Nichifor Crainic
și ispita
naționalismului
Nichifor Crainic
reprezintă o figură aparte în peisajul interbelic. Gânditorul promovează o
viziune naționalistă din perspectiva gândirismului de nuanță ortodoxă. În afară
de lucrările1
teologice și literare publicate, a desfășurat o amplă activitate publicistică în
reviste (pe care le-a condus) ca Gândirea sau Calendarul și
Sfarmă-Piatră. Toate acestea s-au subordonat ideii de reformare pe linia
spiritualismului teist și a tradiționalismului ortodoxist și etnicist2,
precum și dorinței de a îndruma viața intelectuală românească și a face să
renască ori a recrea spiritul ortodox, uneori cu prea multă strictețe3.
Viziunea lui Nichifor
Crainic, imposibil de detașat de concepția sa teologică și în special din
perspectiva conceptului de teandrie4
se întemeiază pe dezvoltarea a două idei care converg: ideea existenței
ierarhiei din biserică, dar și a varietății națiunilor din interiorul ei. De
aici s-a născut concepția socială demofilă și solidaristă a lui Crainic, opusă
atât democrației egalitariste, cât și liberalismului de liberă concurență, dar
mai ales marxismului. Naționalismul lui Crainic este opus oricărei forme de
internaționalism, căci el îl respinge, deopotrivă și pe cel catolic și pe cel
marxist, dar nu ascunde defel exclusivismul rasist. Este, pur și simplu, o
concepție naționalist-social-creștină cu accente de etnocrație.
De pe o asemenea
poziție, Nichifor Crainic a replicat în revista Gândirea modernismului
lui Lovinescu (pleda cauza Occidentului, a liberalismului), afirmând o doctrină
tradiționalist-ortodoxistă5.
De altfel, disputa, larga paletă de opinii s-au concentrat în polemicile
realizate, în epocă, de revistele Gândirea, Cuvântul și mai târziu
Curentul. Trebuie să menționăm și poziția pe care Crainic a avut-o față de
ideile violente exprimate în Manifestul Crinului alb6.
În polemica declanșată de acest manifest, Nae Ionescu se delimitează de el, în
timp ce Nichifor Crainic îl apără, ca și Mircea Eliade, de altfel.
În ceea ce privește
modul în care Crainic s-a raportat la spiritualitatea românească, vom desprinde
câteva din ideile pe care acesta le-a dezvoltat în publicistică. El a reflectat,
în primul rând, asupra distincției (pe care a găsit-o nefondată) între o nouă și
o veche spiritualitate. Acei care au pus sub semnul întrebării existența unei
spiritualități românești din vechime pun sub semnul întrebării însuși viitorul
acestei spiritualități iar poporului român i s-ar nega dreptul la o viață în
spirit, rezervându-i-se numai una în trup. Nichifor Crainic se simte obligat să
combată ideile acestor intelectualiști. Un puternic argument împotriva lor
este tocmai încercarea lor de a decreta ateismul național, care este nu numai
diferit dar și potrivnic spiritului poporului român. Crainic pledează aici
pentru ideea tradiției, pe stimularea creației autohtone. În ceea ce privește
orientarea necesară, posibilă și potrivită pentru cultura românească, aceasta
este Orientul (Cine preconizează orientarea spre Occident rostește un nonsens.
Orientarea cuprinde în sine cuvântul Orient și înseamnă
îndreptarea spre Orient, după Orient. Altarele se așează spre Orient, icoanele
căminului se așează pe peretele dinspre Orient, țăranul când se închină pe câmp
se întoarce spre Orient.7
Concluzia pe care o trage Nichifor Crainic este că, luând în calcul faptul că
românii se situează geografic în Orient, iar prin religia ortodoxă deținem
adevărul luminii răsăritene, este firesc să acceptăm că orientarea noastră
legitimă nu poate fi decât înspre Orient. O cultură proprie nu se poate dezvolta
decât ținând cont de acest cadru specific geo-antropologic. Occidentalizarea
este sinonimă, în concepția lui Crainic, cu negarea propriei ființe, a
posibilităților noastre creatoare, cu opțiunea pentru un destin născut mort.
