Un om al echilibrului și profunzimilor
de
Liana COZEA
În
căutarea timpului pierdut, scria Nicolae Balotă, face parte din acele
făpturi pe care le-am cunoscut, care ne-au fost aproape, și despre care
chiar Proust spune că «pentru a ne povesti prietenia cu ele, ne obligă să
ne situăm în toate și în cele mai diferite peisaje ale vieții noastre».
Ar fi
oare exagerat să afirm, la rândul meu, că Euphorion al lui Nicolae
Balotă trezește în mine imagini ca sub atingerea baghetei unui magician,
că prietenia mea cu această carte mă situează într-un spațiu-timp
benefic, într-unul dintre cele mai interesante peisaje ale vieții mele?
Este cartea citită și recitită, citită din nou și corectată în șpalt pe
vremea tinereții mele de corector la Familia. Poate suna pompos
pentru alții, dar et in Arcadia ego, și eu am fost la Familia
timpului de grație, iar când deschid Euphorion mă simt proiectată,
ștergând anii, în cea mai aleasă grupare a orașului, într-o redacție
despre care nu s-ar fi putut spune că a fost monoton de unitară și
plictisitor de egală, sub aspectul uniformității somatice și/sau estetice,
din anii 1968-1969; patosul solemn al ritualului literar presupunea însă
coeziunea care a existat și s-a păstrat ani buni. Redacția era armonioasă
ca întreg, cu elemente, componente neasemenea și adesea în stare de
incongruență, nu o dată dezarcordurile nu tocmai esențiale structurau
și netezeau asperitățile. Grație redactorilor de atunci, își făcea simțită
prezența o conștiință prin strădania împlinirii unei datorii, revista
dobândea, prin scrierile și atitudinea lor, culoare și relief, își contura
personalitatea pe care a reușit să o prezerve de-a lungul deceniilor de
existență, până azi. La Familia renăscută în 1965 și, vai, se
împlinesc deja, anul acesta, patruzeci de ani de atunci se aflau
Al.Andrițoiu, Ovidiu Cotruș, Nicolae Balotă, Radu Enescu, Gheorghe
Grigurcu, Dumitru Chirilă (singurul din vechii redactori care a mai rămas
în redacția de azi a revistei), François Pamfil, Mircea Bradu, Stelian
Vasilescu. Era aproape neverosimil ca două mari nume de proscriși,
aruncați în închisorile comuniste și recent eliberați, doi mari eseiști cu
experiențe biografice și spirituale oarecum asemănătoare, Ovidiu Cotruș și
Nicolae Balotă, să-și îngemăneze semnăturile în paginile acestei reviste.
Pe
eseistul, artistul riguros, împătimitul devorator de cărți, Nicolae
Balotă, l-am cunoscut mai întâi citindu-i în revistă eseurile, copleșită,
aproape asediată de erudiția sa, de lecturile sale în limbile esențiale de
circulație europeană, de talentul său, de fibra de învingător a omului.
Abia în vara anului 1968 l-am văzut la Oradea, însoțit de o frumoasă
doamnă blondă, soția sa, doamna Bianca Balotă, ea însăși prozatoare. Venea
mai rar acum, asemenea lui Ovidiu Cotruș, la redacția care, învingătoare,
îi adoptase generos. Ușor desuet în politețea și gentilețea sa, Nicolae
Balotă era tocmai prin aceasta un om al altor vremuri, de mult apuse, fără
stridențe în atitudine sau scris. Echilibrul, eliminarea dezacordurilor
și evitarea proximității limitelor, tăgada paroxismelor și cultivarea
sensibilității îi coordonează existența și se așează la temelia cărților
sale.
Pare
de necrezut și totuși este adevărat: la 26 ianuarie Nicolae Balotă a
împlinit optzeci de ani. Îmi vine la fel de greu, ca într-o situație de
criză să socotesc anii de când volumele semnate de Domnia sa, în care
rigoarea științifică se îmbină cu inspirația și talentul, și-au dobândit
și și-au păstrat un loc privilegiat în lecturile generațiilor de cititori.
