Când nu vrei și n-ai cu ce. Exemplu
Dragoș
Bucurenci -
RealK, Editura
Polirom, Iași, 2004
Cu
ceva timp în urmă se puteau urmări talk-show-uri având ca teme sancțiunile
CNA-ului. Pe de-o parte erau reprezentanții CNA, pe de alta contestatarii
respectivei interdicții ori amenzi. La una dintre aceste dezbateri cineva
a întrebat cum de s-a permis rularea unui videoclip, în fapt, un cover
după o melodie din anii 70 românească, dar care făcea trimiteri clare la
droguri. De unde să știe cei de la CNA că Iarba verde de acasă
poate avea vreun sens ascuns? Dar părinții? Citind cartea lui Dragoș
Bucurenci orice neștiutor într-ale drogurilor poate deveni un cunoscător.
Știi, cu siguranță, ce-i cu iarba, de câte feluri e și câte altele. Am
spus cartea și nu romanul, pentru că, afară de dimensiuni și de o oarecare
continuitate, textul nu are nimic din mecanismele romanescului. Firește,
debutul cărții ne atenționează că avem de-a face cu experiențele unui
personaj pe nume Dragoș, transcrise aleatoriu pe Internet. Andrei, un
prieten având probabil cultul recuperării arheologiei virtuale, pune cap
la cap trăirile speciale ale lui Dragoș, având grijă să cumuleze note
explicative de subsol pentru cititorul neinițiat. Astfel că, până la urmă,
cartea lui Bucurenci nu este altceva decât un minidicționar de droguri,
cele mai reușite pasaje din roman fiind chiar... explicațiile. Ca să fim
întru totul onești, trebuie să mai adăugăm și capitolul Manualul
visătorului amator, conținând tot fișe de Dicționar. Unul util
pentru că afli ce se poate procura legal, efecte, reacții adverse (dacă
există), senzații.
Andrei
explică de la bun început că Dragoș vrea doar să descrie o stare
specifică distrușilor - consumatorii de droguri. Dragoș ar vrea să
construiască o lume guvernată de RasTA, instanța narcoticelor. Dar o face
pastișând prost și fără originalitate. În starea de... grație poți spune
multe, numai că cititorul nu știe dacă toate însemnările aparțin acestor
trăiri. Iată un fragment care nu pare scris sub efectul narcoticelor:
Viața nu e așa roză. Motive de depresie sunt oricând la îndemână. Încă o
votcă. Doamne, ce viață de căcat pot să am... Sigur, alcoolismul nu-i o
chestie așa de nasoală. Și, în definitiv, ai prieteni care țin la tine.
Nu? Impresionante confesiuni, multe lipsite de cea mai simplă ecuație
logică, dar, nu-i așa, nu poți ști când și cum s-au scris rândurile.
Alibiul e visarea narcotică, așa că ce mai contează artisticul pentru că
de estetic nici nu poate fi vorba. Mărturisitorul nostru prins de aburii
rătăcirii poate totuși să rețină că sunt prea deștept pentru cât poate
mintea mea să producă. Noroc cu explicațiile de subsol. Afli că există
drog de sinteză și drog halucinogen și cel mai important este tripul
pe care-l furnizează, adică senzația de călătorie, de visare suspendată.
Ce poate fi mai mișto decât să-ți poți crea o lume cum ai tu chef?, ne
încurajează undeva naratorul și chiar ne grăbim să citim mai confortabil
ce va urma. Alarmă falsă. Bucurenci nu are nimic din artisticul lui
Vakulovski, Schiop, Chiva Simonei Golea, al oricărui coleg de generație,
așa cum e el. E mișto dar... doar pentru el, căci nu ne spune mai nimic.
Nu apucăm să ne resemnăm fiindcă naratorul nostru are iar gânduri
dătătoare de speranțe pentru cititorul care așteaptă, totuși, să culeagă
ceva bobițe estetice: Pentru că nu poți să lupți în cuvinte cu o stare pe
care cuvintele abia reușesc s-o descrie. Și apoi pentru că ceea ce oferi
trebuie să fie întotdeauna o altă deschidere (sublinierile aparțin,
firește, naratorului).
Deși
declarată act de iubire, prima experiență nu are nimic promițător, nefiind
altceva decât o simplă înșiruire de bâlbe ce nu se leagă nicicum, deși
susține ceremonios: întotdeauna mi s-a părut un gest de mare iubire să-i
oferi cuiva primul trip. Înțelegem că eroul fuge de realitate și de
oameni alegând libertatea de a trage pe nas, cu o mână de oameni în
mijlocul cărora să visezi că trăiești altfel, petrecând la nesfârșit, de
la Sziget (Ungaria) la Vama Veche, de la logări virtuale la delogări de
la realitatea de acasă. E o lume în care fericirea, pe lângă cea a dozei
ori pastilei, e cea a descoperirii toaletei: Wc-ul își triplează
dimensiunile. Sunt fericit. Am încă criteriile mele. Interesante sunt
trimiterile care se fac, întotdeauna, către site-uri speciale,
oferindu-ni-se linkuri, nu cărți ori autori (pardon, apare undeva
Pizdeț, clasic, deja, pentru Bucurenci și bineînțeles inaccesibil
artistic). Cum munca e idioțenie, tot ce contează e să-ți placă să-ți
pierzi mințile. E cool pentru că momentul trezirii a fost ca-n
Trainspotting, am ieșit din covor și... eram tot pe pat doar că
picasem de oboseală.
La un
moment dat, naratorul are altă idee, și aceasta rămasă izolată și
nefructificată: Le visez visele (prietenilor n.n.), le ascult muzica, le
împrumut privirile și le respir viețile. Probabil că le ascund regretele
de frică să nu mă dezamăgească. Nu se ține de cuvânt. Totul rămâne prins
în câteva fragmente disparat-teoretice. Nu ne spune nimic despre sine ori
despre ceilalți. Din RealK rămâne o lume de contururi, ca un tren
de mare viteză care-ți trece prin față și nu apuci să vezi nimic. Doar
auzi vuietul. Aici, sunetul acesta e întocmit, din păcate, doar din notele
de dicționar.
Nu am
o țintă. Scriu ca să fac pauze. Este cea mai sinceră afirmație. Astfel se
explică aproape-indiferența actului creator din cartea aceasta, fuga
tenace de artistic, plictisul funciar nefructificat estetic. Probabil
finalul cere compasiunea cititorului din moment ce ni se mărturisește
aproape-plângăcios că Internetul începe să plictisească și drogurile devin
trecut. Prin urmare, tot ce-a scris e un mod de-a se explica față de cei
care s-au îngrijorat pentru el. Concluzia pe care trebuie să o fi simțit
și prietenii: ceea ce au citit ar fi putut fi, dar nu se apropie de roman.
Poate, luându-ne după capitolul Vise interzise, s-ar putea apuca de
poezie.
RealK este cel
mai slab roman al tinerei generații. Având la bază câteva idei îndrăznețe
care puteau fi materializate într-un puternic mesaj estetic, cartea pierde
pornind, în primul rând, de la mult prea evidenta neasumare a condiției de
scriitor. Nici o frază solidă, nici o descriere convingătoare, nici un
personaj credibil (afară de personajul drog), doar o mult prea
sucită enumerare de flash-uri în ochi. |