Pe de altă parte,
Crainic socotește remarcabil faptul că, deși durăm de două mii de ani, ne putem
socoti un popor tânăr. Una din expresiile populare tipice, care ne reprezintă
este basmul Tinerețe fără bătrânețe, simbolizând în ordine mitologică
vitalitatea poporului și făcând trimitere la taina unui sânge care se ramifică
în noi toți, făcându-ne solidari aceleiași taine. Acest sânge misterios dă
însăși fizionomia culturii românești. Într-un mod similar cu tradiția sângelui
funcționează tradiția limbii. Există un paralelism de natură psiho-biologică,
deoarece sângele transmite viața, iar graiul transmite gândul, sufletul. Precum
trăim în tradiția sângelui românesc, tot astfel trăim în tradiția sufletului
românesc.8
Evlavia și modestia, conștiința propriei micimi în fața lui Dumnezeu, sunt
exemplificate și de modul în care apar reprezentați voievozii și familiile lor
pe pereții bisericilor pe care le-au ctitorit. Ei sunt așezați, sfios, la
intrare, după ce ultimul sfânt a fost zugrăvit și apar în ținuta extatică a
evlaviei, oferind nevăzutului Dumnezeu, pe palma întinsă, chivotul credinței9.
Creștinismul
structural al spiritualității poporului român este pus în evidență și de
raporturile pe care acesta le are cu natura, sau mai bine spus, de modul cum
percepe aceste raporturi cu natura pe care nu și-o subordonează, ci o așează
într-o zonă de frățietate10.
Una dintre cele mai profunde ceremonii religioase, rugăciunea pentru ploaie, se
rostește în mijlocul câmpului, sub cerul încărcat de dogoarea secetei. Rezultă
de aici demonstrația creștinismului nostru popular.
Iar despre influența
bizantină, pe care Cioran11
o va eticheta drept blestem, socotind-o o cauză a rămânerii în umbră și
minorat a culturii românești, Nichifor Crainic crede că face parte din corpusul
nostru spiritual. Adoptarea formelor de artă bizantină se datorește unui
simțământ formal oarecum aprioric, iar corespondențele cu arta bizantină sunt
firești, naturale, exprimând și mărturisind un anumit soi de corespondență.
Nichifor Crainic aprobă ideea lui Hermann Keyserling12,
cum că misiunea istorică, europeană, pe care românii ar avea-o de îndeplinit
este să redeștepte la o nouă viață bizantinismul. Gânditorul român are însă
rezerve privind ideea potrivit căreia inteligența și spiritul nostru viu s-ar
datora moștenirii bizantine, alăturându-se tradiției spirituale de a-l pune pe
seama latinității.
Despre sufletul
românesc, Crainic reflectă asupra modului cum noi, românii, l-am perceput cu o
oarecare detașare, de la distanță prin geamul colorat al unei ideologii
străine. Și dacă nu l-am disprețuit de-a dreptul, l-am subprețuit întotdeauna13
Nu există un orgoliu al românismului și această carență îl determină pe român
să se înjosească în fața străinilor, atât pe sine cât și pe ceilalți români,
încredințat fiind că aduce străinului un cuvenit omagiu. Este de fapt o proastă
umilință, o rău înțeleasă modestie, care merge până la extrema bagatelizării
propriei țări14.
Această apreciere catastrofală se datorește ignorării a ceea ce este românesc.
Rezultă o percepție a
Țării ca ființă sacră, mai presus de sentimente și interese particulare și o
atitudine de urmat: datoria de a o spăla de rușine, de a o reface, de a o
glorifica în ochii lumii15.
Se degajează un sentiment de depășire a individului și de contopire în
comunitate ca valență superioară și prioritară. Scrierile sunt animate și de un
puternic sentiment religios: termenul de bun român e însoțit adesea de acela
de bun creștin, iar în unele cazuri există chiar mai mult decât atât,
conștiința unei misiuni apostolice.
O altă temă de
reflecție pentru Nichifor Crainic este ideea de transfigurare a
românismului, de schimbare la față, temă pe care o vom întâlni tratată
dintr-un cu totul alt unghi la Emil Cioran. Pentru Crainic transfigurarea
privește o schimbare de ordin existențial, de structură metafizică, mistică, în
lumina creștinismului ortodox. Modul nostru, ca popor, de a ne manifesta în
istorie a fost simultan românesc și creștin, căci credința creștină nu este o
disciplină venită și însușită din afară ci este singurul nostru mod spiritual de
a fi. Pentru această idee pledează însăși limba16,
care-și construiește termenii din perspectiva conștiinței unității dintre etnic
și religios.
