Ion D. Sârbu:
Între timp, murisem
1. În octombrie 1955
s-a decis ca, de la 1 ianuarie 1956, Revista de pedagogie a Institutului
de Științe Pedagogice din București, din trimestrială să devină lunară, fapt ce
a impus sporirea redacției. În acest context și în urma unor recomandări grele
(L. Blaga către Ion Chinezu și G. Oprescu), Ion D. Sîrbu este încadrat, din 25
iulie 1955, ca secretar de redacție. Conform celor amintite de I. Cremer, pe
atunci director adjunct al Institutului, fișa postului său se rezuma la: să
aibă legătura cu unii colaboratori din provincie, să trieze unele materiale
venite de la colaboratorii externi, să șlefuiască unele texte care șchiopătau
din punct de vedere stilistic, (
) să publice și unele articole proprii
(Amintiri despre
I. D. Sîrbu la Revista de pedagogie, în
Literatorul, nr. 46/1992). A participat la redactarea unor articole de
sinteză pe teme diverse și, știind limba maghiară, a scris, în nr. 4 al
revistei recenzia Un nou manual de lectură literară pentru clasa a VII-a a
școlilor cu limba de predare maghiară, în care solicita ca elevul să
plece format în ceea ce privește dragostea și înțelegerea pentru lectură în
general și pentru literatura țării sale în special. Fratern și protector
față de Deliu Petroiu, unul din cerchiștii pe care i-a iubit mult, Ion D. Sîrbu
caută să-l aducă la București, să împlinească cercul. Îi propune, spre a
netezi calea, să scrie pentru revistă despre Străinul și Apostol. Însă, în scurt
timp, temperamentul său vulcanic îl face să intre în conflict cu dogmaticul
redactor adjunct al revistei: în urma publicării schiței Într-o redacție de
revistă, în care redactorul se recunoaște, lui Ion D. Sîrbu i se desface
contractul de muncă. Pe postul rămas liber mai face o cerere scrisă în numele
lui Deliu Petroiu, încercând să-l smulgă din Arad, dar fără sorți de izbândă
(Ion D. Sîrbu, Iarnă bolnavă de cancer, Ed. Curtea Veche, Buc. 1998, pp.
43-44).
În fine, are loc
mișcarea fatală: trece redactor la revista Teatrul din 18 sept. 56 și
până în 16 sept. 57, când este arestat, în plină stradă, sub pretext de omisiune
de denunț. Stă în închisorile roșii până în toamna anului 63, după care se
întoarce la Petrila, vagonetar în mina tatălui său; șase luni, șef de producție
la Teatrul din Petroșani; iar din 15 iulie 64, printr-o întâlnire fericită cu
directorul Teatrului Național din Craiova, regizorul Călin Florian, este mutat
aici ca secretar literar, unde lucrează până la pensionarea din 17 sept. 73.
2. Pentru judecățile
critice ale lui I. D. Sîrbu asupra fenomenului teatral: cronici de teatru,
eseuri de analiză a mișcării teatrale, texte de proiecție în viitor asupra
teatrului, din perioada cât a lucrat la revista Teatrul (și alte câteva
după), strânse în volumul Între timp, murisem, se cuvin câteva precizări.
Toate sunt subîntinse estetic pe temei filosofic ceea ce înseamnă că o
critică de profunzime nu se poate face fără perspectivă estetică și fundament
filosofic.
Revenind la Cercul
Literar de la Sibiu: acesta își propunea, prin valorile euphorioniste de
amplitudine goetheană, o europenizare a culturii noastre, având în centru
teatrul. Practic și teoretic.
Practic,
cerchiștii trec la montarea unor texte clasice: O scrisoare pierdută,
Hangița, Heidelbergul de altădată. Mulți dintre ei joacă pe scenă: Radu
Stanca, Dominic Stanca, Eta Boeriu, Deliu Petroiu. Cenaclul Prietenii
Seminarului de Estetică și Critică Literară, inițiat și condus de Liviu
Rusu, propune ample dezbateri și practici teatrale. Sîrbu va scrie mult mai
târziu, în 1982, un revelator eseu despre această perioadă, O, quae mutatio
rerum!? Însemnări despre un uitat început de teatru studențesc. O idee
conturată aici și trecută ca temei gândirii sale este aceea de teatru ca
metaforă a spiritului. (Atlet al mizeriei, Ed. Fundației Culturale
Ion D. Sîrbu, Petroșani, 1994, pp. 55-62). Scriu teatru: Radu Stanca, Dominic
Stanca și Ion D. Sîrbu. În 1947, el redactează prima variantă a piesei
Cățelul, comedie psihanalitică, devenită ulterior Sâmbăta amăgirilor.
