Poezia lui Emil Brumaru
Printre oniricii
estetizanți a fost așezat și Emil Brumaru, datorită unor adeziuni de principiu
și unor simpatii și afinități față, mai ales, de un poet ca Leonid Dimov. Cu
ceilalți participanți al zisului grup oniric, nu are prea multe lucruri în
comun, căci lipsește din scrisul său orice bruscare a imaginarului în sensul
urâtului și grotescului coșmaresc sau măcar al dispersiei imagistice și al
divagației hazardate, fie și relativ controlate. În schimb, Brumaru e un mare
cultivator de fantasme suave, eterice, înfățișându-se cu precădere în stare de
visător mai degrabă treaz, producător de reverii solare, luminoase,
constructor de mici paradisuri, nu artificiale în sens baudelarian,
simbolsit-decadent etc., ci de universuri naturale, pe sol domestic, cu
vechi și dragi bucătării de vară, cu interioare cu dulapuri și scrinuri
ticsite de obiecte, cu cămări emanând arome pillatiene, ori cu proximități
gospodărești grădină de legume, magazii, până și dulci latrine, devenite tot
atâtea toposuri ale reveriei încântate și voluptuoase. Încă de la Versuri-le
de debut (1970), se schițează, astfel, un soi de program de reabilitare a unversului
minor, pe o linie îndepărtat argheziană, căci nu interesează acum pitorescul,
carnația palpabilă a materiei, Creația regăsită în artizanatul mai modest al
lumii mărunte puse în comunicare cu cel poetic, ci resursele de excitare a
reveriei în marginea lucrurilor umile prin tradiție, coborând până la rumegușul
din amintitele magazii, la bulionul și sosurile din bucătărie ori la cărămida
abandonată în ploaie printre spini.
Atitudine, în fond,
polemică, s-a putut spune, deoarece, într-un context politic-ideologic abia
destrâns din veșnicele șuruburi, dar care mai invita insistent la prezența în
for, poetul nostru evita angajările conjuncturale, preferând un fel de
marginalitate. În aceste zone cumva periferice, exercițiul de înnobilare a
umilului și măruntului se produce ca exaltare, ca hiperbolizare a reacțiilor
afective și stărilor lirice, conștient disproporționate în raport cu
dimensiunile obiectelor elogiate până la adorație, încât, să zicem, beția de
miresme a unui D. Anghel și a sa poezie a interioarelor de tradiție
macedonskiană, reînsuflețită prin Ion Pillat și Ilarie Voronca, apare
exacerbată până la un prag dincolo de care trăirea zisă sinceră a emoției
trece în forme ceremonios convenționalizate, jucate, în teritoriul ludicului
fantast.
E nivelul la care se
produce și estetizarea, componentă a onirismului teoretizat de Dimov și
Țepeneag. Căci, oricât s-ar apăra de estetism, din rațiuni ideologice ținând de
context, acest tip de sensibilitate e cel ce reiese indubitabil din poezia lui
Emil Brumaru, care înțelege să lucreze în registrul purității și al artei,
forțând imundul să să se mântuiască în purgatorii alchimice de fine substanțe
eterice și fragile caligrafii, împingând gestul constructiv în pură gratuitate.
Frecvența, chiar în exces, a unor calificative ca suav, dulce,
liric, tandru, elegant, califică un imaginar al reveriei
curate cuvântul vedenie e scris, într-un loc, cu majuscule și crește
într-o atmosferă plină de parfumuri, excitând imaginația, generând metamorfoze
evanescente: Pe polițe din nou mi se arată / VEDENIA! Parfumul face pene /
Și-năbușe, nări, căni, odăi... Sau, în alte locuri, aceeași supralicitare
jucăușă: Miresme cotropindu-ne ca hunii, Și îngeri muți miresmele cu roaba /
Ni le răstoarnă-n nări, ca să ne placă. Componenta onirică ține de registrul
visării leneșe, între perne moi și motani somnoroși Și ne era la toți atât de
lene, ni se spune undeva. Visul e, de fapt, reverie restauratoare, refacere,
prin evocare imaginativ-reparatorie a unei vârste copilărești cvasiedenice,
readuse în actualitate de spații, obiecte, gesturi familiare, ce declanșează un
proces de rememorare prin care trecutul candorii nu e pur și simplu readus ca
atare în prezent, ci potențat, la o cotă de transfigurare ce pune în jurul
trăirilor de odinioară nimburi idealizante, irizând contururi, hiperbolizând
deopotrivă imaginea lucrurilor și reacția emotivă față de ele. Vederea trece,
cum se spune, în viziune, în vedenie, fantasmă, halucinație, realul e adus
în pragul irealului, fără a se uita punctul de plecare, agentul declanșator al
mișcării reveriei: O, vechi și dragi bucătării de vară, / simt iar în gură
gust suav de-amiază (s.n.) / Și în tristețea care mă-nconjoară / Din nou
copilăria mea visează. Materia lucrurilor aici fabuloasele preparate
culinare va fi ridicată spre regnuri angelice (într-o dobitocie
îngerească), prozaicele mujdeiuri vor fi ireale, banalele ceainice își
vor vădi eminența, ceaiurile însele vor sugera fastul și distiările
ultime, în stare să învecineze materia cu spiritul: Și-n ceainice vădindu-și
eminența / Prin fast și irizări și toarte fine / Ceaiuri scăzute până la esența
/ Trandafirie-a lucrului în sine!.
