Eu
sunt un adept al poveștii
«clasice»
Vara
anului trecut, când s-a lansat colecția Ego. Proză a Editurii
Polirom, Lucian Dan Teodorovici era
prezentat în caietul program astfel: Prozele lui Lucian Dan Teodorovici
sînt poate cele mai serioase în comicul lor dintre toate textele tinerilor
autori și, dincolo de derizoriul lumii pe care o surprind, te lasă pe
gînduri, nici amuzat și nici trist, ci cumva melancolic. Rândurile
acestea, scrise de Luminița Marcu și Costi Rogozanu, au devenit, cred,
arhicunoscute. La fel și afirmația autorului: N-aș sta și-aș scrie
liniștiti, visînd la nemurire, dacă familia mea ar suferi de foame.
Într-adevăr, dacă apuci să-l cunoști (fie și numai în/ din scris), Lucian
Dan Teodorovici îți lasă impresia unui scriitor atipic pentru meleagurile
noastre dragi. Spun atipic și mă gândesc la acel soi de creator normal,
cu picioarele pe pământ, care înainte de a fi scriitor este unul dintre
noi, care ascultă muzica de azi și de ieri, care se uită la televizor cu
plăcere (fără a-l vedea un pericol de moarte pentru adevărata cultură),
care navighează pe net și citește de plăcere. Și care, dacă-i permite
timpul și-l ajută inspirația, mai și scrie. A scris și publicat până acum
proză scurtă, romane, piese de teatru (inclusiv radiofonic) și dată
fiind natura meseriei sale: cea care-i aduce bani, adică, nu aceea,
eterică, de scriitor îi ajută și pe alții să facă același lucru.
Este redactor șef al filialei din Iași a Editurii Polirom și, dacă
aveți curiozitatea, îi puteți găsi numele, în calitate de redactor, pe
penultima pagină a aproape tuturor cărților tinerilor scriitori recent
lansați la sus-pomenita editură.
Lucian
Dan Teodorovici este deși sunt convins că afirmația aceasta îl va
stânjeni puțin și-l va face să nege cu modestie din cap este, deci, un
model de urmat pentru toți scriitorii: tineri și mai puțin tineri
deopotrivă.
M. P.
În prefața pe care o scrie la volumul tău electronic 96-00.
Povestiri (Ed. LiterNet, 2002 volum reluat în bună măsură în 2004 sub
titlul Atunci i-am ars două palme, Ed. Polirom), Florin Lăzărescu spune
despre tine următoarele: Prin modul în care scrie, autorul pare să fi
înțeles că nu e suficient să mânuiești ultimele tehnici ale narațiunii, ci
și să ai ce povesti. Cât de importantă este pentru tine povestirea,
înșiruirea logică de evenimente, cu puține digresiuni eseistice?
L. D.
T. Începi cu o întrebare grea, dar mai întîi vreau să fac o precizare: e
adevărat, volumul 96-00. Povestiri e reluat, în bună parte, în
Atunci i-am ars două palme, ceea ce nu înseamnă că cel din urmă e
compus din primul. În Atunci... am adăugat o serie de proze noi o
întreagă secțiune, plus, dacă-mi amintesc bine, alte cîteva disparate.
Revenind însă la întrebare, ziceam că-i grea pentru că acum se
vehiculează, insinuant, răuvoitor, următorul silogism: cine nu scrie cu,
le numeai tu, digresiuni eseistice, adică cine se axează doar pe
povestire e incult; scriitorii tineri se axează exclusiv pe povestire,
fără respectivele digresiuni eseistice; deci scriitorii tineri sînt
inculți. Nu vreau să mă opresc la caracterizarea asta și s-o combat, chiar
nu simt nevoia, vreau însă ca, pornind de la ea, să observ că noii
scriitori sînt primiți cu o anume aroganță. Și nu mă refer aici la o
chestiune de vîrstă sau generație, ci la una de mentalitate: sînt
scriitori mari, în vîrstă, care au știut să salute onest apariția
tinerilor scriitori, apariție produsă în ultimul timp ca val, și alții,
mult mai tineri, care au căzut ușor, fără a fi citit cărțile nou-apărute
pe piață, în aroganța de care vorbeam. Scuză-mi digresiunea, fie ea și
eseistică.
