Ipostaze ale omului la M. Blecher și Franz Kafka
Cel care, viu fiind, n-o
scoate la capăt cu viața, trebuie să-și folosească o mână ca să țină cât de cât
la distanță deznădejdea care-l cuprinde când se gândește la propria lui soartă
și asta cu prea puțin succes; cu cealaltă mână însă, poate să-și însemneze
undeva ce vede el printre ruine, pentru că vede mult mai mult și mai altfel
decât ceilalți; în fond, el e un mort în viață și tot el e singurul
supraviețuitor real. Asta presupunând că nu-i trebuie amândouă mâinile, sau și
mai multe mâini decât are, ca să lupte împotriva deznădejdii.
(Franz Kafka Pagini de
jurnal și corespondență, 19 oct. 1921)
Franz Kafka și Max Blecher trăiesc o dramă
la nivel spiritual; exacerbarea sinelui, continua stare de angoasă, o
conștiință care caută febril adevărul dincolo de structurile opace ale
realului, lupta cu sine și cu ceilalți iată doar câteva dintre elementele care
m-au determinat să mă gândesc la o abordare comparativă a celor doi scriitori.
Angoasă, deznădejde, uneori frică de tine însuți și de ceea ce ai putea deveni
într-o lume, în care falsele valori tind să aplatizeze purul spiritual. Iată o
lume a artificialului, a fatalității și a imposibilității împlinirii de sine.
Voi urmări în
continuare două ipostaze ale eului blecherian și kafkian, pornind de la cele
două romane ale lui Max BlecherÎntâmplări în irealitatea imediată (1935)
și Inimi cicatrizate (1936) și Paginile de jurnal și
corespondență ale lui Franz Kafka, fără a face însă abstracție de nuvela
Metamorfoza.
Fie că este vorba
despre romanele lui Max Blecher sau de Metamorfoza și Paginile de
jurnal kafkiene, peste tot persistă imaginea unei lumi în care timpul și
spațiul își pierd coordonatele reale. Singurătate, dezarticulare temporală,
incoerență, discontinuitate și alienare- iată lumea blecheriană și kafkiană,
totodată. E imaginea unei lumi pe care Emil Cioran o definea în Timp și
anemie: Timpul îmi este inaccesibil. Neputând să-i urmez cadența, mă agăț
de el sau îl contemplu, dar nu mă aflu niciodată în el: nu este elementul meu.
Neputința mea de a apuca un pic din timpul la care are acces tot omul e
zadarnică!1
Facem cunoștință
atât la Kafka cât și la Blecher cu o criză manifestată nu doar la nivel fizic,
material, la nivelul societății, ci e o criză și la nivel spiritual, al
interiorității. Într-o astfel de lume fără margini și fără posibilitatea unei
speranțe apare un om dezorientat, aflat în imposibilitatea de a înțelege ce se
petrece în jurul său. Un aspect social al acestei crize îl constituie
reificarea. În cursul acestui proces, relațiile sociale îmbracă forma unor
relații între obiecte, iar omul însuși devine din subiect al proceselor sociale
obiectul acestora, asemenea unui lucru. Într-o lume reificată, omul devine un
automat, deschizându-se astfel posibilitatea numeroaselor manifestări absurde.
Omul expresie
a singurătății
Omul ca expresie a
singurătății este poate cea mai puternică punte de legătură între Kafka și
Blecher. Individul kafkian și blecherian simte nevoia singurătății. Sub
povara lumii osificată-n convenții, ei caută regăsirea de sine prin
desprinderea de realitatea dată și redescoperirea esenței subiective.
Regăsirea de sine se realizează dacă putem vorbi cu adevărat despre o
regăsire- prin senzații succesive de imaterialitate a lucrurilor din jur.
Încă din primele
momente în care facem cunoștință cu opera celor doi scriitori, ne izbește
imaginea unui om incapabil de a-și găsi locul, un însingurat aflat în permanență
în mijlocul unei lupte.
Singurătatea este una
dintre temele existențialismului. Se știe foarte bine că cei doi scriitori s-au
apropiat mult de Sören Kierkegaard. Ei prezintă afinități structurale și de
destin: Viața lor internă e un șir neîntrerupt de ratări implacabile. Viața
lor publică e o mortificare repetată2.
Ceea ce-i apropie pe
Kafka și Blecher de Kierkegaard este pe de o parte arta metamorfozei, pe de
altă parte tendința fiecăruia de a explica condiția umană. Toți trei și-au trăit
adevărul subiectiv, dar n-au reușit să găsească niciodată echilibrul într-o lume
obiectivă.