Un lirism prin
excelență exclamativ Exclamație e chiar titlul unui poem impregnează
aceste versuri ale debutului și se va menține în întregul operei. E un lirism al
jubilației sărbătorești, duminicale (O, azi sunt bucuros ca un cristal! / Fără
cusur mi-s hainele de înger. / Mi-e fiecare nastur triumfal / Încoronat de
proaspete răsfrângeri), ca într-un Isarlâk regăsit în slava lui stătătoare, pur
contemplativă, de somnolență leneșă, voluptuoasă, un dolce far niente, ce
se transmite și actului scriptural dinspre ceasu-n graniți fine de răcori /
oprit: Și litera se-nfundă mai docilă, / Mai aromată, mai neprihănită, /
Ca-ntr-un fotoliu-n afânata filă, / Cu-o temenea, imagini mă invită. /.../
Înfășurat în lirice caftane, / Nu prididesc silabele să număr... Natura
manieristă, în sens tipologic, a scrisului lui Emil Brumaru se afirmă de pe
acum, în această rafinare a gestului, imaginii, stării, până la un soi de
lirism pe care nu cred că greșesc calificându-l drept de factură rococo,
datorită tocmai acestui gust pentru grațios și micile suavități decorative.
Detectivul Arthur
(1970), Julien Ospitalierul (1974), Cântece naive (1976), Adio
Robinson Crusoe (1978), Ruina unui samovar (1983) vor consolida
aceste prime linii ale viziunii, definitivând un portret liric de certă
originalitate. Primele două aduc în scenă o dublă mască a poetului, care
atribuie personajelor sale suav-anacronice trăsături ale subiectului liric.
Recursul la o astfel de punere în scenă servește perfect, accentuându-i notele
particulare, viziunea poetului, mai exact gustul său pentru desfășurările
fanteziste de acțiuni, mici spectacole, tirade studiat-emfatice. Prin
personajul detectivului Arthur și gesturile care i se atribuie, suntem
introduși în plin univers spectacular, într-un joc simili-teatral, regizat în
stil fin de siècle,
cu decoruri ți vestimentație pe măsură, ori de film mut, evocat ca atare în
câteva locuri. Emil Brumaru exploatează cu un mare rafinament tocmai acest
depozit de recuzită vetustă, desuetă, insinuând, de fapt, cu o doză de
melancolie elegiacă, trecerea în marginalitate a poeticului, în formula lui
zisă minoră, pudică, discretă, pe care încearcă astfel să-l recupereze pentru
discursul liric contemporan. O face însă în mod conștient, cu insinuarea
distanței de lectură, ca să zicem așa, nu atât de gravă încât să compromită
formula reciclată, ci menținînd-o la nivelul de tensiune scăzută al ironiei
tandre, al umorului comprehensiv. Personajul ca atare e deconspirat din primul
moment nu doar ca fantast și excentric, ci exhibîndu-și, cumva, statutul
himeric, de cetățean al unui teritoriu al reveriei, dedat gesturilor
insolit-gratuite. Din poemul inaugural al cărții din 1970, care-l portretizează,
îl vedem, într-o atmosferă crepusculară, de reverie trează, sosind împreună cu
umbrele serii, / Având în valiza-i ușoară motanul lui leneș pe care-o să-l lase
puțin, / Înainte de-a-ncepe ancheta, să cânte-n fotoliu din flaut, / În vreme ce
dânsu-și va umple, trist pipa cu crini. În texte secvente, preia atitudinile
înfiorate, jucat extatice în fața banalului repoetizat: pune în iarbă un
pantof cu șireturi subțiri de mătasă/ Așteptând să se umple cu flori, își
mărturisește candid iubirea pentru apa și pietrele de sub poduri ori pentru
scara ce putrezește în brusturii de lângă ziduri amare, taie carnea suavă de
fluturi, îngenunchează în fața sticlelor lungi de oțet și ulei, desface, tot
în amurg, un ceasornic de fată cu rotițe de înger, descoperă amprente
ciudate pe a șaptea ceșcuță din sumbrul dulap făcând din toate aceste mici
aventuri și revelații tot atâtea prilejuri de fericire.
