Dan Stanca
Filolog,
profesor navetist, repede salvat în presa comunistă (era un privilegiu!), din
1983 la România liberă, Dan Stanca (1956) n-a izbutit să debuteze
editorial ca prozator înainte de căderea dictaturii. Poate și pentru că chiar
azi se vrea altceva (semn de stranietate și originalitate) decât prozator și
hibridizează discursul literar cu cel gazetăresc atotcuprinzător. El este un
scriitor controversat. Un critic, de altfel foarte oscilant din fire, îl
consideră, ca și pe Cărtărescu, bun pentru premiul Nobel, dar mai multe voci,
strânse în corul postmodernismului românesc, îl califică drept diletant și
confuz.
Activ, de
timpuriu, în presa comunistă, el s-a format spiritual încă de la sfârșitul
deceniului 8, prin René Guénon, care i-a fost revelat de Vasile Lovinescu.
Scriitorii seriei sale (pe care n-a prins-o!), zise optzeciste, apoi
postmoderniste, se formau nu spiritual, ci estetic, prin textualismul
tel-quelist și prin poezia tranzitivă, în special americană, modalități
cunoscute în România chiar și prin traduceri. La Cenaclul Junimea al lui
Crohmălniceanu, el fusese negat ca prozator, pentru că miza nu pe formalism, dar
pe o substanță suspectată atât estetic cât și ideologic.
Practică
scrisul literar mai degrabă pretextual, ca fundamentală oblicvitate, în fapt ca
succedaneu al grației și comuniunii religioase. Miza mea investită în
literatură nu este înrobită literaturii. (
) Eu gândesc depășirea spre un
orizont magic, profetic, religios. (
) dacă n-aș scrie aș ignora viul din mine.
(Cf. interviul din Ramuri, 1/ 2004) Ceea ce Ion Barbu n-a aflat în
poezie, se pare că Dan Stanca a găsit în proză: o soteriologie care depășește
arta literară. Literatura mare este și religioasă este titlul unui
răspuns la o anchetă a revistei Viața Românească, nr. 3/2004. Religiosul nu
este însă strict definit, el pare a avea aici o accepție foarte largă. Apoi,
oscilantă rămâne și relația literatură-religie: identificare, omologie (cum
reiese din titlu) ori depășire? El crede că este religioasă literatura atunci
când autorul ei are certitudinea că cineva, o entitate superioară, îi veghează
și-i supervizează creația, iar emoția supra-estetică este aceea de-a ști că
ești ascultat. Scriitor fiind, discursul său religios ajunge inevitabil impur,
sincretic, în pofida unui nex creștin ortodox. E curioasă și atitudinea sa
creștină, intolerantă cu păcatele existenței în societatea românească
postcomunistă. Recunoaște că mai totul îl înfurie. Blândețea creștină (Isus a
avut doar o izbucnire împotriva celor care transformaseră templul în loc de
negoț) nu-l vizitează nici în afara și nici înlăuntrul scrisului. Scrisul îi
activează și nu-i atenuează tensiunea negativă, de un spirit aș zice nu doar
voluntar supra-estetic, dar și involuntar supra-religios, devreme ce are
convingerea că literatura trebuie scrisă cu mâinile tremurând de furie (cf.
interviul din Luceafărul, 17/1999). El preia statutul de scriitor vizionar în
dezacord cu lumea contemporană anti-vizionară. O face nu fără o anumită
luciditate, cu teama demoniei, a provocării transcendeței pline, tradiționale.
Modelul
implicit pe care îl mărturisește (literar) este Dostoievski, pentru tensiunea
trăirii, suspansul detectivistic, în relație cu transcendența. Dan Stanca
încearcă să-și împace conștiința spirituală nu doar în ficțiune, dar și în
eseuri. Înainte de a deveni romancier prolific, cu această problematică
spirituală tradițională, a stârnit reacția conștiințelor moderne, după pamfletul
Anti-Patapievici, din 1995, când a fost acuzat de fundamentalism
reacționar, obscurantism, antioccidentalism, idei fumate, mistică rurală
tradițională și națională opusă modernizării, guénonism (cf.
Revista revistelor, în România literară, 31/1995). Pe-atunci H. R.
Patapievici era elogiat ca strălucit eseist, modern, liberal și nu se prevedea
că va fi atacat și el pentru stigmatele atribuite lui Stanca.
