Anca Măniuțiu
Michel de Ghelderode în căutarea unui teatru
teatral
După ce în cartea Carnavalul și ciuma Poetici
teatrale în oglindă (Casa Cărții de Știință, Cluj, 2003), Anca Măniuțiu a
explorat relații posibile ce se pot stabili între felul în care concepeau arta
spectacolului teatral un mare regizor și reformator din temelii al esenței
conceptului de teatru (Antonin Artaud) și un mare scriitor de literatura
dramatică (Michel de Ghelderode), volumul Michel de Ghelderode în căutarea
unui teatru teatral apărut în 2004 la aceeași editură se dovedește o
cercetare extrem de aplicată asupra felului în care dramaturgul belgian a
contribuit prin scrisul său, în piese de teatru ori manifeste cu caracter
teoretic, la definirea perceperii teatrului ca artă autonomă, cu un statut
diferit de cel al literaturii, în statuarea și valorizarea căreia partea leului
îi revine directorului de scenă.
După cum bine se știe, Michel de Ghelderode a fost
descoperit de lumea teatrală pariziană prin anii '40-50 ai secolului trecut
printr-o seamă de piese al căror subiect și construcție i-au determinat pe
spectatorii aflați în posesia a puține date referitoare la identitatea autorului
lor să creadă că acesta ar fi un clasic ba chiar, de ce nu?, un contemporan al
lui Shakespeare. În cel mai bun caz s-a crezut despre Ghelderode că ar fi un
scriitor ce trăiește cu nostalgia unui Ev Mediu crepuscular. În realitate,
creația ghelderodiană cuprinde și o seamă de piese marcate de modernismul
agresiv al avangardelor artistice din primele decenii ale secolului XX. Or,
faptul că un remarcabil corpus de texte scrise între 1925 și 1932 se află într-o
relație determinată,deloc întâmplătoare ori speculativă cu manifestele futuriste
ale lui Marinetti, cu teatrul dadaist și suprarealist francez, cu
constructivismul rus sau cu teatrul totalității de la școala Bauhaus din
Germania a decis-o pe Anca Măniuțiu să-i consacre o analiză atentă și
pertinentă, bazată nu doar pe o foarte bună cunoaștere a literaturii dramatice
scrise de Michel de Gehlderode, ci și pe o relație familiară cu o epocă
individualizată prin cercetări și experimente, printr-o efervescență a căutării
ce l-a marcat și pe dramaturgul belgian, cu consecințe dintre cele mai
semnificative asupra felului în care e imaginată arta teatrului în secolul al
XX-lea.
Care sunt premisele de la care pornește cercetarea? Mai
întâi, intră în discuție faptul că Michel de Ghelderode va fi sedus de stilul
inconoclast al avangardei, de faptul că în centrul acesteia se află o retorică a
negației și că dramaturgul belgian nu s-a putut sustrage fascinației față de un
curent care exprima atât de violent îndemnul la subminarea totală a societății
și răsturnarea ierarhiilor de valori, anarhismul său fiind potențat de climatul
de exaltare iconocalstă, născut în jurul avangardelor. Carnavalizarea, toposul
lumii pe dos, manifestele ce promovau contracultura (adică puneau
în discuție ceva statuat, instituționalizat și perceput, în consecință, drept
osificat) l-au fascinat pe Ghelderode, cu efecte cât se poate de consistente
asupra unei părți a creației sale. Ceea ce nu înseamnă nicidecum că scriitorul
ar fi cauționat necondiționat și pe termen nelimitat avangarda, că nu i-ar fi
intuit momentul în care acesta a ajuns la epuizare, la repetiție ori gratuitate.
Câteva decenii mai târziu, Roland Barthes va observa că în interacțiune cu o
comunitate socio-culturală, avangarda este purtătoarea unui principiu distructiv
și renovator totodată. Ceea ce l-a interesat cu adevărat pe Ghelderode a fost
inovația, admițând acțiunea principiului distructiv doar atâta vreme cât el era
o condiție pentru înnoire. În al doilea rând, Anca Măniuțiu își construiește
coerenta ei demonstrație pe ideea că e absolut fals mitul potrivit căruia Michel
Ghelderode nu s-ar fi aflat în relații cât se poate de apropiate cu creatorii de
teatru. E adevărat, în ultima parte a creației și vieții sale, poate și din
pricina histrionismului său esențial, Ghelderode și-a construit un fel de aură
de mister printre ingredientele căreia se afla și ideea că ar nutri o
indiferență suverană față de felul în care îi sunt puse în scenă piesele. Dar,
cel puțin în perioada ce face obiectul cercetării, raporturile dintre scriitorul
de literatură dramatică și practicienii scenei au fost cât se poate de solide.