Cum se poate ușor
vedea, procedeul este de insolitare a banalului , desuetului și derizoriului
prin apelul, pe de o parte, la experiențe de sursă în fond suprarealistă, căci
avem de-a face frecvent cu asocierea unor termeni îndepărtați (poate n-ar fi
inadecvat să vorbim despre un soi de visătorie suprarealistă tratată, ca și
exclusiv, în registrul grațiosului rococo!), și pe de alta la reciclarea
ironică, discret parodică a unui motiv livresc (ancheta de roman polițist), pe
un itinerariu discursiv cu popasuri simili-trubadurești, pentru desfășurarea
unui întreg balet al adorației. Codul manierelor elegante e respectat aici cu o
strictețe și o pedanterie ce dau de gândit în privința seriozității lor: buna
educație
estetică a personajului și anturajului său, subliniată la tot pasul,
vine să reliefeze gradul de convenționalizare voluntară a viziunii funciar
ludice, un anumit joc cu măștile într-o variantă de discurs amoros înscenat cu
grație rostandiană, ca, de exemplu, în Fluturii din pandișpan:
Detectivul Arthur puse molatec trei întrebări: Doamnă, n-ați observat, c-un
surâs, uneori, / Melci uriași tremurând pe clanțele de la intrări, / Când
deschideți, pentru motanii de angora, ușile-n zori? // După-amiază, la ora
aceea confuză, / Când sânii îi țineți, prea mari, pe tăvițe de cedru, / N-ați
auzit hohote mici lângă bluză? - / Insistă detectivul Arthur, visător și
integru
/ Când coborâți scările-n parc, către seară, fără ca nimeni să vă
aștepte, / N-ați întâlnit un seraf în mână c-o ladă de mirodenii / Și cu
cealaltă bătând mingi parfumate pe trepte, / Făcându-se că nu vă vede din cauza
jenii. // Glycera își astrânse veșmântul la piept. Nu răspunse.
Testamentul său, din finalul ciclului, concentrează câteva dintre datele
cele mai semnificative ale unei sensibilități prin excelență poetice, lirice,
exersate în sensul surprinderii inefabilelor și al articulării fanteziste a
unor imagini ce surprind prin ineditul asociativ, menținut însă cu consecvență
în spații ale visării luminoase, ale gesturilor suav și delicat absurde sau ale
banalului forțat să devină surprinzător: Trebuie să stai mult timp singur ca
să poți auzi lumina, mai trebuie să salvezi un brusture de la albastru, Un
scaun poate fi și liniștea vacilor, zgomotul unui parfum, tăierea piersicilor cu
fierăstrăul și a zilei cu o femeie cărnoasă, e vorba de-un câine ce mușcă
crinii, iar câinii turbă și sfâșie marginea glastrei și urechea unei doamne-n
baticuri, ,Cât de bizare sunt uneori cărămizile! Ele urcă până sub streșini,
ele trec din perete-n perete cu teamă! Și-ntre ele e ceva nedifinit
, Un om
bate crini subțiri cu ciocanul în scânduri, o femeie își spală părul în ceai,
făcând ziua să treacă
Cititorii lui Gherasim Luca, cel din Un lup văzut
printr-o lupă, vor putea identifica în asemenea versuri încă un reper de
istorie literară.
Celălalt personaj,
apropiat ca sensibilitate de detectivul Athur, adică Julien Ospitalierul, e
situat în același spațiu fantezist, de o marginalitate sugestivă, și are
preocupări nu mai puțin străine de realitatea imediată, prozaică și lucrativă.
Ca la Dimov, de pildă din Destin cu bile, el trăiește departe de lume
c-o bilă în mână, un inactual cântăreț de tangouri atât de ticsite de molii,
e închipuit făcând gesturi similare cu ale marelui său prieten, individualizate
doar de o anumită religiozitate franciscană, cade cu orice prilej în adorație
extatică față de obiectele cele mai modeste, se dedă unor activități menajere
insolite, ce contrazic cu tandrețe logica strictă a realului: O, l-am găsit în
genunchi, într-un colț, sărutând șifonierul / Și îndopând șerpișori sinilii cu
smântână. // Și după ce s-ar scuza rușinat că la dânsu-i deranj, /
Vorbindu-ne-ncet despre fluturi și sfintele taine, / Castane prăjite ne-ar da să
mâncăm și pilaf de gutuie oranj, / Și piersice-ar șterge, la urmă, de praf cu
vechi perii de haine
Ciclul de poeme ce-i
poartă numele îmbogățește aceste trăsături, scoțând în evidență înclinații
similare ale unei făpturi repede predispuse pentru stările jubilatorii (Cu
toată ființa mea-n praf jubilez) și de adorație a elementelor naturale ori
artefactelor fragile: Melcilor (celor mai leneși) le-am spus totdeauna:
Veniți, / Putreziți în fotolii, umblați pe oglinzi, intrați-mi în gură , De
sufletul meu mirosind a gard proaspăt atârnă-n extatice cuie / Subțiri lenjerii
de fântâni, Mult timp am iubit o ceșcuță de ceai chinezească / Pictată cu
scene naive din viața fântânilor, Apoi m-am îndrăgostit de un blând șifonier
etc. Un Marș al lui Julien Ospitalierul desfășoară în cadențe muzicale o
întreagă suită de instantanee ivite aleatoriu în ritmul marcat cifric al
textului: UN pelerin fericit rătăcește, cântând de plăcere, pe pajiști, c-un
strugure dulce în gură // DOI îngeri păzesc o clătită umplută cu mentă și-n
fiece seară o dau, pătimași, pe traverse de-a dura //
// ȘAPTE ori șapte fac
patruzeci și nouă de portocale închise-ntr-un cald mușuroi de furnici, acum și
oricând: / OPT croitori delicați s-au decis, către-amurg, de pe gard căptușeala
de rouă s-o rupă, // NOUĂ suspine a scos trandafirul albastru din supă; // ZECE
e cifra la care se moare râzând!.
