Cărțile prietenilor
Ion Bogdan Lefter
În numărul
din 5 11 februarie 2005 al suplimentului Ziua literară, Alex. Ștefănescu se
ocupă, în rubrica sa, Cartea săptămânii, de Ion Bogdan Lefter. Cartea pozată,
Despre identitate, este doar pretextul pentru a face portretul
unui adversar. De ce Alex. Ștefănescu și Ion Bogdan Lefter sînt într-o relație
de adversitate nu știu eu de aici, din provincie, de la Oradea. Pot bănui, din
text, doar căz ar fi ceva deranjamente datorate ambiției obstinației celui de-al
doilea de a miza pe direcția postmodernă a culturii române. Inclusiv această
carte are subtitlul Temele postmodernității. Am citit textul lui Alex.
Ștefănescu și mai atent pentru că tocmai se anunțase încetarea apariției
Observatorului cultural sub regimul Bogdan Lefter, iar motivul divorțului
era că prea își impune acesta programul și vrerile personale. Dar aici e o altă
discuție, cu alte conotații.
Alex.
Ștefănescu ni-l arată așa pe Ion Bogdan Lefter: spirit cultivat, cu minte clară,
responsabil față de societate. Asta ar fi de bine, dacă ne-ar decupa cineva doar
trei rînduri din articol și dacă nu ar fi trecute toate în acel negativ unde tot
binele e curat spre rău. În rest, însă, el apare ca un dictator preocupat de
cultul propriei personalități: își controlează imaginea; dacă s-ar propune să i
se înalțe o statuie ar pretinde s-o sculpteze el însuși; scrisul lui este
autoritarist, sub semnul lui trebuie; e un fanatic lipsit de umor; se comportă
ca un fundamentalist al democrației; nu este sensibil la evidența talentului,
nici măcar a geniului, la valoarea literară adică, dacă nu este ilustrată teoria
lui simplistă (postmodernismul); mizează pe generația optzecistă în ansamblu
fără să vadă că doar doi-trei s-au realizat; nu se bucură de existența în
literatură a străluciților scriitori Marin Preda, Nichita Stănescu, Gabriel
Liiceanu sau Andrei Pleșu; n-are plăcerea lecturii; nu are libertate interioară,
gratuitate, curajul de a se lăsa cucerit de farmecul literaturii; se vrea un
Lovinescu al postmodernizării, numai că, spre deosebire de Lovinescu, el crede
că programul estetic are o importanță în sine, supremă, indiferent de valoarea
literară a scrierilor care rezultă din aplicarea lui. Rezultă de aici că un
literat din România (unul care scrie versuri, critică literară, articole de
atitudine politică și de analiză, care susține un concept cultural) trebuie să
fie (dacă nu e, trebuie apăsat să fie) un bun ideal de folosință publică:
blînd, sensibil, modest, cu umor, cu sentimentul gratuității, cititor cucernic
de Preda, Stănescu, Liiceanu, Pleșu, repede căzătoriu în farmecele literaturii
oficiale. M-a mirat aici alăturarea numelor Liiceanu și Pleșu la Preda și
Stănescu. De aceea am făcut trimiterea la literatura oficială, pentru că e prima
dată cînd Gabriel Liiceanu și Andrei Pleșu sînt considerați scriitori
străluciți, clasici în viață spre deosebire de ceilalți doi clasici
contemporani ai prozei și poeziei românești. Pînă acuma se spunea despre ei că
sînt străluciți filozofi sau filosofi; de-acuma vor fi străluciți poeți și
prozatori ai sufletului de părinte, ai îngerilor. N-aș vrea să se înțeleagă că
și eu îi tratez cu acreală pe cei doi, dar aici mi se pare a fi tot
schepsisul. Gabriel Liiceanu și Andrei Pleșu (care sînt străluciți scriitori,
dar nu și ficționari) ar fi noii scriitori oficiali, iar a-i contesta e trădare
de patrie. Mai trebuia adăugat și Horia-Roman Patapievici pentru că toți cei
trei prieteni (sau numai Liiceanu și Pleșu sînt prietenul meu?) au fost
tratați mai puțin prietenește în Observator cultural.
Cît despre
discursul unui dictator dornic să stabilească exact ce trebuie făcut în
cultura și politica țării, mă întreb dacă nu a fost prea nervos Alex.
Ștefănescu atunci cînd a scris textul. Din cîte știu eu, Ion Bogdan Lefter nu
are nici puterea dată de vreo instituție și nu e nici un tip influent în
mediile politice sau culturale, nu e vreun baron barem de Vaslui. Apoi, acel
trebuie a fost relativizat, ba chiar lipsit de sens de cînd avem voie să-l
pronunțăm, pentru că tot românul cu opinie, ca să nu zic de analiștii
politici, folosesc acest semn al imperativului.