Există, e
adevărat, în concepția sa, o confuzie majoră, o grabă de a identifica ilicit
esteticul literar cu profeticul (cf. Dimensiunea profetică a romanului,
în Contemporanul-Ideea europeană, 42/2000). Acesta nu este decât un mod de a
face din artistul literar, nu un creator de forme originale, dar un concurent al
clarvăzătorilor. El ia cazul lui Dostoievski, nu ca unul al unui profetism
secund, derivat din operă, dar ca al unui profetism primar, care generează, el,
opera. Concepția aceasta nu rămâne doar simplistă, dar ea dezvăluie și o
rătăcire estetică totală. Pentru că face din literatură o slujnică a profeției.
De fapt, profetismul însuși ajunge să fie greșit înțeles. Nu scriitorii îi pot
substitui azi pe profeții absenți. Aceștia nu pot fi în nici un fel
înlocuiți.
Dan Stanca a
publicat un singur volum de povestiri, Cer iertare, 1997. Până în 1990,
el scrisese două volume de povestiri și trei romane. Romanele (Vântul sau
țipătul altuia, Apocalips amânat, Ultima biserică) apar
începând cu 1992. Cele șase povestiri publicate îi definesc proza, în ceea ce
are ea izbutit ori imatur, pe spațiu restrâns: predilecția spre dizertație
reflexivă, fantasticul poematic sau oniric, scriitura exersată, agrementată cu
(auto)ironie, echilibrând patetismul. Substanța narativă are largi goluri,
narațiunea capătă cu dificultate tensiune. Retorica narativă rămâne defazată de
actualitatea prozei de după deceniile întețirii experimentalismelor tehniciste.
Romanele
sale sunt teziste, antimoderniste și antipostmoderniste (deși într-un interviu
declară că Ultima biserică ar fi postmodernist avant la lettre!),
realist-critice cu propensiuni spre fantasticul liric și sarcastic, ezoterism,
simbolistică metafizică și telurică. Spiritualismul lor de împrumut se închide
în stereotip. Am putea crede că Dan Stanca scrie un roman teologal, în total
divorț cu lumea stăpânită de Fiara Apocaliptică și de Marea Prostituată,
identificată sectar cu SUA. Aceste romane moraliste și profetice ajung incomode
prin limbaj și totodată de o mare comoditate tematică, meditativă. Ele îndeamnă
omul să își poarte chinul existenței spre moarte. Nici măcar teologia mântuirii
creștine nu este urmată complet.
Să ne oprim
întâi la romanele sale scrise în epoca cenzurii literare, dar rămase în sertar.
Vântul sau țipătul altuia, debutul său din 1992, este romanul supus noii
cenzuri, aceleia economice, aplicată începătorilor. Îl citim ca pe un roman al
unei dificile și problematice inițieri sau integrări în absolutul nirvanic.
Titlul sugerează tragismul morții produse, potrivit doctrinei, de vânt: un eșec
al inițiatorului, nu doar al inițiatului. Fantasticul profanizează sacrul,
desacralizează. Inițierea nu poate fi împlinită. Lanțul inițiat-inițiator are
câte o verigă esențială absentă. Dispariția nu se produce aici în nirvana, dar
în lumea apropiată, pierdută pentru inițiere, printr-un accident feroviar
ipotetic. Lumea pierdută are doar enigme ale imanenței.
Șirul
romanelor scrise în timpul dictaturii este intersectat de romanul Aripile
arhanghelului Mihail, din 1996. Este și primul roman scris fără cenzură
literară. El pare mai curând o predică vituperantă drapată în roman. Invenția
epică nu absoarbe eseul și poematicul. Aici se produce o grotescă și absurdă
intruziune a fantasticului în real. Omul actual rămâne împietrit, metamorfoza
lui redemptivă nu mai poate depăși natura acestei împietriri. Narațiunea acuză o
insuficiență epică și tipologică. Se (de)servește de o previzibilă și depășită
retorică romanescă. Ezitarea între mistic și ludic determină confuzia dintre
imaginația literară și miza confesională. Se resimte mai ales scepticismul
literar al romancierului. Polemica sa tradiționalistă nu poate căpăta forță de
covingere estetică, pentru că se abstrage din momentul literar actual și optează
pentru o estetică vădit defazată și defavorizată prin epuizare și lipsă de forță
a originalității.
