Anonima stare olimpiană
Lucian Scurtu -
Bestiarul de fontă, Biblioteca Revistei Familia, Oradea, 2004
De la
înălțimea marginii la care tot șlefuiește, Lucian Scurtu cultivă o
solemnitate care e deopotrivă poză și adevăr existențial. E ca și cum
poetul însuși se revendică de la un anume tip de eroism, dar de la unul
care îl are ca model pe Oblomov. Dincolo de faptul că iubește programatic
redundanța, folosită uneori pînă la oboseală, Lucian Scurtu trăiește cu
credința că în locul expresiei irepetabile și așa-zis pregnante, care să
provoace mutații în inerțiile vieții comune, cel puțin la fel de
profitabil e discursul enunțiativ, descriptiv, neutru parcă în
desfășurare. De aici, o poezie despre redundanța ființei care apelează
chiar la mijloacele redundanței.
Altfel, postura în care se ipostaziază cel mai adesea Lucian Scurtu este
aceea a contemplatorului care, privind spectacolul lumii, îl și trăiește.
Distanța detașării nu-i decît un alt nume dat identificării cu lumea. În
fond, poezia lui Lucian Scurtu mizează tocmai pe această situație ambiguă:
a fi în afara lumii și deopotrivă miez al ei. O și spune într-un loc:
universul pe care îl visez / e chiar universul în care visez. La drept
vorbind, ceea ce contemplă Lucian Scurtu, chiar dacă prezența lui e
așezată fără ezitare într-un spațiu concret, ține de domeniile fabulării.
Pe urmele poeziei biografice, de la care într-un fel se și revendică, fie
și numai pentru a se diferenția, el cartografiază locuri și oameni, care
glisează, însă, treptat într-un fel de imaterialitate a reveriei. Ciudat,
astfel, că volumul său ultim se numește Bestiarul de fontă. Căci
apăsarea, dezolarea și ura aerul de oradie plictisită dispar în
aburii retragerii în afară a sinelui, la fel cum spectacolul umil al
oboselii în care încolțește ideea morții nu explodează în răzvrătiri
demonice ori în anarhii fataliste, ci în
artă. Iată: Să privești
putrezirea unui măr cu vierme cu tot / în toată splendoarea lui, în toată
durerea lui, / de la un răsărit apropiat la un apus îndepărtat, / iată
arta, / exactă, aproximativă, perversă. De nu va fi fiind la mijloc nu
ideea consemnării seci și exacte a realității, cum se întîmplă adesea, ci,
dimpotrivă, contaminarea ei, a lumii, de spiritul obosit al expresiei:
Fiu legitim al întîmplării, mă joc pe malul crișului repede cu cercuri
mici, / cu pietricele de prund colorate, / le așez una lîngă alta, una
peste alta, în mici grămezi fermecate, / aburii proaspeți ai termei îmi
dau senzația de vomă, anonimă serbare olimpiană, / mîndrii cetățeni ai
municipiului nostru mă arată cu degetul, / «ce mai distrugi astăzi?» mă
agresează mustrători (ei știu că știu totul), / «ridic un nou Imperiu», le
răspund fericit (Mărginimea unei alte realități). Așadar,
dezolării sau dezgustului îi ia locul o anume perspectivă imnică, din care
nu dispare cu totul melancolia. Cum totul devine artă, existența însăși e
un obiect de contemplat, poate chiar o efigie: suficientă justificare a
unei discrete melancolii.
De
altfel, și moartea, prezentă în lucruri, nu stîrnește angoase, chit că din
cînd în cînd, în descrierile monoton-oblomoviene ale prezentului, e
folosit cuvîntul disperare. De amintit, de asemenea, motto-ul din
Ilarie Voronca (Luați, mîncați, acesta este trupul și sîngele meu,
poemul
) pentru un poem intitulat Sînt un poet blestemat, ca și
coperta, cu Vindecarea de nebunie, din Hyeronimus Bosch, toate
dovezi clare ale unor opțiuni, dar opțiuni ce riscă să rămînă la nivelul
subteran, deși vizibil, al ideologiei. Or, poate că amănunțita descriere a
lumii, declarată ca fapt programatic, este suficientă pentru a da seama
despre bestiarul de fontă, veritabilă metaforă a închiderii. În
spațiul lumii concret-biografice, ea capătă forma simplei locuințe
claustrofore, în periple de pierdere a identității: Dar nu sînt barbar,
nu sînt năvălitor, nu sînt nimic, / un cetățean oarecare într-un
apartament de bloc / rătăcitor romantic prin mărginașe gimnazii asachiene.
