Povestea poveștii
A fost odată
ca niciodată un orășel pitit în inima Transilvaniei, un orășel vechi, cu istorie
multă și cu puține urme ale existenței ei. Și în acel orășel locuiau doi
bătrânei. El, născut în vremea de dinainte de vremi, n-a apucat să facă multă
școală; trebuia să-și petreacă timpul cu vacile la păscut și să ajute pe lângă
casă. I-a plăcut însă dintotdeauna să citească. Își lua mereu cărți cu el la
pășune și le citea la umbra copacului, captivat de întâmplările din ele. Ea, n-a
avut nici ea parte de mai multă educație. A învățat însă croitoria și din asta
și-a trăit viața. Cei doi bătrânei s-au stabilit în orășelul pitit în inima
Transilvaniei după îndelungi umblări prin țară, pe acolo pe unde l-a trimis pe
el serviciul (a fost multă vreme ofițer de armată). Pensia a fost cea care i-a
hotărât să revină aproape de casă, pensia și dorul. Dorul lui. Bătrânica se
născuse altundeva, departe dar i-au plăcut imediat locurile și numai în
nopțile fără somn se mai gândea la casa copilăriei ei, unde nu o mai aștepta
oricum nimeni.
El să-i
zicem Moșulică nu și-a pierdut niciodată gustul pentru citit. Toată viața a
citit cu plăcere, împrumutând cărțile de la biblioteci și, dacă se-ntâmpla să-i
placă vreuna nespus de mult, uita să o mai înapoieze. Aceasta nu era o problemă.
Dacă nu avea încotro, o plătea mai târziu. Oricum, niciodată nu i s-a părut că
face un lucru rău.
Și
într-adevăr așa era. Acum, la bătrânețe, din acele cărți purtând ștampilele
bibliotecilor din care erau luate îi citea seară de seară nepotului. I-a citit
mai întâi povești cu zâne și Feți-Frumoși, cu zmei și gheonoaie, i-a citit din
Ispirescu și din Creangă. Apoi i l-a citit pe Sadoveanu și pe Slavici. Uneori
i-a citit și poezii. Iar atunci când oboseala îi punea ochii la grele încercări,
povestea din amintiri, adăugând pasaje întregi sau încurcând ușor firele
poveștilor. Oricum ar fi fost, nepotului îi plăcea să-și asculte bunicul. Nu se
putea culca dacă nu auzea o poveste. Făcea nazuri și chiuia de se cutremurau
pereții. Bunica, de la mașina ei de cusut Singer, îi spunea atunci lui Moșulică
să-i facă pe plac, că și ea vrea să-l asculte. Iar Moșulică nu avea de ales,
trebuia să-și pună oboseala în cui și să-l ia pe Ispirescu din raft.
Anii au
trecut, cărțile din dulapul bunicului s-au îngălbenit. Nepotul a învățat să
citească singur și numai rareori i-a mai cerut bunicului să-i spună povești. A
început în schimb să-i ceară povești adevărate, amintiri de pe vremea lui.
Moșulică i-a spus atunci de cumplitul război prin care trecuse, de miile de
kilometri bătuți cu pasul în lung și-n lat, de oameni de tot felul, unii răi și
alții puțini buni: și-a povestit propria viață.
Curând,
nepotul și-a văzut de ale lui. Cei doi bătrânei din orășelul pitit în inima
Transilvaniei au mers și ei mai departe, el știind cumva că se terminase cu
poveștile, ea cosând acum doar hainele rupte din casă.
Numai că
povestea nu se încheie aici. Povestea nu se încheie niciodată (aici). Nepotul
și-a văzut într-adevăr de ale lui, numai că ale lui însemnau tot niște
povești. Poveștile altora, pe care le citea cu nesaț, și poveștile lui, pe care
le scria fără să vrea.
(Dacă ați
ajuns cu lectura până aici înseamnă că încă vă mai plac poveștile. Sub o formă
sau alta, încă vă mai plac. Oricât de mult ați spune, dragi cetitori, că
povestea a murit, că e doar de nasul copiilor, oricât ați încerca să credeți că
adevărata literatură stă doar în masele compacte și indigeste de text, cele
vădind adevărate calități postmoderne, cele în care nu știi unde-i capul și
unde coada (ba, mai mult, dacă ele nici nu există e semn de geniu creator),
înlăuntrul ființei voastre sunteți convinși că fără o poveste puternică nimic nu
poate exista.
Am auzit nu
de puține ori spunându-se despre cărți de proză că pornesc de la premize bune,
dar că le dăunează perspectiva tradiționalistă a abordării, adică acea
limpezime a gândirii pe care, bag sama, numai cititorii de plăcere știu s-o
aprecieze.
Îmbucurător
este că în ultima vreme apar tot mai multe cărți de proză scrise de tineri
autori, cărți care au în ele sâmburele acestei reveniri la poveste. Întristător,
pe de altă parte, este că majoritatea criticilor dornici să le laude totuși
apariția, nu reușesc încă s-o facă așa cum le-ar dicta inima. Bun, e-o poveste
acolo spun ei , dar noroc că e o poveste spusă ironic: ironia salvatoare!
Dacă povestea nu e de râs, precis e proastă. De pildă, un tânăr critic (culmea!)
îi reproșa deunăzi lui Bogdan Suceavă că n-a accentuat suficient de tare
elementul comic în romanul său, Venea din timpul diez. Cred că nea Iancu
ne-a lăsat o povară mult prea grea. Mă-ntreb uneori dacă nu ne-ar fi fost mai
bine fără el. Ironia, zeflemeaua și toată gama de hohote dezlănțuite, orice
formă ar lua, nu știu dacă ajută prea mult la altceva decât la proclamarea
propriei noastre detașări, care, nu-i așa?, ne situază deasupra lucrurilor
rizibile.
Dar să revin
la poveste, fiindcă ea ne interesează:)
Într-o zi,
nepotul i-a dus bunicului să citească una dintre poveștile sale. I-a arătat-o,
l-a lăsat s-o țină în mână și, când a venit seara, l-a rugat să i-o citească.
Bunica se afla tot la mașina de cusut Singer și se uita la cei doi peste
ochelari, cu gura întredeschisă.
Când a
isprăvit, Moșulică a avut un singur lucru de spus:
Bravo!
Și a
așezat-o în raftul unde continuau să se îngălbenească volumele ce-l însoțiseră o
viață întreagă.
Morala
fără nici o ironie este că o poveste bună știe vorbi pe limba tuturor
generațiilor.
Și-ncălecai
p-o șea etc. etc. etc. |