Remarcabilă
devine obiectivarea trăirii. Noul trăirism (existențialism) religios convinge în
forma sa romanescă prin autenticism existențial și mai puțin literar. El este,
mai bine zis, indirect literar. Un jurnal indirect, al unui credincios mai
curând habotnic decât distanțat creator. Importanța estetică ajunge subordonată
celei biografice. Cartea propune un tip uman dispărut din literatură, și mai
puțin un personaj. Acestuia i-ar trebui un alt fel de identitate. Nu categorială
ori de serie, dar originală. Ceea ce nu este cazul, în pofida autenticității
conștiinței sale spirituale și omenești.
Greața
(meta)fizică, din ceaușismul final, a ziaristului Horia Giugariu (biografic
coincident cu situația autorului, gazetar în sistemul totalitar) produce doar o
confesiune poematică acută, strâns articulată, fără o necesară lărgire a ramei
sociale. Vocația ficțională reală, pe această filieră refăcută după paranteza
istorică totalitară, este deturnată de un tezism spiritualist răsăritean. Dar
autenticitatea problematică se resimte de o insuficiență literară ori
ficțională. Ea face romanul greu de situat, și mai ales de integrat în estetica
romanului european contemporan. Nu-i rămâne suficientă îndepărtarea
mimetismului retoricii narative actuale, deși efortul imaginativ există, e viu.
Un moralism profetic și inițiatic, de perspectivă apocaliptică, ajunge repede
redescoperit și larg generalizat, în contextul căutărilor înnoitoare. Teza
romanului este aceea a căderii iremediabile în infern. Descoperim aici un
scepticism acut, o îndoială primordial religioasă, despre imposibilitatea
renașterii, depășirii morții omului materialist.
Apocalips
amânat, 1997, este
ultimul său roman neoferit Cenzurii literare. În Bucureștii (con)figurați ca o
metonimie a iadului, într-o lume dată peste cap, cititorul este atras de un
voiaj inițiatic subteran. Maniheismul este deturnat prin nuanțarea a două
categorii umane: bunul și rău inițiat, în planurile proeminente ale
(in)existentului în societatea totalitară: metafizic, gnostic, religios,
artistic, politic, social, afectiv. Romanul este complex ca fenomenologie și
tipologie a confruntării dintre demonic și angelic. Remarcabile rămân progresul
animației narative și portretistice, fermitatea discursului epic, în toate
modurile de expunere. Există aici o deschidere largă și de multe ori
personalizată între realismul reportericesc, jurnalier, mistică, magie,
fantasmare, parabolă și simbol. Romanescul se edifică în proximitatea
sapiențialului. Profetismul își trasează o bază de decolare istorică, politică,
socială. Dan Stanca rămâne fidel opțiunii sale formative. El păstrează soluția
guénonistă, ca alternativă la Gulag. Perseverează în romanul ideologic, tezist,
ca alternativă la realismul obiectiv și subiectiv și la utopia textualismului
postmodern. Ficțiunea sa capătă o densă și coerentă structură ezoterică și
livrescă, ea se realizează printr-o metafizică spiritualistă hibridă,
religioasă, gnostică, filosofică. Miraculosul apare aici stăpânit de demonism.
Dominația demonicului se produce într-o lume a constrângerilor celor mai
abjecte, nu doar desacralizate, dar chiar dezumanizate.
Roman
spiritualist cu elemente eterogene, Ultima biserică apare în 1997, la 14
ani după ce a fost scris, într-o modalitate înnoitoare, pe linia
autoproductivității narative, textuale și a dispariției limitelor dintre
condiția reală și ficțională a personajelor.
Ritualul
nopții, 1998, unifică
armonios, în discurs epic și eseistic, dimensiuni de obicei greu de acomodat:
realism, metafizic, simbolic. Există la Stanca un pattern romanesc
propriu. Personajele sale intră cu totul într-o problematică morală și
metafizică, evenimentele se înșiră purtate de un insistent vizionarism, însoțite
de o minimă bază motivată în realitate, iar discursul romanesc interferează
epicul și poematicul.
Muntele
viu, 1998, poate fi o
ilustrare a tezei din Epistola lui Iacov că și dracii cred și se înfioară.
Dar în felul lor, demonic. Și mereu în căutare de adepți. Istoricul Horia
Enăchescu, în miezul vieții, este ideologic atras de catarismul care crezuse și
el în instaurarea raiului pe pământ, fără jertfa divină și credința salvatoare
în ea. Falsa lui jertfă devine faptul de a trăi cu femei pe care nu le dorește.
