Cioran și accesarea divinului
Așa cum
a recunoscut adesea, Cioran a avut cu divinul raporturi încurcate, abrazive
și contradictorii. Atît de contradictorii că exegeții s-au considerat
îndreptățiți să-l treacă printr-un spectru larg de încadrări, din care n-au
lipsit cele de nihilism și ateu.
De
altfel, tonul fusese dat chiar de el, de Cioran, care în eseul consacrat lui
Valery explicase că orice nihilist, nu e decît un mistic blocat și,
desigur, incapabil de mîntuire (Exerciții... p.70) Ardoarea nihilistului se
irosește în pozitivitatea lumii și se taie înainte de a se izbăvi într-un
alt registru de referință. În textura acestei lumi părelnice, Cioran nu
găsea divinului nici un loc de sălaș sau de veghe, iar dincolo de divinitate
nu întrezprea decît prăpastiile Neantului. Azi mutul spre care s-a silit
cu speranță, cu fervoare, cu patimă îl găsește gol, neînfiorat de
presupusa ubicuitate a Absolutului. Înțelege bine dezamăgirea misticului,
care-și vede credința nesusținută de prezența divinului, absent deopotrivă
din structura lumii fenomenale dar și dincolo de marginile ei. Misticul,
mărturisește Cioran într-un dialog cu Sylvie Jaudeau, se simte părăsit,
respins de Dumnezeu, amenințat de amărăciune spirituală. El se confundă
atunci în plictis, în acedia, boală a singuraticilor, care comportă
un aspect aproape demonic. Primejdia pentru ei nu este diavolul, ci vidul
(Convorbiri...p.194).
Cioran
s-a considerat totdeauna un mistique sans absolut. Nu era religios, dar
acorda religiei și credinței în Dumnezeu un loc fundamental în structura a
ceea ce numea conținutul interior. Își recunoștea neputința de a crede,
dar, în același timp, își declina calitatea de ateu, pe care mulți exegeți
încercau să i-o atribuie. Era o enormitate și, atunci cînd a fost consultat
de Ilie Mihalcea, fratele scepticului a răspuns foarte exact la această
întrebare: cei care pun problema în acest fel nu știu, după părerea mea, ce
e acela ateism. Un om care aproape în fiecare pagină a lui vorbește
de Dumnezeu, nu poate fi calificat drept ateu. pentru Emil a fost o zbatere
de o viață întreagă (Jurnalul literar nr.41-44 din decembrie 1995, p.2).
Dar în acest microinterviu, Aurel Cioran mai spune ceva: știu că Emil a
citit de patru ori biblia. Care intelectual poate spune astăzi același
lucru? N-a fost o lectură ca de roman, ci de lucruri care l-au pasionat în
extremă măsură. Biblia a fost pentru el o supralectură (Idem).
Drama
conștiinței panoramată de Cioran este drama generală a omului de după Cădere
și constă în nesocotința cu care a renunțat la naivitatea pradisiacă pentru
a-și asuma o conștiință vulnerabilă, cu o întreită adjectivare la cheie.
Ascultând de îndemnul reptilin, omul paradisiac n-a devenit nici pe departe
asemeni lui Dumnezeu, ci o biată ființă căzută în timp, în lume, într-o
ontologie radical diferită, ostilă și înfricoșătoare, care l-a împregnat cu
spaime și neliniști. Devenind încărcată, vinovată și nefericită
(conscience malheureuse, cum spunea Benjamin Fondane), conștiința i-a
fisurat inocența primordială și l-a obligat să dea seama de hic et nucul
în care-a fost expulzat. Apariția conștiinței, ne avertizează Cioran,
a constituit o izbucnire proimejdioasă în sînul lumii însuflețite, un
scandal biologic care a relativizat viața, a trecut-o din absolut în
pretext (Tratat... p. 135-136). Să ne mai mirăm că prin această spărtură,
prin această pată de vid, ființa adulmecă vacuitățile lumii și prezența
divinului, că se matlasează cu prăpăstiile neantului și cu toate
consecințele căderii post-paradisiace? Trebuie văzut însă, ieșirea din
toposul lumii empirice și evadarea în imponderabil presupun, ca o condiție
imperativă, o anterioritate a exercițiului sceptic, o cvasi-compromitere
prealabilă a realului prin exersarea unei îndoieli genuine. În această
privință, Cioran este așa de ferm că, pentru cei ce-i cunosc propensia
pentru contradicție și paradox, consecvența arătată este aproape suspectă.
Scepticismul ca interludiu la evadare.
