Gellu Naum,
Exact în același timp
Istoriile literare românești insistă asupra faptului că la revista
avangardistă Unu suprarealismul nu s-a evidențiat printr-o
strictețe doctrinară și că scriitori precum Ilarie Voronca, Stephann Roll
sau Constantin Nisipeanu l-au practicat mai degrabă din instinct decât
programatic. În volumul al doilea al amplei sale cercetări dedicată
Literaturii române între cele două războaie mondiale (Editura
Minerva, București, 1974), Ov.S.Crohmălniceanu arată că o adevărată
conștiință de sine a mișcării suprarealiste în România a apărut cu
Gherasim Luca, D.Trost, Paul Păun, Gellu Naum, reprezentanții generației
următoare. Momentul lor de afirmare se situează imediat după război, când
André Breton le va saluta activitatea ca mai vie decât oricare pe Glob, la
ora respectivă. Într-o carte consacrată Literaturii române
contemporane publicată în anul 1980 la Editura Academiei, carte
marcată de constrângerile ideologice tot mai severe ale epocii, se spune
că după 1944 au existat la noi două puseuri suprarealiste, unul
urmând imediat, socotit și o ultimă tentativă de reafirmare a curentului,
și unul în deceniul 1960-1970, egal cu o disoluție a principiilor poetice
suprarealiste, explicabil poate prin deschiderea postdejistă dintre
1965-1970. Imediat după cel de-al doilea război mondial, în țară exista o
grupare poetică avangardistă scindată, după o luptă fratricidă, în două
direcții suprarealiste, una avându-i în frunte pe Gherasim Luca și D.Torst,
o alta formată din Gellu Naum, Paul Păun și Virgil Teodorescu. În anul
1945, când lui Gellu Naum îi apărea în volumul Teribilul interzis,
piesa Exact în același timp socotită de Ion Pop un mic
exercițiu scenic (cf. Avangardismul românesc), scriitorul
publicase deja patru plachete suprarealiste ce dovedeau că el nu ținea
nicidecum să fie autorul unor versuri frumoase, marchate de o
bolnăvicioasă calofilie, ci să dea expresie în ele a ceea ce André Breton
numea un état de fureur. Avea dreptate Laurențiu Ulici când peste ani va
nota că Gellu Naum este singurul dintre suprarealiștii noștri care a
încercat și a reușit să rămână fidel unei poetici suprarealiste în
direcția visată de Apollinaire. Dacă în poezie Gellu Naum avea să se
manifeste constant publicând volume destul de numeroase și cu o frecvență
de invidiat, în care persista tentația evaziunii totale, a navigării în
vis, calitatea de autor dramatic se va afirma sporadic și fără ecouri
notabile, în pofida faptului că piese precum Poate Eleonora...
(1962), Insula (1963) și Ceasornicăria Taus (1966) își
dublau calitățile literare prin însușiri scenice aparte și probau o
modernitate, ba chiar în cazul Insulei instituiau o postmodernitate
avant la lettre. Amalgamul intenționat de stiluri, topirea
suprarealismului în formule specifice ale teatrului absurdului, refuzul
patosului și al logosului, dezarticularea logicii discursului și a
personajelor demonstrează o sincronizare admirabilă a felului în care
înțelegea scrisul pentru scenă Gellu Naum cu cel al unui Ionesco sau
Beckett. Din păcate, volumul de teatru publicat în 1969 la Editura
Cartea Românească în care erau reunite piesele Poate Eleonora...,
Ceasornicăria Taus și Insula a trecut neobservat de
practicienii scenei, iar Gellu Naum va fi cunoscut o lungă bucată de timp
doar ca semnatarul dramatizării Nepotului lui Rameau regizată de
David Esrig, director de scenă ce va recunoaște că acolo scriitorul a
făcut o transformare subcutanee a textului și asta fără să piardă nimic
din structura foarte complexă a unui text filozofic, fără să altereze
complexitatea cu care se exprimă personajele. Și tot David Esrig notează
că Gellu Naum a mânuit cu extraordinară înțelegere literară cuvintele,
transformând un text care era menit să fie citit într-unul ce putea fi
înțeles, fiind auzit. Altfel spus, marele regizor recunoștea
teatralitatea dramatizării, admițând implicit că teatralitatea este o
înșire fără de care nici un text nu poate să se metamorfozeze într-un
spectacol adevărat.