El vrea să cucerească și lumea, pe care să o transforme totalitar, după modelul
nazist. Este obsedat nu doar de inițierea spiritualistă, dar și de un ofițer SS,
de strategiile de cucerire a puterii prin forță. După cum ajunge obsedat și de
cucerirea cerului. Tentativa lui ar fi să-și impună totul de pe pământ, într-o
formă administrativă, sfințenia, canonizarea religioasă de rit catolic. Se
erijează în mentor și face doar o victimă, un adolescent cu proiecte de anarhism
politic, care ajunge să creadă că a căpătat forța spirituală de a pluti peste
ape. Nu omul, dar muntele devine, în închipuirea acestor demonici, viu. Sacrul
s-a metamorfozat în kitsch. Dan Stanca pare a fi un Coelho la scara unei
literaturi care și-a pierdut cititorii. Teza romanului este aceea că reaua
credință, ascunsă în buna intenție, zămislește monștri ai practicii misionare.
Morminte
străvezii, 1999, este
un roman provocator, dacă se mai poate provoca ceva cu adevărat într-o lume încă
inertă. Ideea de plecare este aici imposibilitatea credinței religioase ortodoxe
într-o lume românească trecută prin comunism și ajunsă doar la simularea
comuniunii cu divinitatea. Fantasticul miraculos nu-și interzice nimic,
producând orice tip de reacție la cititor. Un alt Horia, aristocrat din stirpea
Canatacuzino, izbutește să vadă în morminte după ce îi apar ochi peste tot. O
bolnavă mintal se împreună cu o icoană a Mântuitorului. Imaginația romancierului
începe să glisese în viitor. Aici, el anticipă ridicarea unei catedrale a
Neamului, care nu poate funcționa, rămâne o formă fără obiect, pentru că nu i se
găsește cheia care să o deschidă. Personajele-principii sunt configurate
potrivit unui maniheism lărgit, nuanțat, între luciditate și delir. Sunt buni
profesioniști, spre deosebire de cei, să spunem doar cei mai mulți dintre ei,
care rămân în țară. Țin pasul cu mersul istoriei, emigrează în Canada, încearcă
să se adapteze deteritorializării, cu prețul mutilării afective sau de
conștiință.
Viziunea
desacralizării și dezumanizării se radicalizează în Ultimul om, 1999, și
Domnul clipei, 2000. Dan Stanca împrumută idei pe care le trăiește epic,
eseistic, dramaturgic, liric, filosofic, religios. Tezismul său rămâne
nesusținut, pentru că naivitatea este fracturată de îndoială. El nu scrie romane
ale revelației credinței, dar ale căutării ei îndoite și îndoielnice. Prozatorul
descoperă realitatea prin teze doctrinare spiritualiste. Răsfrângerea
anamorfotică a realității în doctrinar îi provoacă impulsiuni moraliste, între
scepticism și cinism. Fantasticul capătă la el o forță malefică, distrugând
realitatea concepută, în esență, spiritualist. Maleficul se întărește, nu doar
se ascunde, în fantasticul echivalent al aberanției. Este fantasticul realității
aberante a unei lumi care încă nu și-a găsit calea.
În Domnul
clipei, perspectiva este imanentă maleficului. Romanul este o
ilustrare a literaturii răului (G. Bataille). Cu mijloace jurnalistice,
în care înglobează ideologii spiritualiste și modalități literare, Dan Stanca
devine un justițiar religios. El are religia scrisului, fără a stăpâni scrisul
religios, spre care tânjește în mod nepotrivit prin ficțiunea narativă. Dan
Stanca mizează pe dilatarea literară a discursului jurnalistic, urmărind
impactul comunicării (el crede că și cuminecării) cu cititorul. Cu simț
gazetăresc, Dan Stanca se pliază pe teoria și practica contextului actual celui
mai larg. El are un deosebit simț al interesului prezent în gândirea literară,
de unde preia obsesiile și le urmărește dezvoltarea previzibilă în esență, dar
imprevizibilă în detaliu. O lume a puterii proteice se luptă agonic. Stanca este
romancierul realismului spiritualist tradițional, spre care se îndreptă,
maladiv, rizibil, partea nemodernă a lumii românești, în timp ce alți romancieri
se îndreptă spre realismul imanent al unei lumi liberaliste și pragmatice. El o
face cu o duritate înfierbântată. Ceilalți o fac cu o înfierbântată duritate.