Nichifor Crainic a
operat o suprapunere a spiritualității cu naționalismul și ortodoxismul. Poate
că este necesară precizarea că ortodoxismul nu se identifică ortodoxiei17
și că autorul merge până la românizarea lui Isus18
și la cultivarea unor structuri gen mitul sângelui19
sau ideea transfigurării românismului, de schimbare la față, vizând o
schimbare de ordin existențial, de structură metafizică, mistică, în lumina
creștinismului ortodox. Modul nostru, ca popor, de a ne manifesta în istorie a
fost simultan românesc și creștin, căci credința creștină nu este o disciplină
venită și însușită din afară ci este singurul nostru mod spiritual de a fi. Cât
despre modul în care este percepută poziția lui Nichifor Crainic astăzi, trebuie
spus că etnicismul și naționalismul promovat de gânditor i-au determinat pe
unii exegeți20
să-l socotească ideolog al unor mișcări de extremă dreapta cum ar fi Garda de
Fier, deși același autor notează că, politicește, Crainic s-a ținut însă la o
anumită distanță de Gardă, pentru a nu-și lega prea mult cariera politică de
aventurismul ei terorist și pentru că revendica pentru el «întâietatea inițierii
în spiritul salvator al vremii noastre» și în «naționalismul de stil nou»21.
Trebuie menționat însă că însuși Nichifor Crainic mărturisește22
că a sprijinit orice mișcare naționalistă, ba chiar a sperat într-o unificare a
mișcărilor de orientare naționalistă în plan politic23,
fără să aprobe vreodată violența pe care unele mișcări și-au asumat-o în cele
din urmă ca metodă.
Crainic este acuzat de
antisemitism, nu de factura celui promovat de A. C. Cuza ori de N. Paulescu, ci
de un antisemitism implicit, rezultat în primul rând din prioritatea absolută
acordată elementului creștin-ortodox și prin excluderea evreului din sfera
etnicului, iar în al doilea rând, prin incompatibilitatea metafizică și
religioasă dintre iudaism și spiritul național românesc. Dar chiar dacă lăuda
«noua ordine» nazistă, Crainic n-a fost niciodată rasist24.
Poate că ar trebui
totuși să amintim, chiar dacă aparent fără legătură directă cu subiectul
discuției, faptul că cei care l-au cunoscut pe Nichifor Crainic au observat o
anumită tendință a acestuia de a obține și folosi un anumit gen de influență
socială și politică. Acuzele care au mers chiar până la a viza parvenitismul,
întemeindu-se pe diverse atitudini pe care acesta le-a avut în anumite
circumstanțe, așa cum a fost încercarea, reușită în cele din urmă, de a
monopoliza revista Gândirea, îndepărtându-i rând pe rând pe cei pe care
nu-i agrea pentru că nu se încadrau în programul pe care Crainic îl promova.
Dacă pentru o vreme el a acceptat eclectismul în cadrul revistei, treptat l-a
abandonat, mergând pe linia tradiționalistă25,
la care adaugă apoi ortodoxismul, pentru ca în deceniul patru să construiască un
program ideologic și politic care să facă din Gândirea o revistă ce se
îndrepta spre antidemocratismul fascist. Ideologia gândiristă începe treptat
să subordoneze spiritualul etnicului și politicului, ca apoi să uzeze tot mai
des de termeni precum etnic, spirit autohton, românism, rasă în
detrimentul religiei26.
Încetul cu încetul, Nichifor Crainic își reconsideră opiniile față de Occident,
pe care, până nu demult îl blamase. Acum începe să apere occidentul, ba chiar
și catolicismul, începând să devină adept al ecumenismului, probabil nu de
dragul clarificărilor de doctrină ci, pentru a-și justifica orientarea politică
și merge până la a-l percepe pe Hitler ca un restaurator al ecumenicității
ortodoxe27.
Doctrina sa va fi prezentată în 25 ianuarie 1940 în cotidianul Calendarul,
care, datorită agresivității opiniilor va fi suprimat în câteva rânduri.
