Geo Bogza, insurgentul
Geo Bogza a murit de
peste un deceniu (8 februarie 1908 14 septembrie 1993) și nimic esențial nu
s-a schimbat în receptarea scriitorului. Un singur volum, Trapez,
prefațat de Valeriu Cristea, a apărut în 1994, o carte de dialoguri semnată de
Diana Turconi (1994) și un mănunchi de corespondență cu trei tineri scriitori
ardeleni (Rânduri către tinerii scriitori ardeleni, 2003) a fost tot
ceea ce rodul ceasurilor de despărțire a putut să încropească. Hotărât lucru,
scriitorul nu se mai află deloc în atenția tinerilor și va trece încă multă
vreme până ce o adevărată și serioasă monografie îi va fi consacrată.
E simptomatic și că
puținele cărți care s-au ocupat de el n-au încercat să lămurească nici acel
aspect biografie legat de originile familiei. Dacă i-ar fi răsfoit cu atenție
scrierile ar fi putut găsi în acestea câteva răspunsuri interesante, pe care
le-a dat însuși scriitorul, într-o împrejurare mai deosebită. Ne aflăm în 1938
și prozatorul era un statornic colaborator al ziarului de atitudine
antifascistă Lumea românească, condusă de Zaharia Stancu, cu susținerea
lui C.Clonaru, Stephan Roll, Mircea Demian, George Macovescu, Petru Manoliu,
Horia Liman și a destul de mulți scriitori de origine evreiască, astfel încât un
ardelean din prejma lui Octavian Goga, e vorba de Al.Hodoș, care scria la ziarul
Frontul, să nu facă o aluzie la originea, poate suspectă, a reporterului
din războiul civil din Spania. Geo Bogza vorbise într-o tabletă anterioară
despre Numele străzilor din București (nr.550 din decembrie 1938), iar,
la replica gazetarului naționalist, a revenit cu O punere la punct: Pentru
Al. Hodoș (nr.551), în care făcea interesante dezvăluiri asupra familiei
sale. Astfel, el arăta că familia sa se trage din localitatea Bogzești sat de
răzeși din ținutul Roman, întemeiat de pe vremea lui Ștefan cel Mare. După
mamă, el arată că este ardelean, din Turda, unde trăise și activase bunicul său,
Vasile Gheorghian, fost agitator al luptei naționale din această provincie,
încât a fost condamnat și atunci a preferat să treacă munții, schimbându-și
numele după obiceiul locului, în acela de Georgescu. În ceea ce privește numele
lui, scriitorul face următoarea precizare: Numele de Geo Bogza e neaoș
românesc; e neaoș românesc cu asprime și violență, atât în ceea ce îl privește
pe Geo, cât și în ceea ce îl privește pe Bogza. Pe mine popa și cu nașii s-a
întâmplat să mă boteze nu pe marginea călimării, ci într-o putină de murat
varză, pentru că era frig la biserică și tata n-a vrut să mă ducă acolo, să nu
răcesc și să mor și să nu mai aibă de cine să se lege românii din Frontul
și m-au botezat acasă și, după cum am spus, cu numele de Gheorghe. Acum, când
sunt mare, eu iubesc acest nume pentru că e aspru și pentru că e al unui sfânt
teribil de tânăr, pe care l-am văzut întotdeauna călare, străpungând balaurul cu
lancea. Această luptă îmi place. Dar, înainte de a fi mare, am fost mic și
numele de Gheorghe era prea mare și prea greu și pentru mine. Se întâmplă, ca în
toate familiile, ca oamenilor botezați cu acest nume să li se spună în vreo
duzină de feluri diferite: Gică, Ghiță, Gogu, George, Georgică, Gigel, Gelu,
Guță și așa mai departe. Eu personal aș fi socotit o mare nenorocire pentru mine
dacă în copilărie mi s-ar fi spus Gogu și ar fi trebuit să mă cheme așa, Gogu
Bogza. S-a întâmplat ca din Gheorghe să iasă Geo și asta e tot atât de absurd de
justificat ca și Gelu sau Guță, deși acestora nu le-a contestat nimeni vreodată
originea etnică.
Iată deci ce problemă
buclucașă avem cu numele. Și dacă Geo Bogza se dovedește aici plin de umor, nu
poate să nu scape totuși o afirmație pe care trebuie s-o reținem: îi place
numele de Gheorghe pentru că îi place lupta. Or, Bogza s-a simțit întotdeauna
făcut pentru luptă, un insurgent aflat mereu în lupta cu balaurul și întotdeauna
de partea dreptății. Tot atât de adevărat e și faptul că nu și-a spus
dintotdeauna Geo, și că numele său literar a trecut printr-o fază de adaptare
(intermediară), care a vizat prenumele de George. Sub această formă, George
Bogza , a semnat el primele colaborări, chiar din faza debutului.
Debutul propriu-zis nu
are loc în revista Urmuz (ianuarie-iunie 1928, Câmpina), ci în revista
Câmpina, scoasă tot la Câmpina, de poetul modernist Al.Tudor Miu, din
noiembrie 1927, primul text bogzian pe care-l descoperim aici fiind poezia
Mea culpa, apărută în nr.1 al revistei din 1928, deci oricum ieșit mai
repede de sub tipar decât revista Urmuz, care era lunară. Poezia sa de
debut arată în felul următor:
Iată pe robul
stelelor de pe mare
(Bogza fusese
anterior elev la Școala de marină de la Constanța,
dar n-a practicat
meseria)
pe nebunul care a
bătut toți norii
pe iubitul gândurilor
noi și rare.