Dac-ar fi să ne folosim de propria să disociere operată în cadrul
scepticismului, ar trebui să admitem că nici Cioran n-a activat un
scepticism riguros, întemeiat pe prohibirea certitudinii, pe suspendarea
judecății și abolirea senzațiilor, ci unul capricios, eretic, pentru
care îndoiala e o chestiune de criză. Chiar el a recunoscut, într-un dialog
cu publicistul german Gerd Bergfleht din 1984, că nu este un sceptic
autentic din cauza temperamentului său. Îndoiala sa a fost mai mult un
balsam pentru disperare și-a fost împănată cu voluptate, ceea ce
nici un sceptic nu face (Convorbiri...p.116). Asuma o îndoială pasionată
și cam de mîntuială, inconsecventă, care nu reușea să-l smulgă complet din
captivitatea trăirii angajate.
Dar
problema e alta: putea Cioran să ajungă la ideea de Neant sau de Dumnezeu pe
calea scepticismului său lacunar și crispat, a îndoielii oscilante și
ocazionale? Putea, firește, pentru că la ideea de divinitate se ajunge pe
orice cale prin observarea armoniei cosmice dar și a frăgezimii firului de
iarbă. Nici Cioran nu ezită să răspundă afirmativ, doar că răspunsul său
pare să țîșnească dintr-un geamantan prevăzut cu fund dublu. Prea slab
pentru o îndoială consecventă, scepticul capricios acceptă s-o preschimbe
într-o stare de imponderabilitate sau credință și să alunece într-un alt
registru de sumare a misterului cosmic. Pentru scepticul eretic, starea
extatică se află într-un raport direct proporțional cu deteriorarea celei de
îndoială. Pe ruinele ei și pe presimțirea de cvasiepuizare a referențialului
imanent se pliază fiziologia divină a sfinților și senzualitatea
cerească a misticilor. Cîn citim viața , îi mărturisea publicistului
german Gerd Bergfleth, vedem că toți au trecut prin stadiul îndoielii:
îndoială în privința lui Dumnezeu, în privința eficacității rugăciunii, în
privința a tot. Nu rareori mistica este urmarea unei îndoieli explozive, a
unei îndoieli care se anihilează pe sine. Această descărcare este în chip
necesar legată de ieșirea din scepticism (Convorbiri... p.118)
Dac-ar
fi să vorbim despre o epistemologie cioraniană a misticii și sfințeniei,
desigur, una necimentată în toate articulațiile ei euristice ar trebui să
concedem că scepticismul și îndoiala constituie locul ei geometric. Toată
desfășurarea ulterioară a gîndului cioranian, cu mirajul evadării într-o
altă lume, una lipsită de deznădejdi și dezamăgiri, descinde, într-o formă
sau alta, din deficitul de îndoială, mai exact din descărcările ci în alte
oportunități subiective colaterale.
Cioran
postulează apăsat asupra divagării din carcasa realului dar nu uită
niciodată să precizeze că aventura în sine a mirajului implică, în forma cea
mai imperativă, o interfață sceptică, un interludiu de îndoială devoratoare.
În această privință, Cioran este așa de categoric încît chiar religiozitatea
spiritului românesc minoră formală și stereotipă era derivată tot din
seninătatea scepticismului nostru endemic, rudimentar și oscilant, incapabil
de a credita evadarea din truismele acestei lumi.
Sigur,
problema este complexă. Unde se poate evada din această lume bezmetică și
torturată, căreia nu i te poți împotrivi decît prin resemnare și
cvasi-pasivitate? Mai este ceva dincolo sau alături de această existență
acaparantă, în care să ne înecăm spaimele, să ne odihnim însingurările și
îngrijorările? Eckhart vorbea despre arca in mente (lada gîndită),
dar, oare, aceasta, nu este prevăzută cu un fund dublu, cu o parte criptică
la care nu se mai poate ajunge cu precaritatea mijloacelor noastre de
înțelegere? Sunt mai multe fire care pornesc de la Eckhart, dar nu insistăm
deocamdată asupra acestui aspect. Precizăm doar că Eckhart era misticul pe
care Cioran îl convoca cel mai adesea și pe care îl considera cel mai
profund mistic al tuturor timpurilor, în mod sigur misticul cel mai mare al
Occidentului (Convorbiri...p.119).
Trebuie
văzut, problema celui ce-a ajuns să resimtă realul ca pe un disconfort
ontologic nu este mai bună cocoloșire în noimele lui ci găsirea unei breșe,
a unei fisuri care să-i permită desfacerea din strînsorile cercului strămt
pentru a plonja într-o altă dizmărginire, unde nebîntuită de frisoanele
viețuirii în real. Reformulăm însă o întrebare pe care am mai pus-o: cine
poate evada din această lume aluvionară, rigidă și leșietică, pe ce căi și,
mai ales, cu virtuți arborate la butonieră?