Orientarea lui de dreapta este greu de datat. Se poate însă stabili în timp,
debutul fobiei sale față de spiritul liberal, față de gândirea independentă,
al simpatiei pentru spiritul de autoritate, pentru dogmă28.
Se pare că Nichifor Crainic a avut dintotdeauna o predilecție pentru
autoritarism și pentru metodele coercitive. El visa, înainte și imediat după
război, o expansiune culturală și religioasă a țării spre Orient. Detesta
democrația, cărei îi oferea ca alternativă preferabilă, demofilia, ca iubire
de popor în sens evanghelic, caritate creștină. De asemenea, îi este
recunoscută oroarea organică față de bestialitate. Așa se explică dezaprobarea
față de atrocitățile Gărzii de Fier pe ai cărei reprezentanți reușește să-i vadă
în final în toată grozăvia lor dar pe care cândva, îi gratificase, denumindu-i
cavaleri, naționaliști și creștini29.
Crainic s-a folosit de revistele Calendarul și Sfarmă-Piatră
pentru a manevra cititorii față de personalitățile politice așa cum i-o cereau
interesele. El încearcă o politică proprie și face tot felul de tribulații
politice, mediind de pildă fuziunea Ligii apărării național-creștine cu Partidul
național-agrar, generând Partidul național-creștin, din care s-a văzut curând
exclus.30
În privința
mobilurilor, a motivațiilor interioare care l-au împins pe această cale, mulți
exegeți mizează, pe ideea aspirației de ascensiune socială, ideea parvenirii.
Nichifor Crainic, Ion Dobre, pe numele său adevărat, avea o origine foarte
modestă, fiu al unor țărani săraci, fără pământ din câmpia Bărăganului. Băiatul
sărac nu-și putea depăși condiția decât prin învățătură și a folosit aceasta ca
pe o armă împotriva lumii. A urmat Seminarul și apoi Facultatea de Teologie,
visând să devină preot (vis care, conform Memoriilor sale, l-a urmărit
toată viața). Își găsește vocația în publicistică. Unii exegeți31
găsesc explicația conduitei sale în frustrările adunate ca om care făcea parte
dintr-o familie săracă, oropsită și care voia cu toată forța personalității sale
să iasă din anonimat, combinate cu complexele sale fizice care l-ar fi măcinat
în tinerețe32.
Poate că ar trebui să privim această teorie cu rezervele cuvenite unei cărți,
plină de informații utile de altfel, dar scrisă într-o perioadă nerezonabilă
1975. Acuzația de arivism, condimentată cu acuze, puțin cam pătimașe, fac din
figura lui Nichifor Crainic, un individ, sosit în lume din suburbiile lumii
(satul Bulbucata) și care ar fi folosit orice mijloace pentru a-și realiza
ambiția monstruoasă de a se realiza social, literar, de a obține puterea, de a
avea în puterea sa pe cei care i-au oropsit generații de-a rândul neamul.
Amintim această ipoteză, ca pe oricare alta, poate plauzibilă chiar, fără însă
a împărtăși disprețul nelalocul lui și aversiunea nejustificată față de o
personalitate care, indiferent de umbrele proiectate, joacă un rol important în
cultura românească interbelică.
Pe de altă parte și cu
o altă tonalitate, Marta Petreu evidențiază rolul de mentor pe care l-a avut
Nichifor Crainic, firește nu la fel de influent ca Nae Ionescu. Dar legătura sa
cu Legiunea a fost foarte strânsă33
deși nu a durat decât din 1932 până în 1933. El a candidat la alegerile din
toamna lui 33 pe listele acestui partid. În legătură cu ruptura dintre Nichifor
Crainic și Căpitan, am arătat în acest loc care a fost rolul lui Nae Ionescu,
precum și faptul că cei doi mentori își disputau direcția spirituală a tinerei
generații.
Cert este că Nichifor
Crainic și-a dorit o implicare politică și un rol activ în viața politică și
culturală a epocii. A înțeles el că opțiunea sa a fost greșită? Putem deduce că,
la un moment dat s-a speriat de întorsătura agresivă, barbară pe care o luaseră
evenimentele și că a încercat să se țină de o parte de Gardă, zarurile fuseseră
însă aruncate.
