Fișele unui memorialist
Mărturisind,
cei slabi se cheltuiesc. Cei tari își sporesc substanța.
*
Tăcerea
zeului nu înseamnă neapărat că a sosit momentul să cuvîntezi tu.
*
Limita
sincerității e masochismul.
*
Rafinamentul
lasă lucrurile intacte. Profunzimea le taie aidoma unui chirurg (uneori nu le
mai coase la loc).
*
Ce ne-am
face dacă cruzimea nu s-ar plictisi, n-ar obosi pe cale naturală?
*
Experiență
înseamnă, totuși, libertate.
*
Înțelepciunea anonimă își permite să-și oglindească chipul cu condiția
impersonalizării. Un Narcis care-și pune chipul în paranteză.
*
Incomoditatea oricărei inovații. Riscul teribil al inovației pe care n-o poți
asimila într-un fel sau altul.
*
Indiferent
de valoarea sa, noul dispune de-o autoritate faptică, de-o prestanță brută ce se
poate dovedi anevoie de contracarat. E o stihie ce înaintează înspre tine,
venind din viitor, intimidîndu-te prin misterul acestuia.
*
Se întîmplă
ca unii maeștri înveninați, duplicitari, să aibă parte de discipoli pe măsură,
care nu ezită a-i trăda, răzbunîndu-le, s-ar zice, victimile. Involuntar, își
formează învățăcei ce le oglindesc figura morală.
*
Vai,
Lumea liberă din New-York pare a suferi de ambasadită. Goma s-a retras din
această ambarcațiune care se clatină (ia apă!), numele lui Grigurcu a fost
radiat din caseta redacțională (nu i s-a cerut părerea nici cînd a fost
introdus, nu i s-a dat o explicație nici cînd a fost scos), în schimb
colaborează Petru Popescu și A.D.Munteanu. Pe cînd comentarii de Virgil Tănase,
E.Simion, Andrei Pleșu ori măcar niscaiva postume ale lui Mihai Botez?
*
De meditat
la teribilul impact dintre contemporana laicizare obștească și cenzura
transcendentă a Evului Mediu. Odinioară, intelectualul urban trebuia să scape
de acuzația că vinde știința care nu-i aparține decît lui Dumnezeu, iar
negustorul trebuia să respingă acuzația că vinde timpul care îi aparține și el
numai lui Dumnezeu (v.Jacques Le Goff).
*
Comunismul
ca imaginar malefic, în vederile lui J.-F.Revel: Comunismul n-are nici o
legătură cu faptele reale, drept care nu are cum să revină la realitate și nici
nu se poate acomoda cu realitatea. La primul contact cu lumea concretă,
comunismul se spulberă, fiindcă nu face parte din această lume. Comunismul nu
este produs al istoriei, ci un hiatus în istorie, o sincopă în evoluție, erupția
unui delir sistematizat în înlănțuirea actelor umane, un accident cu mult mai
mult decît o simplă experiență socială eșuată.
*
Zi în care
ești uimit de neputința ta de-a scrie ca de-un fenomen meteorologic, o grindină
sau o vijelie, și care, deoarece stai confortabil în casă, aproape că te amuză.
*
Manifestări
părelnic opuse, aroganța și timiditatea nu reprezintă decît reacții ale
indapatării. Dacă avem tăria de a-l privi cu oarecare detașare, îl putem socoti
pe arogant asemenea unui copil rămas singur în pădure, care strigă spre a-și
ascunde spaima.
*
Amintiri
care te strîng aidoma unui pantof.
*
Funcția
administrativ-politică modelează organul conștiinței literare (exemple cu
duiumul, de la M.Beniuc, Z.Stancu, Titus Popovici, E.Barbu, Adrian Păunescu la
E.Simion, A.Pleșu, A.Buzura, Petru Poantă etc.)
*
Mă atacă
într-un articol din 22, cu numeroase lovituri sub centură, un fel de
băiat nu de bani gata, ci de universitar gata, prețios pînă peste poate, pe care
ochiul imaginarului ni-l înfățișează cu lornion și baston, conținînd grimase și
pășind rășchirat, temător la fiecare pas de a nu-și păta elegantul veșmînt la
modă. E dintre cei cărora le e greu să facă deosebirea între o vacă și o capră.
