Luciditate și adevăr
poetic:
Mariana Marin
O poezie articulată
mai degrabă sub forma unor notații care se aglomerează treptat, pentru a desena
figura centripetă a unei viziuni neliniștite, scrie Mariana Marin, una dintre
prezențele cele mai consistente ale generației 80.
Elocvente sunt, în
creația Marianei Marin, mai ales acele versuri autoreflexive, ce propun o
viziune lucidă asupra creației, asupra poemului sau a revelațiilor și
impasurilor cuvântului poetic, ca în poezia Semnul, în care e evocată
relația subtilă, nuanțată, dintre realitate și ficțiune, dintre autentic și
nonautentic, dintre referențialitate și autoreferențialitate: Dacă ți se
întâmplă să fii și poet/ atunci lucrurile se simplifică uimitor./ Nici n-apuci
bine să te desparți/ de bucuria poemului cald că el te și situează în afara
realității/ pe care atât o iubești,/ despre care scrii,/ la vindecarea căreia
vrei să participi,/ dar pe care n-o mai suporți/ așa cum îți este băgată zilnic
pe gât.
Nu impulsul ironic,
ori accentele parodice, infuziile de livresc par să fie dominante în poezia
Marianei Marin, ci, mai curând, tonul patetic, sentimental, prin care se
conturează stări de spirit vagi, neliniști și melancolii, întrebări grave
asupra existenței și incertitudini asupra viitorului, precum în următorul poem
care are toate caracteristicile unui autoportret liric, o scrutare atentă,
sentimentală, dar nicidecum complezentă, în oglinda propriului text: Era o
fată de treabă./ Dimineața lenevea în pielea ei albă/ din slăbiciune pentru ce o
aștepta peste zi/ și foarte mulți au auzit-o vorbind o limbă nepământeană./ Cât
despre ziua, oh, despre ziua/ în care ea a cunoscut apele reci/ și a început să
cânte,/ numai acest plâns negru mai poate vorbi:/ «Am obosit de atâta iubire
pentru cuvintele frumoase./ Învăț un alfabet nou»/ în care fiecare literă îmi
poate inventa sângele./ Ucenicia de câine spun uneori prietenii/ și vorbele
lor au mai mulți ochi/ și mai multe guri decât marea cea pescoasă./ Învăț un
alfabet nou». Din pudoare, auziți, din pudoare/ își făcuse din moarte/ o
memorie unică.
E drept că poezia
Marianei Marin își extrage ritmul interior și din reflexele realului debordant,
iar între experiența biografică și text se stabilesc numeroase corespondențe și
afinități, fapt care contribuie și la expunerea viziunii lirice în versuri
clare, aparent simple, lipsite parcă de un substrat simbolic edificator.
Culorile și formele lumii, mecanica existenței diurne, ca și revelatoriile
mișcări ale afectelor sunt reproduse în imagini nete, ce se impun prin claritate
și, în același timp, prin timbrul neutru, neimplicat al vocii poetice, ca în
poemul Dăscălița, din al cărei text răzbat numeroase ecouri (auto)biografice:
Într-o dimineață,/ Să te trezești în brațe cu o realitate doldora,/ ca
producția de oțel pe cap de locuitor!/ Să o mângâi ușor pe creștet./ Să-i spui
vorbe de dragoste./ Să-i rupi (din iubire) un deget./ Ehei, cum încep
personajele să existe!/ În vagonul nr.11/ viața ta se lipește strâns pe
geamurile murdare/ și își cheamă în ajutor rudele și prietenii,/ pisica și
câinele, zăpada de anul trecut și mătăniile.../ O realitate doldora care începe
și se sfârșește într-o gară de câmpie,// unde oameni urâți, negricioși te
privesc cu ciudă,/ pentru că ai studii/ și că ești trăsnită și șuie.../ Așa,
tăvălită în trenciul tău alb,/ pari un spion industrial,/ căruia i-au scos cu
forcepsul melancolia (și frica lui de Mămica!)/ Nu, de ce să verși! Uite, pe
iubitul acesta nou,/ îl vei părăsi la fel de sărac și cu părul alb./ Nu, de ce
să muști!/ Pisica și câinele? Zăpada de anul trecut și mătăniile?/ Șobolanii
decenți ai orașelor? Vorbe./ Povestește-le mai departe copiilor Cei trei
mușchetari/ și mai ales nu uita să le spui că nici unul nu scapă,/ Ei doar
se prefac.
