ambivalența bestială
și angelică a unor supraconștiințe rudimentare, deopotrivă nestăpânite și
stăpânitoare a tot ce le înconjoară, într-o egal de candidă ostilitate. Analiză,
eseu, introspecție și retrospecție narativă, dar și secvențe dramatizate,
narațiunea se impune prin concretețe socială, drept un roman referențial
substanțial și exemplar, fără concesii de ordin conjunctural.
Prematur împins la marginea existenței este și Pavel
Mamina, din Ierarhii, 1981. El devine un nesupus, un neînfrânt,
cercetător cucerit de gândul persistenței printr-o operă de o trainică
strădanie. Pensionat și trecut la condiția savantului de prisos, ajunge
preocupat de existența exemplară, orgolios individualizată, a unui predecesor
îndepărtat în timp, dar apropiat în spirit, un adevărat caracter, cu nume poate
cam strident simbolic, Urs de Margina, un patriot transilvănean. Mamina moare
tragic, într-un accident absurd și misterios. Romanul reflectează asupra unei
majore teme literare (Norman Manea). Cartea ocupă vremea din urmă, câteva zeci
de zile, a unui însetat de rost, sens și lucrare durabilă în timp. Mamina
avusese o existență demnă dar ultragiată. Fusese denigrat, demascat politic de
cei apropiați, dar nu-și poate revizita trecutul, mizează pe prezent și mai ales
pe viitor. Pavel Mamina este și el un lider ademenit și sacrificat, al unei
misterioase elite, cum va fi, într-un mediu politic și istoric înalt, însă,
Dominic Vanga din Quo vadis, Domine? Pe Mamina îl vor lichida doi
mesageri recent cunoscuți, care îi știu poate orgoliul de a lăsa ceea ce ei
numesc un Mesaj către o omenire viitoare, al memoriei justiției istorice
obligatorii. Cei doi dispar pe urmele nevăzute pe care apăruseră, iar Solomon,
șeful bufetului unde se întâlniseră, îl sfătuiește să-și dezactiveze chiar și
memoria prezentului. Romanul ne introduce într-o lume cu ierarhii oculte,
asaltată de puteri voluntare și involuntare. El depășește realismului moral,
propriu romancierului, înspre oniric și simbol. Se vede din această carte că
dramatismul conștiințelor puternice, identificate cu suferința, inapte de
cedări, este chiar psihologia preferată de romancier. Narațiunea aduce și o
extindere a spațiului și timpului problematizării, în tentativa racordării vii
la existența lumii științifice, politice, sociale și morale contemporane, cu
care se încearcă un dialog auctorial, scos adesea din cadrul narativ, destul de
circumstanțial, prin banchetul celor abia cunoscuți. Densitate narativă rămâne
discontinuă, între analiza acută, tensionată, și dispersia verbioasă.
O radicalizare etică și socială, dinamică și lăsând, de
aceea, sugestia unui fel de vizionarism, a fost urmată prin mijloacele estetice
matur stabilizate în Schimbarea la față, 1986, într-un context ideologic
și cultural aspru, al unei dictaturi care nu-și trăda nici un semn al
sfârșitului. Lumea romanului se ține bine în actele și reflexivitatea ei.
În Quo vadis, Domine?, vol. I, 1993, vol. II, 1996,
romancierul mizează pe succes printr-o excesivă implicare istorică și politică.
El oferă o imagine, și încă una favorabilă, a serviciilor secrete ceaușiste,
mult prea devreme ca cercetarea specialiștilor să-și fi spus concluziile, dar
concurând, acum mai mult decât în totalitarism, cu mass-media. Pentru succes,
Sin preia și rețeta romanului de senzație. Derogările de la ficțiune și
estetică, miza pe document și neartistic, au făcut ca romanul să nemulțumească
aproape întreaga publicistică, inclusiv aceea literară, critică.
Opacitatea informației i-a favorizat accesul la
neverosimil. E drept că nu se cunoaște mai nimic din istoria la care face
referință. Sin a imaginat un tânăr, arestat la fuga sa din țară, în 1988, și
racolat de aripa Securității, care ar fi pregătit debarcarea lui Ceaușescu și
preluarea frânelor politice. Dominic Vanga devine un ales, într-o farsă (ca
Mamina, din Ierarhii), un complotist fără voie, doar într-o măsură
neîncrezător în bunele sau relele intenții ale Securității, prin aripa sa
pretins patriotică. Pentru că teza romanului este atipicitatea românească, unde,
ca-n Caragiale, călăii și victimele se au ca frații, poate și după butada Cine
ți-a scos ochiul? Frate-meu. De-aia ți l-a scos atât de bine. Cu această
particularitate vrea M. Sin să intre în dialog cu Occidentul, să-i impună o
farsă tragică pe care acesta nu o cunoaște. Este interesant că, după înfierarea
lui M. Sin, pentru acest roman, chiar și cei care au respins teza implicării
benefice și nu exclusiv malefice a Securității în istoria României din timpul
lui Ceaușescu, și de după el, au început să scrie negru pe alb că nu avem
încotro decât să credem că eliberarea de fostul regim rămâne opera Securității,
sau cel puțin a unei părți a ei, aceea luminată. Implicarea marilor puteri în
complotul anticeaușist, susținută într-un film pretins documentar, în Occident,
a produs nemulțumiri și frustrări și mai mari: servicii secrete odioase să fie,
dar măcar să ne aparțină!