Afectînd miopia, se face a nu mă vedea. Făcîndu-se fudul de-o ureche, se face a
nu mă auzi. Un soi de filfizon din jurul anului 1900, rătăcit, Dumnezeu știe
cum, pe tărîmul anului 2004, îndeajuns de distractiv spre a nu te irita
exagerat.
*
Buna
creștere nu e atît o obligație cît o deprindere, un reflex. Ce vine din afară nu
mai contează, atîta timp cît te simți tu însuți, așezat în cadrul unul fel de-a
fi, prins în rețeaua stilistică a unui comportament. Există un lirism, fie și
modest, al bunului-simț, al civilității.
*
Visul: un
timp născut-mort.
*
Cred că
Marin Sorescu s-ar putea numi un negustor de haz, spre a folosi o sintagmă a
lui Mircea Eliade din anii '30. În teaca acestor trei vorbe intră și veselia
profesionalizată (cu atîtea momente de ațipire) a discursului său și cum să
spun? acea diligență oltenească de-a face vandabilă acasă și aiurea. Cu
rezultate nu o dată satisfăcătoare din punct de vedere estetic și excelente din
punct de vedere comercial.
*
Unii autori
se simt ofensați de epitelul balcanic, cu toate că, în mod indenegabil,
întrupează balcanismul, firește cu o aerisire, așa cum se cuvine, occidentală.
Iată părerea lui Al. Paleologu: Eu suport și îmi place climatul balcanic Îmi
place grozav și mă declar balcanic fără rușine și chiar... Toți ăștia care
disprețuiesc și zic, ah, balcanicii! Balcanici au fost Socrate, Platon și
Aristotel! E suficient asta! Și Caragiale, fără îndoială. Mai ales! Doi oameni
au fost aicea în țară extraordinar de balcanici: unul era un prinț autentic și
altul era un prinț închiput: Ion Ghica și Mateiu Caragiale. Extraordinară
cultură și inteligență spirituală au făcut ăștia doi, care erau balcanici puri,
adică franțuziți, eleganți și distinși. Caragiale a fost unul dintre cei mai
frumoși bărbați din România, dintre cei mai eleganți și mai distinși. Și dintre
cei mai cultivați. Ceea ce nu știa lumea atuncea... Mă amuză cînd îmi aduc
aminte cum presa... În presa literară și culturală din secolul trecut era
disprețuit Caragiale și cei care-l admirau ca..., că sînt grosolani, că le plac
poveștile cu mahalale, cu nopți furtunoase, cu mai știu eu ce, cu... Ei
considerau mare autor dramatic, la nivel de Shakespeare, pe Victorien Sardou, de
exemplu, din fericire complet uitat astăzi. Și alții de calibrul ăsta. Nu-și
dădeau seama oamenii că erau contemporani cu unul dintre cele mai mari genii ale
omenirii, care era Caragiale. M-ar interesa un comentariu asupra acestor
cuvinte din partea d-lui Alexandru George...
*
Eu nu știu
ce e aceea om de stînga! Știu că un om de stînga este un om care are ciudă pe
alții. Asta e omul de stînga: are ciudă și invidiază pe alții (Al.Paleologu).
*
Un ins
multilateral poate fi și asemănător cu o lebădă care zboară, umblă, înoată
deopotrivă de prost.
*
Dacă uneori
gîndurile tale pot fi noi, sentimentele tale rămîn iremediabil vechi.
*
Cînd nu mai
poți iubi pe nimeni din prezent, trecut sau viitor, abia atunci ai murit cu
adevărat.
*
Vasalitatea
la care te supune orice dorință care te vizează din partea celuilalt, fie și
inofensiva urare.
*
Festivitatea
tragică, lăuntric consumată, a oricărei căderi sufletești.
*
Oamenii ne
datorează ceea ce ne imaginăm noi că ne vor da. A le remite această datorie. A
accepta ca ei să fie alții decît creaturile imaginației noastre înseamnă a imita
renunțarea lui Dumnezeu (SimoneWeil).
*
L'amour et
la raison n-est quune même chose (Pascal). Cu condiția ca să poți trăi această
coincidență!
*
Oamenii
sînt iraționali, ilogici, egocentrici./Nu contează, iubește-i./ Dacă le faci
bine, te vor bănui de scopuri egoiste./ Nu contează, fă binele./ Dacă-ți
împlinești obiectivele, vei întîlni prieteni falși și dușmani adevărați./ Nu
contează, împlinește-le./Binele pe care-l faci, mîine va fi uitat./ Nu contează,
fă binele./Cinstea și sinceritatea te fac vulnerabil./ Nu contează, fii deschis
și cinstit. /Ce-ai construit de-a lungul anilor poate fi distrus într-o clipă.