De Joia Mare, aprilie, îi comunică cu năduf lui Deliu Petroiu: Cățelul meu
tot latră, dar nu mușcă încă!; iar mai târziu, în 8 iunie, îi spune: e
transcris tot și aștept doar părerile criticilor pentru a trece la forma
definitivă (op. cit. pp. 22; 23).
Teoretic, Ion D. Sîrbu
adaugă libertății, determinantei spiritului din viziunea hegeliană, pe
cea de luciditate. Conceptul cu punctul de origine în Despre o
dialectică a lucidității (Preocupări Universitare I, nr. 2/1944,
Buc.) este desfășurat și implicat în întreaga operă, de la funcția artei și a
teatrului în special până la necesitatea demistificării în existența socială și
în formele spiritului, mai ales când totul este atins de metastazele ipocriziei.
La 30 martie 1945 își susține teza de licență la Blaga, De la arhetipurile
lui C. G. Jung la categoriile abisale ale lui Lucian Blaga. Obține Diploma
de licență în Filosofia Culturii, Estetică și Psihologie cu mențiunea magna
cum laude, cu 9,71, devenind asistentul lui Liviu Rusu la Facultatea de
Filosofie și Litere, catedra Filosofia Culturii, în perioada 1 iulie 1945 15
dec. 1949. Profesorul introdusese, de la început, în Universitatea din Cluj psihologia
experimentală. Ion D. Sîrbu venea cu profunzimile psihanalizei lui
Jung inconștientul colectiv cu arhetipurile sale. În februarie
1947 își dă doctoratul la Lucian Blaga, cu Funcția epistemologică a
metaforei. Lui Deliu Petroiu îi scrie despre concursul de estetică.
Pregătirea sa în domeniul esteticii, îndeosebi a formelor simbolice ale
lui Cassirer, se întinde pe o mare suprafață, desfășurată pe cele două paliere
germane: postkantian și psihologic. O nouă informație către Deliu
Petroiu: Am terminat pe Lipps și azi mă apuc de Volkelt. (Scrisoare, 22
oct. 1946; op. cit., pp. 13) De la Theodor Lipps, Estetica. Psihologia
Frumosului și a Artei ce îi va fi piatră de temei în descifrarea artelor
plastice; iar de la Johannes Volkelt, amplul Sistem de estetică (vol. I, 1905,
fundamentarea esteticii: psihologică intropatia și normativă; vol II,
1910, formele estetice: frumosul și caracteristicul, tipicul, frumosul
ideal, sublimul, grațiosul, esteticul-sensibil, esteticul-spiritual,
impresionabilul, tragicul, comicul, capriciul și umorul, urâtul, și vol. III,
1914, filosofia artei și metafizica esteticii: arta și creația
artistică și metafizica esteticii, cu valoarea estetică înțeleasă ca armonizare
a umanului, ca valoare autonomă, fundamentarea metafizică a valorii autonome,
împărțirea esteticului în valori autonome și apriorismul estetic. Ion D. Sîrbu
s-a aplecat și asupra tratatului Estetica tragicului, fundamental pentru
perspectiva concepțiilor asupra teatrului și, mai ales, asupra vieții tragicul
desfășurându-se ca o categorie trans-estetică. Este folosit și R.
Müller-Freienfels cu Psihologie a artei, în teoria receptării cu a sa reacțiune
estetică(v. principiul efortului minim), pe baze psihologice
stabilind tipuri estetice pentru receptare: simpatie estetică (Einfuhlung)
și contemplație. Simplificând și rezumând, Ion D. Sîrbu își asumă
estetica de sorginte kantiană și neokantiană: cu acea pendulare și încercare de
sinteză a neokantienilor între apriorismul și transcendentalul valorilor
absolute și psihologismul cercetărilor din epocă. Volkelt înlocuia premisele
transcendentale ale cunoașterii și valorilor absolute, prin metoda autoreflecției
ca bază a certitudinii de sine, cu transsubiectivul alăturat intrasubiectivului.
Este lesne de văzut că Ion D. Sîrbu, după câteva decenii, asumându-l pe C. G.
Jung, va aduce în acest conflict din cadrul valorilor, spus altfel, dintre
obiectiv și subiectiv, în locul conceptului de transsubiectiv pe cel
de inconștient colectiv cu ale sale arhetipuri. Prin aceasta,
devansează sterila dezbatere chiar dintre esteticile conținutului și cele ale
formei și, cu premise larg fundamentate, recuperează sensul artei și
cunoașterii estetice dinaintea autonomizării lor, îmbinând frumosul cu binele
și adevărul.
