Filosofia între prezent și provocările
viitorului
Probabil
că numărul celor dispuși să accepte astăzi că există o criză a filosofiei
este în permanentă creștere. De asemenea, nu puțini dintre aceștia trăiesc o
adevărată voluptate în a prezice chiar moartea filosofiei într-un viitor nu
foarte departe de noi. Pentru adepții, fără nici o îndoială tot mai mulți și
aceștia ai sfârșitului istoriei o istorie care s-a terminat dar nu se
mai sfârșește, după expresia lui Jose Ortega y Gasset ideea morții
filosofiei stă în logica firească a acestui scenariu, ea încadrându-se cumva
de la sine în acest chenar sumbru de inevitabilă apocalipsă care pândește
omenirea. Asemenea idei sunt susținute nu doar de cei care, venind din afara
filosofiei, se prezintă pe sine ca adversari nedisimulați ai acesteia dar,
tot mai des, și din interiorul filosofiei înseși, ceea ce mi se pare cu mult
mai grav. Cum spunea Platon, într-un cu totul alt context de gîndire,
dușmanul ascuns în interiorul zidurilor cetății este întotdeauna, mai
periculos decât cel din afara lor.
*
Vrem să
ne formulăm fără rezerve de la început punctul de vedere în această
problemă. Se prea poate ca filosofia de azi să se zbată într-o criză: se
poate admite aceasta, dar nu trebuie uitat că filosofia s-a aflat, mai
totdeauna, într-o criză, într-un fel sau altul istoria filosofiei nu este
altceva decât istoria succesiunii crizelor filosofiei, crize în care a
intrat numai pentru a ieși de fiecare dată învingătoare. Lucrurile nu fac
decât să se repete. În situația actuală nu ni se pare că am putea identifica
un motiv în plus față de trecut pentru care criza în care se află să fie,
astăzi, fatală filosofiei, provocând chiar moartea ei. Suntem înzestrați cu
o bază suficientă de optimism pentru a nutri convingerea că, la fel ca de
atâtea ori în lunga și glorioasa ei istorie, filosofia va ști să învingă
dificultățile imanentului și să iasă și de data aceasta victorioasă la
suprafață.
*
Care
sunt, așadar, cauzele acestor crize aproape continue din care filosofia iese
numai pentru a intra din nou și care o însoțesc pe întregul traseu al
devenirii sale istorice? În cele ce urmează, ne restrângem să punem în
relief doar o cauză, una de natură foarte generală: conflictul originar
dintre filosofie, respectiv gândirea filosofică, și bunul simț,
respectiv gândirea înrădăcinată în solul bunului simț. Bunul simț, și-l
reproduc aici pe Descartes, este lucrul cel mai drept împărțit în lume (la
chose du monde la mieux paratgée), el este, în mod firesc, egal la toți
oamenii est naturellment egale en tous les hommes constă în
neputința de a judeca bine și de a distinge adevărul de fals, (la
puissance de bien juger et distinguer le vrai d'avec faux) (Descartes
(Discurs asupra metodei...partea întâi). Astfel definit de către
Descartes, bunul simț este totuna cu gândirea comună. Pentru a se sublinia
și mai apăsat caracterul de normalitate naturală a gândirii comune, în
iluminismul german i se va dăuga și apelativul de rațiunea omenească
sănătoasă (gesunde menschen Verstand). Adevărurile avansate de bunul
simț aparțin așa-numitei gândiri comune, certitudinile lor fragile alcătuind
dogmatismul atât de greu de zdruncinat al experienței sensibile. Acestea
stau de cele mai multe ori în contradicție cu preocupările mai elevate ale
filosofiei. Datorită certitudinilor, în aparență de necontrazis a
simțurilor, conștiința omenească alunecă adesea sub tirania pe care o
exercită asupra sa datele bunului simț și ale așa-numitei gândiri comune.
Gândirea filosofică, în calitatea sa de exercițiu critic, este menită să
elibereze conștiința omenească de sub presiunile acestei tiranii.