/Nu contează, construiește./Oamenii pe care-i ajuți îți vor purta pică./ Nu
contează, ajută-i./ Dă lumii ce-ai mai bun în tine și te vor lua în șuturi./ Nu
contează, dă ce-ai mai bun în tine (Maica Tereza de Calcutta).
*
Statuia lui
Eminescu creată de Vasile Gorduz și instalată într-o mică piață din Montreal. Se
pare că e o operă remarcabilă în cheie acut-neconvențională, deci purtînd o
sămînță de scandal. Privitorii ca la teatru se întreabă: ăsta să fie chipul
poetului, ăsta este Luceafărul? Dar masca eminesciană sădită în Canada, modelată
după masca mortuară, e întoarsă spre o altă viață decît spre cea a realului,
refuză funestul dar al asemănării. E o viziune lăuntrică, aburită de sublimul
irațional al poeziei comunicate, în natural răspăr cu patosul dulceag, cu
instrumentarul didactic expus ruginii chiar din clipa în care a intrat în
funcție. Din care pricină realul calp se răzbună prin bîrfa mică, ridicolă exact
în proporția în care încearcă ea să ridiculizeze. Seamănă cu...Elena Ceaușescu,
decide Caracuda. Însă noul Eminescu, semnat de Vasile Gorduz încearcă să
plutească deasupra norilor istorici, aidoma unei nave de zbor performante, care
are șansa de a-i intercepta de ce nu? pe extratereștri. Un Eminescu
extraterestru speră a-și întîlni congenerii.
*
Recunosc un
om inteligent după cîte valori evită să confunde (Mircea Eliade).
*
Despre Nina
Cassian, următoarele rînduri salutar-detașate: Scriitoarea este suficient de
inteligentă pentru a observa ticăloșia sistemului, dar preferă să meargă cu
valul dintr-o lașitate pe care astăzi o recunoaște cu o seninătate jovială.
Ședința de ecludere din partid a lui Al.Jar(fost membru al Rezistenței franceze,
a cărui soție, Olga Bancic, fusese decapitată de naziști) este relatată cu o
simplitate dezarmantă: «Nu aveam nici-o îndoială că era un comunist cinstit,
m-am gîndit să mă abțin de la vot, dar, din lașitate, n-am făcut-o și astfel Jar
a fost exclus din partid în unanimitate» (p.50). După 1954, viața Ninei Cassian
se derulează pe aceleași coordonate din volumul precedent (Memoria ca zestre,
I): munca la poeme și compoziții, iernile la Sinaia și verile la 2 Mai, iubirea
devastatoare pentru soțul ei Al.I.Ștefănescu, presărată cu sportive amoruri
extraconjugale cu scriitori mai mult sau mai puțin notorii. E drept, spre
nemulțumirea ei, confortul de la Pelișor trebuie înlocuit cu unul inferior, cel
al vilei de la Cumpătu, dar dezagrementul este compensat pentru scriitorii dragi
regimului de posibilitatea efectuării unor excursii în străinătate (în 1958, în
vreme ce N.Steinhardt și Alexandru Paleologu se pregăteau să intre în
închisoare, Nina Cassian face prima excursie în Occident) (Tudorel Urian). Am
reținut picanta sintagmă: sportive amoruri extraconjugale!
*
Experiențele
cele mai prețioase sînt cele grație cărora fie te apropii decisiv de tine
însuți, fie te înstrăinezi tot atît de decisiv.
*
Poezia : o
formă distilată, uneori chiar sofisticată la extrem, a înfrîngerii interioare
chiar dacă e luminoasă, optimistă etc.
*
Durerea e
fără vîrstă, bucuria e pururi tînără.
*
Viciul e
recompensat de către Apollo, virtutea, după cum se știe, e atît de mulțumită de
sine, încît nu mai are nevoie de nici o recompensă (Șestov).
*
Omului îi
trebuie în aceeași măsură și săvîrșirea faptei și căința (Șestov). O idee tipic
dostoievskiană, chiar esențial destoievskiană! Unii primitivi cred atît de mult
în viața viitoare, încît fac împrumuturi care vor fi restituite pe lumea
cealaltă. |