În chip mediat, beneficiind de avantajul că Belgia era o țară conectată la
informațiile referitoare la experimentele lui Meyerhold (cel care, de
altminteri, lansează pe piață conceptul de teatru teatral) și Tairov, ori
în chip imediat, urmărind cu pasiune filmele lui Eisestein ori cele cu Charlot,
Ghelderode va deveni un rafinat cunoscător al modificărilor structurale pe care
le va cunoaște conceptul însuși de spectacol, reorganizările sale morfologice și
de relație cu spectatorul. În plus, preț de câțiva ani, Michel de Ghelderode se
va afla în relații extrem de apropiate cu Teatrul Popular Flamand (TPF)
care ajuns sub conducerea lui Johan de Meester îi va monta Imagini din viața
Sfântului Francisc de Assisi (analizată în carte din perspectiva nu a
exegetului literar, ci a cercetătorului format și exersat să transforme
cuvintele în imagini și metafore teatrale) ori Barabbas și unde va ființa
un adevărat laborator de cercetare. În aceste piese ori în Moartea Doctorului
Faust sau în Pantagleize (iarăși analizată cu minuție, din
perspectiva teatralității și nu a literarității) se va vedea că Michel de
Ghelderode pornește de la premisa că autorul de literatură dramatică e departe
de a fi instanța supremă, că el furnizează un scenariu dramatic, că
textele sale sunt materie teatrală ce se modelează în spectacol. Nu-i mai
puțin adevărat că însuși dramaturgul își imaginează și elaborează propriile
texte în conformitate cu necesitățile reprezentării căci, observă Anca Măniuțiu,
găsim în didascaliile ghelderodiene un excepțional simț al plasticii scenice și
preocuparea pentru jocul teatral pur, adică pentru toate acele elemente care țin
de expansiunea textului dramatic dincolo de cuvânt gestualitatea și
mimica actorului, o organizare spațială care nu e pur decorativă, ci și
funcțională, jocuri de sunet și de lumina, costume, accesorii, utilizarea
măștilor și a pantomimelor. În formularea viziunii despre teatru, o viziune
nici un moment îndatorată literaturizării, ci orientate înspre spectacol,
înțeles ca entitate autonomă și teritoriu de întâlnire a diverselor arte, un rol
special îi revine frecventării reprezentațiilor de cabaret și de music-hall
a căror stilistică își va lăsa amprenta asupra piesei Moartea doctorului
Faust. Textul, extrem de bizar, care scapă oricărei încercări de clasificare
categorială, intitulat Scriere la lumina unui incendiu e considerat de
Anca Măniuțiu drept un manifest teatralizat și e comentat cu acribie
filologică, dar și cu instrumentele teatrologului profesionist.
Analiza paletei foarte bogate a preocupărilor teatrale ale
lui Michel de Ghelderode o determină pe Anca Măniuțiu să vadă în dramaturgul
belgian un mare precursor al teatrului absurdului. Într-o amplă secvență a
cărții sale (O poetică a contrastelor grotescul scenic) cercetătoarea
va examina felul în care poate fi percepută triada Meyerhold Ghelderode
Ionesco. Convingerea Ancăi Măniuțiu e că dramaturgul belgian, avangardist fără
voie, se arată în sincronie nu doar cu teatrul cel mai reformator al epocii
sale, ci și în precursor al esteticii teatrului deriziunii prin multiplele
convergențe ale poeticii sale cu aceea ionesciană și că regăsim la Ionesco,
majoritatea ideilor enunțate de Ghelderode în poetici fragmentare refuzul
teatrului-literatură, gen hibrid și minor, a teatrului psihologic sau cu teză,
vehicul al unei ideologii care nu face decât să uzurpe nemotivat teritoriul
filozofiei, teologiei, politicii sau pedagogiei, oferind o viziune săracă,
reducționistă asupra omului.
La capătul unei demonstrații convingătoare, cu premise
bine precizate, cu analize temeinice și pline de miez, fundamentate pe o
bibliografie bogată ce permite enunțarea unor idei de reală originalitate, Anca
Măniuțiu ajunge la concluzia potrivit căreia formula primei perioade de creație
a lui Ghelderode, aflată în sincronie cu practica scenică cea mai reformatoare a
timpului său, ilustrează legătura durabilă pe care dramaturgul a refuzat ori nu
a știut să o vadă între dezideratul avangardiștilor de a revitaliza teatrul
printr-o infuzie de noi mijloace spectaculare și sursa inepuizabilă pe care o
găseau, în acest sens, în formele populare sau marginale de spectacol. Dar ceea
ce contează cu adevărat e că dorința lui Ghelderode de a scrie un teatru
teatral s-a îndeplinit și că acest deziderat și-a aflat un cercetător avizat
în autoarea unei cărți scrisă cu autentică rigoare universitară. |