Scrisorii primite, cu
margini în negru
Zăvoarele trase peste
inimi
Cernelii
Foșnetul hârtiei de
mătase
m-am spovedit
în noaptea ce intră
hoțește în case.
Drumul iubirii noastre
fu bătătorit
d-un dric
precum ploii
pleca-vom umerii
fatalității
Și vom zâmbi trist și
înțelegător
Călătorind în ceața
vremurilor.
Cu excepția acestei
poezii, Geo Bogza dorește de la început să se afirme sub steagul avangardei.
De aceea, următoarele poezii publicate de el în Câmpina vor purta titlul
generic de Avantgarda, cum este cazul poeziei din nr. 2-3, având
subtitlul Saladă de metafore. Fetei blonde violent și Nedefinit interminabil
(nr. 4), Destrămări de ore fixe, Vers medieval, toate semnate George Bogza.
Abia în nr.5, din mai, el semnează oarecum altfel, cu pseudonimul George Sad,
pseudonim pe care-l va folosi și în trei din numerele următoareiunie, iulie,
septembrie , când va semna cu el poezii precum Vers medieval, Singur, Poem
autumnal, revenind la semnătura George Bogza o dată cu începutul anului
1929. Sub numele de George Bogza își anunță și directoratul la revista Urmuz
și își semnează colaborările din Bilete de papagal a lui Arghezi,
publicație în care îl găsim prezent începând cu nr.152, din 3 august 1928, când
va semna un mic text în proză, intitulat Chelia. Tot în august, adresează
o scrisoare deschisă redactorului Câmpinei, A.Tudor Miu, supărat de
faptul că în poezia Singur, apărută în nr.7, din luna iulie a revistei,
acesta și-a permis să intervină în text, înlocuindu-i verbul avea cu
răpește, ceea ce i se pare nefiresc, întrebându-l pe cel ce a intervenit
chirurgical, scoțând din poemă un os ascuțit, înlocuindu-l cu o bucată de carne
moale, putând fi roasă de toți știrbii lirici. Protestul său dovedește că
tânărul bard ia lucrurile foarte în serios și nu admite colaboratori intruși,
care să-i desfigureze versurile. E o chestiune de orgoliu profesional, pe care
tânărul poet ține să-l afirme cu toată deferența. Tot pentru că unul dintre
poemele publicate în revista lui Tudor Miu a suferit unele modificări/greșeli,
el solicită republicarea corectă a lui, ceea ce se și întâmplă în numărul
următor (nr.6). Aflăm că e supărat pe Tudor Miu și din Jurnalul de copilărie
și adolescență, apărut abia în anii noștri, 1987, lucru care se vede și din
faptul că își întrerupe colaborarea la Câmpina timp de o lună.
Poeziile publicate în
Câmpina și în Bilete de papagal din acești ani ai începuturilor
sunt practic necunoscute, autorul nereluându-le niciodată în vreun volum. Abia
în volumul Orion, din 1978, el rezervă o rubrică specială câtorva poezii
apărute în revista Urmuz, secțiunea botezată chiar cu acest titlu, dar
aici n-a putut fi recuperat decât un număr restrâns de poezii, restul rămânând,
până la ora de față, în paginile revistelor de care vorbeam. Poate că de aceea
s-ar cuveni să redăm câteva din aceste versuri de început, pătrunse de un
plictis existențial adânc, sugerând destrămarea ființei, ca în aceste
Destrămări la ore fixe:
Simți cum se macină
viața mărunt, mărunt,
ce pietre de moară
rebelă , apropiatele astre
striviți pământul va
naște alți oameni, fecund
Și vântul, cum duce cu
el cenușa visurilor noastre.
Mari, ca și mici, ne
paște același program;
un clopoțel suna
atunci la ora de geografie;
azi clopotele
catedralei în aer se destram
se tânguiesc chemând,
la ora de melancolie.
Mă doare caietul pe
care m-ai iscălit tu
în el am vrut să
conturez un suflet nebulos
dacă vei bate la ușe
eu am să strig: NU !
fiindcă m-ai găsi
împrăștiat, în țăndări, pe jos.