Teza romanului nu este convingătoare epic și nu depășește
dezbaterile publicistice. Sin o dezvoltă pentru că o crede semnificativă, nu
atât pentru Securitatea ca instituție (are ea alți avocați, unii pretinși
scriitori), cât pentru poporul român, pe care-l explică și-l apără, voind să
creeze din el un caz european. M. Sin se expunea unor focuri încrucișate,
autohtone și, potențial, alogene. Scandalul a fost mic, doar intern.
M. Sin își continuă arta sa de romancier, dincolo de
opacitatea societății închise, de cenzura ideologică, de reducția nuanțelor și a
variantelor. O face acum într-o lume în care deschiderea frizează înmulțirea
aberantă a ipotezelor și variantelor aiuritoare, în chip de perdele de fum,
pentru ascunderea adevărului și manipularea înscenărilor. Miza pe senzaționalul
jurnalistic n-a fost câștigătoare, pentru că nici o (ipo)teză n-a avut forță de
convingere, cu atât mai puțin una care nu este malefică. Romanul are meritul de
a oferi o teză și de a-i configura un scenariu epic. Dar a fost suspectat de
intenții excesiv de bune, învăluitoare, protectoare ale răului adânc și intens
acumulat în istorie. Inhibiția produsă rămâne, totuși, nefirească. Oricum,
îndrăzneala autorului pare a-și spori și unele merite, fie trecute cu vederea,
fie abia enunțate la apariția cărții; a primului volum, al doilea, cu rare
excepții, a fost aproape ignorat. Rețeta romanescă, incluzând și noile
ingrediente erotice, deși nu scăpată prea tare de sub control literar, îi este
într-adevăr reproșabilă: tânărul cuceritor pe toate laturile, deși ales și
folosit ca pion pentru o mare intenție eșuată, de a ajunge șef al statului etc.
Titlul Quo vadis, Domine? anunță romanul unui cronotop incert, susținând
o conștiință profund alienantă. Eseul politic nu se impune prin reflexivitatea
scontată. În definitiv, ce-i putea oferi autorului o civilizație degradată și
manipulată ca aceea a lumii zvonurilor, la vremea când o anumită conștiință
explicativă începea să iasă dintr-o somnolență inoculată ca un drog? Nu numai
ipoteza cu origine paremiologică (tot răul spre bine) a generat neîncredere, dar
și nerealizarea ei literară, dezvăluind în fapt absența unei convingeri reale
chiar din proiectul romanului. Romancierul M. Sin, în care I. Negoițescu văzuse
un critic mai adevărat și mai subtil al comunismului, decât romancierii în vogă
care susțineau încă ameliorarea sistemului, nedumerea prin excesivul său
echilibru, datorat încrederii candide în bine, într-o lume care a fost mereu o
pradă neputincioasă și resemnată a răului. Sentimentul i-a învins romancierului
luciditatea, înscriindu-l într-o veche mentalitate a istoriei noastre, fie ea și
datată din epoci mai respirabile. Nu știu dacă în 1994 M. Sin notase încă ceva
în presă despre marea miză, dar unul dintre criticii ad-hoc ai primului
volum al romanului său s-a referit tocmai la ea, legând-o de ideea de ratare
memorialistică și apoi literară. M. Sin n-a scris un roman critic cu realitățile
românești comuniste și a ajuns obiectul fulgerelor criticii jurnalistice și
literare. El a scris un roman despre mecanismele revoluției, preponderent
eseistic, cu rare secvențe de concret convingător, cu un conflict dezechilibrat
și artificial, discreditat literar în primul rând prin personaje și scenariu
narativ. Numai aberația instinctuală, schizoidia paranoică, iraționalul nu pot
constitui un fundament pentru explicarea și înțelegerea omului și a societății
în istorie. Este nevoie de teze etice clar articulate teoretic și complex
concretizate artistic. Acumulările experienței de romancier, parțial continuate,
parțial reciclate, l-au făcut pe autor să se ardă cu o problematică prea
fierbinte, de la care conștiința sa nu s-a derobat, dimpotrivă, pe care a mizat
cu sinceritate patriotică, în sensul aproape amoral al cuvântului. |