Teoria arivismului (D.
Micu) poate fi analizată ca plauzibilă. În această perspectivă el ne apare ca un
individ ce a purces de pe cele mai de jos (?!) trepte sociale (fiu de țăran fără
pământ din câmpia Bărăganului), ros de complexele proastei origini sociale, de
handicapul educațional, dar și de complexe fizice34
și pe care arivismul l-ar fi determinat să forțeze, prin orice mijloace, să
acceadă la o poziție socială care să răzbune și să răscumpere toate umilințele
sale și ale neamului din care venea. Acesta ar fi motivul pentru care Nichifor
Crainic a îmbrățișat nazismul, integral și necondiționat35,
străduindu-se să-i fie doctrinar, cu toate elementele teoretice cunoscute
(autohtonism, etnicism și etnocrație, antisemitism, ortodoxism etc.) și crezând
că poate manevra mișcarea de extremă dreaptă în care a văzut ce a vrut să vadă:
calea spre transformarea țării în modelul de țară care corespundea concepției
sale. Pus în fața atrocităților săvârșite de Garda de Fier, mentorul se
înspăimântă36,
nu-și mai recunoaște creația și încearcă să se îndepărteze de mișcare,
înțelegând, în sfârșit, consecințele practice ale unei utopii dăunătoare.
Sunt suficiente
elemente pentru a-l plasa pe Nichifor Crainic drept teoretician și simpatizant
al mișcării de extremă dreaptă și nu ca membru activ. Aceasta este și poziția
lui Z. Ornea și Leon Volovici. În modul în care și-a disputat cu Nae Ionescu
întâietatea influenței asupra tinerei generații, rolul de bază l-a avut
publicistica amintită și acel programatic Manifest al Crinului alb
redactat în 1928 și publicat în Gândirea și prefațat de articolul
Spiritualitate al lui Nichifor Crainic. Prin acest articol Nichifor Crainic și
cavalerii protestatari făceau procesul vechii generații de intelectuali și
proclamau necesitatea unei noi spiritualități. Protestul lui Nae Ionescu a fost
interpretat ca fiind personal și nu teoretic, teoretic situându-se pe o poziție
asemănătoare, dar în plan personal era gelos, văzându-și diminuat rolul de
mentor al tinerei generații spiritualiste37.
La dorința de a se afla la direcția tinerei generații se mai adaugă și
corespondența pe care Crainic o găsea între ortodoxismul mișcării și propria sa
concepție pe care am putea-o numi fundamentalism ortodox, precum și în privința
tradiționalismului.
NOTE:
1.
Șesuri natale poezii, Editura Ramuri Craiova, 1916; Zâmbete în
lacrimi poezii, Editura Alcalay, București 1916; Icoanele vremii
articole și poezii, Editura Steinberg, București,1919; Dorurile pământului
poezii, Editura Cartea Românească, București, 1920; Priveliști fugare
note de călătorie, Editura Steinberg, București, 1921; Cântecele patriei
poezii; Țara de peste veac poezii, Editura Cartea Românească,
București, 1936; Puncte cardinale în haos eseuri, Editura Cugetarea,
1936; Ortodoxia 1936, Sibiu; Lupte pentru spiritul meu
București, 1936; Anul 1940 București, 1936; Ortodoxie și etnocrație
eseuri, Editura Cugetarea, 1937; Nostalgia paradisului eseuri
filosofice, Editura Cugetarea, 1940; Șoim peste prăpastie poezii,
Editura Roza Vânturilor, București, 1990; Zile albe zile negre
memorii, Casa Editorială Gândirea, 1991.
2.
Vezi Istoria filozofiei românești, Nicolae Gogoneață ș.a. (colectiv),
Editura Academiei, București, 1980, vol. II, partea I, p. 677.
3.
Așa cum îi reproșează Lucian Blaga în articolul Începuturile și cadrul unei
prietenii, în Gândirea, an XIX, nr.4, 1940, p.226. Într-un alt
articol Blaga îi numește demersul invazia teologiei în cultura românească
postbelică.
4.