Nu lipsește nici
poezia construită pe interogații repetate, născând un halo crescând de
întrebări, dispuse retoric, unele după altele, printr-o tehnică a interogației
repetitive:
Ochii tăi, pumnale
reci, // Ochii tăi, cu ce îi freci, / în luciri / în umeziri / Ochii tăi, ce
străluciri ! // Cu ce piatră, în ce ape / Tu îi cureți, tu-i înmoi /inimile să
le sape / și din unul să faci doi ?// În ce noapte, în ce beznă,/ în ce piept,
în care zbor,/ scoți cuțitul de la gleznă / măsurând cu el fior; / în ce groapă,
cu ce ușe,// cu ce cruce, cu ce mână / îngropi veacuri de cenușe / rămânând pe
timp stăpână ? (Vers medieval. Fetei blonde violent)
Un alt șir de poezii
publicate în Câmpina și în Bilete de papagal vor fi intitulate
Poeme minore. Cea dintâi cu acest titlu va fi publicată în numărul 1-2/1829
al revistei Câmpina și se subintitulează Poem cu erou. Subiectul
acestui poem i-a fost furnizat de moartea suspectă a sondorului Nicolae Ilie, un
tânăr flăcău de la țară, care a murit ars de viu, după ce îmbrăcămintea i-a
luat foc. Tânărul avea asupra lui 17.000 lei și Bogza, care a consacrat cazului
nu mai puțin decât trei poezii și un reportaj, crede că focul a fost pus la cale
de către ortacul cu care lucra, în scop de jaf. Întâmplarea tristă a ținut multă
vreme pagina de evenimente a ziarelor, și ea a fost alimentată din plin și de
scrierile lui Bogza, care s-a gândit la un moment dat să-i închine chiar un
poem mai amplu (Nicolae Ilie. Fragment, în Bilete de papagal, II,
1929, nr.388 / 27 mai, p.3), după ce, anterior publicase un mic reportaj pe
această temă ( Fapt divers, în Bilete de papagal, II, 1929, nr.384
/10 mai, p.2). Primul poem pe care i l-a închinat este cel din revista
Câmpina și arată în felul următor: Nicolae Ilie, sondor din comuna
Livadea / băiat cumsecade și vorbind peltic /care iubea alcoolul mai presus de
orice / căzut pradă păcurei și focului / + vineri 22 septembrie anul 1928 /dus
la spital cu mașina peste dealuri / cu miros de carne proaspăt friptă / mort a
doua zi ora 6 fără lumânare / fie-i țărâna ușoară. / Nicolae Ilie, mirosul
hoitului tău / îmi coace ochii / și-mi împletești peste frunte / Paradisul
olfactiv / al acestui semn între noi. În numărul următor al Câmpinei, el
va relua subiectul în poezia 17.000, apoi încă într-un poem din Bilete
de papagal. În acesta din urmă, Nicolae Ilie era văzut, ca în poemele
argheziene, ca un fel de Zburător, un fel de înger al locului, regretat de
comunitate: Nicolae Ilie mă rog pentru tine frumos / fie-ți somnul ușor ca un
fum.// Nu mai fi tăciune și acum când te împarți în pământ / nu mai rupe visul
copilelor sfinte / fiindcă frații tăi din sonde și de peste dealuri /râvnesc în
taină la fructele lor coapte / și fiindcă îi așteaptă aceeași moarte, /Nicolae
Ilie,/ tu, care ești înger acum / sau zeu. Insistența cu care poetul
mediatizează cazul se datorează și unei implicări personale, deoarece, relatează
el, a fost trimis de ziar la fața locului și chiar el a fost cel care l-a
transportat pe muribund cu mașina la spital, spre a i se da primul ajutor, dar,
din păcate, acesta a decedat a doua zi.
Bogza este, la
această dată, un tânăr insurgent. El trăiește acut realitățile din valea
Prahovei, mai ales pe cele din zona petroliferă și, așa cum notează în
Jurnalul ținut în acest timp, vrea să devină reporter al ținutului
petrolului, lumea plină de contraste din jurul Câmpinei și Buștenarilor
pasionându-l în cel mai înalt grad, proiectele sale literare vizând și
realizarea unor reportaje sociale pe teme de mare interes public. În al doilea
rând, trebuie să reținem atitudinea constant avangardistă, implicarea sa tot mai
puternică în mișcare. Se află în relații de colaborare cu Sașa Pană, cu Șt.
Roll, cu Ilarie Voronca, cu Simion Stolnicu, Ion Vinea și alții, intrând
totodată în grațiile lui Arghezi de la Bilete de papagal, deoarece a dat
numele revistei sale, Urmuz. Pe parcurs se gândește să mai scoată o
revistă, intitulată Stridental, pentru cultivarea stridențelor și a
grotescului, după ce gândise și un supliment pentru Urmuz, intitulat
Comprimat antidotic, proiecte care au eșuat, la fel ca Manifestul
poeziei penetrantiste, pe care îl concepe în această perioadă. E atât de
atașat de ideea poeziei de avangardă și de prietenii cu care alcătuiește grupul
revoluționarilor de la Câmpina (sintagma îi aparține lui Camil Petrescu, care
scrisese despre ei o semnalare în ziarul Universul ), încât, într-un
număr respectabil de poezii, el introduce cu numele real, personaje din lumea
literară, care-i sunt apropiate. Așa, de pildă, în poezia Nedefinit
interminabil, întâlnim următoarea strofă: Iată-ne lunecând încet, fără să
știm unde,/ sfârșitul poate fi mâini sau chiar azi / noi am visat zadarnic,
realul greu pătrunde, / Și n-o să ți-l mai recomand pe Miu, poetul de la brazi.
Când revista acestuia, Câmpina, împlinește un an de la apariție, el
scrie o poezie specială intitulată Poem cu fată moartă, cu specificația
scris special pentru A.Tudor Miu, aniversarea revistei și Maria Salcu, cu
următorul conținut:
Moartă albă în
giulgiuri albe moartă
cine ți-a închis ochii
și ultimul cuvânt
te-au furat hoții sau
a venit un sfânt
cu vorbele Domnului pe
pământ
Poartă să-ți deschidă
în cer marea poartă.
Ruga ta-i îngerul
morții ruga ta-i
să fie mai îndurător,
mai blând,
că nu copilul cu
mintea-i la rând
abia intrat în viață
cântând
Plecat-ai în zborul
din urmă, plecat-ai.
Strâns între scânduri
tari trupul tău strâns
spune cine a vrut oare
să mori
te-au chemat îngerii
în nori
sau te-au gonit
sperietori
Plâns cu stânci peste
mine am plâns.
Urmează peste puțin
timp o poezie închinată lui Simion Stolnicu, poezie având ca titlu chiar numele
poetului: Poet plămădit din brumă și din azur, poet / pe care catifeaua serii,
dansul muzelor discret / încarcă la ecuator corăbii mici / cu jucării fragile și
marinari pitici.// Ușor sub vânt, ei vor porni în vis ușor / pe dealuri obosită
umbra unui nor / va despleti fecioare în cerul de oglinzi / întinzi spre ele
mâna și sufletul întinzi.