Nu mai puțin
surprinzătoare sunt, în înscenarea lor excesivă, cruzimile lui Julien
Ospitalierul, frumoase jocuri de-a tortura, de fapt, pur gratuite, personajul
atribuindu-și, de altfel, gloria de asasin manierat și de Campion al
Cruzimii, care lucrează, totuși, cu o delicatețe infinită: Când plouă, ca
să pot nimici eu însumi mai multe bile de apă, umpleam exaltat curtea cu umbréle
deschise-n suprafețe senzuale și plane. Nu mai eram prieten cu nici un parfum.
Ademeneam aromele în flacoane de sticlă șlefuită și rece cu-o gentilețe pertfidă
de copil fanfaron. (
) De obicei alegeam cărămida cea mai topită-n surâsuri, cea
mai înverzită de brusturi, și o pisam pe plăci de faianță, anume pe plăci de
faianță!, spre a-i mări rușinea. Etc. Fanfaronada, cu excelente efecte
lirice e a poetului, care, încă și încă o dată, își hiperbolizează ludic stările
afective, devenite excesive în fața obiectelor de umile dimensiuni. Iar dacă
detectivul Arthur dispare, la un moment dat, din prea multă decență, Julien
Ospitalierul își va găsi și el sfârșitul dintr-un motiv oarecum similar:
însetat de puritate, va coboarî definitiv în apa fântânii pe care și-o săpase în
mijlocul odăii, simțind o lungă și delicioasă desfacere a mirării în Ether
Procedează, în fond, barbian, înecându-se, în felul său, la o altă albă apă,
comunicând subteran cu cea din Isarlîk.
Când caută atribute
pentru o mai directă autodefinire, poetul le găsește tot în sfera festivului și
a candorii: Eu sunt un poet de duminecă. / La haina mea roz am o mânecă //
Albastră, cealaltă vernil. / Eu scriu doar în luna april. Altundeva, se
înfățișează drept naiv copil al clipei, cu cugetul fără nici o pată, total
învins de rouă, definitiv trăsnit de crini, cu diponibilități, cum scriam
cîndva, amintind de vraciul arghezian, însă limitate la registrul minor, fără
veleitățile marelui romantism demiurgic, ancorat, dimpotrivă, pe solul reveriei
de mică sărbătoare ca de salon mobilat, cum spuneam, în stil rococo, ori în
decor în care naturalul comunică cu artificiul decorativ: Am file moi de apă în
găleți, / Jiletci cu molii dulci în piepți de puf, / Cutii cu pudră-n care
îngeri fleți / Se tăvălesc pe burtă și fac buf. Sunt exemple luate din ciclul
Șapte cântece naive, al aceluiași volum, Detectivul Arthur, însă
Cântece naive va fi și titlul volumului din 1976, cu reluări de piese mai
vechi și cu altele inedite. Ele definesc, de fapt, genul de poezie cultivat
predilect de Emil Brumaru în întreaga sa operă, opus celui, considerat îndeobște
major, al poeziei de idei, de reflecție mai mult sau mai puțin
grav-filosofică; o poezie, cum am spus, ce vizează reabilitarea unui univers
desconsiderat de alți poeți: Sunt sticle cu toracele îngust / Și umeri
transparenți neluate-n seamă / De cei ce au idei. Ele reclamă / Prezența mea.