Fantasticul irumpe intempestiv într-o realitate precară și vulnerabilă, aflată
într-o criză doar involutivă. Aberația fantastică, cu semn simbolic, spiritual,
este sensul unic, previzibil, al realității inconsistente. Odată asumată,
această perspectivă permite dezvoltări epice, desigur, aberante, dar fără miză
ficțională. O astfel de cartografiere a realității absurde (neoexistențialism
literar!) nu poate permite o miză considerabilă a semnificațiilor. Prejudecata
irealistă a aberației generează secvențe de miracol malefic mai vii decât
secvențele de fotografiere a realității. Autorul are, însă, știința
dramaturgică a construcției simbolic-vizionare. Naratorul său trăiește plenar
transcendența. Tensiunea înaltă și constantă a trăirii problematicii spirituale
se află la originea prolificității sale, totuși, literare. El rămâne în fond un
observator al existenței și nu unul al literaturii, fiind mefient cu evoluția
acesteia, în care se implică mult mai puțin decât în realitatea curentă.
Mentalul la care își raportează ficțiunile este unul mediu spre mediocru, așadar
obișnuit. Fără a deveni un scriitor popular, D. Stanca generează neîncredere
între rafinații estetizanți. Sau între cei care cer depășirea literaturii spre
etic și nu spre cultic. În Domnul clipei realitatea este aberantă, dar
aberația este omul însuși. Mortificarea umană apare identificată chiar de la
nivelul primar, senzitiv: un ins apt de o anumită evoluție mentală descoperă
că-și poate tăia degetele fără să fie cumva afectat. Își constată noua
identitate și se adună cu alții cu care se aseamănă. Metamorfoza continuă prin
degenerarea din inuman (omul adevărat trebuie să simtă durerea) în vegetal (dar
nu coboară pe linia fericirii la care se gândea Cioran, spre anorganic):
degetele devin plante, urechea ajunge floare. D. Stanca are o predispoziție
naturală de a nara susținut, aici într-un regim de autentică fluiditate, fără o
structurare simbolică sofisticată, transformări miraculoase care frizează
imaginația maladivă. Romanul trece proba progresului în asumarea poeticii
personale și adecvarea la retorica narativă.
Pasărea
orbilor, 2002,
imaginează o Românie în anul 2030, regresivă în totul, cu teritorii pierdute, cu
imoralitatea liberalizată în sensul extrem, în general cu tot ce este minoritar
devenit majoritar, cu oameni care și-au părăsit natura biologică și mentală
într-o lume a materialității triumfătoare și a spiritualității pe deplin supuse.
O conștiință a maleficului atotputernic unifică indivizii și colectivitatea.
Opțiunea tradiționalistă, conservatoare, antimodernistă și antiliberală continuă
într-o nouă direcție, spre viitor, epica ideologică și tezistă a autorului.
Toate romanele sale sunt atacuri pe toate fronturile gândirii și organizării
practice a vieții cotidiene și metafizice. Realitatea îi oferă romancierului
temerile și ideile. El adaugă ingredientele imaginarului miraculos, mitic,
simbolic. În ambele registre, grav sau ironic. Folosind grundul doctrinar
ezoteric, gnostic, religios, filosofic. Tratează antifrastic excesele de
înțelegere și folosire ale acestora. Noul roman angrenează o structură narativă
redusă evenimențial și tipologic. Să observăm o reducție la pereche, nu cea
primordială, dar aceea ultimă, a modernilor Miranda și Costi. Mașinăria
narativă și imaginativă rămâne dată la turația minimă, atât cât e necesar pentru
a configura o distopie romanescă pe o idee stereotipă, dar cu o anumită
aderență. Romanul devine manifestul epic al romancierului, prin care el își
radicalizează poziția de refuznic al mersului grăbit al lumii în care întârzie,
sub ochii unui public neîncrezător sau indiferent, de extracție fie
conservatoare, fie liberală. Romanul trezirii conștiințelor nu-și atinge
efectul. Dar romancierul perseverează, diabolic, întru sacralizarea
amenințătoare, în forță, prin (mai multe decât niște) romane ale unei religii
literare, ficționale. El nu oferă soluții, doar evidențiată disoluții recente
ori actuale, care au acaparat realitatea prezentă și viitoare. Nu vede
posibilitatea eliberării omului trăind în dependența de materialitate, cu
organul spiritual extirpat. Omul apocaliptic își așteaptă o singură izbăzire,
moartea, nemântuirea. Este așteptat doar un înger exterminator. Un sectarism
religios crud, deturnat în tragic și ieșit de sub incidența fundamentală a
soteriologiei creștine, pare a inspira perspectiva reflexivă a narațiunii.
