Al. Andrițoiu în oglinda amintirii
Am
trăit și eu, de abia ieșit de pe băncile facultății, rara efervescență
spirituală timp fast a relativei liberalizări a regimului comunist în
anii 1963-1971. Se simțea un vînt al primenirii. N-am crezut că începea o
nouă primăvară a lumii (nici n-avea cum! zăbrelele sistemului erau
încă neclintite) dar reînvățaserăm să sperăm, chiar dacă etapa se va
dovedi un scurt interval norocos de dinaintea totalitarismului aberant
care va urma. De abia ieșiseră din închisori atîția reprezentanți ai
elitei intelectuale românești. În anii aceia i-am cunoscut la Oradea de
necrezut pe V.Streinu, V. Eftimiu, Ș. Cioculescu, Ovidiu Papadima, N.
Balotă, Ovidiu Cotruș, St. Aug. Doinaș, Mircea Malița, Titus Popovici etc.
Au fost oaspeți ai studenților proaspăt întemeiatei instituții de
învățămînt superior. Am asistat și eu la explozia publicistică și
instituțională a momentului. Apar reviste de cultură precum Ramuri,
Cronica, Tomis, Familia; se reînnoadă tradiții întrerupte.
Dar nu
despre înființarea în 1965 a seriei a V-a a Bătrînei Doamne, revista
Familia, fapt clasat de istorie literară o să glosez, nici despre
strălucita ei serie de critici și eseiști Ovidiu Cotruș, N. Balotă, Gh.
Grigurcu, mai tîrziu, Radu Enescu (primii doi, foști membri ai Cercului
literar sibian au cunoscut arhipelagul românesc al terorii), ci despre
primul redactor șef al noii serii, poetul Al. Andrițoiu. Împotriva
opoziției unor culturnici ai vremii el a reușit să edifice la granița de
Vest un proiect cultural mirabil.
Cu un
prilej aniversar în 2004 se împlineau 8 ani de la moartea poetului
familiștii l-au evocat atît în vatra sa, la Vașcău cît și la Oradea. În
urbea de pe Crișul Repede manifestarea marcată de efectul idealizant al
amintirilor a fost complinită și de lansarea unui volum, gest restitutiv
salutar oferit de Marin Chelu, studentul meu de altdat. Aura sonetului
(titlul antologiei) adună între coperți ofranda poetului virtuoz vioară
cremoneză a lirismului nostru adusă tiparului formei fixe a frazării
inspirației
(au recurs la ea Shakespeare, Petrarca, Eminescu, Codreanu
sau Voiculescu). M. Bradu, dramaturgul m-a abordat atunci: N-ai spus
nimic
Știi că ținea la tine. Ofer acum un insert evocativ despre omul și
poetul generos, magnanim, boier al sufletului, care te întîmpina mereu cu
un surîs cuceritor pe chip, aliaj de bonomie și superbie grațioasă
M-a
onorat cu prietenia sa. Nu i-am fost intim, dar i-am fost alături de
cîteva ori (ce tineri eram prin anii 60 ai veacului trecut, eheu
fugaces , labuntur anni
), participând la cîteva din multele lui
libații (vinul și femeia erau stimulii creației sale), l-am însoțit o
dată, de abia descinsese de la București, în deambulările lui prin urbe în
căutarea unei muze (era muncitoare la Arta Crișana). Poftirea la muiere
era la el foarte puternică. Se manifesta presant, imperativ, ca atare am vînat-o,
a sunat-o la telefon, era la bărbat, nu s-a lăsat învăluită în fiori ușori
(cel puțin atunci), și poetul a fost invadat brusc de o rară abulie,
prostație de-o grea melancolie
Altădată l-am învitat la o întîlnire cu
studenții de la Filologie. S-a simțit excelent. Între atîtea cariatide
spiritul lui a intrat repede în ebuliție. Le-a vorbit studentelor (numărul
fustelor întrece la scor pe acela al pantalonilor în secțiile facultăților
de litere). M-a întrebat ce să le citească, ce să le recite. I-am spus:
Ce dorești
Cum se va vedea selecția sa, deloc întîmplătoare definește
ceva din figura spiritului său poetic, în care exceptînd derapajul
proletcultist al începuturilor, livrescul filtrat de melancolie decide
nota sui generis a lirismului său în care rafinamentul senzual e
lichidul amniotic al scriiturii. Dacă nu face parte dintre primii zece
poeți români din toate timpurile, aparține desigur, alături de G. Coșbuc
primilor cinci tehnicieni ai versificației. Elabora cu facilitate, în
orice condiții, pe un colț de masă, pe un petic de hîrtie (cred că doar M.
Kiropol, fabulosul poet de la Chartres îl întrece în capacitatea de a
versifica oricînd, sub orice pretext). Cîndva vor ieși la iveală multe
poezii ocazionale, intimiste, rămase deocamdată în colecții particulare. A
citit atunci din creația proprie, iar din poezia românească a ales Ion
Barbu, nu Din ceas, dedus
ci Timbru: Cimpoiul
veșted luncii, sau fluierul în drum
, cu strofa aceea despre întîia
grație divină Ar trebui un cîntec încăpător, precum/ Foșnirea mătăsoasă
a mărilor cu sare;/ Ori corul grădinii de îngeri, cînd răsare/ Din coasta
bărbătească al Evei trunchi de fum. Nu-l preocupau doar Evele cu
trunchiul de fum
al poeziei ci și acelea reale. Apoi le-a întreținut pe
studente cu O.Wilde. Știi Balada închisorii din Reading? în
traducerea lui N.Porsena, a insistat. Da
E lamentația sfîșietoare a
condamnatului în lanțuri, înverigat, deținutul din închisoarea ca o
latrină, cel care și-a ucis ființa iubită și trebuia să moară.
Traducătorul a redat admirabila melodiozitate prin rime interioare, în
care Andrițoiu, orfevru al versificației se regăsea desigur: Iubim prea
mult sau prea puțin/ mărinimoși sau hoți/ ucizi plîngînd, ucizi tăcînd/
nepăsător de poți/ căci toți ucidem ce ni-i drag/ dar nu murim cu toți!.
Sandu Andrițoiu oricum nu va muri, e viu, deoarece supraviețuirea în
postumitate e posibilă doar prin creație. A crezut în poezie, a fost
pentru el forma de viață a unui boem incorigibil. O socotea nu doar un
instrument, ci o soteriologie, precum unul din personajele lui M. Eliade.
Dacă rînd pe rînd filosofie, morală, religie, profetism, revoluție,
știință, tehnologie s-au dovedit falimentare, oferindu-ne atîtea decepții
(toate metodele au eșuat în încercarea de a transforma omul) Andrițoiu,
Orfeu modern, socotea desigur poezia un mijloc de salvare a ființei. A
slujit-o neostoit cu sufletul său de trubadur modern. Cine i-a putut
rezista lui, poetului, farmecului său indicibil? |