Ideea teandrică a fost lansată de Nichifor Crainic; teandria este uniunea
profundă și intimă care se realizează între Dumnezeu și om, iar modalitatea
exemplară și desăvârșită a teandriei o constituie modelul lui Iisus Hristos. A
se vedea Nichifor Crainic, Modul teandric, în Nostalgia paradisului,
Editura Modova, Iași, 1994, pp.5-15.
5.
Cf. Ion Ianoºi, O istorie a filosofiei româneºti, Biblioteca Apostrof,
Cluj-Napoca, 1996, p.118.
6.
Manifestul cuprinde ideile tinerei generaþii, noii generaþii care o
desfiinþeazã pe cea veche. Manifestul a fost redactat de cãtre Sorin Pavel,
Petre Marcu-Balº ºi I. Nistor. În umbra unui misticism de sorginte medievalã,
promovând prin completudinism ca instrumente de cunoaºtere dar ºi ca schemã
ontologicã extazul, pasiuna ºi divinul.
7.
Nichifor Crainic, Sensul tradiþiei, în Puncte cardinale în haos,
Editura Timpul, Iaºi, 1996, pp.126-127.
8.
Ibidem, p.129.
9.
Ibidem, p.133.
10.
Nu e codrul fratele românului? Iar zorile nu ne sunt surorile? Iar floarea
soarelui nu e sora soarelui?
Ibidem p.134.
11.Cioran crede cã marea plagã a noastrã, ca ºi a Rusiei, de altfel, este
blestemul tradiþiei bizantine, suflul acestei spiritualitãþi, care în momentul
în care intrã în relaþie cu o culturã strãinã devine anchilozã, schematism
abstract, iar pe plan politic ºi cultural, reacþionarism organizat. Vezi Emil
Cioran, Schimbarea la faþã a României, Editura Humanitas, Bucureºti,
1990, p.19.
12.
Nichifor Crainic face trimitere la cartea Das spectrum Europas, în care
Keyserling dedicã românilor câteva pagini pline de simpatie. Vezi Nichifor
Crainic, op. cit, p.138.
13.
Ibidem, p.139.
14.
Gânditorul foloseºte ca exemplu, declaraþii politice patetice, specifice vremii,
de genul apartenenþei la douã patrii (Franþa ºi România): Decât sã piarã
Franþa mai bine sacrificãm România.
15.
Ibidem, p.141.
16.
Cuvântul Lege în limba românã înseamnã ºi etnicitate ºi creºtinism în acelaºi
timp. Ibidem, p. 192.
17.
Chiar ºi Eugen Lovinescu întreþine aceastã confuzie, ca ºi cum Gândirea
ar fi fost vocea bisericii ortodoxe române. Vezi Dumitru Micu, Gândirea ºi
gândirismul, Editura Minerva, Bucureºti, 1975, p.60.
18.
Nu Isus de pe Golgota, ci Isus din staulul vitelor, nu Isus din Ghetsimani, ci
Isus din Cana Galileii, nu Isus din pustia ispititoare
apud D. Micu, op. cit.,
p.65.
19.
Unul din vechile noastre basme vorbeºte despre tinereþea fãrã bãtrâneþe,
expresie mitologicã a vitalitãþii poporului. Tinereþea fãrã bãtrâneþe e mitul
sângelui, al acestui sânge misterios ºi alcãtuit din vlaga tuturor popoarelor
ce s-au suprapus cu veacurile în aceastã þarã, hrãnit de grâul ºi de vinul
pãmântului ºi biciuit de dogoarea soarelui ºi de pleasna vântului a cãrui
roºie vigoare pulseazã în trupul definit al poporului de azi. Apud D. Micu,
ibidem, p.86.
20.
Vezi eseul lui Leon Volovici, Ideologia naþionalistã ºi «problema evreiascã»
în România anilor 30, Editura Humanitas, Bucureºti, 1995.
21.
Leon Volovici, op. cit. p.91.
22.
Nichifor Crainic, Zile albe-zile negre. Memorii, Casa editorialã
Gândirea, Bucureºti, 1991.
23.
Problema care mi se impunea era ca, peste prãbuºirea unei democraþii sinucise,
sã ajut din rãsputeri cristalizarea unui mare organism politic naþionalist, de
o moralitate desãvârºitã, în stare sã regenereze viaþa statului cu orice preþ.