Euphorion, cartea
debutului întârziat, socotită la data apariției un real eveniment literar,
în care pledoaria pentru autonomia eseului, pentru ca acesta să-și
redobândească demnitatea, vine dintr-un impuls vital și un talent
zăgăzuite în anii de temniță și domiciliu forțat, hiatus al unei cariere
literare strălucite, așa cum o anunța apartenența scriitorului la Cercul
Literar de la Sibiu. Cititorul lui se lasă sedus de explorările în
universul manierismului și se simte provocat de strădania pentru o
direcție nouă în critica literară în care campania autorului de
revizuire a operei de istoric literar a lui G.Călinescu convinge,
importanța ei excepțională fiindu-i conferită mai curând prin ceea ce a
însemnat pentru noi, decât prin ceea ce a fost ea în sine.
Pentru
cel sărbătorit astăzi, după 1969 urmează un șir lung de succese literare,
ieșite din cadrele unui ambițios proiect, nesupus, aproape invulnerabil la
incidentele și accidentele biografice. Autor a peste douăzeci de volume,
Nicolae Balotă a fost receptat drept un spirit clasicizant, adept al
unei critici noi, în înțelesul de hermeneutică laborioasă, având un
suport de natură filosofică și estetică.
Atras
deopotrivă de valorile consacrate ale literaturii române și universale,
pentru Nicolae Balotă lectura este o incursiune seducătoare într-un
univers aparținând unei alte dimensiuni. Artele poetice ale secolului XX
îl ademenesc tot astfel ca proza românească a aceluiași secol.
Eminescu, poet al inițierii în poezie cucerește, în aceeași măsură în
care Opera lui Turdor Arghezi, Universul prozei,
Mapamond literar, Literatura franceză de la Villon la zilele
noastre transcend timp și spațiu și clamează eternitatea literaturii.
Eseistul are harul rar de a-și potența lecturile dându-le o altă
dimensiune, are talentul ca, pornind de la impecabile fișe de laborator,
să se aventureze în analize și demonstrații fulminante, cu la fel de
neașteptate concluzii, fără însă ca echilibrul întregii construcții să
aibă de suferit. Nicolae Balotă are ochiul format și scormonitor al celui
care depășește cadrul obișnuitului, pentru a se avânta spre culmi, atent
la virtualitățile și latențele până atunci nevăzute de alții. Incitantă și
captivantă este demonstrația sa convingătoare despre aspectele,
dimensiunile și momentele diverse ale satiriconului călinescian, după cum
surprinzătoare și modern neconformistă este viziunea sa despre monștrii
urmuzieni ca proiecții ale unei imaginații provocate și provocatoare,
derivate ale unei răzvrătiri împotriva unei mentalități rezonabile, a
unei raționalități medii, Goya, cu ai săi monștri născuți de somnul
rațiunii, fiind completat de monștrii lui Urmuz născuți de agresiunea
împotriva rațiunii.
Eseistica lui Nicolae Balotă, rafinat degustător de beletristică și
filosofie, acoperă un timp indeterminat, ca firească expresie a acelui
lust for reading, ca esențială condiție a creației, ca dovadă a
deciziei de a eluda, prin însăși structura sa, orice e străin de artă și
literatură. Cititorul și scriitorul Nicolae Balotă conviețuiesc admirabil
într-un univers al prozei, poeziei și filosofiei, sub a cărui putere
amărăciunea unor experiențe contrariante și dureroase devine evanescentă.
Omul, dar și scriitorul Nicolae Balotă, a avut și are forța necesară
transcenderii răului din lume pe care nu-l justifică, ci doar încearcă
să-l explice, fără nimic vindicativ în atitudinea sa. El a fost și a rămas
împăcat cu sine și cu lumea, străin de orice gâlceavă sau giudeț,
scriitorul și omul și-au păstrat seninătatea, descoperind că poate reveni
din râpele din ce în ce mai prăpăstioase, că, trecând printr-un
labirint tot mai întunecos, poate să ajungă la lumină. |