Numai că această marginalitate e relativă, întrucât cum s-a putut, desigur,
observa deja poetul își supralicitează cu o ludică emfază emoția în fața
acestei lumi aparent comune, nelăsând-o, eventual cu un regret elegiac, în
derizoriul ei, pentru a sugera, să zicem, precaritatea existenței înseși ori
cenușiul ei. Din contra, lumea obiectelor sale e estetizată constant, iar
gesticulația eului liric atinge un grad de teatralitate și de convenționalizare
ce se confruntă permanent cu căutarea și valorificarea unei anumite naturaleți,
cu prospețimi și frăgezimi ale senzației redescoperite. Naivitatea e, așadar,
jucată, mimată, într-un joc în care poezia nu moare chiar de prea poezie cum
se exprimau cândva avangardistul Geo Bogza și câțiva dintre camarazii săi de
idei , însă care duce actul poetizării spre limite pe care doar curajul
suprarealist al învecinării incompatibilelor le face permeabile și
transparente.
Între reușitele majore
ale scrisului lui Emil Brumaru este de situat ciclul Catalog de nimfe,
din volumul Adio, Robinson Crusoe! (1978), ce adună și un important număr
de cântece naive, mai vechi ți mai noi. Catalogul e o suită de confesiuni
în proză poetică perfect consonantă cu poezia de până acum, pe care, într-un
fel, o și rezumă. Căci vorbește în ele un subiect liric care e și autorul
generic al cântecelor naive, și detectivul Arthur ori Julien Ospitalierul.
Întors, zice mărturisitorul, dintr-o obositoare călătorie făcută în jurul
lumii pe-un vechi vas de comerț, se trezește bolnav după tangajul îndurat
eroic aproape trei ani de zile, însă de o maladie foarte poetică, pur
spirituală, un fel de balansare leneșă, plină de suferințe și delicii, a
ideilor. Reobișnuirea cu uscatul, pe care-l bănuiește populat cu obiecte
fantezist-amenințătoare (scaune abia înăbușindu-și revolta în lemn, sticle
dorind să-mi toarne-n palme licori caustice), se produce cam prin aceleași
metode, utilizate până acum: se întreprinde, cu fiecare poem, câte o acțiune de
transfigurare a banalului și comunului, întâmpinat în cunoscutul registru
exclamativ al reacțiilor afective și ridicat la rangul de excepție. Asemănător
procedase și Leonid Dimov, al cărui ecou se regăsește în a doua secvență a
ciclului: Azi-dimineață am ridicat de jos un măr purpuriu. Ținând-l în lumina
albă a zilei, între degetul mare și cel mijlociu, l-am privit îndelung,
copleșit de tristețea de-a face parte din alt regn, mai gălăgios, mai impur.
Când l-am lăsat din nou în iarbă, devenise transparent. Reveria restaurează
miracolul în miezul universului obiectual și al acțiunilor deloc spectaculoase
în mod normal; cum se scrie într-un loc, sufletul
se pierdea în presupuneri
tot mai fistichii, iar fistichiul e aici chiar atributul mai popular al
insolitului ingenios manierist, al sofisticării, rafinamentului combinatoriu,
surprizei înscenate în jurul oricărui fapt de viață cotidiană. În ziua și ora
menită de zodiace, dulapul neguros poate deveni suav-agresiv, înșfăcând
definitiv trupul de carne al Reparatei și-l va închide pentru torturi
delicioase, contemplarea unui tren personal poate produce stări de levitație,
pipăirea a două bile de fildeș și marmură provoacă fiori și febre intens
senzuale. Obiecte fără importanță, întâlnite în timpul plimbărilor de
după-amiază, sunt luate, fiindcă poetul e înduioșat de singurătatea lor, de
abandonul acela sfâșietor în mijlocul unui oraș probabil necunoscut pentru ele.
Toate acestea se produc cu știuta eleganță înnăscută și atât de apreciată în
almanahul Gotha, al familiilor regale, până și porii colii pe care se scrie o
scrisoare sunt ocoliți cu vârful peniței pentru a nu provoca o suferință
inutilă; în același scop, este convins și factorul poștal să nu mai folosească
ștampila lui de fier, ci una de cristal
Soarta lui Julien Ospitalierul se
repetă, căci poetul își dă seama, la un moment dat, că trebuie să dispară, iar
pentru aceasta pune la cale morți fanteziste precum o ardere bruscă, totală,
lipsită de flacără, într-o sobă construită cu delicatețe în jurul meu sau, și
mai complicat, dizolvarea înceată și silențioasă într-un mare creuzet de Murano
ascuns în pivnița gazdei, comentându-mi în șoaptă, cu citate din clasici, pe
îndelete, descompunerea în substanțe in ce în ce mai inocente. Din reveria
ingenios înscenatei stingeri, nu putea lipsi, evident, ceremonialul livresc
Starea de fantazare
calculat-candidă, asimilată vârstei copilărești cunoaște, în scrisul lui Emil
Brumaru, și momentul elegiac al pierderii, odată cu înaintarea în vârstă. Poemul
Adio, Robinson Crusoe e construit tocmai pe această temă a inevitabilei
maturizări a copilului, cu retragerea pe linie moartă a vagonului care
ducea către insula misterelor infantile. Poemele din Ruina unui samovar
(1983) dezvoltă această tematică a distanțării de lumea cântecelor naive.