Tot în Bilete de
papagal publică în același an o poezie închinată Doamnei Colomba
Voronca, intitulată Parc de sanatoriu, toamna:
Cenușa unui apus de
soare palid, tuberculos
împrăștie pe cer
tristețea unui cromat de gară
de pare fiecare lucru
văzut întâia oară
atât trage toamna
culorile lumii în jos.
În parc, copacii nu
mai cresc de un an
și stau cuminți ca
niște bătrâni la azil
doar câte unul își
duce mâna la gură tiptil
și tușește cu frunze
galbene de bostan.
Printre ei, o aleie ca
un om beat
șovăiește și cade în
genunchi mereu
de toate acestea face
haz mare Dumnezeu
fiindcă-i un biet
bătrân nevinovat.
În liniștea rotundă,
un singur jilț dement
gâlgâie sub pernele
puse pe el grămadă
din care ne arată o
frunte de zăpadă
Ilarie Voronca zâmbind
convalescent.
Lângă trupul lui tăiat
de cuțit
în parcul vechi în
care cresc bolnavi
noi eram veniți
cuminți și gravi
lângă trupul lui
tăiat de cuțit.
Și toamna ca o femeie
se despletește în vânt
cânta lumina
dezumflându-se în câmpie
în aer începeau să
tremure copacii goi
și seara venea cu
îngeri pe pământ.
Un alt Peisaj cu
cortej funebru este dedicat lui Stelian Constantin, un alt poet din
gruparea ploieșteano-câmpinistă (Bilete de papagal, nr. 206/1928), iar o
alta lui Virgil Gheorghiu. Demn de remarcat este însă poemul pe care poetul i-l
închină lui Mihai Eminescu, poem publicat într-un număr omagial al Câmpinei,
pe care redacția l-a alcătuit la împlinirea a 40 de ani de la moartea
poetului (așa cum scrie în nota explicativă ce însoțește respectiva pagină
nr.6, din septembrie 1929). Poezia e intitulată Parastas și simțim în ea
întreaga venerație pe care generația sa de poeți ai avangardei o datorează
marelui poet:
Mihai Eminescu mai
tânăr decât noi cu un veac
și mai bătrân decât
unele pietre
nu știu dacă și-a
fluturat pletele mâine sau ieri
dacă a fost născut sau
va trebui.
În prima adolescență,
el eram eu
citisem atunci o poemă
cu stele, cu zădărnicii
nu știam dacă a fost
scrisă de cineva, de el
sau e un furuncul al
sufletului meu puber.
Dar am vrut să mă
sinucid zvârlindu-mă din tren.
Pe urmă Făt Frumosul
din el a fost zgornit
de unele femei care
îmi pândeau pe străzi
cei 14 ani din piept
și 20 din buzunar
și fiindcă zânele
fumau tutun prost
l-am urât cu tot
sângele meu ca pe un mistificator.
Astăzi când mă întorc
la o copilărie cu susan
când conduc
automobilul ca pe un cal de lemn
și trec peste oameni
ca peste furnici
Nu știu dacă a fost
dacă va fi
și l-am pierdut în
praful stelelor
pe care el, vai, le-a
iubit
fără să le mai fi
cunoscut în prealabil mirosul.
Cu fiecare nouă ieșire
în arenă, ofensiva avangardistă dobândește în cazul lui Geo Bogza o nouă
dimensiune. Aria colaborărilor sale se lărgește mereu în această vreme,
înglobând atât reviste și ziare locale (printre acestea amintim publicațiile
Pinguinul, Papagalul, Cucu Prahovei, Dreptatea Prahovei (cu articolul
Victor victoriosul, închinat lui Victor Brauner), ziarul Strada și
altele, dar și la unele publicații centrale, cum ar fi Unu și Viața imediată,
la acestea din urmă semnând articolul editorial împreună cu Gherasim Luca).
Campania de susținere a generației avangardiste începuse încă în paginile
Biletelor de papagal, în care scrisese despre cărțile lui Ilarie Voronca și
Stephan Roll. Cartea celui dintâi, Plante și animale, este văzută ca o
nouă fereastră deschisă spre tainele omului și ale universului, aventură spre
care Cuvintele te ademenesc ca jocul frunzelor în vânt și urmărindu-le
evoluțiile te găsești dintr-o dată în taina miezului de pădure și te cuprinde
frica, în timp ce volumul de Poeme în aer liber al lui St.Roll îi
prilejuiește redactarea unui adevărat poem în proză. Trebuie să le întinzi
pajiștea sufletească a unei lungi înțelegeri să-ți fie palmele două dealuri cu
livezi și izvoare udând cărți ca pe o câmpie. Și numai atunci paginile vor
prinde viață și din albul lor imaculat ca dintr-un râu vor curge șerpii
literelor negre. Cuvintele se vor da peste cap, vor face gimnastică și-și vor
aerisi sensul în această excursie în munți, când poetul le este tovarăș și
profesor, învățându-le cum să deschidă gura și cum să moară frumos, acolo unde
moartea este o fâșie de mătase.