Aici
lucrurile se încurcă pentru că autorul Sfîrtecărilor recunoaște existența
doar a două căi prin care cei exaltați se pot sustrage din siluirile lumii
cauzale. Orice sceptic care și-a epuizat fondul de îndoială poate aluneca în
mistică sau sfințenie. Altfel, statutul scepticismului a rămas același ca-n
vremea lui Pirrhon. Îndoiala, absența certitudinii, reprimarea dorințelor,
abulia și inutilitatea alegerii rămîn constantele indelebile ale
scepticismului din totdeauna. Nu determinațiile scepticismului s-au
schimbat, ci consecvența în ipotecarea lor, aptitudinea de a zăbovi în
îndoială, de a lîncezi în ea.
Am
văzut, după felul cum se presistă în îndoială, după cum se exersează
suspendarea judecății și abolirea senzațiilor, scepticismul poate fi
riguros sau ortodox, de tip elenistic. dar și capricios sau eretic,
cu o îndoială convertită în convingere. Aceștia din urmă și-au învins
îndoiala și, ca urmare, pot să se deschidă unor experiențe de un ordin
diferit, experiențelor specifice spiritelor religioase mai ales
(Căderea...p.67). Versiunea modernă a scepticismului este Pascal, care n-a
fost nici el un sceptic riguros sau ortodox. ci unul capricios sau
eretic, cu o îndoială echivocă pendulînd între pirrhonism și fervoare
mistică. N-a reușit să se fixeze deplin în nici una dintre cele două
ipostaze, dar a rămas un sfânt fără temperament (Lacrimi...p.45).
Intrezărise Neantul și nu se mai putea replica cu aceeași fidelitate, nici
în canoanele îndoielii nici în cele ale Aquinatului.
Am
insistat mai mult asupra dramei încercată de sceptic în raporturile sale cu
Divinul tocmai pentru că reiterează în mult privințe, traseul urmat de
Cioran. N-a avut puterea să-și convertească îndoiala în credință, dar nici
n-a rămas fixat ineluctabil în ea. E infinit mai meritoriu să crezi decît
să nu crezi, consemna într-o pagină din Caiete (vol.I., p.274), într-o
formulare ce amintește de pariul lui Pascal. Mistica și sfințenia
ipostaze pentru îndoieli eșuate. Nu se poate spune că Cioran n-a
încercat să-și trasgreseze îndoiala în certitudine religioasă. Uneori a avut
impresia că a reușit și mulți s-au încăpățânat, la fel ca N.Steinhardt, să
vadă în el un creștin care nu se cunoaște (Sanda Stolojan, Nori peste
balcoane, p.23). Cioran recunoaște c-a fost, uneori, încercat de fervori
religioase, c-a încercat să se statornicească-n credință, dar că toată
zbaterea lui a rămas fără finalitate. Mă cufundam în lectura misticilor, mi
se pare chiar că-i înțelegeam; dar, cînd să fac saltul, ceva se împotrivea
în mine (Convorbiri...p.203). Există o explicație pentru această neputință
a convertirii îndoielii în credință?
Există,
o găsim chiar în enunțurile lui Cioran. Două sunt condițiile ce pot
compromite îndoiala. În primul rînd este vorba de natura scepticismului
cultivat. Cioran, am mai spus, n-a fost un sceptic riguros, ortodox. ci
unul capricios, pentru care îndoiala a fost o chestiune de criză și de
tensiune subiectivă. În al doilea rînd este vorba de o înțelegere mai
specială a divinului și a raporturilor lui cu lumea. Din acest punct de
vedere, Cioran nu este prea departe de Rozanov, care transcentraliza
divinul, îl subiectiviza și-l privea ca pe o stare de spirit și de trăire
intensă. Era convins că nu ajung la Dumnezeu decît cei ce-au străbătut
întinderea realului și l-au asumat pas cu pas pînă la marginile lui cele mai
îndepărtate. Acel ce n-a epuizat lumea în zbaterile lui lăuntrice nu va
ajunge niciodată la Dumnezeu. La limita dilatării cosmice a conștiinței se
plasează E, notează într-un gînd fugar din Lacrimi și sfinți.(p.37).
Adevărul
este că scepticul de la Rășinari, dincolo de toate inconsecvențele
procesate, n-a revenit niciodată asupra ideii cercului strâmt, care
închide ființele într-o colcăială de trăiri empirice și-ntr-o imanență
etanșă. Discursul cioranian, atît cît se poate reconstitui din fragmentele
sale disparate, se tensionează nestăvilit odată cu postularea dilatării
cosmice a spiritului dincolo de lume și de timp, unde nu mai întîlnește
decît neantul (echivalat de Cioran cu golul, nimicul, vagul, vidul, dar și
cu haosul de început, de dinaintea intrării în forme și în individuație) sau
divinul, considerat ca expresie pozitivă a nimicului (Lacrimi...p.70).
