Tom Gallagher
Furtul unei națiuni.
România de la comunism încoace
Profesor la Universitatea Bradford, dovedind preocupări consistente pentru
istoria Europei de Est, a regiunii balcanice și a României, Tom Gallagher
este autorul unei consistente cărți consacrate scanării evoluției istorice
a țării noastre în cei cincisprezece ani scurși de la abolirea formală a
regimului comunist. Bazată pe o impresionantă documentare, pe o analiză
serioasă a evenimentelor și o conspectare adecvată a felului în care au
fost ele percepute de presa vremii, de analiștii politici din interiorul
și din exteriorul țării, combinând acribia istoricului cu dezinvoltura
gazetarului, cartea Furtul unei națiuni România de la comunism
încoace (Editura Humanitas, București 2004) este, după știința
mea, prima încercare de a pune ordine și de a da o interpretare
științifică, pe cât posibil neporsonală și neemoțională, unei succesiuni
de acțiuni și întâmplări adesea contradictorii, câteodată chiar încâlcite
ce au făcut să se dovedească, o dată în plus, în chip dureros și cu un
preț considerabil că acea săvârșire fără desăvârșire pe care o
diagnostica încă în 1907 Dumitru Drăghicescu (Din psihologia poporului
român) s-a manifestat aidoma în intervalul cercetat, că șansa istorică
dobândită odată cu Revoluția din decembrie 1989 a fost cu prea mare
ușurință irosită, că s-a trecut uneori copilărește, cel mai frecvent însă
în chip vinovat pe lângă o seamă de oportunități care, dacă ar fi fost
valorificate așa cum s-ar fi cuvenit, i-ar fi asigurat României o cu totul
altă poziție istorică, economică și socială în configurația
internațională. Pe cale de consecință, neîmplinirile, frustrările,
eșecurile ar fi fost mult mai reduse. Or, dacă valorificarea eficientă a
respectivei șanse nu s-a produs, lucrul se explică, în opinia profesorului
Gallagher, prin slaba calitate a elitelor conducătoare, prin debilitatea
guvernărilor succesive care, fie nu au vrut, fie nu au putut, să
îndepărteze elementele comunismului rezidual, elite ce se manifestă
printr-un apetit destul de scăzut pentru reforma autentică în plan
instituțional și economic, prin multiplicarea serviciilor secrete și o
defectuoasă înșelegere a rolului și funcțiilor acestora, dar și prin
molatica și neconvingătoarea reacție a societății civile. Românii par să
se fi complăcut în a accepta devitalizați agitația cotidiană păguboasă din
perioada 1990-1992, deriva ori stagnarea programată din intervalul
1992-1996, zvârcolirile unei coaliții eterogene, cu spinarea frântă care
aflată la conducerea țării între 1997-2000 a contabilizat o serie
nesfârșită de eșecuri și scandaluri și s-au mulțumit prea repede și prea
ușor cu relativa stabilitate dintre 2000 și 2004, au vibrat ori chiar
savurat naționalismul extremist și antisemit al lui Corneliu Vadim Tudor.
Cercetarea lui Tom Gallagher își dovedește soliditatea încă din primele
pagini. Dar ei i se potrivește perfect următoarea observație a lui Neagu
Djuvara: În istoria contemporană, istoricul nu poate scrie o lucrare
exhaustivă, definitivă și nici chiar durabilă, fiindcă nu are perspectiva
necesară pentru a cunoaște urmările e așadar, o imposibilitate
absolută, iremediabilă; el este condamnat, prin însăși natura
lucrurilor, să facă doar operă de cronicar sau de politolog, adică
de «gâcitor» (cum ar zice Iorga) al desfășurărilor viitoare
imeditate. (cf. Există istorie adevărată?, Editura Humanitas,
București, 2004) Preocuparea profesorului britanic nu se rezumă însă la o
constata și înregistra o seamă de fapte, ci și de a căuta în istorie o
seamă de explicații pentru conduita cel puțin bizară ale cărei costuri le
suportăm cu vârf și îndesat din 1990 încoace. România scrie Tom
Gallagher nu și-a format niciodată o elită care să combine apărarea
propriei poziții cu un efort autentic și susținut de a îmbunătății
situația și perspectivele populației. De-a lungul întregii sale istorii
moderne, țara a cunoscut sisteme de guvernare ce au concentrat puterea în
relativ puțini mâini. O înapoiere istorică evidentă a fost cu dificultate
recuperată până la instaurarea regimului comunist, procesul în cauză
neconsumându-se însă în chip satisfăcător la nivelul sistemului de
guvernare, al decidenților politici. Verdictul lui Tom Gallagher sună
sever și anume că până în 1938 democrația românească fusese o adevărată
parodie a noțiunii reale. Totuși, notează autorul, o nouă generație de
lideri (ai PNȚ și PNL) care se obișnuiseră să colaboreze în anii
dictaturii dintre 1938 și 1948, ar fi fost capabilă să construiască o
democrație consensuală, cu condiția ca țară să fi izbutit să evite
înghițirea de către imperiul comunist sovietic. Or această condiție
nefiind îndeplinită, ba, din contră, la putere ajungând un partid comunist
care, pe măsură ce s-a întărit, a generat o oligarhie dictatorială ale
cărei simboluri extrem de puternice au fost Gheorghe Dej și Nicolae
Ceaușescu, evoluția țării a fost nefastă. Această etapă cu semn minus a
condiționat negativ și ceea ce s-a petrecut din 1990 până la sfârșitul lui
2004. Tom Gallagher desenează diagrama unor evenimente ce definesc
statutul de națiune furată. Cartea aceasta notează istoricul englez
încearcă să demonstreze că regimul condus de PDSR este ultimul dintr-un
lung șir al cărui obiectiv principal a fost acela de a întări relațiile
verticale de dominație și dependență personală, precum și de a descuraja
solidaritatea socială. Tonul critic la adresa partidului creat de Ion
Iliescu, arhitectul ieșirii României din comunism, dar care a jucat un
rol-cheie în legitimarea unei noi oligarhii, își află pandantul în
judecarea la fel de severă și necruțătoare a slabelor performanțe ale
guvernării exercitate de coaliția CDR-PD-UDMR și a regimului
Constantinescu.