Particularizând, aria
teoretică asupra teatrului este întinsă. Se vede din câteva recomandări făcute
lui Deliu Petroiu. La solicitarea de a-i trimite o istorie a teatrului, necesară
realizării unui curs, îi spune că așa ceva nu există în Bibl. Universității,
dar că el a consultat tratatele: Geschichte des Theaters, de J. Gregor și
Histoire universelle du Théâtre, de Dubech. Informat și cunoscător în domeniu,
îi propune istoriile literaturii. Ai în definitiv câteva epoci clare:
Teatrul antic (citește neapărat Eschil de Alice Voinescu), Evul mediu (excelent
tratat în Hist. de la litt. fr. a lui Petit-Juleville), Teatrul Renașterii (un
studiu de Telega, despre Lope de Vega eventual Călinescu, Momente din Cultura
Spaniolă), Teoria Comediei dellArte admirabil în Gordon Craig și unele
articole ale lui Pirandello. Urmează clasicii francezi (Racine, Corneille, Molière)
romanticii, Shakespeare-Schiller-Goethe-Kleist-Grillparzer etc. (găsești peste
tot istorii literare la nevoie îți indic eu autorii cei mai buni) apoi vine
realismul (burghez) Ibsen și
Gerhard Hauptmann (Augier) și treci direct la ruși. Iei linia Griboedov
(Prea multă minte strică), continui cu Cehov, treci la Gorki și aici începe
realismul socialist (Simonov, Korneiciuk, frații Thur etc.). Nu văd ce nevoie ai
de o istorie a literaturii dramatice. (Scrisoare din 16 oct. 52; op. cit.
pp. 39-40).
În fine, sunt de
precizat câteva determinante ale concepției sale estetice: arta și teatrul
ca metaforă a spiritului (mai târziu: existența și omul ca metaforă a
spiritului), metafora ca mod de cunoaștere epistemologică a lumii și
omului și această cunoaștere ca întemeindu-se pe inconștientul
colectiv cu ale sale arhetipuri sau categorii abisale.
3. Din septembrie 1956
începe să apară revista Teatrul. Îl are ca președinte al Colegiului de
redacție pe Camil Petrescu; ca redactor șef pe Horia Deleanu, iar printre
redactori pe Ștefan Augustin Doinaș, Florian Potra, Ion D. Sîrbu, o figură
rubicondă, cap de taur zbârlit, trup masiv, un bărbat afabil și direct îl
descrie Valentin Silvestru în Retrospecție cordială asupra personalității
omului de teatru (Caiete Critice, nr. 10-12/1995). Scrie cronici
despre spectacole, articole de exegeză și sinteză despre teatru, face chiar o
analiză monografică a unei stagiuni a Teatrului Tineretului. Cunoștințele
practice și teoretice asupra teatrului, dimensiunea estetică și filosofică
surprinzătoare în epocă, și îndeosebi în acest domeniu, determină exegeza lui
Ion D. Sîrbu să se poarte sobru și analitic, sintetic și contextual, lucid și
relevant, nuanțat și eseistic, sentențios și cordial, aspru și elegant, esențial
și generalizant. După o jumătate de secol aceste exegeze nu sunt fotografii de
epocă, descrieri evocatoare de spectacole, ci imaginea unei maieutici
privind fenomenul teatral, dramatic și cultural. O privire din interior,
un portret interior al teatrului am putea spune, cum nici practicienii nu
reușesc să facă, asemănătoare cu unele fragmente din scrisorile dintre Goethe și
Schiller despre nașterea propriilor lucrări dramatice și despre teatrul din
Weimar. Cronicile lui Ion D. Sîrbu sunt lecții despre luciditatea și
seriozitatea cu care trebuie aserțiunile să avanseze spre temeiul estetic și
filosofic, să se ridice la piatra din unghi a valorilor, chiar dacă edificiul
spectacular nu rezistă , mai mult, în pofida precarității sale. Cu tâlc practic
spus, greșurile sunt revelatoare pentru împliniri: chiar dacă acestea nu vin,
ele determină compensator teoreticul. Cu instrumente teoretice ale criticii de
teatru, trecute prin psihologie experimentală (fie și numai de la Liviu Rusu) și
psihanaliză (din Jung) saturate estetic și filosofic, desface și reface opera și
obiectul estetic, se situează între dramă și spectacol, între spectacol și
public, indică probleme și pune diagnosticul judecății. Chiar dacă îl pune
asupra a ceea ce s-a petrecut în sala de spectacol, el privește ceea ce s-ar
putea petrece. Observațiile pe care le-am făcut scrie în cronica
