O carte cât un raft de bibliotecă
Gheorghe
Perian -
A
doua tradiție, Seria Philologica, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 2004
După
un volum despre actualitatea literară cea mai fierbinte (Scriitori
români postmoderni), urmat de o carte ceva mai eclectică, reunind
studii ce nu urmează neapărat un principiu ordonator, scrise cu mici
excepții înainte de 1989 (Pagini de critică și de istorie literară),
Gheorghe Perian publică acum o surprinzătoare A doua tradiție
despre poezia naivă românească de la origini până la Anton Pann.
Surprinzătoare doar în măsura în care autorul s-a impus, în periodicele de
cultură în primul rând, dar și în volumele succesive ale Dicționarului
analitic de opere literare românești, drept extrem de atentul analist
al ideilor de actualitate (generația literară, criza romanului,
postmodernismul) și criticul care, alături de Al.Cistelecan, Ion Bogdan
Lefter și până mai ieri, din păcate și de Radu G.Țeposu, a fost
păzitorul cel mai de temut al optzeciștilor. Într-un fel, noua carte vine
să coroboreze preocupările dintotdeauna ale lui Gheorghe Perian, căci, în
conformitate cu studii occidentale de dată recentă, pe care criticul își
fundamentează de altminteri structura teoretică a disertației, tradițiile
artei naive au fost preluate pretutindeni cu folos de către scriitori
considerați a fi postmoderni: Desigur, între timp postmodernismul a
câștigat în complexitate și și-a lărgit mult sfera de înțelesuri, dar
atracția față de cultura (joasă) a rămas constantă și chiar a crescut,
devenind o componentă obligatorie a definiției sale. Pe această bază s-a
reușit o departajare mai clară a postmodernismului de avangardă, cu care a
fost uneori confundat, arătându-se că în vreme ce aceasta din urmă se
străduiește pentru o democratizare a culturii elitiste, cel dintâi caută
să legitimeze cultura populară (Preliminarii, pp. 8-9). Astfel de
intersectări ale tradiției naive cu mișcarea literară postmodernistă vor
ieși la suprafață pe parcursul întregii cărți. Ba mai mult chiar, aș spune
că în eseul consacrat lui Dosoftei în precedenta apariție editorială a lui
Gheorghe Perian, Pagini de critică și de istorie literară, stă
în statu nascendi cercetarea de acum.
Teză
de doctorat la origine, volumul e o suită de eseuri articulate riguros și
împănate, fiecare, cu câteva zeci de note, pe teme și subiecte astăzi
intruvabile în paginile criticilor din generațiile nu chiar vârstnice:
povestirile în versuri, cântecele de lume, mica poezie religioasă sau
Anton Pann. Celei dintâi teme, povestirile în versuri, autorul îi
consacră două capitole. În primul, face radiografia speciei începând cu
geneza, cu perioada (sec.al XVIII-lea) când, pentru a da un nume
fenomenului literar în discuție, noțiunea de povestire în versuri
alterna cu cea de cronică rimată. Adâncind studiul speciei pe baza unor
texte, Gheorghe Perian intră chiar într-o cochetă polemică cu alți
cercetători, în privința mijloacelor de delimitare a unităților
subiectului. Pentru Perian, acest rol îl au versurile metatextuale, în
timp ce pentru alții, variațiile de măsură și ritm ori concordanța
timpurilor. Conceptul de vers metatextual, definind un mijloc formal la
îndemâna cititorului pentru a se orienta în narațiunile versificate naive,
însoțește pagini bune din demersul analitic al criticului. Uneori, din
mijlocul paginii, saltă ca o insectă de aur un cuvânt pe care numai
tratatele de poetică îl mai pot recenza. Așezând sub lupă raporturile
dintre poezia cultă a secolului al XVII-lea (Dosoftei, Miron Costin, prima
tradiție) și cea naivă a veacului următor, criticul numește produsul de
influență centon, termen cu al cărui etimon latinii denumeau o
haină făcută din petice. Despre Zilot Românul, care alcătuind portretul
unui personaj recurge la manoperele eufemismului, ni se spune că
folosește anticlimaxul. Acestui cronicar de secol XIX, Gheorghe
Perian îi dedică un vast studiu, probabil prima lectură prin lentila
Ernst Robert Curtius, proectându-l astfel în prelungirea unui context
medieval european. Tenacitatea și erudiția criticului trec dincolo de
orice așteptări, căci se scufundă în biografia spirituală a scriitorului
de paradigmă medievală, în cultura sa, așa cum procedase G.Călinescu în
cazul unui Eminescu. La același Zilot Românul și la un alt contemporan al
său, Alexandru Beldiman, exegetul urmărește fenomenul cultural în
diacronie, decelând nașterea și evoluția unor idei sau forme literare
precum romantismul, satira, blestemul, rugăciunea etc.
Capitolul consacrat Cântecelor de lume se dovedește a fi nu doar un
popas trecător în acest contur arid al poeziei naive, unde cititorul
obișnuit respiră mai lesne anecdotica, decât faptul literar sui generis,
ci articulează chiar o preocupare alarmată a istoricului literar care este
Gheorghe Perian: Până când nu vor fi editate vechile cântece de lume din
fondurile de manuscrise ale unor biblioteci din Capitală și din celelalte
orașe ale țării și sunt puține semne că aceasta se va întâmpla în
curând, căci prejudecățile elitiste ale celor mai mulți cercetători sunt
greu de clintit , până atunci, zic, orice cronologizare a evoluției
genului va fi relativă și expusă unor posibile corecții în viitor.