Pasărea orbilor este un roman-eseu, scris cu o remarcabilă tensiune a
ideilor istorice, politice, religioase, mult mai convingător trăite decât
(re)formulate. Forma sa generală este de predică biciuitoare, ca a lui Ioan
Botezătorul, cel care, deși îl vestea pe cel trimis din cer, odată aflat în
prezența sa tot îl mai întreba, îndoit, dacă el era cu adevărat cel așteptat.
Din același
unghi reflexiv, critic cu o contemporaneitate despiritualizată, în Drumul
spre piatră, 2002, D. Stanca reconfigurează calea mortificată în
materialitate, în împietrire. Punctul de plecare este istoric și sociologic. Un
profesor de științe sociale din Brașov, nu are șansa de a pieri în
revoluția din decembrie 1989. El ajunge cerșetor la Bruxelles. Locul este ales
cu tâlc, este capitala viitoarelor State Unite ale Europei, omologe ale SUA.
Iar SUA au fost identificate anterior, după, ori numai în acord cu, unii
hermeneuți nostradamieni, cu Marea Prostituată. Profesorul din Brașov este o
fostă victimă atât a comunismului, din timpul grevei muncitorești din 1987.
Devenise și o victimă a tranziției spre capitalism, supraviețuind cu mâna
întinsă într-o lume a fărădelegii brutale sau aparent binevoitoare, fără un
Centru spiritual de sorginte divină, din care să decurgă Ordinea. Narațiunea
vizează doar partea rea, sau numai potențial primejdioasă, a globalizării
economice și politice, aflată în curs pe planetă, o utopie nerealizată decât
parțial și probabil irealizabilă integral. Omenirea s-ar afla acum într-un
moment de decadență globală, fără a se întrezări o reînălțare. Același moralism
se ridică din aceeași literatură a răului. Realismul, falsul miraculos,
sarcasmul fantezist și fantastic configurează forma narativă proprie lui Stanca.
Sabin Carp, profesorul decăzut în cerșetor, mai decade o dată, în anorganic,
împietrește, se metamorfozează de viu într-o statuie. Mesajul romanului este
antimodern, contra ambiguității, pentru claritatea deplină, ignorând riscul
maniheismului, și el irealist. Romanul devine victima ideologiei pe care o
respinge, intră și el în jocul de-a iluzia și de-a realitatea, ca personajul
său Traian Maioreanu, care realizează un fel de a fi, repede înălțat și eșuat.
E o vreme a conflictului de idei de acest fel, dar nu mai e o vreme a romanului
tezist. Au viabilitate artistică romanele acestea apocaliptice? Se poate
reaminti că ceea ce i-a spus cândva Sartre lui Fr. Mauriac, cu referire la
relația narator-narațiune, în roman, se poate muta din planul retoricii, în
planul problematicii romanului: și anume că Dumnezeu nu are nici cea mai mică
intenție de a ajunge romancier. Și este de presupus că și oamenii care scriu
romane, dorind să i se substituie, nu încap în vederile sale binecuvântătoare.
Omenește vorbind, eforturile lui D. Stanca de a scrie o serie de romane ale
apocalipsei sunt, pe drept, remarcate. Cu o artă tot mai bine adoptată și
adaptată, el se scufundă în infernul văzut cu anumiți ochi contemporani.
Despre A
doua zi după moarte, 2003, autorul a dezvăluit că n-a putut să apară la o
editură din sfera opțiunii postmoderne, înspre cum i s-a mai recomandat, dar
fără ecou creator epicul desfășurat după tehnici actuale și fără excursuri
eseistice tradiționale. Noul roman reia același tip compozițional. Nu
sare de predica narativă, de biciuire în numele divinității creștin-ortodoxe.
Dumnezeu este aflat părăsit. Cntemporanii merg spre minunile rătăcirilor
moderne, plătite fie cu mizeria deplină, fie cu înghețarea spiritului, cu prețul
prosperității materiale. Un mai vechi personaj, jurnalistul Horia Giugaru,
probabil dublul ficțional al romancierului (care este și exegetul operei sale,
în epilog), va fi urmărit într-o Românie a viitorului care ne așteaptă foarte
curând. Omul recent, cum i-a spus Patapievici, are un viitor sigur. El
își continuă prăbușirea morală și marasmul economic. Poetica romanului rămâne la
fel de deschisă. De la jurnalismul vituperant (apar oameni vii, reprezentativi
pentru țară și locuitorii ei), prozatorul trece la realismul critic, psihologic
și miraculos, într-o mișcare epică patentată și stăpânită într-adevăr
dezinvolt. |