Revista Familia
interesul ei pentru lectură și carte
Începuturile presei românești din Ungaria si Transilvania sunt legate de
trezirea la conștiința națională a poporului roman, de eforturile depuse
de intelectualitatea română la sfârșitul secolului al XVIII-lea și
începutul secolului al XIX-lea pentru afirmarea pentru cultură a
idealurilor naționale. Mijlocul cel mai proprice de dezmorțire a
sentimentelor și de trezire la viața națională și spirituală proprie îl
constituie cultivarea limbii și a științei, îndeosebi a filologiei si
istoriografiei.
Un
succint excurs istoric privind evoluția presei românilor din Transilvania,
din părțile sale vestice și din marile orașe ale imperiului, Viena si
Budapesta, relevă faptul că după revoluția de la 1848-1849, mai cu seamă
în timpul regimului liberal și în primul deceniu al dualismului
austro-ungar, mișcarea culturală a românilor aflați sub stăpânirea străină
a afirmat organe de presă viabile, puternic atașate cauzei poporului,
adevărate tribune de luptă și trăire în conștiința românească, al căror
aport se identifică cu însăși istoria luptelor din a doua jumătate a
veacului al XIX-lea care au apărat cu sfințenie cauza Transilvaniei.
Unele
ziare și reviste românești au avut o apariție scurtă, dar cele mai multe,
biruind vicisitudinile iscate de către autorități, au rezistat cu
vrednicie, fără îndoială prin străduința unor intelectuali luminați si
concursul publicului cititor, adică urmați de popor, de către masele largi
românești de la sate, târguri și orașe, dovedind la nivel transilvan și
național chiar, o dezvoltare paralelă, o comuniune spirituală militantă,
manifestându-se ca adevarate școli politice și culturale ale românilor din
Transilvania, de pretutindeni.
Viața
cultural-literară a românilor ardeleni aflați sub dominația habsburgică a
constituit unul din avanposturilor luptei de veacuri pentru afirmarea
voinței naționale și pentru Unire. Jumătatea secolului al XIX-lea a marcat
momentul strângerii forțelor inteligenței românești cu preocupări
literare la nivelul unui sistem de uniune de crez si ideal. În această
atmosferă, în care literatura ardeleană începea să dea roade, se simțea
acut nevoia unui periodic literar specializat, în paginile căruia să se
poată desfășura condeiele artistice ale națiunii.
Intenția lui Vulcan de a edita o revistă culturală și literară proprie
datează de la începutul activității sale gazetărești. O astfel de
realizare din domeniul culturii si literaturii pretindea, în condiții
specifice ale românilor din Ungaria, o pregătire temeinică pentru a i se
așeza o bază trainică, cu cât mai mult cu cât primele incercări de a fonda
periodice au eșuat. Vulcan trece la realizarea idealului mărturisit în mai
multe articole numai după ce crease toate condițiile și după ce dobândise,
între 1859-1865 o oarecare experiență în domeniul ziaristicii. La vârsta
de 24 de ani, Iosif Vulcan, la 5 aprilie 1865 - se adresează Locotenenței
din Buda cu cererea pentru publicarea unei reviste literare ce avea să
poarte titlul Familia.
Titlul
revistei lui Vulcan așa cum reiese și din articolul program, formulat
într-un stil atrâgător, simulând o conversare cu cititorii are o dublă
semnificație: năzuința de a se adresa fiecărei familii românești în parte
și familiei mai mari, de fapt întregii națiuni; pe de altă parte, o
revistă concepută în acest sens și care lua în considerare stadiul de
dezvoltare a vieții sociale și culturale a românilor din a doua jumătate a
secolului al XIX-lea nu se putea angaja doar la propagarea vreunui curent
literar sau ideal pur estetic.
În
ceea ce privește programul, acesta este cât se poate de limpede, un
program nu pur literar, ci social, atotcuprinzător, care conține atât
scopurile culturale urmărite cât și motivele care l-au îndemnat să editeze
revista Familia. Două idei care se desprind din programul tânărului
redactor: năzuința de educare în spirit național și ridicarea maselor prin
cultură. De menționat este și observația lui Vulcan după care Familia
nu se va ocupa de politică, ci va vorbi sincer, simplu si curat
despre tot ce nobilează inima, inavuțește cunoștințele noastre.
Vulcan urmărea să asigure cititorilor săi o educație multilaterală, de
aici caracterul enciclopedic al revistei sale, popularitatea de care s-a
bucurat, precum si longevitatea ei.
Literatura a ocupat un loc de frunte in paginile revistei lui Vulcan, dar
nu în exclusivitate, deoarece o gazetă literară, în sensul restrâns al
cuvântului, ar fi fost incompatibilă cu programul său social, reducând
posibilitățile de instruire si educare a neamului său. Familia
ca o revistă pur literară in ciuda faptului că ea a fost destinată
în primul rând intelectualității și micii burghezii de la orașe și sate,
ar fi rămas fără cititori. Numai prin diversitatea și bogăția
informațiilor, prin abilitatea cu care a știut să ofere lecturi
interesante și utile pentru cititori cu pretenții și gusturi deosebite,
prin caracterul ei deschis spre toate problemele esențiale ale națiunii
reușise Vulcan să asigure apariția foii enciclopedice și beletristice
cu ilustrațiuni timp de aproape 42 de ani.