Individul kafkian se
conturează în paginile Jurnalului ca o ființă nenorocită, însingurată
și dominată de sentimentul vinovăției. Acest sentiment al culpabilității îl
torturează, iar în singurătate se agravează din ce în ce mai mult.
Singurătatea devine
uneori la Kafka cu adevărat sufocantă, aducând omul kafkian în pragul
nebuniei; singurătatea determină grija, neliniștea, anxietatea și disperarea.
Eforturile kafkiene devin sisifice, sortite până la urmă eșecului. Asemenea
lui Sisif, omul kafkian dezvoltă în el o muncă zadarnică și fără speranță.
Asemenea lui Sisif, Kafka este și el conștient de existența pe care o duce
dezolată și solitară, e conștient de efortul său ca ființă umană, precară
într-un univers absurd. Pentru el, trupul constituie un obstacol în calea
progresului pe care ar dori să-l realizeze: Cu un trup ca al meu spune el, nu
poți izbuti nimic. Va trebui să mă obișnuiesc cu refuzurile lui veșnice3.
Aceeași dramă
existențială o trăiesc și personajele lui Max Blecher din cele două romane. La
Blecher, realitatea adevărată, ca, de altfel și la Kafka, este o realitate
căreia individul nu i se poate substitui. E o realitate negată, care și-a
însușit caracteristicile lui NU și de care individul se îndepărtează, alegând
calea refuzurilor continue. Personajele își construiesc o altă realitate una
hibridă și trăiesc într-un realism fantastic dacă ne este îngăduit să-i spunem
astfel: Când privesc mult timp un punct fix pe perete, mi se întâmplă
câteodată să nu mai știu nici cine sunt, nici unde mă aflu. Simt atunci lipsa
identității mele de departe ca și cum aș fi devenit o clipă, o persoană cu totul
străină. Acest personagiu abstract și persoana mea reală îmi dispută
convingerea cu forțe egale4.
Senzația care ia naștere în urma privirii unui punct fix determină scindarea
ființei în două, pe de o parte avem un personaj real, pe de altă parte unul
abstract. Punctul fix de pe perete corespunde existenței persoanei reale. Pe
parcursul întregului roman Întâmplări în irealitatea imediată se poate
observa o pendulare permanentă între realitate și irealitate imediată. Această
criză a identității determină pendularea între două lumi- o lume a
autenticității, conformă cu adevărul, o lume a cărei realitate nu poate fi pusă
la îndoială și o alta a subiectivității la baza căreia e doar conștiința
individuală, o lume care neagă faptul că îndărătul senzațiilor se află obiectele
reale. Această dramă atinge paroxismul odată cu declanșarea crizei
existențiale. Imposibilitatea de a răspunde la interogațiile simple, inerente
unei existențe reale-cine sunt, ce sunt, ce are să se mai întâmple-determină
refuzul lumii și retragerea în singurătate. Individul kafkian este conștient
de faptul că trăiește o existență tragică, torturat de ideea de a nu fi cu
adevărat și dorința de a fi în adevăr. La limita dintre tortură și dorință, stă
imaginea unei vieți trăite cât se poate de irațional: Trăiesc cât se poate de
irațional. În loc să mă scutur, stau și mă gândesc cum aș putea exprima toate
astea cât mai agresiv cu putință
împins nu mă las, dar nici nu sunt convins că
știu care e drumul cel drept, și atunci ce are să se mai întâmple?5.
Această criză a identității se transformă într-un joc halucinant de real și
ireal la Blecher:Teribila întrebare cine anume sunt eu trăiește atunci în
mine ca un corp în întregime nou, crescut în mine cu o piele și niște organe
ce-mi sunt complet necunoscute6.
Criza identității este urmată oarecum de anumite modificări de ordin anatomic.
Se naște o ființă nouă, înzestrată cu organe noi, pe scheletul și în pielea unei
ființe vechi.