Colaborarea de la
Unu e fără doar și poate perioada sa de consacrare. Acum semnează alături de
cei mai de frunte promotori ai avangardismului românesc și european articole
teoretice pe această temă, militând deschis pentru depășirea esteticii de
fildeș și colaborarea la nivelul vieții imediate. Căile de aprehendare a
lumii sufletului merg însă și spre recuperarea valențelor visului (Reabilitarea
visului) și prin cultivarea Exasperării creatoare, a unei arte
rezultate din starea de revoltă, de nemulțumire: viitorul poeziei este așadar
condiționat de mai marea sau mai mica ei înverșunare împotriva oprimării (Acvarium,
în Unu, nr.37/1931).
Visele sunt și ele
iubite pentru că sunt subversive, declarat antiburgheze. Decăderea visului, ca
și decăderea dragostei, ca și decăderea poeziei s-a întâmplat atunci când a
început să traverseze lumea burgheză. E poate o conformație organică a
indivizilor care o compun neputința aceasta de a sesiza convulsiv frumosul, e
poate o îngustime și o împăienjenire a ferestrei prin care privesc afară, e
poate un defect de construcție, lipsiți de o scară largă și de un peron vast în
fața sufletului, preocupările de tensiune sărbătorească arta, religia
trebuie să-i ocolească și să pătrundă tot prin dos, prin jegul scării de
serviciu. Porcini fac ravagii în lumea sensibilității, reducând totul la
etalonul emoție, de care sunt capabili. Am avut întotdeauna impresia penibilă
că orice frumusețe nu poate intra în conștiința unui burghez decât pe brânci.
Rolul visului în viața
socială e văzut prin funcția lui recuperatoare de ideal, prin depășirea
marginilor lui strict burgheze, comode și vetuste. Vreau visul trăznet care să
despice ființa și să-i releveze o altă lume, vreau visul mai substanțial, mai
scrâșnet, mai edificator decât însăși realitatea. Vreau visul voiaj fantastic
în subconștient, vreau visul sondă, visul solid, visul sinucidere. Vreau visul
vis: visul vis nu e visul năzuință, nu e visul proiectare în viitor al unor
dorinți ce s-ar vrea îndeplinite, ci visul pur, visul trăit cu pasiune pentru
farmecul, pentru substanța lui imediată.
Visul e sufletul
realității. Fără el totul ar fi rece, înțepenit și numai el încălzește și animă
realitatea ... Visul, cu putința lui de desființare a oricăror rigori, e un
principiu elevator, opus cu frenezie staticei greoaie a materiei și din
procesul acesta creația va apare cu atât mai transfigurată cu cât va reuși să
cuprindă mai mult din elementul vis, în minimul de materie necesar pentru ca
realizarea să aibă un contur și o consistență care să o poată face sesizabilă
(...) Visul e o permanentă efervescență a neprevăzutului, singurul mânz
sburdalnic dintr-o herghelie de posibilități încătușate de rațiune. De aceea, la
extrema cealaltă a influențelor lui, e visul care infuzează dinamică, e visul
grație căruia s-a întâmplat tot ce e grandios pe planetă.
Alături de
reabilitarea visului un accent important pune poetul pe exasperarea
creatoare, pe acea stare de clocot lăuntric (de care vorbește în altă
parte), care trebuie întreținută ca o condiție a desprinderii de lestul
parazitar. Cartea fotoliu, în care nu arde nici o flacără, în care frumusețile
sunt unse cu vaselină, în care literatura se rezumă la o bălăceală totală în
confortabil, trebuie respinsă și înlocuită cu cartea trăită, cartea născută din
suferință reală: Scrisul nostru nu e căutarea de a ajunge într-o lume pe care
am năzuit-o, ci trebuința implacabilă de a evada din alta care ne exasperează.
Nu exasperarea împotriva unei lumi, unei țări, unei categorii oarecare, ci o
exasperare totală, organică. O exasperare cosmică.
Exasperarea ca
substanță a viețuirii. Exasperarea ca o mână de plumb trecând apăsat peste
existențe, rupându-le adânc fructele roșii ale febrei. Exasperarea ca o stea
polară. Exasperarea ca un teasc pentru zdrobitul inimii, pentru stoarcerea din
ființă a celor mai esențiale sucuri. Exasperarea ca un nimb, ca o cunună de
spini. Exasperarea ca un înger păzitor pentru neîmpotmolirea în satisfacții.
Exasperarea ca un pat de tortură și scrisul, singurul nostru gâtlej.
Am putea numi
exasperare nevoia de inspirație, tendința de a depăși futilul, banalul,
obișnuitul, de a plasa lumea creației într-o perspectivă a competiției, a
depășirii zonei de accesibil. Iată ce propune el:
Scrisul / e/ o
acțiune în panică. E ca o fugă dezasperată după aer pe o planetă cu atmosferă
rarefiată. Un spasm și un scrâșnet de fiecare clipită. O apariție cu sângele în
flăcări, cu buzele crăpate de o sete fără elixir. Și mai departe: Viața
noastră e arsă de conflicte. Dinamul nostru, o luciditate corozivă, intentând un
drastic și permanent proces lumii de dinafară și nouă înșine. Exasperarea
noastră e o exasperare pură. O exasperare împotriva a tot ce există, o
exasperare împotriva noastră. O exasperare împotriva exasperării (...) Toate
voiajurile vechi, toate salturile neprevăzute în gândire care au dus la o
lărgire a lumii de dinafară sau de dinăuntru au fost faptele unor exasperați.
Exasperarea ca o pecete a autenticității de turmentare.