despre Familia Kovacs a Anei Novak au ca scop să indice o problemă. Punând
față în față compoziția piesei și interpretarea ei, scheletul ideologic și
realizarea în carne a acestuia, vom observa că între aceste extreme, există
două vehicule: autorul și actorul. Pot să greșească și unul și celălalt; pot să
greșească în raport cu etajul, sau în raport cu pivnița. Pot însă să
greșească și unul față de celălalt, și atunci se naște acea inadvertență între
intenție și realizare
; inegalitățile și contradicțiile de compoziție
ale Hanului de la răscruce, de H. Lovinescu, sunt ale piesei scrise:
lipsă de acțiune, de unitate psihologică a personajelor; ale
genului literar abordat: indecizie între dramă și melodramă, între
alegorie și realitate. Disociază, parcă pe urmele lui Goethe și Schiller, între
dramă și epică, conchizând asupra imposibilei hibridizări din drama Boieri
și țărani a lui Al. Sever. Descifrează: unele mijloace dramatice (ca de
pildă, beția) apar anacronice; altele interpretative, desuete. Integrează piesa
în cadrul operei dramatice a autorului, în cadrul teoriilor acestuia (piesa
Mutter Courage und ihre Kinder a lui B. Brecht și spectacolul realizat la
Sibiu de Hans Schuschnig le decelează prin Kleines Organon für das Theater
al autorului, cu acea Technik der Verfremdung ), în câmpul mai larg al
esteticii (pe forme și genuri, se vede Volkelt) o confruntă structural și
deductiv cu spectacolul, apoi spectacolul cu teoriile în domeniu și mai ales cu
ale esteticii psihologice (pe tipuri, cu Lipps), ale receptării și categoriilor
de public; în fine judecă obiectul estetic în context filosofic și social,
decelând, pentru funcția artei, valorile umaniste, cu încredere în cerul lor
autonom: îndeosebi, morală și estetică. Am putea spune că Ion D. Sîrbu își
întemeiază judecățile pe două silogisme răsturnate: de la premisele
generalului, prin particular, la individualul componentelor spectacolului și,
întorcându-se, de la individual, prin particularul hic et nunc al
publicului, se întoarce sub cupola universalului estetic și filosofic, ca ideal
între Idealele unei epoci.
Privește prin
determinantele specificității teatrului, atât ca dramă cât și ca spectacol. Compoziția
dramatică, concept preluat parțial din critica de artă plastică, nu este o
problemă de formă literară, ci luminează structura și contradicția
dramei, care este un reflex al altor contradicții din planuri diferite: sociale,
politice și istorice, psihologice și din adâncurile inconștientului
colectiv (mereu găsim sugestiva disociere a lui Jung între etaj și
pivniță). Să ne amintim exigența eminesciană: contradicția dramei trebuie să
se reflecte în fiecare personaj. Ion D. Sîrbu descifrează compoziția
dramatică în funcție de intrigă și de formele estetice, în
cazul tuturor pieselor (amintind de acel Sistem de estetică al lui Volkelt;
pentru conjuncțiile tragicului, posibile și imposibile cu celelalte forme și
categorii estetice, îl citează cu Estetica tragicului, la desfacerea
ghemului Vrăjitoarelor din Salem). Ceasul de aur, de la Petroșani, nu a
fost o tragedie comică, ar fi fost interesant, ci o imposibilă tragedie
cu comedie; Oaspeți nepoftiți, de Miroslav Stehlik, de la Turda,
este eterogenă: începe cu o dramă socială, continuă cu una
polițistă și sfârșește cu o farsă sentimentală.
Compoziția
dramatică o pune în conjuncție cu viziunea regizorului, a interpreților
și, numai după aceea, arată nepotrivirile, neînțelegerile,
imposibilitățile, inadvertențele, inconsecvențele etc., din intimitatea
interpretului, dintre interpret și rol, dintre rol și spectacol, dintre acesta
și public. Astfel justifică reacția publicului (la Vrăjitoarele din Salem,
publicul a avut ocazia să-și arunce în focul întrebărilor întreaga
claviatură emotivă; sau la Mutter Courage, confuziile au făcut ca
publicul să răsplătească doar scenele dramatice); și, invers, uneori
pornește fragmentar, spre explicarea spectacolului, de la simptom spre
diagnostic, de la efect spre cauză.