Mariana Marin se
dovedește a fi, în multe dintre poemele ei, o conștiință lucidă, ce percepe
lumea fără să se autoiluzioneze, cu un ochi proaspăt, cu o optică disponibilă,
adesea prin retortele melancoliei și ale unei gravități constitutive, ce nu
exclude, câtuși de puțin, insertul autoironic, scrutarea atentă a propriului
sine, precum în poemul Ieșirea la mare, în care dincolo de suprafețele
aparente și dezordonate ale lumii poeta întrezărește o ordine secretă, o
metarealitate cu contururi vagi, cu irizări ale utopiei. De altfel, poemul are
inflexiuni de rugă, marcată de o tonalitate vag liturgică, aproape solemnă,
rostită cu timbru grav: Ce se poate face/ cu un singur ochi,/ lipit de un
singur geam?/ Cum se poate numi o realitate plângăcioasă,/ care îți dă în cărți
la drum de seară?/ Dar noi ne-am iubit./ Am iubit și lumea din jurul nostru/ și
pe noi înșine ne-am iubit./ Există martori:/ viața deschisă brusc la picioarele
noastre/ ca începutul războiului de o sută de ani/ și copilul nebun, alergând
prin zăpadă înainte de-a se naște:/ utopiile scrise zilnic,/ în bucătărie, pe
stradă și în pat/ (haha, sub așternuturi decad imperiile, spuneam);/ carnea
frumoasă și tânără,/ și timpul fără de timp/ și fără de suflet;/ ochiul de
câine/ prin care ne-am privit înaintea dezastrului.../ S-au dus toți, s-au dus
toate/ și punerea exactă a degetului pe rană/ nu va mai salva nici o corabie./
Hei, lume frumoasă!/ Și totuși,/ Ce se poate face/ cu un singur ochi,/ lipit de
un singur geam?// Ci dă-ne nouă mai bine/ moartea noastră întreagă/ și nu ne
mai alunga de la lumina inimii tale....
Referindu-se la poezia
Marianei Marin, Mircea A. Diaconu relevă faptul că poeta refuză biografismul
frust, dar detaliază în linia unui descriptivism incriminator, inserat în
veritabile meditații ori în monologuri care implică vocea celuilalt eu, care
ascultă. Fără a fi vorba strict de recuperarea biograficului, Mariana Marin
scrie o poezie a asumării realului, dincolo de orice idee preconcepută. Tocmai
de aceea, realul poate fi și sursa înstrăinării, și un mijloc de descoperire
a sinelui mai profund. Oricum, revenirea la real implică deseori o poetică,
pentru că textul brut care permite actualizarea lui este și un refuz al
literaturii percepute ca un mijloc de alterare și mediere.
Situată între propria
identitate biografică și identitatea ficțională, poezia Marianei Marin se
identifică cel mai bine cu o acută nevoie de autenticitate a ființei, dar și cu
un sentiment, difuz, de vinovăție, fapt subliniat și de criticul Gheorghe
Grigurcu: Lumea rămâne un deziderat neîmplinit, o rană a ființei care, cu
toate strădaniile sale, nu poate atinge decât ipostaza unui plâns al
nepotrivirii ontice. Fie că e proiectat dinăuntru în afară, fie că e proiectat
din afară înăuntru, realul se relevă drept o «minciună», deci o pecetluire în
veac a singurătății, cu atât mai acute cu cât se întrețese, în jocul discursului
imagistic, cu utopia mundană (...). Socotindu-se «vinovată de construcția
abisului» în fiecare lucru pe care-l atinge verbul, «vinovată și nătângă» pentru
a fi «obosit în contemplație», Mariana Marin cultivă o poetică substanțial
solitară, solitudinea fiind aici implicată ca neîmplinire, ca melancolie a
concretului, ca amar simțământ al unei existențe stigmatizate de negativ.
«Degradarea» e alibiul material al însingurării, după cum sorgintea sa morală,
«despărțirea», reprezintă un alibi al poeziei.
