Un suflet între coperți de carte
Ion Parhon este critic de teatru, publicist exersat în
genuri diverse, memorialist când e cazul, mai este și înfocat suporter al
Universității Craiova încă din fragedă tinerețe. În toate aceste postúri îl
întâlnim în cartea sa proaspăt apărută Pragul iubirii, subintitulată
jurnal de spectator, jurnal de trăitor (Ed. Scrisul Românesc, Craiova, 2004)
într-o perfectă adecvare a celor înscrise pe copertă cu tot ce cuprinde noua
carte.
Într-adevăr, aproape tot ce scrie Ion Parhon fie că e
vorba de spectacole de teatru, de întâmplări de tot felul, de oameni apropiați
care i-au reținut atenția în varii situații este mărturisire de iubire. Scrie
cu penița înmuiată în bunătate, în blânețe, în înțelegere. Chiar și din
spectacolele analizate le reține mai ales pe cele care i-au plăcut, pe cele care
i-au adus bucurie estetică repede convertită în bucurie sufletească, iar dacă,
totuși, se vede obligat să facă și delimitări, să-și exprime dezacorduri, o face
cu extremă delicatețe, cu grija de a nu jigni, de a nu lovi mai mult decât e
cazul acolo unde nu se cuvine. Jucându-ne un pic cu subtitlul cărții, am putea
spune că Ion Parhon este trăitor de spectacole și spectator al trăirilor.
De multe ori analiza unui spectacol se combină cu amintiri
despre realizatorii săi, cu întâmplări care îi definesc ca artiști și ca oameni,
sau cu episoade din viața acelui spectacol, legate de participări la
festivaluri, de turnee în străinătate, de realații cu autoritățile vremii etc.
Și, nu de puține ori, episoade trăite își găsesc corespondența în întâmplări
artistice, momente de viață fiind văzute ca un spectacol.
Întrepătrunderea viață-artă face din Pragul iubirii
un veritabil roman autobiografic, un roman al, înțelegerii fenomenului artistic
în legătură subtilă cu experiența de viață acumulată. De la adolescentul anilor
50, fascinat de marile spectacole făcute la Craiova de faimoasa generație de
aur girată de Vlad Mugur, cuprinzându-i pe George Cozorici, Constantin Rauțchi,
Silvia Popovici, Sanda Toma, Amza Pellea și ceilalți, cei care au realizat
atunci un de neuitat Hamlet, și până la cronicarul experimentat de azi,
drumul a fost lung, presărat cu sute de spectacole, dintre care unele
antologice, cu întâlniri decisive cu străluciți regizori care au însemnat mult
în evoluția teatrului românesc, cu actori excelenți. unii de generație vârstnică
știuți doar din fotoliul de spectator, cu alții, congeneri, având legături de
amiciție consumate în dese dialoguri, în libațiuni prelungite, în concedii
comune (cele de la mare, mai ales, sunt relatate cu lux de amănunte anecdotice).
Parcurgând cartea, cititorul are în față o veritabilă
panoramă a regiei românești din aproape jumătate de secol. Spectacolele făcute
de Vlad Mugur, Liviu Ciulei sunt urmărite pas cu pas, dar și cele ale Cătălinei
Buzoianu, Alexandru Tocilescu, Mihai Măniuțiu, Tompa Gábor, Alexandru Dabija,
Silviu Purcărete, Victor Ioan Frunză, Ducu Darie, Claudiu Goga, până la cei
recent afirmați în ceea ce numim teatru alternativ. Cronicarul face pertinente
delimitări între generații, dar și în interiorul aceleiași grupe de vârstă
(artistică), conturând personalitățile. În același timp, mișcarea teatrală
românească este urmărită în întregul său, criticul nepregetând să bată drumurile
pentru a cunoaște spectacolele din țară acolo unde ele se produc, nu doar la
festivaluri sau turnee în Capitală. La Craiova copilăriei în primul rând, dar și
la Sibiu, la Cluj, Târgu Mureș, Brașov, Piatra Neamț (cu dese trimiteri la
perioada de glorie a Teatrului Tineretului), la Iași și în multe alte locuri a
văzut spectacole memorabile pe care le-a consemnat cu aceeași nediminuată
plăcere de a scrie despre lucrul bine făcut.
Mai este Pragul iubirii și o carte cu prieteni.
Mulți dintre oamenii de teatru evocați mai sus, dar și scriitori, colegi de
breaslă etc., sunt evocați în aceleași tonuri calde ale bunelor sentimente. (Nu
pot decât să mă bucur că am și eu parte de câteva consemnări în paginile cărții,
dimpreună cu alți colegi de redacție, de la Radu Enescu și Alexandru Andrițoiu,
până la Ioan Moldovan, explicabil din moment ce un capitol poartă titlul
Marea legendă bihoreană și în care se spune: Pentru mine, Oradea este o
legendă. Este o icoană de adevăr, de dragoste și de poezie...) Multora dintre
prieteni, Ion Parhon le închină câte un capitol-portret, în care își justifică
nu doar simpatia, ci mai ales dă glas admirației pentru valori bine definite. Un
asemenea portret este cel consacrat lui Sir Toby, nefiind vorba de un
celebru personaj shakespearean omonim, ci de eminentul teatrolog Ion Toboșaru,
cel care ... m-a impresionat (prin) cuvântul său plin de fervoare și de miez,
eleganța necăutată cu care știe să-și poarte deopotrivă costumul sau pulovărul,
bunăvoința extraordinară în fața insistențelor reportericești, dar și respectul
inflexibil pentru sinceritatea și profunzimea gândului.... Evocându-și prietnii,
Ion Parhon se bucură că poate scrie de bine despre ei. Probabil că și i-a ales
și după criteriul valorii.
În cele mai fierbinți pagini ale sale, Pragul iubirii
este și o carte a familiei. Cei dragi părinți, frate, soră, soție, dar mai
ales fiul sunt pomeniți adeseori în împrejurările despre care spuneam că
alcătuiesc un roman autobiografic, dar cu totul copleșitor este capitolul
intitulat Spectacolul morții. Lui Ion Parhon i-a fost dat să se despartă,
la intervale extrem de scurte, de câțiva dintre cei ce făceau parte din însuși
sufletul său mama, soția, fratele (neuitatul nostru coleg întru cronică
teatrală Victor Parhon) și tatăl. Despărțirea de fiecare este evocată cu
vibrație de autentic prozator, cu lacrimi lăsate să curgă în voie, cu o emoție
ce nu vrea să se estompeze.
Selectând din ceea ce a trăit și a cunoscut cu deosebire
ceea ce i s-a părut că înfrumusețează viața (fie că e vorba de oameni, de viață,
de artă), Ion Parhon caută în fond o oglindă a propriului suflet, suflet de mare
căldură pe care l-a închis între coperți de carte întru bucuria celor ce o
citesc. |