Radu Stanca
între "Cercul Literar de
la Sibiu"
și "Runa oceanului"
Se observă la Radu
Stanca (Sebeș, 5 martie 1920 26 decembrie 1962, Cluj-Napoca) și la
majoritatea membrilor Cercului Literar de la Sibiu același mod de a reacționa
împotriva proletcultismului din România de după al doilea război mondial,
împotriva «obsedantului deceniu», aceeași modalitate de a organiza o anumită
rezistență prin lirica formulă. În primul rând se remarcă refuzul lor de a
colabora, de a publica înainte de ieșirea deplină a României din conul de umbră
al stalinismului cultural, înainte de marea explozie lirică din 1964 / 1965,
datorată nu generației lor, ci generației ce le-a urmat, generația LabișStănescuSorescu.
Opera poetică și de dramaturg a lui Radu Stanca apare postum: Versuri (cu
o prefață de Ion Negoițescu București, Editura pentru Literatură, 1966),
Teatru («Hora Domnițelor», «Ostatecul», «Oedip salvat», «Dona Juana», «Critis
sau Gâlceava zeilor» etc. București, Editura pentru Literatură, 1968),
Poezii (ediție și prefață de Ioana Lipoveanu Theodorescu București,
Editura Albatros, 1973) etc. Așadar, pătrunderea / păstrarea lui Radu Stanca
în memoria contemporanilor și a posterității nu s-a datorat vreunui circuit al
volumelor / operei sale, ci unei anumite oralități culte întreținute în
jurul personalității fermecătoare a liderului Cercului Literar de la Sibiu,
începând, îndeosebi, din 1943 încoace.
Prin odiosul Dictat
de la Viena, din 30 august 1940, Hitler și acoliții săi, ministrul de
externe al Germaniei naziste, perfidul von Ribbentrop, și Ciano, cinicul
ministru de externe al Italiei fasciste, au hotărât / impus smulgerea din
trupul României a unei suprafețe de 42.243 de kilometri pătrați, un triunghi
cu baza pe granița de nord-vest și cu vârful spre Brașov, cuprinzând Maramureșul,
Crișana și nordul Ardealului / Transilvaniei, inclusiv Cluj-Napoca (servindu-i
strategic la ținerea sub control prin bombardament a regiunilor petrolifere
prahovean-ploieștene), teritoriu pe care, în aparență, l-a făcut plocon
servilului său acolit, Horthy, Ungariei horthyste. Dezlănțuirea terorii
antiromânești hothysto-fasciste în teritoriul smuls României, în vremea
secundei conflagrații mondiale, a determinat mutarea Universității din
Cluj-Napoca, în Sibiu.
a) Cercul Literar
de la Sibiu și resurecția baladei din mai 1945.
În anul 1943, Radu
Stanca devine asistentul suplinitor al lui Lucian Blaga, la catedra de filosofie
a culturii, de la Universitatea din Sibiu. În primăvara anului 1943, câțiva
studenți de la Universitatea Clujan-Sibiană, au format antrenați de prezența,
de spiritul lui Lucian Blaga un cerc literar, unde s-au distins, între
nenumărați alții: Radu Stanca, H. Jacquier, I. Negoițescu, Cornel Regman, I. D.
Sârbu, Ștefan Aug. Doinaș, Eugen Todoran, Ov. Drimba, V. Iancu, Eta Boeriu,
Francisc Păcurariu ș. a. Gruparea este cunoscută în istoriile literaturii sub
numele de Cercul Literar de la Sibiu. Actul de naștere al grupării,
manifestul Ardealul estetic o scrisoare către d. E. Lovinescu a Cercului
literar de la Sibiu, un protest împotriva ideologiei oficiale, o
adeziune la modernism / lovinescianism, a fost publicat la 13 mai 1943, de
cotidianul bucureștean Viața (nr. 743). Marele critic literar interbelic
receptează cu promptitudine manifestul; în numărul (757) din 27 mai 1943,
aceeași gazetă bucureșteană publică Răspunsul d-lui E. Lovinescu la
scrisoarea Cercului Literar din Sibiu. Din ianuarie 1945, gruparea
literară de la Sibiu are și un organ de presă, Revista Cercului Literar,
în primul număr fiind publicat și articolul-program, Perspectivă.