Ceea
ce s-ar cuveni să-i pună pe gânduri, deopotrivă pe guvernați și
guvernanți, este concluzia lui Tom Gallagher. Și anume că la capătul celor
cincisprezece ani, țara se dovedește slab echipată pentru a putea profita
de prilejurile oferite de expansiunea spre este a UE asta însemnând că
mai avem mult până la atingerea limanului normalității.
Marius
Oprea
Moștenirea
Securității
Sagace
și extrem de curajoasă investigația întreprinsă de Marius Oprea în
tentativa de a-i identifica și aduce la lumină pe moștenitorii
Securității. Demersul istoricului brașovean e cu atât mai de apreciat cu
cât, așa după cum lesne s-a putut constata, instituții anume create spre a
desluși trecutul și ramificațiile în prezent ale Securității, instituții
care, teoretic, dispun de o bază logistică net superioară celei aflate la
îndemâna unui singur om e vorba de CNSAS s-au dovedit ineficiente, au
intrat în blocaje programate de care s-au slujit cei direct interesați în
mușamalizarea trecutului. Teoretic, Securitatea, a cărei impresionantă
organigramă e inventariată în primele pagini ale cărții, ar fi trebuit să
dispară odată cu aneantizarea formală a patronului său politic, PCR. Dar,
sub oblăduirea unei conduceri politice de sorginte comunistoidă, foștii
securiști și-au revenit repede din șocul evenimentelor din decembrie 1989,
continuându-și aproape nestingheriți și cu mijloace infinit mai subtile
misiunea de templieri ai națiunii. Securitatea și slujbașii ei au
depășit fără probleme serioase criza de identitate căci, arată Marius
Oprea, încă din ianuarie 1990 noile structuri de putere au înșeles foarte
repede beneficiile utilizării capacităților specifice ale foștilor
securiști, din momentul în care și-au simțit amenințată poziția prin
reînființarea partidelor istorice în condițiile pluralismului politic.
Crearea la repezeală și în mare taină a celebrei UM 0215, iar apoi, în
martie 1990 a Serviciului Român de Informații (SRI) au reprezentat prima
oportunitate a recuperării și readucerii la matcă și la îndeletnicirile
specifice a unei consistente părți a foștilor lucrători din brațul
înarmat al PCR. Ei aveau să-și dovedească utilitatea în agitațiile de
stradă din 1990, în compromiterea mitingului-maraton din Piața
Universității, în mineriade. Multiplicarea până la șapte a serviciilor
secrete, implicarea lor în afaceri murdare, obscure, multe cu iz de
poliție politică întăresc senzația de timp înțepenit în negura anilor în
care sinistra instituție miza pe instrumentalizarea fricii, senzație
încercată de mulți dintre noi. Iar detaliul că recent, în ianuarie,
odiosul Nicolae Pleșiță a declarat pe un imund post de televiziune că, din
când în când, mai e solicitat să le dea câte o mână de ajutor serviciilor
secrete de azi, afirmație ce nu a fost negată de nimeni, nici din SRI,
nici din SIE, e de natură să întărească o atare senzație.
Acei
ofițeri ori subofițeri ce nu au fost recuperați de noile dar puțin
reformatele servicii secrete, și-au găsit locul în profitabile combinații
economico-financiare ce au făcut din ei stâlpii unei economii de piață
oneroase, pe stil latino-american. Cu documente și argumente, fără să
literaturizeze, istoricul Marius Oprea probează că în miezul mai tuturor
scandalurilor economico-financiare din perioada post-revoluționară, de la
contrabanda ilegale cu petrol de pe clisura Dunării la falimentarea
BANCOREX, de la afacerea GELSOR și căderea FNI la prosperitatea unor
indivizi cu vocație umanistă s-a aflat Securitatea. Scandalul
Berevoiești a fost simptomatic pentru hotărârea cu care autoritățile
Statului s-au înhămat la secretizarea trecutului tocmai din pricina
temerii pe care stâlpii noii puteri o încercau față de aflarea adevărului
despre regimul comunist și a relațiilor demnitarilor post-comuniști cu
acesta. Căci, arată la un moment dat Marius Oprea, Securitatea a intrat
în Parlament, Securitatea conduce din guvern, Securitatea execută ordinele
puterii în interiorul serviciilor secrete. Securitatea s-a privatizat și,
pe cale de consecință, orice încercare de a-i destrăma imensa putere
ocultă pe care a acumulat-o a fost sortită până acum eșecului.
Revelatoarea perioadă 1997-2000.
Neîndoielnic, are dreptate Andrei Pleșu atunci când în scurta prezentare
de pe coperta a patra a cărții scrisă de un cercetător ce a cunoscut pe
propria piele binefacerile Securității, observă că lucrarea se
citește.. cu un insolit amestec de îngrijorare și năduf. Pe de altă
parte, e sigur că astfel de investigații, întreprinse deloc pentru
liniștea noastră, ar trebui să ne determine să ne lăsăm deoparte teama,
comoditatea ori nepăsarea fiindcă e clar că nedecontarea până la capăt a
fantasmelor trecutului aduce cu sine arierate ce împiedică găsirea unui
prezent a cărui primă caracteristică s-ar cuveni să fie normalitatea. |