Dar
adevărata descoperire a lui Gellu Naum ca dramaturg, considerat până
atunci, cum scrie Mircea Ghițulescu, un intrus venit din poezie și
lăsat să se odinească în biblioteci (Istoria dramaturgiei române
contemporane, Editura Albatros, București, 2000), ca promotor
al unui teatru teatral, centrat pe latura spectaculară, antirealist și
antipsihologic, avea să se producă după 1990, atunci când regizori precum
Alexandru Tocilescu, Mihai Măniuțiu sau Mircea Marin vor valorifica
scenic, în spectacole importante, marcate de o inteligentă utilizare a
poeticii contrastelor, a derapajelor și nedelimitării tragicului de comic
piesele Poate Eleonora..., Exact în același timp sau
Ceasornicăria Taus Scriitorul devenea astfel, paradoxal, cea mai
importantă voce afirmată după 1990 în domeniul literaturii dramatice
românești. Ion Cocora, poet și critic care în calitate de director al
unui teatru fără teatru, cum îl numea în glumă însuși Gellu Naum, a făcut
mult pentru aducerea pe scenă a acestor piese, a avut ideea de a reuni în
volumul Exact în același timp (Editura Palimpsest, București
2003) scrierile pentru scenă ale unui autor complex ce-i spunea Simonei
Popescu că a practicat un suprarealism pe cont propriu. Or, literatura
dramatică a lui Gellu Naum se arată extrem de utilă în decriptarea acestei
sintagme, în deslușirea individualității scrisului impur la modul
superior care s-a manifestat cu maximă originalitate în toate genurile în
care s-a ilustrat Gellu Naum. Fiecare piesă e prefațată de câteva rânduri
datorate unor oameni de teatru de prim rang. Scriind despre Poate
Eleonora..., Alexandru Tocilescu mărturisește că Gellu a fost pentru
mine cea mai vie și mai elocventă formă a suprarealismului... el este
esența acestui curent, ce curent!, șuvoi care lasă în urmă pustiit malul
vorbelor căutate și al imaginilor căznite. Și într-adevăr, alături de
Exact în același timp, Poate Eleonora... ilustrează admirabil
poetica profundă a suprarealismului, acțiunea ei find procesată în camera
onirismului devoalat explicit în ultima secvență a piesei. Numai că tocmai
aici, în această piesă atât de suprarealistă, se insinuează organic, fără
a altera cu nimic compoziția impecabilă a textului, însemnele teatrului
absurdului caracterizat prin replici ce aruncă în aer logica formală, prin
fantezie dezlănțuită, prin bulversări de situații, prin personaje
interșanjabile, printr-un joc textual în economia căruia parodiei îi
revine un loc de frunte. Mircea Ghițulescu apreciază că aici cuplul
conjugal (Mama și Tata) reia până la identitate familia ionesciană
din Cântăreața cheală care se consumă în necomunicare vorbită.
Replici precum Sigur că e devreme... Dar poate că e târziu sau Unul
poate să rămână în urmă, altul s-o ia înainte... Ceasurile nu merg
niciodată la fel ori Mai greșește omul, oricât ar fi el de perfect ca
șigăinile însă fac foarte bine; se culcă devreme și nu fac ouă sau Sunt
o ființă normală, prinsă într-un vârtej de evenimente anormale amintesc
indiscutabil de primul Ionesco, servindu-se de ceea ce Mircea Ghițulescu
numește același mécanique plaqué sur le vivant ce transformă
dialogul de în înregistrare obsesivă și circulară... cu aceeași
sărăcie a ideilor care se limitează la câteva laimotive (ceasul, ouăle,
fularul albastru) mereu reluate și epuizate în combinații lexicale din ce
în ce mai îndepărtate de logică, dar cu efecte de comic enorm. Pentru
criticul citat, Poate Eleonora... este o subtilă transformare, cu
mijloacele avangardei, a străvechiului motiv Viața e vis. În plus,
crede Mircea Ghițulescu, pentru Gellu Naum viața e chiar mai rău decât un
vis este un coșmar plasat într-un vis
Exact în același timp
afirmă dimensiunea ludică a pieselor lui Gellu Naum, iar peste ani,
punerea în scenă a piesei îi va oferi trupei Naționalului clujean condusă
de regizorul Mihai Măniuțiu o capcană de plăceri și anume ceea ce
directorul de scenă numește plăcerea de a ne juca și, mai ales, plăcerea
de a ne savura, în voie, plăcerea, făcând acrobații și exersându-ne în
arta prestidigitației scenice. Și asta pentru că Gellu Naum scria,
proiectând în minte, într-un fel ghiduș, dar deopotrivă riguros, un
posibil viitor spectacol, așa cum numai dramaturgul autentic știe să o
facă. De unde bogăția textului didascalic. În Insula, considerată
de Cătălina Buzoianu o bijuterie cizelată cu minuție și un imn de
dragoste adus naturii mamă și naturii-iubită, Robinson Crusoe își asumă
pe neașteptate rolul de regizor. El este ceea ce W.C. Booth numea în
cartea consacrată Retoricii romanului naratorul dramatizat, el
concepe câte un incipit pentru fiecare scenă, el e primul ce pare
să-l confirme pe Luigi Pirandello care remarca undeva că lucrarea
dramatică pare compusă de personaje, nu de autorul ei. Rescriind pentru
scenă romanul lui Daniel Defoe, obținând un fel de Carte cu Apolodor în
care aventurosul infantil devine program estetic (M.Ghițulescu), Gellu
Naum le va alătura personajelor binecunoscute Robinson Crusoe și Vineri
multe altele, unele transferate din alte scrieri, investite cu o viață
nouă, consfințind printr-o piesă terminată în 1963 ceea ce s-ar numi
estetică post-modernă, cu mult înainte ca sintagma să devină o marotă
a zilelor noastre.
Una
dintre temele care traversează obsesiv piesele lui Gellu Naum e cea a
timpului, un timp deloc supus regulilor împămîntenite ori oficializate. În
Exact în același timp se producea abolirea dimensiunilor
real-cantitative ale timpului, deși mai toate personajele păreau obsedate
la nivel verbal de presiunea acestuia. În Ceasornicăria Taus,
subintitulată comedie statistică în două acte care ilustrează, potrivit
lui Mircea Marin, ideea că visul e viață, o obsedantă oră opt marchează
tocmai desființarea zăgazurilor, constrângerilor temporale, denunțându-se
astfel convențiile sclerozate, prăfuite ale teatrului realist. Dorința lui
Klaus e ca ceasornicul să meargă când mai repede, când mai încet, să
meargă pătrat ori să meargă rotund, dar cu timp pătrat. Laurențiu
Ulici sesiza voluptatea așezării replicilor în construcții de mare
efect. Cititorului, dar și spectatorului de astăzi îi vor sări în ochi
repercusiunile pe care felul de a scrie teatru al lui Gellu Naum le va
avea asupra lui Matei Vișniec ori Horia Gârbea. |