În configurarea
imaginii omului ca expresie a singurătății, Kafka și Blecher par inspirați de
teoria stadiilor a lui Kierkegaard: stadiul estetic, stadiul etic și stadiul
religios. Kierkegaard considera că omul este și trăire, existență și adevărul
este de natură subiectivă, neputând fi niciodată oferit de știință. La Kafka
și Blecher cea mai puternică influență este exercitată de al doilea stadiu al
filozofiei kierkegaardiene: stadiul etic. Acest stadiu etic pune în evidență
problema solitudinii în termenii unei capacități de a te rupe de ceilalți, de
cei din jurul tău. În viziunea lui Kierkegaard, omul tinde spre unicitate, în
viziunea lui Kafka, omul, în loc să se îndrepte spre Dumnezeu, alege calea opusă
se îndreaptă spre absolutul propriei ființe, iar în cazul lui Blecher este
paradoxul celui ce a trăit la limita dintre realitate și irealitate. Acest
stadiu etic al lui Kierkegaard își găsește dimensiunea în existența însingurată
a personajelor kafkiene și blecheriene. În timp ce la Kierkegaard
transcendența este prezentă, la Kafka ea este absentă. La Blecher, prezența
transcendenței este învăluită de același joc de umbre și lumini care plutește
asupra celor două romane. Nu e cumva Emanuel, personajul Inimilor
cicatrizate, un mesager al transcendenței? Traducerea literală a numelui
Emanuel Cu noi este Dumnezeu! nu este cumva semnul unei transcendențe care
coboară asupra unui mort din punct de vedere trupesc, dar viu din punct de
vedere sufletesc? La Kafka, însă, cerul nu va răspunde niciodată întrebărilor
individului. Din neputința stabilirii unui echilibru și a unui dialog viabil
cu divinitatea, apare dorința de singurătate și de regăsire a sinelui: Dorința
de singurătate fără gânduri. Să stau față-n față doar cu mine însumi
Trebuie
să fiu iarăși singur. Ce am realizat până acum e numai un rezultat al faptului
că am fost singur7.
Singuri în fața unei
lumi ostile și ermetice căreia nu i te poți sustrage, o lume care face un zid în
jurul nostru și care ne strânge ca într-un cerc de fier al fatalității, eroii
kafkieni și blecherieni pierd simțul realității imediate, substituindu-se unei
lumi a copiilor. Singurătatea aceasta, dusă dincolo de limitele
suportabilității umane,creează un invers pozitiv al lumii reale. Lumea poate
fi privită la fel de bine și prin ochii copiei nu numai prin ochii modelului:
faptul că mă mișcam, că eram viu, nu putea fi decât o simplă întâmplare, o
întâmplare care n-avea nici un sens, pentru că, așa cum existam în astă parte a
vitrinei, puteam exista și dincolo de ea, cu același obraz palid, cu aceiași
ochi, cu același păr spălăcit care mă aduna în oglindă într-o figură rapidă și
bizară, greu de înțeles8.
E o încercare eșuată, un efort inutil, iluzoriu și absurd. În lume nimeni nu-și
schimbă după voie condiția. Trebuie să o accepți, poți să-ți suspenzi
identitatea dar nu poți să o pierzi. A nu fi decât tu însuți: iată suferința
existențială a personajelor kafkiene și blecheriene. Eroul blecherian își
redobândește identitatea prin trezire, dar panica continuă: Mă zbat, țip, mă
frământ. Cine mă va trezi? În jurul meu realitatea exactă mă trage tot mai
jos, încercând să mă scufunde. Cine mă va trezi? Întotdeauna a fost așa,
întotdeauna, întotdeauna9,
în timp ce individul kafkian sfârșește prin exacerbarea torturii. Tortura,
suferința circumscriu individul kafkian plasându-l într-o lume mereu
schimbătoare. Tortura se conturează fie ca imagine a unui cuțit răsucit adânc
în rană, fie prin târârea și strivirea în încăperi: Mereu imaginea unui cuțit
lat de măcelar, foarte grăbit, tăind cu o regularitate mecanică în mine, venind
dintr-o parte și desprinzând fâșii extrem de subțiri care, pentru că totul se
desfășoară foarte repede, zboară în jur aproape răsucindu-se10
sau Te simți aruncat, strivit de perete, până-ți vine să urli de durere, îți
cobori plin de spaimă privirile și vezi că mâna care te-a împins o recunoști
cu o suferință nouă, care te face s-o uiți pe cea de adineaori e mâna ta
proprie, crispată și cu o forță pe care n-a avut-o niciodată ca să facă ceva
bun, ea te ține acolo11
sau Iarăși m-am târât zvârcolindu-mă prin gaura aceasta groaznică, strâmtă,
prin care, de fapt, nu se poate răzbi decât în vis12.
Se ajunge în urma acestei experiențe la concluzia că lumea există, este
prezentă, este aici, dar cade sub simțuri, la fel ca și carnea jupuită și
sângerândă. Lumea reală devine astfel un labirint ale cărui meandre nu vor
oferi niciodată posibilitatea transcenderii: în jurul meu materia dură și
imobilă mă înconjura din toate părțile-aici în formă de bile și de sculpturi
în stradă, în formă de copaci, de case și de pietre, imensă și zadarnică,
închizându-mă în ea din cap și până în picioare. Umblam înnebunit de lucrurile
pe care le vedeam și de care eram sortit să nu pot scăpa
. 13.