Referitor la manifest, Nicolae Balotă certifică: «Manifestul Cercului
Literar, spre deosebire de cele care l-au precedat, ca expresie a orientării
generațiilor noi românești, n-a tins la inițierea unui curent nou, la
revoluționarea tiparelor literare, la formulări îndrăznețe și la invenții
frontale»; așadar, «aparent nici o voință de inovare, nici un experimentalism,
nici o veleitate avangardistă; dimpotrivă, o voință de ordine, de încadrare în
permanențele culturii; esteții Cercului de la Sibiu se situau, de la început,
pe o mai largă platformă axiologică decât aceea a estetismului de care fuseseră
acuzați la apariția Manifestului; estetism ambiguu, dealtfel, al unor
tineri scriitori care preconizau primatul esteticului în creația și judecata
literară, respingând în același timp facilitățile unui estetism cultivat pentru
grațiile unice ale esteticului; căutând fenomenul artistic, orientări
stilistice noi, cerchiștii se puneau în slujba valorilor nepieritoare
(...); foarte moderni, fără să ajungă la extremismul avangardei (...),
estetismul Cercului Literar ancora arta într-o sferă care depășește infinit
artisticul și, în același timp, dezancora arta lăsând-o să plutească în voie pe
o mare a libertăților estetice, jucându-se prin ironie, parodie și cochetărie
dezinvoltă cu riscurile autoanihilării artei; dovada cea mai peremptorie a
acestui estetism ambiguu al poeților și criticilor Cercului Literar din Sibiu o
găsim în tezele cerchiștilor privind resurecția baladei.» (Poezia, I,
388). În eseul Resurecția baladei de Radu Stanca, publicat în Revista
Cercului Literar, nr. 5 / mai 1945, balada i se înfățișează ca «o poezie
lirică în care starea afectivă câștigă un plus de semnificație prin utilizarea
unui material artistic învecinat (dramaticul)» (SAcv, 44), baladescul
reprezentând «în fond, o stare lirică dramatică», «o stare perpetuă de conflict
dramatic», elementul dramatic fiind «de natură anecdotică», având «conflict cu
semnificații poetice și nu dramatice (ca în cazul poeziei pur dramatice)...»
(ibid.).
b) Radu Stanca de
la Corydon la Runa oceanului.
În realitate, după cum
demonstrează propria-i creație poetică, Radu Stanca a relevat capacitatea
baladei specie prin excelență a genului epic de a se deghiza în spațiile
liricului / dramaturgicului, cultivând trinomul baladesc: 1. lamentația
(eroului cu fruntea pe-o limită tragică: Lamentația Ioanei dArc pe rug,
Lamentația poetului pentru iubita sa, Nocturnă, Pistolul, Tristețe înainte de
luptă, Un cneaz valah la porțile Sibiului etc.) 2.
alegoria-legendară (povestea întâmplării / evenimentului la cea mai înaltă
tensiune: Baladă studențească, Buffalo Bill, Douăsprezece umbre, Fata cu
vioara, Regele visător, Trandafirul și călăul, Trenul fantomă, Turn înecat,
Vraja vrăjilor etc.) 3. dramaturgicul eroic (adică tradiționalul
baladesc românesc: Balada celor șapte focuri, Balada lacrimei de aur, Capul
de fată, Cea mai frumoasă floare, Coșmarul tiranului, Domnița blestemată,
Infidelul, Mică baladă de dragoste, Pajul cu părul de aur, Răzbunarea șarpelui,
Sfatul țării, Spada regelui etc.). N. Balotă sublinia faptul că «balada nu
e pentru Radu Stanca un pretext istoric sau nu devine pe plan tematic o
narațiune, ci un lied scenic; poetul se închipuie Un cneaz valah la porțile
Sibiului, atât de vrăjit de coralul fecioarelor cetății, încât nu simte cum
un dușman îl înjunghie; în alt poem ascultă un cântec misterios de orgă,
transpus la 1707; într-o Baladă studențească își bănuiește sfârșitul
cântând moartea unui student inventator de visuri și practicant de alchimii
erotice...» (Poezia, I, 392). Sfâșietoare este plângerea, elegia Ioanei
dArc pe rug, Radu Stanca tensionând neasemuit detaliile în strofice oferte
de monolog, câmpul senzațiilor învălătucindu-se în aburii dăruirii
feciorelnice elementului fundamental al lumii, focul; făptura Ioanei
dArc nuntește aici în chip păgân, puterea iubirii pro-jetându-o în alb inel, în
focul universal / cosmic: Azi, pentru prima dată-n viața mea, / Și poate
pentru cea din urmă dată, / Mă-mbrățișează tainic cineva / Și mă învață-n fine
să fiu fată. // Mă strânge-n brațe zvelt, ca pe-o nuia, / Floare de foc mă face
și mă-nclină, / Sfielnicele buze mi le bea, / Iar trupul mi-l dă jos de pe
tulpină. // Zvârlindu-și fața-n sus, mă frânge-n dinți, / Pe pulpe-mi cade
frânt, pe șold îmi urcă, / Prin părul despletit de șerpi fierbinți / Sute de
limbi deodată îmi încurcă // Și-acoperindu-mi pleoapele cu scrum / Sub stranie
îmbrățișare împlinită, / Ca-ntr-o înaltă amforă de fum, / Scăldându-mă, mă duce
la ispită. // (...) // Vai mie, păcătoasa ! plâng acum / Și-mi pare rău că
mor, când fermecată / Cu flăcările albe mă cunun / Și, fără remușcări, mă las
mușcată. // Dar flăcările crește-vor mereu, / Crește-va mult și strania orgie. /
Și, în curând, flămând, iubitul meu, / Întâiul meu iubit, fără să știe, // Mă va
cuprinde-atât de mult în el, / Încât nu va putea să mai despartă / De trupul
lui pe-al meu și-n alb inel / Mă va iubi fum zvelt și ceață moartă.