(pp.152-153). Ineditul perspectivei asupra acestui gen minor îl reprezintă
ancorele aruncate la tot pasul de critic între reperele antice (latine și
grecești) și proiecțiile acestor cântece de lume în contemporaneitatea
noastră literară. Simplă curiozitate bibliofilă, și nu doar pentru
factolog, o ciudățenie tipografică precum Cântece câmpenești cu glasuri
rumânești, făcute de un holtei câmpian pentru voia fetelor, nevestelor și
acelora cui se potrivesc și cu alții se izbesc, editată la Cluj în
1768 cu litere latine și ortografie maghiară, lui Gheorghe Perian îi
prilejuiește câteva aplicate analize de text. De aceea putem spune cu
deplină convingere că, o dată cu A doua tradiție, a fost depășită
etapa compilațiilor în acest gen de scrieri: Perian e un eseist al poeziei
în primele ei forme de manifestare, armonizând stilistica și mijloacele
literaturii comparate. Meritele acestui critic sunt cu atât mai clare cu
cât prima jumătate a cărții sale (circa 200 de pagini) are în vedere
poezia de dinaintea dimineții poeților a lui Eugen Simion. Dacă această
componentă a poeziei naive (cântecele de lume) n-a beneficiat în epocă
de un cod estetic articulat, o grilă de receptare a ei, o instanță
critică, vor statornici abia poeții romantici, între care Alecsandri se
remarcă printr-o prefață, fapt semnalat de Perian, care devine astfel,
prin ricoșeu, și exegetul bardului autor de pasteluri.
În
cazul micii poezii religioase (capitolul IV), eseistului îi scapă un
gest duios față de un gen poetic neglijat: În ultimii ani, folcloriștii
s-au lămurit, în sfârșit, că versurile de acest fel nu țin de domeniul lor
și, ca atare, le-au abandonat în seama criticilor și istoricilor literari.
Numai că aceștia sunt prea devotați poeziei «înalte» pentru a mai găsi
timp să-și întoarcă privirile spre poezia naivă a veacurilor trecute,
oricât de bogată ar fi aceasta și oricât de mare ar fi succesul de care ea
s-a bucurat. (p.235). Cum făcuse și cu celelalte genuri naive, autorul
analizează culegeri de cântece de stea, studiază filogeneza unora sau
constată epicizarea speciei la un moment dat; peste alte câteva pagini va
surprinde o reîntoarcere la liric, în fapt o spirală pe care o urmează și
marea poezie. Observând cu ochi analitic unele texte din seria cântecelor
de stea, Perian află în versurile lor figuri ale repetiției, precum
anafora și reduplicația, deci pune la bătaie în analiza
acestor cântece naive același arsenal de concepte stilistice, cum ar
scrie o carte despre Arghezi sau Voiculescu. În geneza unor cântece de
stea găsim și un curios fenomen de decadență a marii poezii religioase,
sublim surprins de critic: Cei mai agreați dintre psalmi au ajuns atunci
în stradă și au fost decanonizați, trecând din gura plină de har a
preoților în gura slobodă și răsunând de cântece a lumii. (p.290).
Titlul
cărții îl dă ultimul capitol (V), cel despre Anton Pann. Consacrat celei
mai mari personalități din spațiul tradiției naive și beneficiind de
perspectiva integrală asupra unui secol de exerciții poetice minore, acest
ultim eseu strânge capetele uriașei pânze critice, pregătindu-se să ne-o
arate în întreaga ei splendoare. Chiar autorul Spitalului Amorului
e o sumă a mai tuturor exprimărilor poetice de până la el, având întreg
orizontul speciilor petulante, ca și pe al celor aflate în regres. Fapt ce
va duce la o procedare selectivă în colecțiile pe care le va întocmi.
Locul acestui scriitor, purtând, în general, prin secole o etichetă
greșită, e stabilit de Gheorghe Perian ca fiind intermediar între cele
două straturi mai vechi: cel al folclorului și cel al literaturii culte
(p.325). Anton Pann deschide seria cărturarilor moderni, având primul
dubla calitate de poet și editor. În acțiunea sa de a amesteca la un loc
graiurile antecesorilor și ale contemporanilor, Gheorghe Perian
identifică, precum în alte câteva locuri de-a lungul cărții așa cum am
remarcat încă de la începutul acestor pagini protofundamentele
postmodernismului românesc: Fără o gândire teoretică articulată, Anton
Pann a pornit de la intuiția unei tradiții ocultate, ale cărei piese a
avut răbdare să le adune și curajul dă le tipărească, salvându-le astfel
de la uitare și proiectând un fascicul de lumină asupra unei literaturi
alternative, de care vremurile postmoderne încep să se intereseze tot mai
mult. (p.335). Ajuns în zona fabulelor și istorioarelor lui Anton Pann,
criticul invocă teoria migrației motivelor literare în spațiu și timp a
savantului sanscritolog Max Muller, teorie ce va deveni în postmodernism
principiu estetic și metodă de fabricare a textului.
Capitolul
nu e lipsit de accente polemice, îndreptate în special împotriva criticii
postbelice, cantonată într-o optică mai veche potrivit căreia Anton Pann
ar prelucra numai material folcloric. Scrisă cursiv, critica lui
Gheorghe Perian îmbracă prisosul informațional și luxura ideativă în
perioade sintactice largi, amintind de armoniile prozei clasice, încât se
citește aproape cu plăcere. Despre latura cea mai umbrită a literaturii
române, avem acum o carte cât un raft de bibliotecă. |