În concepția lui Geo
Bogza nici un fel de creație majoră n-ar fi putut avea loc fără acest spirit de
dorință creatoare. Acum e rândul generației sale să facă dovada acestei
exasperări prin creațiile care să fie date la lumină. În concepția lui,
generația avangardei nu e o generație spontanee, ruptă de fluxul creator al unui
neam, ci adânc înrădăcinată în timp, în strădaniile unor înaintași: Ne așezăm
astfel ca o za la capul unui lanț foarte lung. Suntem moderniști numai întrucât
ne menținem într-o permanentă agitație, numai întrucât nu presupunem nici o
anchiloză.
Într-un alt articol
subsecvent, el își va manifesta solidaritatea față de grupul de la Alge,
cu care cei de la unu se simt legați prin afinități și deziderate. Dacă
în articolul discutat spunea că la baza poeziei este revolta, exasperarea,
acum va arunca alte săgeți bine țintite către tabăra scrisului tradițional, a
literaturii de confort, literatură care, pentru generația avangardei nu
poate fi decât o ultragiere și o insultă. Sarcina scrisului este echivalentă cu
inculcarea unei stări de spirit, a unei nevoi organice de schimbare: Scriem nu
pentru că vrem să ajungem scriitori, ci pentru că suntem condamnați să scriem,
așa cum am fi condamnați la nebunie, la sinucidere(Profesie de credință.
Pentru grupul Alge, în Unu, nr.35/1931). Iar mai departe:
Pentru a scrie un poem viabil nu e suficient să ai talent. Mai trebuie ceva.
Suferință. Continuă. În sânge, în zâmbet, în respirație. Priviți obrazul lui
Ilarie Voronca (Jurnal de chais-longue, în Unu, nr.36/1931).
De pe aceste poziții
va polemiza el în notele revistei cu literatura Otiliei Cazimir, acuzând-o de
viciul ipocriziei (Otilia Cazimir sau viciul ipocriziei, în unu,
nr.33/1931) sau împotriva criterioniștilor cu ridicolul și oportunismul lor
vid (Acvarium, nr. 49/1932). În schimb, e pătruns de adevărul
Diagramelor lui Sașa Pană, a cărui intransigență și îndârjire o laudă:
Diagramele acestea de febră și insomnie sunt o antologie romanțată, prin
proiectarea în ecranul vorbelor, a adevăratelor diagrame care fără denaturarea
gramaticii se4 înscriu sigure undeva între nadir și minus infinit (Diagrame
pentru diagrame, în unu, nr.26/1930).
Aflat în plin război
cu literatura confortabilă a vremii, Geo Bogza va da la iveală prima lui carte
de poezie intitulată Jurnal de sex (1929). Cartea va stârni reacții
diferite, de la evenimentul de a fi invitat să deschidă cursurile unui liceu din
Ploiești, la contestarea calității sale de scriitor și chiar intentarea unor
procese, pe motiv de pornografie asupra procesului (despre care Geo Bogza nu
vorbește în convorbirile sale cu Diana Turconi, menționând doar faptul că a
fost arestat și dus la tribunal de două ori, o dată în 1934 și a doua oară în
1937, de fiecare dată pentru Poemul invectivă), aflăm informații chiar
din paginile revistei unu, unde, la rubrica Acvarium, ni se aduc
la cunoștință următoarele: Peste câteva zile se va judeca, de către un tribunal
corecțional, procesul de literatură al colegului nostru Geo Bogza . Delictul de
pornografie nu e primul în decursul vremii. Pentru a avea curajul să spui pe
nume unor lucruri, mulți au trebuit să suporte rigorile codului moral (...)
Bogza va fi judecat și-și va primi pedeapsa că a avut imprudența că nu s-a
lăsat macerat de buna cuviință, că a înfundat mâinile dând în fecale, le-a
dus la nas, mirosindu-le și împroșcând apoi pe toți cei ce se bălăceau cu
nările insensibile de natura lui de exasperat. În același număr, Gh.Dinu va
semna editorialul cu titlul Sugestii înaintea unui proces, în care
analizează contextul în care are loc procesul, într-o perioadă de conformism
inevitabil al istoriei, când fascismul își ascute pumnalele și când grupul
suprarealist a trecut acțiunea pe planul unei politici sociale, la faza de
revoltă socială, ceea ce indispune: Adevăratul avangardism înseamnă nici o
concesie chiar trecutului prezent, în această epocă de elucidări totale, de
eliberări uriașe, în care vocea lui Geo Bogza a deranjat prin adevărul crud
ce-l conține. Procesul s-a judecat, dar poetul a fost achitat. Aceasta nu
înseamnă că o parte din acuzele care i s-au adus n-au fost valabile, deoarece
până atunci, limbajul artistic din literatura noastră nu cunoscuse o
agresivitate mai mare. Tonul frust, lipsit de orice ezitare, a exasperat
urechile sensibile ale multor cucoane și a deranjat prin erotismul exagerat
unele voci critice, poetul dorind în mod expres chiar acest lucru: acela de a
scandaliza bunul simț burghez, de a jigni urechile bine educate, perfidia
educației. Însuși poetul a încercat să se disculpe public, semnând în revista
unu două intervenții, în care abordează problema limbajului literar, care
nu trebuie să se comporte asemeni unei fete mari, ci să accepte și cuvântul
dezinhibant, neaoș, rostit fără reticențe, deoarece Pentru a ajunge la o
noblețe nouă și interfelibilă se cere ca în prealabil să-ți vaccinezi sufletul
cu noroi (Piatra cubică, în Urmuz, nr.5/1928). Și în altă parte:
Nu pentru paradox, ci pentru stabilirea unui firesc de atitudini precizez că
în cadrul absolut al cuvântului intră tocmai acea serie de realități, socotite
de obicei ca impure. Fiindcă e pur tot ceea ce nu face eforturi pentru artă, tot
cea ce nu prezintă nici un compromis, nici scădere, față de eticheta sub care
trăiește, indiferent de raporturile dintre acea etichetă și exigențele moralei
generale (În vocabular, divagații și precizări, în unu,
nr.32/1930).