A acuza,
apoi, o persoană că nu are plăcerea lecturii e un nonsens. Nu mă interesează
dacă Bogdan Lefter le iubește pe soția sa și pe fiica sa. E o problemă
personală. Nu mă interesează dacă lui Alex. Ștefănescu îi place mai mult
plevușca decît somnul. În Despre identitate nu avem nici un text de
analiză literară ca să ne dăm seama cum citește Bogdan Lefter. Știm din altă
parte că opțiunile lui sînt altele decît cei patru străluciți: reprezentanții
Școlii de la Tîrgoviște, în proză, iar dintre poeți: Leonid Dimov, Mircea
Ivănescu, Gellu Naum, Mircea Cărtărescu. Și nu e singurul din generația lui cu
această selecție, ba nici din alte generații mai vechi sau mai noi.
Dimpotrivă, se pare că aceștia formează canonul momentului. Iar îmbătrînita
generație 80 s-ar putea să conțină mult mai mulți poeți, prozatori, critici,
teoreticieni de valoare decît cei doi-trei ai lui Alex. Ștefănescu, sau poate
sînt alții doi-trei. Absolutizarea unei opinii se produce prin interzicerea
relativizării, prin impunerea consensului, a-i lăsa pe oameni să vină cu ideile
lor și a-i trimite acasă cu ale Noastre (pluralul majestății).
Cartea lui
Ion Bogdan Lefter nu este jurnal de lectură, antologie de cronici literare, sau
un studiu culturologic. E una de publicistică, de opinie, de atitudine,
organizată astfel încît să ofere o imagine coerentă asupra unui cerc de termeni
în care autorul gîndește lucrurile. Este limpede că el e un cultivator al
postmodernismului la noi, că pune această marcă pe generația 80, că e un
liberal, că e atent cu temele postmodernității. Dar pătrunderea acestora în
cultura română e oricum inevitabilă și a le arăta nu mi se pare sinonim cu a le
impune. Iar dacă e vorba să le negăm, asta se poate face direct, nu negîndu-l pe
promotorul lor, mistificare la modă în România.
Ceea ce îi
poate fi reproșat lui Bogdan (adesea repezit și redundant) este o anumită lipsă
de nuanță și de reflecție critică, vorbind despre toate aceste identități:
feminism, drepturile minorităților, discriminare pozitivă, corectitudine
politică, multiculturalism, care sînt de fapt agenții culturali ai globalizării.
Critica lui se adresează mentalităților românești care sînt prea încete în
sincronizare, fără a medita (dar nimeni nu-l poate obliga s-o facă) asupra unui
proiect al identității noastre în această perspectivă, altul decît cel
organicist. Mai mult chiar, prin transferul ideii balcanice din geografie în
istorie (o idee originală, dar poate fi și un sofism) identitatea noastră (chiar
și aceea peiorativ-balcanică) se întinde și se decolorează pînă la transparență.
Bogdan Lefter optează, totuși, din unghi regional, pentru considerarea României
în Europa Centrală. El nu este adeptul datelor statice fixate în trecut, al
viziunilor omogenizante, uniformizante, substanțialiste, considerînd că
identitățile culturale sînt niște permanente reordonări, trăind noi într-o
lume cu o rapidă circulație a informațiilor și a valorilor în care focalizările
comunitare sînt greu de menținut.
Despre
identitate este cartea
analistului politic, a unui ideolog, nu a criticului literar. Curios, însă, cum
opiniile autorului ei sînt discutate de critici literari. Reacția lui Alex.
Ștefănescu nu este singulară. Atitudinea sa, în care pune ceva resentiment, se
articulează la discuțiile despre omul recent (omul postmodernității) și cartea
cu același nume a lui H.-R. Patapievici, la reacțiile față de iutea și ardeioasa
dezbatere din Observator cultural. Atunci, Dan C. Mihăilescu îl portretiza pe
Bogdan Lefter la fel: omul cu fixația postmodernismului, cel care, înzestrat cu
arsenalul monomaniacal al corectitudinii politice etc., etc..
Articolul
lui Alex. Ștefănescu poartă vocea, cred, a părții din cultura noastră care este
rezistentă la postmodernitate, a boierilor de acasă certîndu-i pe cei care vin
de la America și aduc ce e mai ușor, ideile, și fac schimbul cel mai ieftin, de
căsuțe poștale electronice. |