Poezia Destin
pune în lumină, în enunțurile sale contrase, lipsite de anvergură scripturală,
dar atât de sugestive, o pasiune a esențialității, a dicțiunii liminare, cu atât
mai expresive cu cât se remarcă prin relevanța notației concise, cu contururi
restrânse la maximum. Destinul pe care îl întrezărește poeta în versurile sale
este rezultatul unei tensiuni între ființa umană și limitele impuse sau
autoimpuse.
Arhitectura destinului
omenesc, cu accidentele și relieful său sinuos e contrasă în această poezie cu
aer vag epic și cu o extrem de acută percepție a realului cotidian. Mariana
Marin privește realitatea cu extremă veridicitate, în regimul unui
sentimentalism recules, mai mereu temperat de inserțiile lucidității, care au
rolul de a ajusta patetismul, de a-l aduce la scara unui document afectiv și, nu
în ultimul rând, uman.
Temperament mai
degrabă retractil decât expansiv, Mariana Marin supune textul poetic la două
operațiuni consecutive: mai întâi una de reunire a unor elemente ale realului,
mai mult sau mai puțin disparate, și, mai apoi, o operațiune de revelare a unor
sensuri subtextuale, ce se pot degaja din structurile și formele cotidianului.
Radiografia
sentimentului iubirii, din poezia Destin, e realizată prin prisma
contrastului dintre grația stării privilegiate a dragostei și coșmarul
existenței de fiecare zi, cu doza sa de atroce, cu supliciul spaimei și teroarea
indicibilă a cărnii: Se iubeau/ dar nu pentru că se vedeau rar/ așa cum s-a
consemnat mai tîrziu./ Se iubeau pentru că aveau aceeași frică/ și aceeași
cruzime./ Făceau lungi plimbări prin cartierele vechi/ și își înscenau unul
altuia viitorul /praf și pulbere, praf....
Dramatismul poemului,
conținut în aceste enunțuri lapidare, de o expresivitate rece, netrucată, de un
dinamism scuturat de orice detaliu inutil, reiese și din neimplicarea eului lirc,
ce are, de această dată, postura și statura unui spectator la un spectacol
existențial derizoriu în aparență, dar plin de consecințe și sensuri profunde,
în realitate.
Regizând propriul text
cu ingeniozitate a dezimplicării și, în același timp, cu un patos reflexiv ce
exclude orice umbră de idealizare, de mitizare a obiectelor cotidianului,
Mariana Marin figurează destinul sub specia unei înscenări, așadar a unui
spectacol derizoriu în care protagoniștii sunt figuri, jumătate umane,
jumătate textuale, lipsite de orice aură metafizică, de orice dimensiune
utopică, ființe ce își consumă existența în universul lor contingent, într-o
lume a damnării și a absenței semnelor tutelare ale transcendenței. Ultima
secvență a poeziei (praf și pulbere, praf...) proiectează destinul iluzoriu
al ființei umane într-un univers apocaliptic, degradat și dezafectat, din care
orice iluzie, orice demers compensatoriu ori utopic este absent. Vocația
autenticității provine din perceperea, cu egală acuitate, a minciunii realului
și a iluziilor amăgitoare ale livrescului, fapt observat, între alții, și de
Octavian Soviany: Refuzând în egală măsură minciuna scripturală și minciuna
alienării, poemele Marianei Marin vor fi străbătute de un extraordinar patos al
autenticității; ele aspiră să dea expresie, adeseori cu cruzime, violență și
fără nici un fel de false pudibonderii adevărului nud și nerușinat al vieții,
căci autoarea ridică faptul poetizării la coeficientul superior al unui act
existențial, încercând să abolească orice linie de demarcație dintre viață și
literatură.
Poem al încercărilor
inițiatice ale ființei în infernul cotidianității, poem al iubirii și al
disoluției ființei în fața spectrului timpului, Destin se impune printr-o
sintaxă abruptă, printr-un lirism al notației liminare, al laconicului încărcat
de sens subiacent.
Între refugiul în
textualism și asumarea directă a unei realități descentrate, poeta a știut mereu
să găsească un punct de echilibru, un tonus temperat, prin care dinamica
viziunii să nu cadă nici în capcanele descriptivisumului lipsit de anvergură
simbolică, nici în tentația facilă a vizionarismului abstract. |