Vai, nu mai porți corespondență cu scaieții, / Vrafuri întregi de flori stau
nedeschise, N-ai mai citit miresme-mpăturite. Sau, într-o Scrisoare
datată 1969, recuperată, în mod semnificativ, abia acum: : Mi-e sufletu-n amurg
o troacă / În care foi de varză mor / Și vin motani să beie apă / Și-s fluturi
putreziți pe fund; / O, ce n-aș da din nou să-nceapă, / În noi copilăria,
blând. Erosul candid-senzual oferă în continuare ocazii de reverie, propunând
scene à
la Watteau sau Boucher (referința la primul pictor este expresă într-un poem).
Ele atenuează, ca de obicei, cutezanțele fantasmelor senzuale, deviindu-le în
mici labirinturi imagistice sub recognoscibila marcă manierist-rococo, aproape
exclusiv cultivată până acum. Discursul amoros păstrează nota ludic-trubadurescă,
având grijă să mențină tonul înalt, cu necesari pigmenți villonești, chemați
să apere de excesul extatic, ca în această Baladă: Eu, îngerul jongler
Emil Brumaru, / De Dumnezeu zvârlit ca zarul / Unui amurg pe-acest pământ, / Cad
șase-nouă între sânii / Ce-i țin pios în palma mâinii / Și le sărut țuguiul
sfânt. / Nu-i fluture să îmi despoaie / De rouă sufletul, nici ploaie /
/
Pieptarul tăbăcit cu ambră, / Mă apără de viața tandră. / Citesc, spre-a nu
muri, Villon
Nu altfel stau lucrurile într-unul din micile poeme construite pe
verticale de cuvinte izolate de cezură ca pentru a le evidenția ritmica jucăușă:
fluturele / de dulap / cu / parfum / de / crin / în / cap / zboară / peste / o
/ femeie / ce / capotul / și-l / descheie / ca / să / i / se / vadă / țâța / cu
/ ochi / mari / se / uită / mâța (Numărătoare pentru puștoaice și babalâci).
La o destul de mare
depărtare în timp, placheta Dintr-o scorbură de morcov (1998) face un pas
mai departe în direcția unui discurs amoros impregnat de senzualitate. Dacă
gustul pentru înscenarea ludică se menține, limbajul e mai suculent și mai
colorat, trimițând adesea la stilul cântecelor de lume, cu un aer insinuant, în
care licențiosul comportă stilizări, remodelări în linie folcorizantă,
pitoresc-periferică, în care vocabulele mai tari nu sunt încă cu adevărat
șocante, putând îngădui transcrierea fără ca hârtia să
roșească. Dimpotrivă,
mimetismul stilistic luat drept scut estetic are loc în limite admisibile chiar
de către sensibilități presupus mai austere, căci nota ludică se impune în
prim-planul discursului. Un Bocet de adult, poate începe astfel: Pentru
cracii tăi de mirt / De trei zile beau în birt / Numai spirt / Și-aștept să-i
scobori din rai, / Delicați și ditamai, / În ciorapi cu jartiere, / Potcovioară
la pantof, / Cine-i vede-o dată piere, / Of!. Cititorii Florilor de mucigai,
ai poemeleor argheziene Tinca, Rada sau Fătălăul, vor fi
gustat fără îndoială reluarea acestei tradiții de subtilă ambiguizare, între
pur și impur, a expresiei. Tot așa, o Chiuitură mai deșucheată
introduce fără pericol de șoc cuvântul relativ inocent fese, montat într-un
tip de discurs similar, de folclor (sub)urban, de reală expresivitate: Dacă
vrei să umbli goală, / Ia-mă-n garda personală / Să te apăr, trist, cu flinta, /
Pe unde-i mai deasă minta, / Și onoarea, cu cosorul, / Pe unde-i mai roș
bujorul. // De din deal și până-n vale, / Voi purta două pistoale / pentru
fesele matale, / Ca să nu te piște / Două mangafale. Câteodată, exemple de nume
prestigioase ale poeziei universale, cu condei mai slobod, sunt chemate în
