Luciditate şi adevăr
poetic:
Mariana Marin
O poezie articulată
mai degrabă sub forma unor notaţii care se aglomerează treptat, pentru a desena
figura centripetă a unei viziuni neliniştite, scrie Mariana Marin, una dintre
prezenţele cele mai consistente ale generaţiei ’80.
Elocvente sunt, în
creaţia Marianei Marin, mai ales acele versuri autoreflexive, ce propun o
viziune lucidă asupra creaţiei, asupra poemului sau a revelaţiilor şi
impasurilor cuvântului poetic, ca în poezia Semnul, în care e evocată
relaţia subtilă, nuanţată, dintre realitate şi ficţiune, dintre autentic şi
nonautentic, dintre referenţialitate şi autoreferenţialitate: „Dacă ţi se
întâmplă să fii şi poet/ atunci lucrurile se simplifică uimitor./ Nici n-apuci
bine să te desparţi/ de bucuria poemului cald că el te şi situează în afara
realităţii/ pe care atât o iubeşti,/ despre care scrii,/ la vindecarea căreia
vrei să participi,/ dar pe care n-o mai suporţi/ aşa cum îţi este băgată zilnic
pe gât”.
Nu impulsul ironic,
ori accentele parodice, infuziile de livresc par să fie dominante în poezia
Marianei Marin, ci, mai curând, tonul patetic, sentimental, prin care se
conturează stări de spirit vagi, nelinişti şi melancolii, întrebări grave
asupra existenţei şi incertitudini asupra viitorului, precum în următorul poem
care are toate caracteristicile unui autoportret liric, o scrutare atentă,
sentimentală, dar nicidecum complezentă, în oglinda propriului text: „Era o
fată de treabă./ Dimineaţa lenevea în pielea ei albă/ din slăbiciune pentru ce o
aştepta peste zi/ şi foarte mulţi au auzit-o vorbind o limbă nepământeană./ Cât
despre ziua, oh, despre ziua/ în care ea a cunoscut apele reci/ şi a început să
cânte,/ numai acest plâns negru mai poate vorbi:/ «Am obosit de atâta iubire
pentru cuvintele frumoase./ Învăţ un alfabet nou»/ în care fiecare literă îmi
poate inventa sângele./ Ucenicia de câine – spun uneori prietenii/ şi vorbele
lor au mai mulţi ochi/ şi mai multe guri decât marea cea pescoasă./ Învăţ un
alfabet nou». Din pudoare, auziţi, din pudoare/ îşi făcuse din moarte/ o
memorie unică”.
E drept că poezia
Marianei Marin îşi extrage ritmul interior şi din reflexele realului debordant,
iar între experienţa biografică şi text se stabilesc numeroase corespondenţe şi
afinităţi, fapt care contribuie şi la expunerea viziunii lirice în versuri
clare, aparent simple, lipsite parcă de un substrat simbolic edificator.
Culorile şi formele lumii, mecanica existenţei diurne, ca şi revelatoriile
mişcări ale afectelor sunt reproduse în imagini nete, ce se impun prin claritate
şi, în acelaşi timp, prin timbrul neutru, neimplicat al vocii poetice, ca în
poemul Dăscăliţa, din al cărei text răzbat numeroase ecouri (auto)biografice:
„Într-o dimineaţă,/ Să te trezeşti în braţe cu o realitate doldora,/ – ca
producţia de oţel pe cap de locuitor!/ Să o mângâi uşor pe creştet./ Să-i spui
vorbe de dragoste./ Să-i rupi (din iubire) un deget./ Ehei, cum încep
personajele să existe!/ În vagonul nr.11/ viaţa ta se lipeşte strâns pe
geamurile murdare/ – şi îşi cheamă în ajutor rudele şi prietenii,/ pisica şi
câinele, zăpada de anul trecut şi mătăniile.../ O realitate doldora care începe
şi se sfârşeşte într-o gară de câmpie,// unde oameni urâţi, negricioşi te
privesc cu ciudă,/ pentru că ai studii/ şi că eşti trăsnită şi şuie.../ Aşa,
tăvălită în trenciul tău alb,/ pari un spion industrial,/ căruia i-au scos cu
forcepsul melancolia (şi frica lui de Mămica!)/ Nu, de ce să verşi! Uite, pe
iubitul acesta nou,/ îl vei părăsi la fel de sărac şi cu părul alb./ Nu, de ce
să muşti!/ Pisica şi câinele? Zăpada de anul trecut şi mătăniile?/ Şobolanii
decenţi ai oraşelor? Vorbe./ Povesteşte-le mai departe copiilor Cei trei
muşchetari/ şi mai ales nu uita să le spui că nici unul nu scapă,/ Ei doar
se prefac”.