Cunoºteam mai bine ca orice primejdiile ce mã aºteaptã, dar am fãcut-o. În
consecinþã, Calendarul a susþinut toate miºcãrile de caracter naþionalist
ºi de reînnoire moralã, întemeiate pe ideea creºtinã: am susþinut pe Octavian
Goga, despãrþit de Averescu, pe Grigore Forþu, pe Corneliu Codreanu ºi pe A. C.
Cuza. Sincer vorbind, cuzismul nu m-a entuziasmat niciodatã. Spiritul meu nu s-a
împãcat cu monoideismul antisemit, repetat gramofonic, injectat din când în când
cu spargeri de geamuri ºi miºcând pe loc o jumãtate de veac. Dar l-am susþinut
cum am mai susþinut toate celelalte miºcãri în perspectiva unei contopiri, a
unui aliaj în flacãra duhului nou. De acord cu Codreanu, am dus tratative sã-i
unesc pe cuziºti cu legionarii, de acord cu Codreanu, am încercat sã canalizez
miºcarea lui Grigore Forþu într-a celui dintâi mai apoi, când Calendarul
nu mai era, am încercat sã-l unesc pe Codreanu cu Goga ºi n-am izbutit decât
sã-l leg pe Goga cu A.C. Cuza Nichifor Crainic, op. cit., pp.235-236.
24.
Ioan Petru Culianu, Mircea Eliade, p.182.
25.
Z. Ornea, Tradiþionalism ºi modernitate în deceniul al treilea, p.130.
26.
Înainte de 1930, gândirismul e, mai presus de toate, dacã nu exclusiv,
ortodoxism; dupã, el devine în mai mare mãsurã autohtonism, etnicism.
În primul deceniu de existenþã, lozinca nr.1 a Gândirii a fost:
ortodoxie!; în cel de al doilea: etnocraþie! D. Micu, op. cit.,
p. 227.
27.
Ibidem, p.235.
28.
Ibidem, p.236.
29.
Ibidem, p.246.
30.
Ibidem, p.250.
31.
Vezi D. Micu, pp.253-255.
32.
D. Micu aduce în discuþie comparaþia pe care o fãcea Lucian Blaga, asemuindu-l
cu un greier de câmp, ibidem. P.254.
33.
Marta Petreu, op. cit. p.98.
34.
N-ar fi exclus ca la direcționarea psihologiei sale să fi concurat, împreună cu
determinații de ordin social și dependent de el, și un fapt strict individual de
natură biologică. Mărunt de statură, (Blaga l-a numit «greier de câmp») și
având, pare-se, o înfățișare nu tocmai de Adonis, fiul de țărani fără țarină va
fi fost, fără îndoială, ros în tinerețe de complexe și din pricina aceasta.
D. Micu, op. cit., p.254 sau Cu firea pe care-a avut-o, Crainic și-a făcut până
la urmă dușmani din mai toți acei cu care a colaborat: din Pamfil Șeicaru, din
Nae Ionescu, din Radu Dragnea, din Lucian Blaga și din câți atâția alții!
Natuă colerică , sânge clocotitor, poetul Darurilor pământului va fi fost
mistuit, nu încape vorbă, de nostalgia paradisului (a celui pământesc, secular
mai cu seamă) însă urile atavice, veleitățile ascunse, invidiile mocnite, toate
rănile și toate abcesele ce puroiau în subconștientul său îl devorau, cu
siguranță, mult mai nemilos. Undeva, E. Lovinescu scrie că Nichifor Crainic nu
privea niciodată omul în ochi. (
) Exuberanța nu exclude firea pidosnică, și un
ins extrem de volubil poate fi, în același timp, bănuitor, reticent, ascuns. (
)
În viața publică a fost, în tot cazul, condus mai mult de interes. G. Călinescu
îl denunță ca «lingușitor și cățărător», fără caracter. Ibidem, p.262.
35.
Ibidem, p. 202.
36.
Oroarea lui Crainic față de bestialitatea în expresie frustă, materială, a
fost, fără îndoială, reală, organică; de aici și dezaprobarea, implicit în
corespondența particulară, a atrocităților Gărzii de Fier Ibidem, p. 246.
37.
Z Ornea , Tradiționalism și modernitate în deceniul al treilea, p.135. |