Perspectiva largă și
integratoare, psihologia și psihanaliza îl ajută să caracterizeze jocul
actorilor, din interior, uneori chiar din intimitatea lor, fericită
sau nefericită, bănuită sau nebănuită. Surprinde două căi în apropierea și
aproprierea de personaj: Sunt actori care își construiesc rolul, plecând
dinafară spre înăuntru: adună replici, lucrează gesturi, aranjează efecte. Și nu
este exclus ca temperatura acestei munci să ajungă a topi în creație și acel
ceva inițial pe care am îndrăzni să-l numim esența personajului. Sunt alții în
schimb, care înainte de toate încearcă să dibuiască ființa interioară, forma
ascunsă, sensul veșnic al eroului. Procedează mai bine, pentru că, odată
descoperită această nobilă substanță, rolul primește logică, sens, iar gesturile
își găsesc forma și jocul devine viață. Caracterizările actorilor sunt
valide în contextul demonstrațiilor, intuițiile asupra lor s-au validat în timp.
Jules Cazaban (Profesorul Kovacs) descoperă originalitatea ridicolului grav
și adânc, necomic și Vasilica Tastaman (Eva), este excepțional de
naturală, spontană și convingătoare, capabilă și de creație și că
identificarea ei, pe o gamă atât de largă și de nuanțată cu eroina, este
rezultatul unui autentic talent artistic; Marga Anghelescu-Gheorghiu (Margit)
prin mijloace extrem de naturale a dirijat întreaga orchestră a
eroilor și Radu Beligan (Cerchez) cu interpretarea magistrală,
cu un ton simplu, extrem de firesc, prin mișcări obișnuite, prin eliminarea
oricărei majuscule psihologice, a oricărei efuziuni a retezat prețiozitatea
cerchezismelor, a încălzit replica, a umplut suspensiile și, cu discreție, a
dirijat în mod continuu întreaga mișcare scenică pe un făgaș care s-a dovedit
salutar
; Alfred Demetriu descurcă inteligent acel paradox psihologic
și moral al personajului Tomovici , dar Victor Moldovan (Mișu Rosenblum)
nu a fost dirijat bine: Pe linia psihologică a personajului, replicile sale
nu puteau fi redate nici în sfera grotescului comic și nici în cea a
deformației profesionale; Maria Sandu (Mama) și-a compus personajul,
plecând de la esența veșnic umană și Getta Grapă-Țințu, în rolul
Zamfirei duce tava piesei, dar o duce cu atâta grație și dezinvoltură, încât
ne face să uităm că, deși în rolul de olteancă, vorbește ca țărăncile de pe
Mureș; Silvia Ghelan, în Copacii mor în picioare, de A. Cassona,
are o voce timbrată, o mimică destul de mobilă dar refuză clujenilor
teatralitatea cu artificiul supărător al pozei, gesticulația
de școală veche, pentru bunul simț al naturaleței; intuițiile sale țin
chiar de perspicacitatea medicului psihanalist: în cazul actriței Mimi Munteanu
(Raia din Copilul altuia, de V. Skvarkin, de la Petroșani), scrie: I-am
urmărit forța de concentrare, tensiunea interioară cu care se dăruiește dramei.
Dar de fiecare dată am constatat aceeași disproporție între emoție și efectul pe
care îl comunică publicului, datorită, crede, unei trăiri anticipative
a rolului după puțin timp, actrița părăsește scena pentru saloanele
albe ale spitalelor; Marina Bașta (Regina din Cavalerul mut de la Arad) a
fost o adevărată regină iar, mult mai târziu, despre spectacolul
folcloric Soarele și Luna, realizat de aceasta la Craiova, are numai
cuvinte elogioase; în fine, Victor Rebengiuc, Dumitru Rucăreanu, Silvia
Popovici și Sanda Toma, tinerii din Bunbury, de Oscar Wilde, joacă cu
simț al măsurii împreună, sudându-se nu numai în replici și ritm dar și în
fiorul adânc, în dăruirea intimă pe care o presupune intriga.
Toate componentele
unui spectacol sunt judecate integrativ: regia artistică, interpretarea,
scenografia și publicul. Fiindcă integrativ trebuie să funcționeze. Când sinteza
este realizată, afirmă Ion D. Sîrbu, se obține stilul, creația.
Spectacolul care a răspuns unei asemenea exigențe a fost Bunbury,
realizat de Vlad Mugur la Teatrul Național Craiova. Meritul regizorului
consistă în faptul că a făcut un spectacol curat și rotunjit în el, fiecare
replică, fiecare gest, studiat; pauzele și gesturile șlefuite și controlate;
mișcarea scenică, dirijată după cele mai severe legi ale compoziției picturale.