Cît
despre ce spunea Florin Lăzărescu în acea prefață, să nu-l luăm în serios:
a fost o convenție între noi, ca eu să-i scriu lui prefața la cartea de pe
LiterNet, iar el s-o scrie la cartea mea, lăudîndu-ne reciproc. Am rîs noi
doi, întotdeauna, de prefețele de cumetrie pe care le fac unii și am
încercat una, mărturisindu-ne totuși, public, jocul. Ne-a ieșit, de vreme
ce uite, și tu citezi din ea. Dar că eu sînt un adept al poveștii
clasice e adevărat. Îmi place enorm povestea și opțiunea mea,
fără să am ceva de obiectat în privința altor opțiuni, e să le-o spun
direct, plăcut și, mai ales, natural oamenilor. Și mai cred că pentru a
ajunge într-adevăr la performanțele astea, trebuie să fi citit enorm.
Mi-aș dori mult să și reușesc să fac ce mi-am propus.
M. P.
Toată lumea e de acord că tânăra generație de scriitori nu poate fi
socotită o grupare compactă. Totuși, aș spune că, în pofida tuturor
diferențelor, un lucru îi leagă pe acești scriitori: pofta de a povesti,
de care vorbeam înainte. Lărgind cadrul, crezi că proza curățită de orice
bruiaj venit din câmpul altor arte ce folosesc cuvântul este acum modul
de combatere, să-i spunem, a curentului memorialistic post-decembrist?
Putem discuta despre o defulare a ficționalului?
L. D.
T. Nu. Cred că ăsta e un reproș dar unul nu foarte obiectiv care i
se poate aduce prozei actuale, deși sînt mulți scriitori excepționali
apăruți de curînd. Acela că vine în continuarea memorialisticii
post-decembriste: de astă dată nu mai este memorialistica propriu-zisă, ci
o ego-ficțiune. Multe dintre cărțile apărute în 2004, spre exemplu, sînt
poveștile de propria viață ale autorilor, uneori hiperbolizate, alteori
vîrîte într-un corset al unei sincerități care poate deveni sufocantă și,
în mod cert, supărătoare pentru unii care, dincolo de sex, droguri și
băutură nu vor să vadă nimic în cărțile astea. Deși ele sînt, în fapt,
forme de protest extrem, protest literar, violent, e adevărat, dar
acoperind teme generoase, puternice. Problema e, cum spuneam, aceea că
astfel de cărți, ego-ficțiuni, permit următoarea constatare răutăcioasă:
Da, au scris ei acum, dar să vedem cum trec de etapa asta, a povestirii
propriilor vieți, să vedem cum fac ei ficțiune.... Deci sînt de
acord cu tine: într-adevăr, un element comun există, iar acela e
întoarcerea la povestire. Însă deocamdată sîntem în etapa povestirii
despre sine. Și asta probabil mai ales din pricina vîrstei.
M.
P. În calitate de coordonator al colecției Ego. Proză, cum vezi
evoluția de până acum a tinerilor prozatori și a tinerelor prozatoare de
la noi? Întrebarea are în vedere și aspectul artistic, dar și pe cel al
receptării avizate (care, știm, a oscilat între blamare și adulare) sau
pur consumiste.
L.
D. T. Eu sînt convins că mare, nu mică parte dintre prozatorii apăruți
după 2000 vor fi importanți scriitori ai României și asta tocmai pentru
că au început să fie atacați, uneori cu înverșunare, încă de la vîrsta de
douăzeci-treizeci de ani. Dacă scriau niște prostii, nimeni nu i-ar fi
luat în seamă.