Alte precizări în
acest sens sunt aduse de el în articolul Trei fragmente în jurul unui articol
din codul penal, în unu, nr.49/1932). Articolul e plin de sugestii
notabile, ce ar trebui reținute chiar și de către lingviști, căci vine să le
întărească convingerile despre înnoirile care se produc periodic în vocabular,
atunci când presiunea faptului de limbă ridică asemenea probleme. El vorbește
astfel de o fierbere de cuvinte, care se produce în vocabular și care face ca
și dicționarul să o înregistreze: O viață la fel e în dicționar când printre
cuvintele circulând anonime, ca într-o revelație, deslușești unul cu o
împletitură rară, de nimeni bănuită până atunci. Oamenii îl pot pronunța
ignorându-i seva, cum ar ignora geometria caldă a unui trup de femeie, pe care
l-ar fi îmbrățișat printr-o cămașă din petice. E o descoperire. Cuvântul
trebuie despuiat de sensurile unsuroase care s-au așezat pe el. Curățat de
cenușă. Flacăra de dinăuntru iscată. fiindcă lansarea cuvintelor, ca și a
femeilor, e oarecum un privilegiu rezervat marilor latifundiari.
El aduce în discuție
câteva sensuri noi, pe care cuvinte precum țâță, damă sau căcat le-au
dobândit, unele cuvinte suferind schimbările pe care le-a trăit un cupeu
transformat în coteț de găini. Cuvintele pot fi și ele terfelite, deși uneori
o prostituată poate să fie de multe ori mai pură decât o fecioară. Se
războiește însă cu saloanele pline de discuții râncede și cu mentalitatea de
naftalină a unor cercuri care se fandosesc în atari situații, căci Și mie
îmi repugnă uneori întâlnirea într-un peisaj de verdeață a unui excrement, dar
inovația trebuie luată ca atare, puterea cuvântului izbucnind în virilități
multiple. Puterea cuvântului e comparată cu revolver ținut în buzunar la
trecerea printr-o pădure cu mistreți, sau cu strălucirea unui fulger, a unui
bisturiu trecând prin buboaie. El e de părere că a venit vremea revizuirii
acestei stări de lucruri, la o dărâmare a Bastiliei școlare, care culminează în
ipocrizie: educația spune el în cuvântarea ținută la deschiderea liceului
din Ploiești are grijă să castreze din timp în noile ființe glandele oricărei
afirmări fățișe, educația îi învață cum să gândească sau, în orice caz, cum să
gândească inutil (Declarație la deschiderea unui liceu, în unu,
nr.39/1931). Este nevoie, prin urmare, de o înțelegere exactă a modificărilor
de mentalitate aduse de cartea sa, acțiune care n-a fost înțeleasă nici măcar de
intelectualitatea țării, care asistă pasivă la un spectacol ale cărui delicii
le-au savurat cu anticipație, monstruozitatea procesului constând chiar în
lipsa de logică a acuzațiilor ce i s-au adus. În articolul Trei fragmente în
jurul unui articol din codul penal, nr.49/1932), el încearcă să se disculpe,
arătând că violența de expresie presupune o violență de suferință care exclude
de la început prezența oricărui element pornografic (argumentul va fi reluat
de un alt comentator, care va susține că violența de limbaj nu e făcută ca să
desfete și să producă satisfacție, ci e născută din suferința unei experiențe
traumatizante n.n.), pornografie implicând în condiția ei existențială,
satisfacția. Or, acolo unde e suferința nu poate fi și pornografie. Poate fi
sadism sau mazochism sau orice altă desprindere scelerată, dar pornografie nu.
M-am servit de imagini și de cuvinte tari nu pentru a-mi provoca un gen de
satisfacție pe care l-am detestat, ci dintr-o pornire mai adâncă de a-mi mântui
spiritul (și bineînțeles că totul pe un plan strict estetic, fiindcă altfel
încercarea ar fi fost inutilă) de intensitatea unor turmentări atavice cu care
întotdeauna nu s-a făcut decât poezie și cu care nici nu am vrut să fac altceva
decât poezie.
Spre a-și ajuta
colegul aflat la ananghie, Sașa Pană a luat un interviu celui inculpat, în care
poetul se arată surprins de tâmpenia oamenilor și arată că niciodată nu s-a
putut obișnui cu ideea procesului. Invocă ideea de plop care străjuie în
depărtare, obsesie care va reveni mai târziu, cum bine se știe, în simbolistica
morală a poetului, desenul cu plopul reprezentând o marcă a scrisului bogzian
din ultimii ani.
Intervenția lui Sașa
Pană, directorul publicației unu, este în bună parte explicabilă. Geo
Bogza se mutase din 1932 la București, locuind cu soția sa, Bunty, în casa
prietenului Sașa Pană, în chiar sediul redacției, după cum aflăm din jurnalul
dat publicității de poet. Atunci însă când Sașa Pană a hotărât să se însoare,
Geo Bogza a scos un număr special din unu cu acest eveniment, număr
scris în întregime de el. E vorba de numărul 38 din august 1931, care conține un
interviu cu Sașa Pană și o serie de poezii ocazionale, scrise special de Geo
Bogza. Cum căsătoria urma să aibă loc la Piatra Neamț, Bogza a realizat
următoarea Cronică: Cică niște autori/vrând să-și facă cititori/ s-au
dus cu toții, în bloc / într-un ceas de nenoroc / să lucreze prin familii / pe
unde se țin consilii / și pe unde-s multe fete / elegante și cochete / doar o
să le-ademenească / revista să le-o citească (Morala și rezultatul. Piatra
Neamț sau căsătoria religioasă).