Antichitatea ne-a transmis o interesantă anecdotă cu privire la părintele
filosofiei grecești, Thales din Milet, păstrată la Diogene Laertios. Se
povestește că odată, ieșind de acasă, însoțit de o bătrână ca să observe
stelele, căzu într-o groapă și strigătele sale de ajutor o făcură pe bătrână
să-i spună: Cum vrei să știi ce-i în cer, Thales, când nu ești în stare să
vezi ce-i la picioarele tale? (Despre viețile și doctrinele filosofilor,
I-VIII; 34). Se pare că bătrâna a râs ironic, amuzându-se cu
superioritate la cele pățite de Thales. În această anecdotă bătrâna mi se
pare că semnifică tocmai bunul simț sănătos în opoziția sa față de filosofie
și de universul ei de idei și preocupări. Cel puțin, în acest sens, se arată
tentat să interpreteze această anecdotă Hegel, în Prelegeri de istorie a
filosofiei: Poporul scrie el râde de așa ceva și are avantajul că
filosofii nu pot face la fel. Oamenii nu înțeleg că filosofii râd de ei, cei
care, fără îndoială, nu pot cădea în groapă ăentru simplul motiv că sunt în
ea odată pentru totdeauna, râd de ei pentru că nu privesc la ceea ce este
superior. (Hegel, Prelegeri de istorie a filosofiei, București,
Editura Academiei, 1963, vol. I, p. 157). Căzut în groapa simțului comun,
omul nu-și poate înălța privirile mai presus de el însuși, în timp ce
filosoful, căutând să afle rostul celor ce se petrec dincolo de sine, în
ceruri, poate să nimerească în cursele ce i le întinde atât de înșelătorul
bun simț comun. În interpretarea hegeliană a acestei anecdote,
incompatibilitatea dintre așa-numita gândire comună, bun simț și filosofie
constituie o evidență. Așa se face că încă din primul moment al filosofiei,
cel presocratic, reprezentanții cei mai de seamă ai acesteia, un Heraclit
sau Parmenide, au angajat filosofia abia născută într-o riguroasă critică a
evidențelor simple și sărace, plate, dogmatice ale bunului simț, în care
identificau principalul adversar și cel mai dificil obstacol în calea
gândirii superioare, raționale, care este filosofia.
De
altfel, conflictul filosofiei cu bunul simț va constitui o temă principală a
gândirii hegeliene. În Fenomenologia spiritului, Hegel va trece în
revistă momentele și etapele drumului parcurs de spirit de la necunoaștere
la știința absolută. Pe parcursul acestui drum se produce însă o răsturnare
absolut spectaculoasă: evidența sensibilă care, la început, părea cea mai
tare, mai riguroasă, se dovedește, în cele din urmă, a fi cea mai slabă, mai
fragilă și mai subțire.
Am
invocat anecdota cu Thales din Milet, și mai ales, interpretarea pe care
Hegel a dat-o acesteia, pentru a oferi o ilustrare concretă ideii că
filosfia, în calitatea sa de gândire critică, a stat de la primele sale
începuturi pe picior de război cu bunul simț și cu așa-numita gândire
comună. În această calitate a sa, ca gândire critică, filosofia trebuie să
vegheze în preajma bunului simț, amendându-i certitudinile de cele mai multe
ori suferind de o crasă platitudine, atât de inconsistente. Din perspectiva
acestora, filosofia, cu adevărurile sale de un rang mai înalt, pare a se
afla într-o perpetuă criză, din care nu prea se arată a putea ieși. Este
clar că această criză a filosofiei se datorează împrejurării că ea
constituie un alt mod de gândire decât cel comun, cu prestațiile căreia
intră, aproape întotdeauna, într-un insolubil conflict.
*
Filosofia stă astăzi, ca de altfel întreaga noastră existență, pe un teren
care i se mișcă sub picioare, în schimbare și devenire continuă.