De fapt, ca să vorbim sincer, aceste amănunte se observă cu limpezime după ce
urmărești spectacolul, cu intenția precisă de a-l judeca, analitic. La prima
vizionare, decorul, mișcarea, gestul și cuvântul interpreților se topesc în
ideea de ansamblu a piesei, așa fel, încât anevoie izbutești să detașezi
amănuntele. În această omogenitate mi se pare că se ascunde dimensiunea cea mai
caracteristică a spectacolului craiovean și, am îndrăzni să anticipăm, stilul
său. Căci, în ultimă analiză, stil înseamnă sinteză, atmosferă, ritm specific,
înseamnă școală ridicată la nivelul creației.
Publicul,
receptorul nu are doar funcția de a împlini spectacolul, fenomenologic, obiectul
estetic, ci de a se transforma pe sine, realizând, astfel, prin acel
catharsis, funcția artei. Să ne amintim de Căldărarul Cristofor Sly
din prologul Femeii îndărătnice a lui Shakespeare. Lordul propune să facă
o încercare: pe acest Sly, vită nemaipomenită, îl așează în fața piesei
ce o joacă actorii. Acesta intră în poveste, crede că anterior a dormit, se
miră cum șapte ani s-a crezut un cerșetor sărman și prost și devine
Lordul care spune: Să fie Domnul binecuvântat / că m-am înzdrăvenit!
Este cel mai frumos elogiu adus publicului, care în fața artei își transcende
condiția, metaforic spus, din cerșetor în lord, dar și artei și funcției
sale care într-o lume normală, nu este de consolare, ci de binecuvântare.
Eminescu credea că teatrul îi dă omului sufletul cel frumos, că este o
școală de moral, că participă la conștiința unitară publică și
la solidaritate etică. Pentru Ion D. Sîrbu noțiunea de public e o
noțiune extrem de complexă o întoarce pe toate fețele: estetic și
pedagogic (până la acele conferințe experimentale), psihologic și social.
Spre a lumina raportul dintre spectacol și public aduce metafora magnetului
și piliturii de fier expusă de Müller-Freienfels: Unul din teoreticienii
educației artistice (Müller-Freienfels) spunea că între nivelul artistic al unui
spectacol și publicul său trebuie să fie aceeași distanță ca între un magnet și
pilitura de fier: dacă magnetul e prea sus, pilitura rămâne indiferentă. Dacă e
prea jos, se identifică cu el și orice efort de creștere, de urcare, dispare.
Găsită însă așa-zisa distanță de maximă tensiune axiologică, efectul de magnetizare(pe
linii de forță) e maxim atât din punct de vedere calitativ, cât și din cel
cantitativ. Dacă actorul trebuie să ajungă la esența umană, regia
să se mențină în uman, consideră Ion D. Sîrbu, publicul este tocmai
acel om viu, care determină apariția cuvântului viu, a
logosului.
4. Un fascinant
spectacol spiritual oferă două spirite: tânărul încercat de viață și cultură,
Ion D. Sîrbu și esteticianul T. Vianu, aplecate asupra aceluiași domeniu: viața
teatrală a stagiunii 1956-1957. T. Vianu susține cu regularitate, timp de o
stagiune, cronica dramatică în Contemporanul (14.09.56 12.04.57); Ion
D. Sîrbu, ca redactor de specialitate, scrie cronică dramatică, note și
consemnări, articole de sinteză, în revista Teatrul (nr.1/56 nr.7/57).
T. Vianu scrie despre spectacolele teatrelor bucureștene, Ion D. Sîrbu încearcă,
pe cât posibil, să ia foaia de temperatură, cum solicita mai târziu Valentin
Silvestru, a întregului fenomen teatral din țară. De aceea, efectiv, se
întâlnesc doar asupra a patru spectacole: Vrăjitoarele din Salem, de
Arthur Miller; Bunbury, de Oscar Wilde, Hanul de la răscruce de
Horia Lovinescu și Institutorii, de Otto Ernst; dar, în zona
teoreticului, conjuncțiile sporesc, nu prin considerațiile generale inerente
cronicilor dramatice, ci și printr-o parte a articolelor de acest relief: ale
lui T. Vianu: Așteptări, Repertoriile, Teatrul de amatori; ale lui I. D.
Sîrbu: Modă constructivă, Rol pe scenă, nu rol pe statul de salarii și
Creșterea crizei sau criza creșterii? Profesorul și esteticianul, axiologul
și filosoful culturii, scrie, despre această formă vie, cum numea
reprezentația teatrală Schiller, sobru, rece, afirmațiile le trece prin procesul
instituirilor umane și le subîntinde rațional; tânărul redactor, deja cu o
încercată experiență de viață și cultură, își scaldă afirmațiile în apele
abisale ale psihologiei lui Jung și apoi le ridică spre cerul lucidității, al
valorilor autonome și absolute. Simplificând în disociere: T. Vianu, în ciuda
aplecării spre social și uman, privește detașat; Ion D. Sîrbu, în pofida
înțelegerii valorilor ca autonome și absolute, privește implicat.