Însemnatatea Familiei constă tocmai în faptul că a fost publicată
pentru mase largi de cititori care acum făceau primii pași spre o viață
culturală națională, ducând lumină și grai românesc în cele mai
îndepărtate sate și cătune. Se angajase la o munca încordată de lămurire
și maturizare culturală a poporului român, netezindu-i calea spre o
civilizație și o viață mai modernă.
Fără a
aduce modificări esențiale de structură și formă, Vulcan reușește să
editeze o revistă cu care se putea mândri și care ocupă un loc deosebit de
important în cultura și literatura romană.După un număr de probă din 6
mai, la 1 iunie 1865, la Pesta apare revista Familia foaie
enciclopedică și beletristică cu ilustrațiuni, care va deveni din 5/18
octombrie 1870 totodată organul publicațiunilor societății pentru fond
de teatru român (național). Revista a impus cu precădere în părțile
vestice ale Transilvaniei, un stindard național de care cercurile
conducătoare ale Ungariei au fost nevoite să țină seama datorită
permanentei și indistructibilei solidarități în care această revistă s-a
aflat cu masele românești. Cu toate că încă din primele numere Familia
și-a manifestat, în mod evident declarativ, caracterul apolitic, la
1876-1878, în condițiile în care cercurile reacționare austro-maghiare au
încercat reprimarea oricăror manifestări de solidaritate a românilor din
Transilvania și Ungaria cu cauza fraților de peste Carpați, s-a alăturat
deschis cauzei naționale propagând cu vrednicie în capitala Ungariei, în
părțile vestice ale Transilvaniei, în Crișana, Maramureș și Banat, idealul
independenței de stat a României.
Revista va oferi cititorilor, pe lângă numeroase știri politice din
actualitate, frecvente noutăți și consemnări din viața literar-artistică a
românilor din Transilvania, Ungaria și România. Este urmărită cu atenție
orice mișcare de presă, fiind aplaudată fiecare nouă apariție publicistică
și regretată fiecare dispariție. Este de remarcat permanentul apel pe care
Iosif Vulcan îl adresează cititorilor de a susține revistele. El deplânge
indiferența pe care ei o manifestă față de unele publicații.
Revista Familia constituie un caz unic in analele publicisticii
noastre atât prin longevitatea ei de patru decenii, cât și prin utila și
armonioasa alcătuire a cuprinsului ei scriptic și iconografic. Iosif
Vulcan a înțeles din prima clipă cum trebuie să-și organizeze foaia, al
cărei calup a rămas timp de 40 de ani neschimbat, pentru că a știut din
prima clipă cui trebuie să se adreseze și ce trebuie să-i comunice.
Diversitatea domeniilor de acțiune a revistei se dovedește din primul ei
an. Pe lângă unele originale (Floarea de pe Cerna a lui I. Sieptianu), o
scriere de altfel minoră, Familia publică romane în
traducere (Alexandre Dumas Colinde ) versuri de V. Hugo (în
traducerea lui Iosif Vulcan).
Dintre
poeții si prozatorii cultivați și sprijiniți de revistă se remarcă de la
început cu o activitate susținută Iulian Grozescu, I.C. Drăgescu, V. Ranta
Buticescu, Paul Draga, Alexandru Onaciu ș.a.
Lista
colaboratorilor este foarte largă și ea demonstrează caracterul deschis al
publicației în sensul că nu a impus restricții de curent sau de formațiuni
literare.
Începuturile Familiei au fost modeste iar în primul ei an de
apariție nici nu se deosebea aproape cu nimic de predecesoarele ei. Vulcan
a căutat să publice informații despre toate evenimentele mai importante
din țară și de peste hotare, să prezinte activitatea personalităților,
evenimente ale istoriei si culturii universale, îmbogătind astfel
cunoștintele cititorilor săi.
Revista apare la început de trei ori pe lună iar ceva mai târziu, dat
fiind succesul înregistrat, săptămânal, proprietarul, redactorul și
editorul ei fiind timp de 42 de ani Iosif Vulcan.
Nu
și-a modificat formatul în tot cursul îndelungatei apariții, suferind doar
o schimbare de sediu, la 27 aprilie 1880, de la Pesta la Oradea. S-a
menținut constantă și structura de organizare a revistei. Aproape fiecare
număr inserează pe prima pagină, sub mult cunoscutul său frontispiciu, un
portret al câte unei mari personalități cultural-politice de la noi sau
din lume, însoțit de un text biografic. Se publică apoi creații în proză
și poezie, originale sau traduceri, apoi studii de istorie, lingvistică,
folclor. Finele publicației este dedicat rubricilor de știri politice.
Ce e nou?, de noutăti literare (Literatura si arta), de
Conversare cu cititoarele, jocurilor de rebus, poștei redacției.
În
revistă apar o mulțime de articole instructive: impresii de călătorie,
scrieri într-un stil degajat și familiar despre artă, educație, amor, artă
plastică, muzică, modele de broderie etc. Cu scop educativ este publicat,
in 1872 (nr. 8 și următorul), ciclul de epistole estetice către o copilă,
traduse din Ch. Oeser de G. Bariț, portretele și biografiile unor
compozitori de reputație mondială ca de exemplu, al lui Rossini, Berlioz,
Liszt ș.a. O mare atenție a acordat revista lui Vulcan artelor plastice,
înregistrând chiar din primul număr expozițiile organizate în
Transilvania, România și de peste hotare și publicând articole despre
mișcarea plastică a vremii, arta cultă și cea populară, despre necesitatea
înființării unui muzeu național. |