(«Lamentația Ioanei dArc pe rug»). Dar balada prin care a rămas în memoria cerchiștilor
și a contemporanilor săi, îndeosebi, prin presentimentul thanatic de după
fantastica mască a eroului / autorului, este «Corydon»: Sunt cel mai frumos
din orașul acesta, / Pe străzile pline când ies n-am pereche, / Atât de grațios
port inelu-n ureche / Și-atât de-nflorite cravata și vesta, / Sunt cel mai
frumos din orașul acesta. // (...) // C-un tainic creion îmi sporesc frumusețea,
/ Fac baie în cidru de trei ori pe noapte / Și-n loc de scuipat am ceva ca un
lapte, / Pantofi cu baretă mi-ajută sveltețea / Și-un drog scos din sânge de
scroafă noblețea.
Marele câștig al
poeziei românești datorat resurecției / insurecției Cercului Literar de la
Sibiu, îndeosebi lui Radu Stanca, Ștefan Augustin Doinaș ș. a., constă în
extinderea sferei baladescului de la o scară autohtonă / națională la o
scară universală / cosmică, de la un gen la toate genurile, pe traiectoriile
unui eu liric diseminându-se dramatic, în cercuri, în valuri concentrice, din
centrul sinelui înspre marginile-i deformate / deghizate în contact cu
zidul / stânca limitei tragice, spre a se releva, aidoma ecoului, într-un
protagonist, proiectat sub interesante măști ale căutării sinelui, ale
re-găsirii de sine. Criticul / istoricul literar Nicolae Manolescu observă în
baladele lui Radu Stanca «forme de lirică mascată; sensul lor nici nu se află
în limbă, în construcție, dar în prezența celui care le însuflețește; poetul
pune în scenă, inventând decorul și subiectul, el e autor și personaj, Radu
Stanca și Regele visător; (...) e nevoie ca eroii să joace rolul poetului, să
fie măștile lui, e nevoie ca Ioana dArc, lamentându-se pe rug, Buffalo Bill sau
domnul îndoliat din castelul în ruine, Arhimede, simțindu-se apărat de cercurile
lui în fața soldatului, să lase să se vadă dincolo de chipurile lor chipul
poetului, dincolo de drama lor, drama poetului.» (MMet-2, 128). O capodoperă a
acestui tip baladesc rămâne și Turn înecat de Radu Stanca, unde eul liric
se relevă deopotrivă sub masca valului-fur și sub masca turnului înecat de
dor, turnul simbolizând totodată și axis mundi, având în
crucea-i celestă o crăiasă adormită de două mii de ani, Runa, un soi zeiesc
de sămânță a lumii, sâmbure sortit a rodi după cataclism (aluzie, desigur,
la cel de-al doilea război mondial): Turnul dormea-ntre ape liniștit / Și
numai câteodată fețe sumbre / Se abăteau sub zidul lui tihnit, / Să-l tulbure cu
sulițe și umbre. // Picior de om cu toate-acestea nu-i/ Calcă spirala scării,
unde Runa, / Sâmburul viu și pur, Regina lui, / De două mii de ani dormea
întruna. // (...) // Furtună mare însă se lăsă / Odată-asupra lui, și-atunci,
sălbatic,/ Intrând pe geamuri, valul o fură / Și-o duse-n dar oceanului molatic.
// Tot aplecându-și trupul ca un trunchi / S-o caute-n abise, de pe maluri, /
Turnul căzu-ntr-o seară în genunchi / Și se-aruncă de dorul ei în valuri...
SIGLE:
MMet / MMet-2 = Nicolae
Manolescu, Metamorfozele poeziei, București, Editura pentru Literatură,
1968 / Reșița, Editura Timpul, 1996.
Poezia, I = M.
Anghelescu, M. Apolzan, N. Balotă, M. Bucur, B. Cioculescu, M. Duță, R. Florea,
D. Grăsoiu, S. Ilin, E. Manu, N. Mecu, A. Mitescu, G. Muntean, M. Novicov, C.
Popescu, D. Popescu, R. Sorescu, C. Ștefănescu, M. Vasile, I. Verzea, M. Vornicu,
Literatura română contemporană I Poezia (coordonator: Marin Bucur),
București, Editura Academiei Republicii Socialiste România, 1980.
S Acv = Radu Stanca,
Acvariu, Cluj-Napoca, Editura Dacia, 197l. |