sprijin pentru a face admisibil limbajul crud, cu adaos de metafore încadrate
în ramă biblică: Dacă lui Lou vaginu-i cânta Apollinaire, / Tamarușka eu ție
ce aș putea să-ți cânt? / Piersica-nchisă-n flăcări de rouă și piper / Păzită de
un înger cu lancea tremurând?-, pentru a se ajunge, prinzând curaj, la aceste
ultime două versuri din aceeași Tamaretă: Și dă-mi ca pe-o icoană
cărnoasă, să mă rog, / Curul bârfit zburdalnic de coapsele-ți surate
Altminteri, registrul
suavităților, mai vechi, e reciclat pe post de filtru al impurităților
cărnii, într-un joc al pudorii cu impudoarea. Trimiterea la picturile îndeajuns
de provocatoare, cu dezveliri de intimități roze de sub dantele și panglicuțe
ale deja citaților Watteau sau Boucher, se poate face și în legătură cu versuri
ca următoarele, dintr-un Cântec naiv, mai ipocrit, evident, decât altele,
îndelung comentate până acum: Ți-e trupul scos din muzici / de flaute subțiri /
De-aceea de popoul / Tău singură te miri // Că ți-i atât de mare / Și-atât de
despicat / Când iese lin din rochii / Pe-o margine de pat // Și de
rușine-obrajii / Și fesele-ți se fac / Mai roșii decât floarea / Cea roșie de
mac
Însuși detectivul Arthur, delicatul și rușinosul domn din alte vremuri
își descoperă acum o Scrisoare, scoasă din arhivele sale mai greu
avuabile, unde decorul de saloon din Far-West admite personaje deochiate: În
timp ce-ntr-un saloon vechi decăzuta / Prințesă bielorusă stă ca muta /
Și-așteaptă și își scuipă lin plămânii / Deși la fel de albgardiști i-s sânii /
Și-n cracii infiniți la fel reduta. Celebra, de-acum, Reparata, cea înzestrată
de poet cu trei sâni, reapare în excelenta piesă în patru părți imaginată în
regia lui
Alexandru Dabija, într-o postură insolită: Cu un steguleț verde-pal
înfipt între dalbele-i fese, / Reparata stătea plină de grație și melancolie,
/ Întinsă pe-o masă în sufragerie
Motivația recursului
la acest limbaj mai permisiv stă, cum zice poetul în chip de Pierrot
răutăcios, în nevoia de a echilibra suavitățile simțite ca excesive pe ample
suprafețe ale operei: Sunt mare băutor de ceai. / Viața-mi ticsită de esențe /
Nu mai suportă nici un rai / Unde nu-s sâni și indecențe / Mov precum florile de
scai. / Oh, dragostea e un efort! / Și-s și frumos și-s și scârbos, / Ca
fluturele Cap-de-Mort / căzut în veșnicul tău sos. Relativ modest în cartea la
care ne referim, el devine cu devărat îndrăzneț în Infernala comedie
(2005), conținând, sub copertă ironic-roză, cu banderolă editorială avertizând
că această carte conține texte și ilustrații erotice explicite, find interzisă
minorilor, o suită exclusiv de
sonete. Ea datează, cum ne informează un
recenzent, de prin 1978, așadar din anii când ieșea de sub tipar Adio
Robinson Crusoe! și se pregătea antologia Dulapul îndrăgostit.
Într-o scrisoare autografă adresată confratelui Șerban Foarță, autorul
mărturisește că, ducând-o nasol cu poezia, acum îi ies numai sonete
pornolirice. Le-ar dori citite cu glas tare soției poetului de la Timișoara,
pentru demitizarea cuvintelor tabu segment de frază subliniat și încheiat cu
semn de exclamare. Zisa operație de demitizare e întreprinsă, ce-i drept, cu o
cutezanță încă rarisimă în literatura română, în care o altă infernală
comedie, Povestea poveștilor, de un umor nebun, a clasicului Creangă, a
trebuit bine ascunsă prin arhive, înainte de a fi tipărit în ediție tip Pléiade,
sub egidă
academică.