Numărul respectiv mai
conține catrenul De aia ?, Omagiu (adresat Doamnei Stela Binder, mama
lui Sașa Pană), Sașa pană la lucru și Logodnica superlativă. Numărul a
făcut furori în lumea literară și mai ales în cea a avangardei, dovadă că
spiritul ludic și gluma erau aici, alături de invectivă și blestem, la ordinea
zilei. Și, ca să probăm faptul că Geo Bogza s-a lăsat ademenit adeseori de
versul cu această încărcătură, ne vom permite să cităm un Falș poem agricol,
în care se pot depista unele reminiscențe barbiene: Cam centripet și
călăreț/ asprit în sânge de mistreț / între cuvinte prin sinteză / mi-am
răscroit o paranteză / și-mi deslușesc în evantai / substanța fetelor de pai.//
Sumeși la trup, secerători / au năpădit vara cu șfori / dar iute firme luminoase
/ grefate-n suflet și pe oase / se iscă aceleași vechi străvechi /cuplări pe
margini de urechi.// Soldat birjar ieșit din plop / la pomenirea lui Loplop / și
Loploplița în trăsură / plimbă verzui aceeași gură / această mimy din scrisori /
venită pân la subțiori.// Punctată spasm de roșul vițiu / planeta gâfâie-n
solstițiu / o jerbă, astrele-și desfac / ficatul lor umplut cu mac / vărsat
încet de o șopârlă / în cârciumi vechi pe chei de gârlă / esențe tari de vers
sucit / rotund în lumi de ebonit / incest iscat ca o scânteie/vădit din ochi
farmacopeie/ din cărămida refulată/ acest poet, această fată./ /Bal/
quasi-estival/ frământ abscons în luna mai/ substanța fetelor de plai/ cresc/
descresc.
Poezia lui Geo Bogza
folosește un arsenal tot mai bogat de mijloace expresive: rime rare (orange cu
mery-ange), personaje primitive sau hilare (Nicolae Rugan învechit și-un
vajnic pehlivan - Balul sângelui din trupuri rude), apelul la subterfugii
fonetice și ortografice (Alcoolul, alcoolul, Babalicule, Alcooooool), titluri
trăznite (Chiot roșu la începutul anului, Planeta cu un soare fix,
Interviu la volan, Plâns cu stânci, Efebul gherdap provoacă
moartea batozei psihopate etc. Această din urmă poezie, dar și altele
plonjează în plin grotesc, hilarul și ludicul fiind în largul lor. Am reținut și
un joc pe motive folclorice, intitulat Paparude, plin de spectaculase
întorsături lexicale: Trupul meu își află rude/ paparude./ Într-o rugăciune
estivală/ țâța lor în pielea goală/vrea să-mpotmolească cer senil/ înnegrindu-l
c-un copil/ iar un nor /pentru popor/ c-o să verse apă și-o să verse
foc/împânzind în humă ploaie cu noroc. Există apoi o preocupare mai accentuată
pentru metafora sau cuvântul care șochează, chiar dacă pe alocuri riscă să
epateze bunul simț, cum este cazul cu poezia Concurs. Adunați pe întâiul
meridian al sexului/proxeneții continentelor/au hotărât să aleagă marele
mongol al vaginurilor/ Pentru cele mai frumoase fete ale popoarelor/ziarele
continentelor au întocmit elogii pe mii de coloane/Pentru bijuteria vaginului
premiat/miliardarii continentelor/ își ascut în umbră phalusul lor de aur.
Poezia sa devine obiect de elogiu pentru St. Roll (Jurnal de sex e un
geamăt și un imn simulat de voluptate și devergondare, de lăptărie sadică, de
spasm și de turmentare organică voită pentru obsesia poetului pentru elanul
care-l cucerește, în timp ce Ilarie Voronca crede că sensibilitatea nouă a
găsit în Geo Bogza un instrument de adâncă vibrație, o viziune sălbatecă se va
desprinde din durerea și violența lui. La rândul lui, Geo Bogza scrie note
acide, lansând îndemnul Academicieni, bărbieriți-vă pe creier (nr.26/1930) și
adresează lui Arghezi o scrisoare deschisă, prin care se desolidarizează de
gestul acestuia de a colabora cu Radiodifuziunea Română, după ce a criticat-o
vitriolant. Admirația pentru poetul Cuvintelor potrivite transpare însă
printre rânduri: Sbârnâitul sec din conferințele profesorilor
universitari de până atunci nu încetase și neștiutele unde duceau acum într-un
zumzet de albine mierea cuvintelor dumitale evocând chinuitor de plastic trupul
trudit al lui Luchian, picioarele-i bolnave și mai pe urmă cuvintele, încât
artistul cu o trudă de dincolo de omenesc trebuia să se slujească de o mână
străină purtând-o pe deasupra pânzei și îmbrâncind-o acolo unde culoarea trebuia
pusă. Lăudând și Fucsiada lui Urmuz, pe care o publica pentru întâia
oară, Geo Bogza se dovedește un adevărat paznic de far pentru înaintașii săi
în materie de cuvânt, un scriitor preocupat să inoveze, dar și să recunoască
noutatea creației acolo unde o întâlnește. |