Analitic,
dar succint, T. Vianu definește, mai întâi, drama. În conexiunile ei
istorice și estetice. Vrăjitoarele din Salem este o tragedie, încă
posibilă ca gen literar în împrejurările societăților moderne, Arthur Miller
folosind în desfășurarea acțiunii ei idei și categorii ale psihologiei
moderne. În funcție de această definire privește realizarea și
integrarea celorlalte determinante relativ autonome ale spectacolului. Deși
în studiile teoretice acceptă o autonomie estetică fie și mișcării coregrafice
sau costumelor, în cronicile dramatice, de analiză practică a spectacolului,
regia artistică pare să-i rămână o cenușăreasă. Regia Soranei Coroamă, deși
nu a atenuat unele aspecte ale dramei lui Miller, permițând brutalități
față de public, a fost însă excelentă prin distribuirea rolurilor, prin
ritmul imprimat spectacolului, prin compunerea scenelor. Ridică detaliul
în analiza interpretărilor actoricești împlinite. Leontina Ioanid a arătat
o umanitate simplă și caldă, vădită în fiecare vorbă pronunțată, în fiecare
gest, în fiecare privire; am urmărit toate detaliile jocului lui
Neamțu-Ottonel, postura lui corporală, covârșită de ani și suferință,
perplexitatea figurii lui în unele situații, expresia crispată a durerii, jocul
mâinilor și al degetelor care căutau parcă ceva, deodată încordarea trupului
înălțat, pasul devenit sigur.(T. Vianu, Opere, XII, pp. 342; 343; 344).
Ion D. Sîrbu se
adâncește teoretic în arhitectura piesei lui Miller; față de T. Vianu
operează volkeltian distincția: haina istorică aparține dramei / conflictul,
eroii, deznodământul sunt tipice tragediei. Dar pentru aceasta, aduce în
sprijin categoria tragicului, din viziunea aceluiași teoretician. Tragicul
și în privința aceasta Vrăjitoarele din Salem reprezintă o splendidă
ilustrare, scrie el este rezultatul emotiv al oricărui conflict în care
se angajează omul cu tot ce este mai nobil, mai puternic, mai curat în el în
care se angajează liber, nesilit, deși știe că forțele cu care luptă sunt
superioare și deși presimte că la un moment dat, ca să se salveze, ca om, va
trebui să opteze pentru moarte. (
) Proctor alege spânzurătoarea. Prin această
alegere s-a împlinit actul sacru al tragicului. A căzut un om, dar s-a salvat
umanitatea. Problemele dificile ale structurii și arhitecturii piesei
ridică dificultăți și confruntări majore pentru regizor. Sorana Coroamă are
meritul de a le surmonta, de a aduce în peisajul teatral o prețioasă
experiență. Cronicarul descrie detaliu după detaliu pentru a convinge că
elementele spectacolului sunt și funcționează într-o viziune unitară. Mișcarea
devine dans, grupările devin pictură; lumina punctează inteligent și muzical
întreaga desfășurare. Se obține astfel un registru regizoral care comunică un
efect artistic, ce surprinzând, copleșește și convinge.
T. Vianu consemnează
spectacolul craiovean, Bunbury, că a oferit desfătare artistică
și nuanțează doar interpretarea actoricească a tinerilor actori: Dumitru
Rucăreanu și Victor Rebengiuc au arătat o siguranță a jocului surprinzătoare
la niște debutanți, iar Silvia Popovici și Sanda Toma ca fiind încântătoare
prin tinerețe, prin grație, prin degajare, prin inteligența cu care și-au
debitat rolurile(op. cit. pp. 363).
Ion D. Sîrbu se
oprește entuziasmat asupra succesului și triumfului craiovean, spectacolul
Bunbury răspunzând unei așteptate redresări artistice a Teatrului însuși
și, ca T. Vianu, îl consideră un prilej de reală încântare artistică.
Se întâlnește cu T. Vianu, privind aprecierile asupra tinerilor actori, și nu
numai, dar cu justificări mai nuanțate, ce țin de surprinderea coerenței și
unității stilistice a spectacolului.