Stabilitatea calmă a marii epoci clasice când în secolul al XVII-lea, un
Spinoza își mai putea permite ca în retragerea sa solitară să cizeleze în
liniște propozițiile unui sistem filosofic elaborat cu o rigoare more
geometrica cu aceeași migală cu care își șlefuia lentilele în atelierul
său, se pare că s-a dus pentru totdeauna. De fapt, forma de gândire a
filosofiei ca sistem, proprie marelui secol, constituie un reflex în planul
gândirii abstracte a unei anumite ontologii sociale caracterizate prin
stabilitate și echilibru. Traducerea în termenii filosofiei a acestei
situații va fi conceptul de substanță, central în aceste sisteme, el fiind
înțeles de către toți (Descartes, Spinoza, Malebranche, Leibniz) în primul
rând ca o identitate cu sine, drept ceva al cărui concept se definește pe
sine prin sine cujus conceptus in se et per se conciptiur.
Substanța reprezintă expresia filosofic distilată a stabilității și
echilibrului din plan social. Pentru secolul al XVII-lea al stabilității, a
ceea ce s-a numit echilibrul clasic, sistemul se constituie în prelungirea
realităților social-politice. În orice caz, sistemul rămâne produsul cel mai
specific al gândirii moderne. Martin Heidegger va denunța drept o gravă
eroare tendința de a găsi sisteme de gândire în afara spațiului filosofiei
moderne: A vrea să găsești de-a lungul istoriei sisteme înaintea acestei
perioade reprezintă o neînțelegere a conceptului de sistem sau o greșită
interpretare a lui pe linia unui sens exterior. (M. Heidegger, Sistemul
filosofiei și constituirea lui în epoca modernă, în volumul Schelling,
Filosofia artei, București, Meridiane, 1992, p.539).
Ontologia socială a lumii moderne își schimbă parametrii în secolul următor,
al XVIII-lea, când odată cu ruptura produsă în istoria omenirii de Revoluția
franceză, în realitate se insinuează principiul devenirii, care va surpa din
temelii ordinea social-politică pe care s-a clădit stabilitatea și
echilibrul lumii clasice. Reprezentanții idealismului german, Kant, Fichte,
Schelling, Hegel, martori ai evenimentelor produse de Revoluția franceză vor
revigora, în noile condiții social-politice ale unei lumi angajate în
aventura devenirii, formula de sistem a gândirii cultivată și în marele
secol clasic. Mai cu seamă Hegel va impune acestei formule o dezvoltare
proprie. Voința de sistem care coordonează tendințele gândirii lui Hegel,
principalul reprezentat al idealismului german, prinde corp într-o masivă
construcție de idei, care constituie un tip aparte, specific de sistem,
sistemul dialectic în centrul căruia este sădită ideea devenirii. Într-un
chip care, într-o anumită măsură, poate fi considerat paradoxal, sistemul
dialectic hegelian nu-și va porni demersul de la conceptul de existență, ci
va încerca să dea o justificare în planul gândirii abstracte, filosofice,
ideii de devenire. Metafizica hegeliană, dacă acceptăm că există așa ceva
întrucât obiectul metafizicii este o existență statică, suprasensibilă
constituie de fapt o logică a devenirii urmărită în domeniul ei cel mai
propriu de manifestare, care este istoria omenirii și nu natura, și în nici
un caz o logică a substanței în sens aristotelic. Această împrejurare
trebuie înțeleasă ca o inițiativă prin care, datorită masivului sistem
hegelian, filosofia încearcă să se apropie de o lume care, de acum, are în
devenire principiul ei fundamental. Aceasta, desigur cu intenția de a
pătrunde mai profund în esența ei. Primul concept dialectic al gândirii lui
Hegel, având un caracter de sinteză prin care se conservă, dar în același
timp se și anulează opoziția dintre existență și nonexistență, este acela de
devenire, care se pretează și cel mai bine la a explica o lume al cărei
conținut esențial, începând cu secolul al XIX-lea, este într-un mod tot mai
pronunțat și mai evident, determinat de faptul dominant al schimbării și
devenirii.