Aș
reveni însă, pentru că mi se pare important prilejul pe care mi-l oferi
pentru a lămuri niște lucruri, la prima parte a întrebării: nu sînt, deși
s-a creat impresia asta, coordonatorul colecției Ego. Proză. Sînt
redactorul-șef din Iași al Editurii Polirom (spun din Iași, pentru că
există un redactor-șef al filialei bucureștene, Dan Croitoru), și mă ocup
de colecție din calitatea asta. Și-ți spun și de ce țin la precizare:
primesc, de multe ori, la telefon sau prin e-mail, mesaje de genul: Da,
m-ai respins, pentru că simți că-ți suflă concurența în ceafă. Dar lasă că
ne întîlnim noi pe terenul literaturii mari etc. Ideea e că eu nu
resping, la fel cum nu hotărăsc publicarea unei cărți. Există, mai întîi,
cîțiva referenți ai editurii, cărora le trimit cărțile și care recomandă
sau nu respectivul volum pentru publicare. Apoi eu, luînd notă de părerea
referenților, propun cartea Consiliului Editorial, care decide dacă este
un proiect interesant sau nu. Știu că, trecută prin suspiciunea românească
(de foarte multe ori justificată), explicația de mai sus se va citi
altfel, dar chiar ăsta este adevărul. Mulți scriitori tineri care au
publicat la Polirom știu deja asta. Prin urmare, coordonatorul colecției
Ego. Proză este sistemul creat de editură, un sistem care este, orice
s-ar spune, cît se poate de onest. Nu spun că în felul ăsta nu pot
pătrunde cărți mai puțin valoroase sau nu ne pot scăpa autori care vor
avea, mai apoi, succes. Spun doar că probabilitatea să se întîmple asta
este mai scăzută, cît despre criterii clientelare nici nu poate fi
vorba.
M. P.
Cum vezi mai departe evoluția contingentului de prozatori și
prozatoare din care tu însuți faci parte? Nu cer un pronostic exact. Mă
interesează să aflu care crezi tu că vor fi tendințele viitoarelor proze
scrise de cei apăruți până acum la Ed. Polirom.
L. D.
T. E bine că revii, pentru că de întrebarea anterioară m-am folosit
pentru a explica ceva ce, cred eu, trebuia explicat de mult. Mai
departe, reiau ideea, cred că mulți dintre ei vor fi deveni scriitori
de primă mînă, printre cei mai importanți ai României (și, am curaj să
pariez, nu numai ai României). Cred că vor intra pe atît de pomenitul
domeniu al ficțiunii. Unii deja au făcut-o, Radu Pavel Gheo, T.O. Bobe,
Florin Lăzărescu, Dan Lungu și alții, dar, vezi, ei sînt deja niște tineri
maturi, trecuți de treizeci de ani. Tinerii-tineri, cei pînă-n treizeci,
încă își scriu poveștile propriilor tinereți. Excepția, din cîte îmi aduc
aminte acum și sper să nu lezez pe nimeni, e Ionuț Chiva. Căruia i se
alătură, vei vedea curînd, un tînăr scriitor din Brașov, Silviu Gherman.
Și ceilalți o vor face probabil. Iar eu sînt convins că talentul arătat
acum n-au cum să și-l piardă.
M. P.
Lucian, ești redactor-șef la Editura Polirom. Cum se vede din această
poziție apetitul românilor pentru literatură? Cu alte cuvinte: ce se vinde
cel mai bine? Și, trăgând spuza pe turta noastră, cât de bine s-au vândut
tinerii de care vorbim de la începutul acestui interviu? Crezi că se va
întâmpla și cu literatura același lucru care s-a întâmplat cu muzica
românească pe la mijlocul anilor 90? Va începe românul să consume mai
multă literatură scrisă în România?
L. D.
T. Primul lucru îmbucurător e că, dacă pînă prin 2000, beletristica de
orice fel era neinteresantă pentru edituri, în ultimii ani, proza străină
a devenit foarte interesantă. Biblioteca Polirom e o colecție mai mult
decît cunoscută, cu vînzări extrem de bune.
