Phallusolatria cinică
Miruna Vlada -
Poemextrauterine, Editura Paralela 45, Pitești, 2004
Lirismul, se știe, e confesiune fără rest. Substanța confesiunii
definește, firește, subiectul liric și-i stabilește limitele. Confesiunea
blocată de instanțe exterioare conștiinței lirice produce poeme subversive
ce vizează tocmai acele instanțe. Cînd spiritul confesiunii nu mai e
obturat de astfel de instanțe, limitele confesiunii sînt stabilite de pura
vocație poetică. Apetitul confesiv al celor mai tineri poeți din poezia
română contemporană dă năvală în literatură în valuri de excese. Limbajul
total decomplexat, violența confesionalelor dusă pîna la țipăt, sarcasmele
și aerul de superioritate vehement afișată pot fi expresii ale
temperamentului poetic, ale unei noi înțelegeri a poeticului, dar, în
orice caz, exhibă o stare de război cu sine și cu toată lumea. Cea mai
tînără poezie de la noi e produs al unor spirite pentru care polemica
afișată ostentativ sau implicită reprezintă o atitudine eliberatoare,
purificatoare. E drept, pentru unii spiritul polemic, țîșnind din
straturile revoltei edifică simple retorisme pline de arțag. Chestiune de
anvergură a vocației poetice. Vocabula primitivă introdusă în corpul unui
poem e, uneori, simplă expresie a unui complex de inferioritate. Furorile
erotico-sexuale, evocările sado-masochiste, scenele ce vor ca însuși
limbajul să devină erectil, erotizările icnite sînt deja seriale în
lirismul ultimilor ani.
Astfel de
violențe împing spre poezie și talente autentice. Este cazul Mirunei Vlada,
în cartea ei de debut Poemextrauterine. Numele ce vin în minte,
citind această carte, sînt: Angela Marinescu, Mariana Marin, Magda Cârneci,
Elena Ștefoi, Ruxandra Cesereanu, Rodica Draghincescu, Judith Mészaros.
Deci, numele unor poete pentru care a scrie e echivalentul unei angajări
confesionale ce-și are surse într-o maximă denudare a subiectivității.
Firește, suprafața de existență explorată de poemele Mirunei Vlada e,
deocamdată, mai redusă. O apropie de poetele mai sus pomenite
disponibilitatea de a scrie într-o stare de conflictualitate intratabilă.
Imaginea unei fete în amurgul adolescenței, pentru care fascinațiile
erosului au devenit motive de invocare/evocare cinică se recunoaște în
aproape toate poemele. Se poate vorbi, de bună seamă, de senzualitate,
sinceritate debordantă, vehemență etc. etc. Nu e cazul, aici și acum.
Forța expresiei poetice nu vine din suferință. Lirismul, cît e, produce
mai degrabă impresia unui inconfort hormonal sedus de o inteligență
sceptică. Nu găsești un poem, în întreaga carte, în care să nu apară
imagini implicite sau voit explicite ale pre sau p(r)ost coitului. Aș
spune că fondul obsesional al poemelor Mirunei Vlada e al unui duh
romanțios de la sfîrșitul postmodernismului, în vremea unei libertăți
juvenile, puse pe demitizări și contestații în serie. Ce a dispărut din
tema acestor poeme e pozitivitatea erosului. Acesta e redus la simplul
mecanism al copulației și, firește, la numirea cu cinică superioritate a
instrumentelor acestuia. Și nu e vorba doar de superioritate cinică, ci
mai ales de o anume voluptate a deziluzionării, ce trimite în limbaj
impulsurile unei feminități ce-și clamează toate libertățile și toate
decomplexările. Peste toate imaginile se văd ipostazele unei masculinități
(tatăl sau amantul) ce abia rezistă mîniilor unei feminități pentru care
semnele virilității sînt prezente pe toată suprafața realului cotidian,
memorat sau presupus. Invocarea amantului sau a realităților ce-l
sugerează e făcută cu pasionalitatea tandru-perversă a fornicării. Energia
mărturisirilor Mirunei Vlada, de nu va fi consumată de automatismele
sumbrului amor, atît de prezent în această carte, poate cuceri teritorii
poetice remarcabile. |