*
În
condițiile zilei de astăzi, în care lumea noastră este prinsă în vârtejul
unor schimbări rapide, care îi modifică în permanență conținutul și forma,
filosofia își schimbă și ea datele esențiale ale condiției sale. Pentru ca
într-o asemenea lume a schimbării, filosofia să stea dreaptă, ea trebuie să
se sprijine pe cineva sau ceva, altfel rămâne în situația unui om beat care
se clatină pe propriile sale picioare. Plasticitatea ușor vulgară a acestei
comparații a situației actuale a filosofiei cu un om beat ar putea deranja
întrucâtva. Nu ne-am fi îngăduit să recurgem la ea dacă nu s-ar găsi,
desigur, într-o cu totul altă succesiune de idei, la unul dintre cei mai
mari maeștri ai scrisului german, nimeni altul decât Luther. În celebrele
sale Tischreden, el va spune, într-un loc, că lumea aceasta se
compară cu un țăran beat; îl așezi în șa într-o parte și cade imediat din ea
în cealaltă parte. În această situație se află, într-un fel, și filosofia în
raportul ei cu lumea de astăzi; ea nu pare să controleze întotdeauna deplin
situația, în termenii comparației noastre, să stea dreaptă în șa. În fața
solicitărilor care se adună tot mai mult în jurul ei, devin mereu mai
complexe, filosofia va trebui să-și asume rapid alte responsabilități,
cărora să le facă față, propunând noțiunile cele mai oportune. Într-o lume
în schimbare, pentru a împrumuta o expresie a cunoscutului filosof german
Walter Schulz, fost profesor al Universității din Tübingen, dacă ar vrea să
se păstreze de fiecare dată în actualitate, filosofia ar trebui să fie, ea
însăși, în schimbare (Walter Schulz Philosophie in der veranderden Welt;
Pfullingen Verlag Gunther Neshe, 1972, p.8). Secretul supraviețuirii
sale viitoare mi se pare că rezidă tocmai în capacitatea de a-și adapta
transformările interioare la transformările lumii exterioare.
*
Ca
întotdeauna în istoria ei, când nu a putut face față singură solicitărilor
la care a fost supusă, filosofia a trebuit să intre să intre într-un sistem
de alianțe. Fără a accepta prin aceasta o poziție anciliară într-un raport
sau altul.
Dintre
posibilii ei aliați în situația actuală, doi par a fi cei mai interesați de
o colaborare. Conștiința omului contemporan, asaltat din toate părțile de
efectele schimbărilor ce se petrec într-un ritm atât de amenințător în jurul
lui, este prinsă în cleștele unei dileme ai cărei termeni nu ni se par,
totuși, radical exclusivi. Omul contemporan este constrâns să se împartă
între două preocupări opuse: să se orienteze înspre exterior, asupra lumii,
modificând-o în interesul său vital, acela al supraviețuirii, prin
intermediul marilor proiecte politice pe care le solicită noua eră care bate
la ușa globalizării. Această situație angajează și filosofia în două
direcții diferite de acțiune. Dar omul contemporan poate și trebuie să se
îndrepte și spre interior, să se concentreze asupra lui însuși, în vederea
mântuirii sale. Această solicitare dublă a omului contemporan, de a-și salva
lumea și de a se salva și pe sine, îndrumă pașii filosofiei, în primul rând,
către teologie și politică. La vremea sa, Hegel a unit în angrenajul
concepției sale, într-un mod admirabil, cele două dimensiuni ale filosofiei:
cea care o orientează înspre lume și cea care o întoarce înapoi la om.
Politicul și teologicul și-au găsit satisfacție deopotrivă în ultima mare
construcție onto-teologică a lumii moderne, cea hegeliană.