O consecință a
singurătății și a revoltei împotriva unei lumi mult prea ermetice o constituie
pietrificarea ființei, căderea ei și imposibilitatea ridicării. Căderea în
murdar și târârea proiectează imaginea unui individ aflat pe culmile
disperării. Kafka și Blecher sunt asemenea lui Cioran produsele unor
destine hipertrofiate, două existențe trăite ca o sfâșiere dureroasă,
abominabilă, între lucruri vag perceptibile și obsedante dileme, neliniști și
apocaliptică disperare. Într-un poem în proză din volumul Pe culmile
disperării, Cioran încerca să evidențieze tocmai această dinamică a
trăirilor, această neliniște și obsedantă angoasă, spunând: Este în mine atâta
confuzie, zăpăceală și haos, încât nu știu cum un suflet omenesc poate să le
suporte. Tot ce vreți găsiți în mine, absolut tot. Sunt o ființă rămasă de la
începutul lumii, în care elementele s-au cristalizat și în care haosul inițial
își joacă însă nebunia și învolburarea lui. Eu sunt contradicția absolută,
paroxismul antinomiilor și limita încordărilor14.
La Kafka și Blecher
indivizii nu înțeleg mecanismul realității. Deși ei raționează până la exces,
concluziile lor sunt de cele mai multe ori iraționale. Negăsindu-și locul
nicăieri și trăind în cea mai adâncă singurătate, indivizii kafkieni și
blecherieni urmează o cale a decăderii cristalizată într-una a murdăriei și
apoi, în final, într-una a metamorfozei. La Kafka asistăm la un proces
involutiv în sensul că există o trecere de la existența umană la existența
animală, de la existență la non-existență și târâre: am început să merg
încovoiat, cu umerii căzuți, cu brațele și mâinile strâmbe
mi se făcea frică în
fața celui mai mic pas în prezent, mă consideram nevrednic, copilăros și demn de
dispreț cum mă vedeam15.
La Blecher, drama existențială se naște dintr-o realitațe bivalentă- suferință
fizică și morală. Personajele blecheriene resimt dureros existența simultană pe
care sunt nevoiți să și-o asume; boala, amestecul nefiresc de piele și ipsos,
stările real-halucinatorii- iată o lume stranie, rece și străină care se refuză
tuturor și își ascunde esențele. Strigătul personajelor e un strigăt al
neputinței, al imposibilității de a te mai elibera vreodată, e un strigăt
împotriva absurdității unei lumi. Acest strigăt se va întoarce-la
Kafka-împotriva celui ce a strigat, târându-l, strivindu-l și aducându-l în
final în pragul morții, în timp ce la Blecher, strigătul acesta al neputinței
se pierde în imensitatea lumii dar găsește undeva, departe, o transcendență care
să-l asculte. Poate acesta este și motivul pentru care Emanuel se refugiază la
sfârșitul romanului în dune. Prezența dunelor de nisip din partea finală a
romanului nu este întâmplătoare. Nisipul, potrivit Dicționarului de
simboluri, semnifică pe de o parte numărul păcatelor de care te lepezi, dar
pe de altă parte, numărul anilor de viață pe care îi ceri. Își cere Emanuel
anii?
NOTE:
1.
Cioran, Emil- Silogismele amărăciunii. EdituraHumanitas, București, 1992,
p.37 (cap. Timp și anemie)
2.
Enescu, Radu-Franz Kafka.Editura pentru literatura universală, București,
1968,p.19;
3.
Kafka, Franz-Pagini de jurnal și corespondență.În românește de Mircea
Ivănescu, cu o prefață de Alexandru Al. Șahighian. Editura Univers,
București,1984,15 noiembrie 1911,p.64;
4.
Blecher, Max-Întâmplări în irealitatea imediată. Ediție îngrijită, tabele
cronologic și referințe critice de Constantin M. Popa și Nicolae Þone. Prefață
de Radu. G. Țeposu. Editura Aius, Craiova. Editura Vinea, București,1999,p.43
5.
Kafka,Franz,op.cit.,15 august 1912,p.103
6.
Blecher,Max,op.cit.,p.43
7.
Kafka,Franz, op.cit., 1 iulie/21 iulie 1913, pp.112, 114
8.
Blecher, Max, op.cit., p.70
9.
Blecher, Max, op.cit., p.114
10.
Kafka, Franz, op. cit., 4 mai 1913, p.111
11.
Op.cit.,3 august 1914,p.160
12.
Op.cit.,5 decembrie 1919,p.210
13.
Blecher, Max, op.cit.,p. 88;
14.
Cioran, Emil, Pe culmile disperării.Editura Humanitas, București, 1990,
pp.133-134 (cap. Renunțarea)
15.
Kafka, Franz, op.cit., 2 ianuarie 1912, p. 80 |