Al
doilea lucru îmbucurător e că există cărți ale unor tineri prozatori
lansați anul trecut care au ajuns la al doilea tiraj sau care se apropie
de epuizarea primului. Avem adică volume ce au depășit tirajul de 2000 de
exemplare, ceea ce e deja foarte bine pentru un autor român de proză un
asemenea tiraj îl face interesant pentru orice editură. Sigur că sperăm să
ajungem la vînzările pe care le au străinii și eu sînt convins că
într-un an, doi, acolo vom ajunge. În orice țară occidentală, produsele
autohtone se vînd mai bine decît cele străine, fie acest produs și
literatura (sau mai ales literatura). Dacă tot ne îndreptăm către Uniunea
Europeană, sigur că și din punctul ăsta de vedere mă aștept la o asemenea
evoluție.
M. P.
Te supun acum testului la care-i supuneți voi, în Suplimentul de
cultură, pe diverși scriitori: ce pregătești cititorilor în acest moment?
L. D.
T. Pe rol am vreo trei proiecte: unul, pe care-l mărturisesc fără a-i
fi cerut permisiunea prietenului meu Florin Lăzărescu, este un roman scris
la patru mîini, cu el. Un roman, nu o culegere de povestiri. Să vedem ce
iese. Poate-l terminăm anul viitor pe vremea asta, dacă reușim să ne
adunăm în weekend-uri. Al doilea e un roman propriu și personal, pe
care-l coc în diverse carnețele de vreo trei ani, dar din care n-am scris
încă nici un rînd pe calculator. Cum eu consider că m-am apucat de scris
la o carte abia după ce scriu prima pagină Word din ea, reiese că am ceva
probleme cu acest al doilea proiect. Deși, cum spuneam, am cîteva
carnețele în care sînt culese numeroase idei, personaje, situații, plus
ideea centrală. Sînt convins însă că atunci cînd o să mă apuc să-l scriu,
carnețelele îmi vor fi mai puțin de folos, curiozitatea mea împingîndu-mă
să duc personajele în cu totul alte întîmplări decît cele preconizate
acum. Așa mi se întîmplă. În fine, al treilea proiect e o carte de teatru:
am deja trei piese, îmi mai trebuie două. Asta cred c-o să fie gata mai
repede.
M. P.
În încheiere, întrebarea de Oracol școlar, la care trebuie să
răspunzi simplu, fără nici o argumentare. În afară de tine (desigur!), pe
ce alt scriitor tânăr mizezi mult în viitor? Dă, te rog, un singur nume.
L. D.
T. Nu pot să dau un singur nume. Nici măcar numai două. Crede-mă, e
imposibil: nu-i vorba că se supără unul sau altul, e vorba că fiecare îmi
place dintr-un punct sau altul de vedere: cred că Ionuț Chiva va ajunge un
mare scriitor, fără a fi dat, deocamdată, capodopera, cred că Radu Pavel
Gheo este un scriitor de fantasme minunat și un publicist asemenea. Cred
că Florin Lăzărescu este un prozator cu un umor ce va deveni de referință
(dar nu numai umor, pentru că scrierile lui au și acel substrat care le
asigură prezența în raftul unu valoric), cred că Petre Barbu, un optzecist
întîrziat, dar pe care eu l-am descoperit, din păcate, doar de curînd,
este deja un mare scriitor, cred că Bogdan Suceavă e unul dintre puținii
care, pe lîngă plăcerea de a studia, are și talentul de a ști cum să se
folosească de cultura lui în proză fără să epateze... Și e extrem de greu
să mă opresc aici, aș mai aminti vreo zece nume. Nu spuneam la un moment
dat că eu cred în talentul multora dintre scriitorii ce au apărut după
2000? Sînt convins că o dată cu acești scriitori se va crea breșa aceea
spre Occident la care visăm de multă vreme.
Iași
Oradea
4
februarie 2005 |