Emil Brumaru reia
lupta cu interdicțiile, procedând la mixtura specifică de grație rococo a
fanteziei și, de data aceasta, senzualitate dezlănțuită a limbajului considerat
licențios, numind direct părți anatomice îndeobște ascunse privirii publice și
acte de o intimitate de asemenea prohibită ochiului străin. Până la un punct,
licențiozitatea e din nou apărată estetic, căci poetul are toate înzestrările
de evocator artist a ceea apare de neevocat și, mai ales, inomabil. Căci nu
lipsește din poeme nici un organ rușinos și nici un act dintre faptele
sexualității, fie și cele vorba poetului mai fistichii. Căci e evidentă
aici simetria de instrumentar formal, de procedură a artilculării imaginarului,
cu suavitățile și extazele puriste din restul operei. Nu doar în sensul că i
se dă reveriei scabroase un cadru nobil (decor astral, deschidere cosmică,
gesticulație solemnă, metafore de registru înalt) care-i atenuează șocul pentru
urechile virgine, ci într-unul poate mai profund, ținând de ceea ce numeam mai
sus supralicitarea, hiperbolizarea, împingerea spre extreme a tuturor reacțiilor
subiectului poetic față de obiectul discursului său, până la a le formaliza ca
înscenare și joc gratuit. În prima situație, cutare parte de obicei acoperită a
trupului feminin se bucură de întâmpinări festive, de odă, precum în sonetul IX:
Ți-s bucile frumoase ca două fenomene / Cerești ce se întâmplă o dată-ntr-un
mileniu, / Pe hărțile stelare ți le-a-nsemnat alene / Cu mâna lui buimacă de
pofte dulci, un geniu. / Și sânii ți-s cu piscul în nori când stai pe spate /
Întinsă în grădina din dosul casei vechi
Ancadramentul poetic-livresc nu e
nici el absent, un celebru, solemn și filosofic vers eminescian Că vis al
morții-eterne e viața lumii-ntregi apare așezat, concluzie poeticească,
imediat după un vers ce numește pe șleau o triplă penetrație; altul, de imn
regal, în pace și onor, acompaniază coborârea în mlaștini carnale pentru
care metafora nu e suficientă și cere, alături, termenii proprii, ce se opun,
deocamdată, transcrierii. Gravitatea elogiului unor eminente înzestrări
corporale ale femeii iubite coabitează astfel cu umorul, atingând uneori cota
burlescului, ca în sonetul XIX, din care se poate cita: Și fiindcă ți-e rușine
un pic de ce îți fac,/ Vorbești cu o vecină ce-ntinde rufe-n curte / Și scrii
chiar cu creionul rețete pentru turte
Supralicitarea, acum a
senzualității, și excesul în materie de inventivitate satisfac deopotrivă
necesităție de defulare libidinală și manifestarea lor în plan propriu-zis
poetic, adică în chiar cel numit în titlul cărții ca infernală comedie. În
orice caz, în logica viziunii poetului, aceste poeme extrem de permisive
servesc, cum spuneam, de contrapondere a etalatei pure naivități a
majorității cântecelor sale, pe care se poate spune că o și prelungesc în
felul lor. Căci exprimarea fără perdea e, în genere, a naturilor fruste,
pentru care nararea, de pildă, a actelor celor mai intime face parte din
obișnuință, asemenea ființe refăcând statutul paradisiac al întâiei nerușinări
adamice din zilele facerii. Degajarea cu care, de exemplu, două personaje
feminine evocate cu umor într-un sonet (XXVIII) își împărtășesc, la piață,
secrete dulci de-alcov poate provoca, în finalul textului, o exclamație ca
aceasta: O, Doamne, dă-mi candoarea acestor mari Putori!. Poetul dovedește în
îndrăznețele sale sonete că o are, de fapt.
Se poate spune,
desigur, că nu aceste scrieri dau în primul rând măsura personalității poetice
a lui Emil Brumaru. Ele o completează totuși în chip semnificativ, fiindcă se
integrează organic în ansamblul scrisului său și într-o logică interioară
definitorie, cum ni se spune și în sonetul concluziv al cărții: Mi-am chinuit
talentul în lubrice sonete / Cum fluturii-și dau praful aripelor pe mâini /
Netrebnice. Ajunge! Sufletul meu, ți-e sete / Din nou roua-n tăpșane de lobodă
să-ngâni? / Îți place iarăși bruma topită-ncet pe case / Loiale-n care sânul
femeilor e sfânt? / Hai să luăm o lungă vacanță de mătase / Cu păpădii suflate
de-obraji rotunzi în vânt
Ele reprezintă, pe de altă parte, o reacție ce are
sensul și valoarea ei în contextul socio-lingvistic în care au fost scrise, apoi
publicate. Tot așa cum, în mai îndepărtata vreme a lor și în tradiții literare
mai solid stratificate, scrierile unor Apollinaire, Georges Bataille sau, și mai
bine, Pierre de Mandiargue, au completat, măcar, cu note mai pipărate niște
opere așezate pe coordonate mai pure. În ce-l privește pe poetul nostru și,
mai ales această carte de arhivă secretă a sa, Marius Chivu avea dreptate,
comentând-o, să spună că încearcă să păstreze tocmai candoarea sexualității
amenințată de alienare, făcând din dorință și din plăcere senzații
indistincte și proiectând în sacru corpul și percepțiile lui senzuale (
) Când
orice repulsie e depășită, contopirea în secrețiile corpului celuilalt are
semnificația botezului absolut al trupurilor. Secrețiile dragostei nu pot fi
decât sacre, scabrosul se sublimează, căci impuritatea a fost sanctificată.
Femeia este o divinitate sexuată ale cărei acte fiziologice apar ca
primordiale. Iată, așadar, că poetul de duminică rămâne consecvent cu sine
și în spațul dificil de recuperat liric al licențiosului și scabrosului, ce
alimentează noi ceremonialuri complicate, în care naturalețea impulsurilor
organice, elementare, necenzurate, comportă un paradoxal proces de distilare,
sub regimul excesului barochizant și al inventivității fistichii manieriste. |