Biografie senzațională
în împrejurări senzaționale
În primăvara anului 1971 o
știre a făcut senzație: avionul care tocmai trebuia să decoleze de pe aeroportul
din Oradea pentru București a fost deturnat și obligat să aterizeze la Viena.
Era prima (și până azi singura) deturnare de avion din România și, în același
timp, primul caz din istoria mondială a aviației când un avion era deturnat de
la sol, cu pasageri cu tot. Vestea a stârnit nu numai senzație, dar și acea nu
prea ușor mascată satisfacție pe care o încercau oamenii ori de câte ori cineva
juca un renghi autorităților care s-au văzut obligate să dea un scurt
comunicat, înfierând actul.
Detaliile au
venit, ca de obicei, de la Europa Liberă. Am aflat că era vorba de un grup de
tineri din Marghita care au pătruns în forță cu o mașină până la scara
avionului, au dezarmat paznicul, apoi pe securistul aflat deja în avion și au
obligat echipajul să se îndrepte spre Viena. Inutil să mai spun în ce panică au
intrat autoritățile locale, care au înțeles că sancțiunile vor veni rapid. Ceea
ce s-a și întâmplat. Întâmplarea a făcut ca în acele zile să fac parte, alături
de Alexandru Andrițoiu, François Pamfil și șoferul Ivantie Fărcuța (fiindcă a
fost o vreme când Familia avea și mașină) dintr-o delegație a revistei
care urma să meargă într-o vizită la publicațiile românești din Pancevo
Iugoslavia. Din cauza evenimentului cu avionul pașapoartele noastre au
întârziat, până în ziua plecării. La ideea lui Andrițoiu, ne-am făcut bagajele,
am urcat în mașină și ne-am oprit în fața Miliției. Am ajuns la comandantul
acesteia avertizându-l că nu mai putem aștepta și că neprezentarea la timp acolo
ne va face de rușine și pe noi, dar și țara. Cumplit de morocănos, omul a dat
dispoziție să ni se elibereze pașapoartele. Abia la întoarcere aveam să aflăm că
el era cu ochii pe ceas așteptând să înceapă ședința în care urma să fie
destituit.
Tot la
întoarcere am stat de vorbă cu câțiva dintre cei care s-au nimerit să fie în
avion la cursa cu pricina și care în loc de București au nimerit la Viena, fie
și doar pe aeroport. Ei au descris cu lux de amănunte acțiunea fulger a grupului
marghitan și tot de la ei am aflat că șeful acțiunii era un ins extrem de
energic, infirm, cu proteză la un picior. Peste câțiva ani a circulat alt zvon:
curajosul cap al acțiunii de deturnare a fost capturat de Securitate după o
tentativă a acestuia de a veni ilegal în țară pentru a-și revedea soția. Apoi
peste eveniment și peste protagonistul său s-a așternut uitarea.
O autoare
locală, marghitană și ea, resuscitează interesul pentru cazul Aeroport '71
publicând o carte despre el. Autoarea se numește Erika Faber iar cartea se
intitulează Aripi frânte. Nu este un roman propriu-zis, cum îl
subintitulează autoarea, aparține mai puțin beletristicii, cât este o
reconstituire documentară, o relatare onestă a unui eveniment. Deturnarea din
primăvara lui 1971 a fost în primul rând efectul unei obsesii, aceea de a scăpa
din universul concentraționar comunist, pe care un om a purtat-o ani de zile.