Evident, niciuna cele două înfundături antologice (neantul și divinul) nu
duce la ateism, dar pot alimenta, după caz, fie starea de extaz mistic, fie
reversul acesteia, starea de luciditate, care este echivalentu negativ al
extazului (Demiurgul...p.20).
Ambele
căi au ca scop ultim despămîntenirea spiritului, dezlegarea lui de
precaritățile lumii și saltul într-un dincolo de cauzalitate, într-un
inefalabil neîncercat de determinații spațio-temporale și de mișmașurile
cărnii. Devenind încărcată, vinovată și nefericită,
conștiința ajunge să se îndoiască de singularitatea acestei lumi și înceaecă
tentativa unei evadări într-o altă zariște, nebîntuită de îndoială și de
precaritățile realului. Cu îndoiala preschimbată într-un dor mistuitor de
certitudini, misticul și sfîntul caută să-și găsească reazem și izbăvire
dincolo de subîntinderile circumferinței care delimitează ontologia
cercului strămt. Am spus și cu alt prilej: față de sfănt, care este un
mistic iluminat de revelația divină, misticul e un sfînt cu evlavia trecută
prin metafizică (I.Necula, Cioran, scepticul nemăntuit, Editura Demiurg,
1995, p.94). Și unii și alții sunt într-o legătură directă cu Dumnezeu, dar
în timp ce sfăntul își anemiază energiile vitale și toate resursele
sensibilității pentru a se dizolva în imensitățile Lui, misticul rămâne
statornicit în sentimente prins în capacane și ademeniri empatice,
emoționale căci, intensitatea trăirii interioare la mistici e mai puternică
decît la sfință (Convorbiri...p.272). Sfințenia se edifică pe ideea de
purificare, pe dorința de a fi în Dumnezeu, nu alături sau sub
el, în timp ce mistica e nimbul oricărei culturi, justificarea ei
ultimă. De aceea este ea dincolo de cultură (Lacrimi...p.78).
Ar mai
fi de observat că, operînd cu această distincție, între mistică și
sfințenie, Cioran o dispune pe mai multe planuri de relevare. Finalitățile
urmărite, căutările, dar și mijloacele căutării, sunt toate diferite la cei
doi făclieri ai absolutului . În timp ce prin exercițiul ascezei, sfîntul
dobîndețe extazul și se pierde în Dumnezeu, misticul se-nfioară de tenebrele
neantului, se vlăguiește-n delir și în exercițiul lucidității. Cum neantul
este negativul divinului, luciditatea este și ea echivalentul negativ al
extazului (Demiurgul... p.20).
Un
observator mai avizat al fragmentelor cioraniene, Fernando Savater, se arăta
neclintit în ideea că e inevitabil să facem legătura dintre mistică și tema
lucidității (Eseu despre Cioran, Editura Humanitas, București, 1998, p.43).
Evident, din această așezare în paralel putem desprinde similitudinile
(vocabularul mistic comun, inconfortul lingvistic), dar și diferențele.
Mistica însoțește luciditatea, în majoritatea cazurilor, pînă la capătul
drumului său destrămător de iluzii, dar și-l prelungește și susține cu
ajutorul credinței într-o revelație salvatoare. Mistica e luciditatea plus
sau minus o credință (Eseu..., p. 43).
În timp
ce sfîntul se căznește să evadeze din lume și să obțină aptitudinea
clarviziunii, misticul se străduiește să citească în golurile care
ciuruiesc textul lumii, în interstițiile individualității ei. E o
performanță la care nu ajung decît misticii trecuți prin actul trezirii,
cei detașați și dezamăgiți de explicații pedagogice și apologetice. A nu te
lăsa înșelat, a te trezi înseamnă a constata pînă la ce punct orice
explicație ascunde o apologie, orice coerență o înșelăciune; cuvintele pe
care cel treaz le utilizează pentru a risipi iluzia nu sunt mai sigure
și nici mai bine fundamentate decît acelea cu care se autoproclamă iluzia,
dar, prezentîndu-se ca pură negație a celor anteriorare, pretind în mai mică
măsură să dureze. Dacă s-a stabili la rîndul lor, vădind aceleași
năzuințe către explicativ și coerență ca și cele anteriorare, ar fi un semn
indubitabil că alt acces de febră a pus stăpînire pe cel vigil momentan și
că treazul doarme iarăși (Fernando Savater, op.cit.p.38).
Se vede
ușor, toată paradigma se panoramează pe ideea ruperii spiritului de lume,
dar în timp ce sfîntul evadează dincolo de ea și se adăpostește-n divin,
misticul este atras de spărturile ei, de golurile ei negre pe care le asumă
cu o luciditate desfăcută de binecunoscutele iluzii ale cunoașterii și
explicației. |