Hanul de la
răscruce este, pentru T. Vianu,
creația unui dramaturg cerebral, pentru care conflictele se desfășoară mai
degrabă între ideile întrupate de personajele sale, decât între oameni urmăriți
în împrejurările concrete ale vieții lor(op. cit. p. 365). Privește
detașat solida omogenitate a spectacolului, nu se mai apleacă asupra
detaliului revelator, calea i se pare știută. Ion D. Sîrbu vrea să fie
și cunoscută. Tânăr, cu spirit învolburat filosofic, străbate trasee
după trasee, cu răbdare se apleacă și surprinde coliziuni în structură,
deficiențe de construcție și, prin urmare, relevă spectacolul ridicat pe trepte
fragile de exigență artistică. Cercetarea de la sintetic se multiplică în
analitic. Ion D. Sîrbu desfide în Hanul de la răscruce situația
silogistică a eroilor, ca dați a priori; el solicită devenirea,
creșterea organică, dialectică a acestora. Caută și luminează acele
încheieturi artificiale ale compoziției dramatice. Sesizează
coliziunea între marea tragedie din afară și mărunta zbatere a
nenorociților din han; cum forțele și ideile aruncate în joc relativizează
omenescul. Între moartea cea mare și moartea cea mică
personajele nu pot decât să coboare ca demnitate tragică; din dramă
simbolică se ajunge la convulsiune psihologică. Cele două morți
nu se suprapun; personajele de pe soclul generalului, simbolicului, coboară în
sfera individualului indistinct, comun: din Profesorul în profesor;
din Hangiul în hangiu ș.a.m.d. Ion D. Sîrbu surprinde în
reflexivul Horia Lovinescu trena tezismului, a tipizării, cum zicea
estetica epocii, și o etichetează ca atare, în afara dramaticului și a
esteticului.
Un fascinant spectacol
oferă, citite în paralel, judecățile profesorale și academice ale lui T. Vianu
cu cele lucide și interioare ale lui Ion D. Sîrbu.
5. Ion D. Sîrbu scrie
imprudentul articol Grandoarea și servituțile debutului, despre piesa
Ziariștii a lui Al. Mirodan. Și deranjează. Oricâte precauții își ia, nu
poate să treacă peste dezechilibrele de construcție ale piesei, de sensurile
tezist-ideologice, de maniheismul textului. Profund jignit autorul și confrații
săi de același sânge și pecete ideologică, precum Andrei Băleanu, H. Zalis, H.
Bratu, Eugen Luca sau Eugen Atanasiu, îl acuză pe naivul și primejdiosul critic,
pe fiul de miner, de dogmatism ideologic. Ei inițiază o vehementă
campanie de presă, vizând demascarea negativistului, burghezului,
dogmaticului Ion D. Sîrbu. Și reușesc. Ion D. Sîrbu este arestat, în
plină stradă, la 17 sept. 1957. Nu înțelegem tăcerea lui Camil Petrescu,
președintele Colegiului de redacție. Replica lui Ion D. Sîrbu, textul Cazul
Ziariștii. Discuții
despre antidogmatism. Câteva concluzii nu a putut să
apară în revista Teatrul, ci, abia după moartea sa, în revista Tribuna,
V, nr. 7 (2111) din 17-23 februarie 1994, prin propria-mi grijă, cu următoarea
însemnare: Acest text al lui Ion D. Sîrbu trebuia să apară în revista
Teatrul din august 1957, ca apărare la campania declanșată de forțele fobice
împotriva scriitorului, redactor, pe atunci, al revistei sus menționate. Dar n-a
fost să fie așa. Și cele două cronici teatrale din septembrie apar semnate doar
cu inițialele autorului. La 16 septembrie 1957, Ion D. Sîrbu era arestat pe
stradă în București. Campania împotriva sa, ca de altfel împotriva întregii
culturi române, se exersa din plin și eficient. Ion Vartic, care primise
acest text de la autor, îl publică în Apostrof Dosar Ion D. Sîrbu (și
în volumul Ion D. Sîrbu, Scrisori către Bunul Dumnezeu, Biblioteca Apostrof
12/1996) și îl însoțește de un eseu-strigăt spre cerul înstelat Un
oarecare Ion D. Sîrbu: Bufonul generației sale. Astăzi, scrie Ion
Vartic, prin Șoarecele B, Adio, Europa!, Lupul și Catedrala, Jurnalul
unui jurnalist fără jurnal, prin extraordinarul corpus de scrisori și
confesiuni acel oarecare Ion D. Sîrbu s-a preschimbat în faimosul Ion
D. Sîrbu. E triumful strivitor al victimei asupra călăului.
Astfel s-a frânt, în
1957, una dintre cele mai aplicate gândiri filosofice asupra teatrului. |