Obsesia s-a transformat în proiect, proiectul în acțiune. Omul se numește Béla
Moka, avea în momentul acela 32 de ani, își pierduse la 17 ani piciorul în urma
unui accident, strivit de tractorul pe care lucra, era căsătorit și făcea parte
dintr-o familie de sportivi, practicanți ai luptelor greco-romane. Odată
născută, ideea fugii în Occident nu l-a mai părăsit pe Béla.A reușit să ralieze
la ea câțiva prieteni și a făcut alegeri bune din moment ce nici unul nu a
trădat, chiar dacă au fost și unii care au abandonat-o. Dar cum să fie pusă în
practică o asemenea idee în condițiile pe care le știm, cu frontierele aprig
păzite și pe uscat, și pe apă, și în aer? Tinerii din Marghita au căutat soluții
diverse. S-au gândit să încerce prin Ungaria, inclusiv prin traversarea înot a
unui loc de frontieră cu Austria. Proiectul a căzut. Apoi au studiat cu atenție
zona Porților de Fier în vederea traversării Dunării spre Iugoslavia. Nici aici
n-au găsit soluția care să le ofere certitudinea succesului. A încolțit atunci
ideea deturnării unui avion, care nu putea fi decât cel ce făcea cursa de la
Oradea la București. Ideea e atât de nebunească încât nimeni nu s-ar aștepta la
asta, recunoșteau și sperau ei. Dar nici aici lucrurile n-au mers în linie
dreaptă. Când totul părea pregătit, niște tineri unguri au deturnat cursa
București-Budapesta-Praga și, drept urmare, autoritățile au întărit precauțiile
pe aeroporturi, introducând chiar și percheziția corporală, strecurarea cu o
armă devenind imposibilă. Dar cum în tot răul este și un bine, proteza lui Moka
a fost soluția pentru fentarea detectoarelor de metale. Au urmat drumuri spre
București pentru a studia în detaliu comportamentul paznicilor de pe aeroport,
condițiile de îmbarcare, supravegherea din timpul zborului etc. La un moment
dat, au fost foarte aproape de reușită: erau cu toții în avion, arma era cu ei,
dar împrejurări neprevăzute i-au făcut să abandoneze. Apoi s-a optat pentru
varianta cu atacul de la sol. Una absolut nebunească, dar care după destule
peripeții a izbutit.
La Viena, pe
Moka și pe tovarășii săi de aventură nu i-a scutit nimeni de griji. A urmat o
detenție de doi ani și ,jumătate pentru deturnarea de avion, faptă pe care
nimeni și nicăieri nu o aplaudă. (timp în care în țară fusese condamnat în
contumacie la 23 de ani de temniță), viața într-un lagăr pentru refugiați și în
cele din urmă libertatea mult visată. Dar nu pentru mult timp. Chiar dacă știa
că Irina, soția sa, fusese nevoită să intenteze divorț, condiție obligatorie
pentru a intra în posesia apartamentului mai demult contractat, pe Béla a
început să-l mistuie dorul. Un alt plan, cel de a-și scoate și soția din țară,
s-a născut în mintea lui atât de fecundă. De data asta și-a propus să străbată
Iugoslavia și apoi să traverseze Dunărea pe la Porțile de Fier, în sens invers
decât plănuise cândva, apoi să găsească soluția pentru ca să revină împreună în
Austria. Au urmat alte tatonări, alte studieri ale căilor de urmat și în cele
din urmă a trecut la fapte. A intrat clandestin în Iugoslavia și (iarăși cu
peripeții!) în cele din urmă a ajuns la Dunăre. O primă tentativă de trecere a
Dunării a fost ratată iar la a doua l-au prins grănicerii sârbi. Totul s-a
sfârșit cum nu se putea mai rău a fost predat Securității române. I s-a
rejudecat procesul, sentința a fost menținută, au urmat ani grei la
penitenciarul din Gherla, apoi o amnistie și, după 17 ani de absență, s-a
reîntors la familie, la Marghita.
Pentru că
adeseori viața bate fantezia, biografia lui Béla Moka întrece în fabulos o
ficțiune prodigioasă. Deși nu asta și-a propus, cartea Erikăi Faber concurează
romanele de aventuri. Este captivantă prin insolitul unei biografii prin
întâmplările în care a fost aruncat un om, victimă a două mari iubiri cea de
libertate și cea de familie. |