Dar
trebuie sesizată marea diferență dintre cele două tipuri de relații pe care
filosofia le întreține cu cei doi dintre principalii ei parteneri, teologia,
respectiv politica. Prin teologie, filosofia dă satisfacție înclinației
escatologico-soteriologice a omului, nevoii sale interne de a se salva pe
sine, cu valorile lumii sale interioare, în fața amenințărilor în care îl
aruncă dezgustul lumii exterioare. Cine va deține întâietatea în această
colaborare în vederea salvării ființei umane, filosofia sau teologia? Deși
ușor superfluă, întrebarea rămâne. În cartea sa Dante et la philosophie
(1939) Et. Gilson, marele cunoscător al filosofiei medievale, remarcase în
cadrul scolasticii tendința sincretică, prezentă și la Dante, de a uni, de
data aceasta prin poezie, teologia, simbolizată de Beatrice, cu filosofia,
reprezentată de Vergiliu. Dar va mai putea să-și mențină pe viitor filosofia
acest rol conducător tu duca, tu segnor e tu maestro, zice Dante
despre Vergiliu. Divina Comedie în raport cu teologia? Este oare
indicat s-o mai păstreze? În orice caz, în preajma teologiei, în general,
filosofia s-a înălțat pe sine, a devenit mai nobilă, a căpătat mai multă
consistență, câștigând în demnitate. Se petrece exact contrariul în relația
filosofiei cu politica. În acest din urmă caz, filosofia a coborât de
fiecare dată, s-a degradat, a lucrat în favoarea elementului temporal. Dar
de cele mai multe ori, în contact cu politica, filosofia a degenerat în
ideologie, nelegată de nici o valoare științifică de adevăr, care se lasă
mobilizată doar de interese înguste, momentane, de clan. Ideologia rămâne
produsul inferior al colaborării dintre filozofie și politică, o amăgire a
filosofiei de către politic. Vom susține această expresie prin
caracterizarea făcută ideologiei într-un studiu al său, Ideologien und
Wissenschaft, de către Reinhard Lauth, cunoscutul specialist în materie
de Fichte: misterul cel mai adânc al ideologiei scrie acesta este acela
că ea vrea să aducă adevărul sub puterea sa, să transforme știința (și
acțiunea ce urmează științei) într-un sălaș al adevărului; că vrea, așadar,
să se divinizeze pe sine. Depășirea ideologiei nu poate consta decât în
aceea că adevărul devine iarăși un sălaș al științei iar știința devine
iarăși supusă aceluia, doar aceluia care este capabil să o justifice.
Aceasta nu înseamnă o suprimare a științei. Pentru a face știință într-o
măsură suficientă, omul cunoașterii trebuie să stea între aceasta și o
raportare totală la Dumnezeu. Doar atunci există speranța că în trăirea
unilateralității științei să se inițieze și să se parcurgă un drum care
conduce din starea de decădere (aus dem Heil) înapoi în cea de
mântuire (ins Heil) a unei realități neîmpărțite, nefalsificate,
plină de viață. Apreciată în funcție de urmările exterioare pe care această
întoarcere le trage după sine, această schimbare despre care se afirmă aici
lucruri atât de mari, pare a fi însă puțin importantă, însă singur acest act
are pentru sine făgăduința vieții. O asemenea politică infuzată de
ideologie în toate membrle sale nici nu mai poate fi socotită politică, acea
cale sau știință regală la care visase încă din antichitate Platon (Charmides),
ca fiind mai degrabă un păgubitor politicianism ale cărui efecte
dezastruoase au fost denunțate cu responsabilitate pentru istoria noastră,
la vremea sa, de către C.Rădulescu Motru. Dar cred că l-am numit cu aceasta
și pe marele vinovat pentru trista situație în care zace România astăzi.
Atâta timp cât perseverăm a concepe filosofia ca și cunoaștere și, ca
urmare, într-un fel ca știință, vehicul al adevărului, conflictul ei cu
ideologia orientată de alte valori și așezată pe principii opuse apare ca
inevitabil . Ca și cunoaștere ce urmărește adevărul, filosofia este atinsă
de efectele a ceea ce Max Weber numise principiul neutralității valorice.
Ea, în primul rând, se străduiește să cunoască și să explice realitatea și
numai după aceea eventual s-o judece și să o justifice. În schimb, ideologia
nu este de conceput în lipsa unor asumpții valorice, în numele cărora judecă
și tratează lumea, o condamnă sau o ridică în slăvi. Faptul că filosofia
alunecă uneori pe această pantă, devenind elogiu sau laudă la adresa unui
puteri politice să ne gândim doar la imnul pe care Hegel l-a închinat
realități social-politice a prezentului său oferă doar o dovadă cât de
penetrabilă se dovedește filosofia în fața provocărilor politicului.
Spre
care din acestea două, sau amândouă, teologie sau politică, va evolua în
continuare filosofia este, în primul rând, o problemă a viitorului pe care o
va decide omenirea în procesul ei istoric. |