E nevoie de ficțiunea politică?
Atunci
cînd am citit prima oară Ritualul primăverii, nu m-a încîntat
opțiunea lui Alejo Carpentier de a încheia un roman atît de rafinat și cu un
ritm atît de cuceritor cu scene din eroica apărare a revoluției cubane în
fața invaziei din Golful Porcilor. După sute de pagini de rafinament, de
personaje respirînd cultură și trăind muzica la o intensitate vecină cu
iluminarea, ce sens avea ca în finalul romanului să biruiască socialismul,
care pînă la urmă nici n-a prea biruit? O astfel de lucrare semăna cu
piesele de teatru despre 23 august cu care fuseserăm asediați prin anii
optzeci, și care se terminau invariabil cu momentul cînd muncitorii năvăleau
buluc în biroul șefului siguranței și-l eliberau pe erou din supliciile
torturii. E clar că astfel de contribuții ne-au făcut pe unii dintre noi
opaci nu atît la ficțiunea politică, cît mai degrabă reticenți la orice
lucrare literară care amestecă politica în poveste. Nu am încetat pentru
multă vreme să mă întreb: de ce oare Alejo Carpentier a optat să-și dedice
romanul, atît de interesant, unei cauze precum cea a victoriei socialismului
în Cuba? Poate pentru că era sincer convins, ceea ce poate fi, cel
puțin pentru un romancier, o mare pacoste. Adevărul e că America Latină, la
fel ca și Europa de Est, e plină de intelectuali sincer convinși de tot
felul de lucruri ciudate. Lor le-a fost dedicată, în fond, Biblia
idiotului latino-american, cunoscuta lucrare a lui Plinio Apuleyo
Mendoza, Carlos Alberto Montaner și Alvaro Vargas Llosa, în care e disecată
ispita socialismului și a anti-americanismului în mediile intelectuale de
stînga din America Latină. Și atunci, poți să scrii despre aspectele
politice ale unui moment istoric, despre ideile politice ale unui timp, fără
să-ți situezi lucrarea sub păcatul vreunei cauze? E posibilă o lucrare de
ficțiune care și-ar propune doar să înfățișeze, fără a se înregimenta? Cam
la fel ca în Conversație la Catedrală, a lui Mario Vargas Llosa, unde
fiecare dintre personaje are opinii politice, dar romanul, în totalitatea
lui, nu își asumă o singură direcție dominantă. Alejo Carpentier a optat
pentru o nuanță mult mai angajată, replicată de altfel și în viața de zi cu
zi (după cum mărturisește la un moment dat Reynaldo Arenas, care a avut de
suferit, înainte de a se exila, de pe urma exceselor de zel ale diverșilor
compatrioți sincer convinși). Dar, în spațiul ideilor literare, miza
nu e acolo. Vorba lui Czeslaw Milosz, care povestea despre experiența
primului deceniu de socialism astfel: Lumea era de necuprins și erau prea
mulți oameni. Trăiam într-o surprindere continuă, naivă. Și nu eram sigur
dacă judecînd stranietatea ce mă înconjura rezistam nucleului nebuniei din
inima existenței umane și dacă rezistam aspectelor unei civilizații anume.
Probabil însăși vitalitatea m-a obligat dintotdeauna, în cele din urmă, să
aleg cealaltă cale. Calea artei, în loc de calea politicului
În fond, ce
sens ar avea o astfel de literatură? O literatură care să împrumute din
imaginarul politicului pentru a transforma ideile în artă
Și de ce ar face
scriitorul de ficțiune asta? Poate scriitorul să schimbe destinul unei țări?
Nu asta e motivația unor astfel de scrieri, și nu scrii ca să schimbi lumea;
romanele lui Mario Vargas Llosa nu i-au servit chiar deloc în campania
electorală din 1990, care a precedat alegerile prezidențiale pe care le-a
pierdut în favoarea lui Alberto Fujimori. E o literatură concepută pentru a
cerceta și pentru a înțelege, pentru a explora posibilitățile realității,
pentru a continua realitatea, extinzîndu-i rezervele de imaginar. Nu e vorba
de pamflet, nici de literatură propagandistică, ci de altceva, care nu
servește vreunei cauze din această lume. Nu e vorba de simplă imitare a
realității, ci de ducerea pînă la consecințele ultime ale unor fapte reale.
În Primul secol după Beatrice, Amin Maalouf explorează pînă la capăt
ipoteza că ingineria genetică ar putea influența distribuția nașterilor. E
un roman superb și cel mai potrivit exemplu pentru ideea pe care dorim să o
ilustrăm. Și de ce oare astfel de lucrări ar fi mai interesante decît, să
zicem, memoriile sau jurnalele, decît literatura documentară în general? De
ce ar fi ficțiunea mai interesantă? Paradoxal, sunt perioade în care
cititorul tocmai de ficțiune are nevoie. E posibil ca, cel puțin în România,
acea perioadă de după 1990, în care informația de natură documentară să fi
interesat cel mai mult, să alterneze cu perioade în care e nevoie de
ficțiune. O perioadă cînd e nevoie de explorări, de utila contribuție a
iluziei. Gîndindu-se probabil la asta, Adrian Buz scrie, în editorialul din
Respiro, nr.16, astfel: Literatura este manipulare și din acest
punct de vedere nimic nu s-a schimbat și nici nu se va schimba. Autorul
poate să inventeze tehnici și maniere noi de a șoca și chiar o face, tocmai
pentru a ține treaz interesul unui public hărțuit de mizeriile realității.
Și dacă cineva se arată surprins de scriitorul care în locul unui roman
tradițional construiește o replică fidelă a realității, un reality show,
ar trebui să o facă doar cît să se întrebe ce anume înseamnă acest lucru și
să se asigure că ceea ce citește are sens. |