Altfel, totul capătă dimensiuni funambulești: o priveam cu atenție din
mica mea hrubă dosnică, / un fel de vizuină de fontă, un fel de culcuș
mîngîietor pentru omul obișnuit. Uneori, perspectiva pare a fi kafkiană:
Ascuns după calorifer, gîndacul de bucătărie pîndește, analizează,
urăște, / «Mă imită fals domnul acesta care își spune întîiul născut și
prost se tîrăște, / Insul acesta nu are stofă, nu e personajul principal,
e doar pielea unui personaj închipuit». Ce ne facem însă cînd, devenită
cumva, în ultimele decenii, obsesie livrescă, închiderea e chiar text?
Citim într-un loc: Îngropat pînă la gît în textul poetic îi simt pulsul
constant, / măruntaiele aburinde, tenebrele înmiresmate, / nervurile lui
mă cuprind cu o lacomă voluptate, tandră ferocitate, suavă durere [
] /
Îngropat de tot în textul poetic sînt un fetus în hruba fierbinte a
realității din preajmă [
] (Omul-text). În realitate, închiderea e
text numai în măsura în care se pliază pe epiderma realității,
identificîndu-se cu ea. De nu cumva va fi fiind și toată seria de
referințe intertextuale, cultivate la vedere, într-un proiect cumva
declarativ. Oricum, cu toată senzația libertății promise, teritoriul
intertextualității nu face decît să îngroape sinele în scrieri deja
moarte.
Revenind la prezența morții în lume și la alienarea care capătă forma
prezenței detaliate a lumii, trebuie sus că Lucian Scurtu ocolește adesea
persoana I, mai adecvată parcă strigătului, în favoarea descrierii sau a
invocării descrierii ca fapt întemeietor. Astfel, citim: Urechea enormă o
lipea de dușumea să asculte atent viermuiala din adîncurile sale.
Altundeva, într-un poem numit Ruinele Tîrgoviștei mele: «De-atîtea
nopți aud plouînd, fă și tu ceva în acest timp, / analizează, descrie,
povestește posterității ceea ce vezi, / ceea ce auzi, ceea ce simți». O
doză de narcisism e de descifrat în toată această proiecție de sine:
poetul se și numește într-un loc eu, Mărturisitorul, latifundiar al
gesturilor esențiale și nu e acesta un caz izolat. Un poem întreg e
dedicat chiar unei astfel de răsfrîngeri de sine în care eu nu citesc
discretă autoironie, ci tonalități vag solemne și imnice: Eu, noul
Mărturisitor, rătăcesc agale prin pulberea fină a disperării, / șterg de
praf săgeata, o curăț frumos, o strîng la piept, o îmbrățișez mult, / îi
sărut vîrful otrăvit, îi dau drumul să zboare asemenea unei păsări spre
nouri / în curînd va odihni în nemărginirea sînului ei rîvnit de geometru,
/ belșugul bogățiilor mele ascunse, lumina mea postumă (Primul poem
arab). Altfel, sub forma cariului, a nevrozei, a
păianjenului, a șoarecelui, realitatea e un principiu al
declinului lent, dar iremediabil, poate chiar al materiei care devine
timp. Privită cu încetinitorul, lumea concretă devine un spațiu al morții.
Desangvinizarea e chiar principiul acestei poezii. Și nu numai strigătul e
lipsit de energie, ci, de va fi existînd cu adevărat în țesătura
prozastică a frazei, și autoironia sau satira. Dedicat optzeciștilor, un
poem, numit Belferilor, ar putea fi invocat mai ales pentru
țesătura citatelor din confrați, și mai puțin, cred, datorită verbului
acid. Oricum, adecvării lor la realul imediat, căci au parvenit într-un
fel sau altul la nivelul puterii, Lucian Scurtu le opune, în surdină,
existența sa dedicată contemplației realului în care el întrevede schițele
unor reverii ce-l consumă. Dacă aceasta e acum miza poeziei lui Lucian
Scurtu, eu cred că anume mutații în direcția radicalizării imaginii,
discursului și atitudinii vor însemna un plus de credibilitate.
|