Mariana Marin se
dovedeşte a fi, în multe dintre poemele ei, o conştiinţă lucidă, ce percepe
lumea fără să se autoiluzioneze, cu un ochi proaspăt, cu o optică disponibilă,
adesea prin retortele melancoliei şi ale unei gravităţi constitutive, ce nu
exclude, câtuşi de puţin, insertul autoironic, scrutarea atentă a propriului
sine, precum în poemul Ieşirea la mare, în care dincolo de suprafeţele
aparente şi dezordonate ale lumii poeta întrezăreşte o ordine secretă, o
metarealitate cu contururi vagi, cu irizări ale utopiei. De altfel, poemul are
inflexiuni de rugă, marcată de o tonalitate vag liturgică, aproape solemnă,
rostită cu timbru grav: „Ce se poate face/ cu un singur ochi,/ lipit de un
singur geam?/ Cum se poate numi o realitate plângăcioasă,/ care îţi dă în cărţi
la drum de seară?/ Dar noi ne-am iubit./ Am iubit şi lumea din jurul nostru/ şi
pe noi înşine ne-am iubit./ Există martori:/ viaţa deschisă brusc la picioarele
noastre/ ca începutul războiului de o sută de ani/ şi copilul nebun, alergând
prin zăpadă înainte de-a se naşte:/ utopiile scrise zilnic,/ în bucătărie, pe
stradă şi în pat/ (haha, sub aşternuturi decad imperiile, spuneam);/ carnea
frumoasă şi tânără,/ şi timpul fără de timp/ şi fără de suflet;/ ochiul de
câine/ prin care ne-am privit înaintea dezastrului.../ S-au dus toţi, s-au dus
toate/ şi punerea exactă a degetului pe rană/ nu va mai salva nici o corabie./
Hei, lume frumoasă!/ Şi totuşi,/ Ce se poate face/ cu un singur ochi,/ lipit de
un singur geam?// Ci dă-ne nouă mai bine/ moartea noastră întreagă/ şi nu ne
mai alunga de la lumina inimii tale...”.
Referindu-se la poezia
Marianei Marin, Mircea A. Diaconu relevă faptul că poeta „refuză biografismul
frust, dar detaliază în linia unui descriptivism incriminator, inserat în
veritabile meditaţii ori în monologuri care implică vocea celuilalt eu, care
ascultă. Fără a fi vorba strict de recuperarea biograficului, Mariana Marin
scrie o poezie a asumării realului, dincolo de orice idee preconcepută. Tocmai
de aceea, realul poate fi şi sursa înstrăinării, şi un mijloc de descoperire
a sinelui mai profund. Oricum, revenirea la real implică deseori o poetică,
pentru că textul brut care permite actualizarea lui este şi un refuz al
literaturii percepute ca un mijloc de alterare şi mediere”.
Situată între propria
identitate biografică şi identitatea ficţională, poezia Marianei Marin se
identifică cel mai bine cu o acută nevoie de autenticitate a fiinţei, dar şi cu
un sentiment, difuz, de vinovăţie, fapt subliniat şi de criticul Gheorghe
Grigurcu: „Lumea rămâne un deziderat neîmplinit, o rană a fiinţei care, cu
toate strădaniile sale, nu poate atinge decât ipostaza unui plâns al
nepotrivirii ontice. Fie că e proiectat dinăuntru în afară, fie că e proiectat
din afară înăuntru, realul se relevă drept o «minciună», deci o pecetluire în
veac a singurătăţii, cu atât mai acute cu cât se întreţese, în jocul discursului
imagistic, cu utopia mundană (...). Socotindu-se «vinovată de construcţia
abisului» în fiecare lucru pe care-l atinge verbul, «vinovată şi nătângă» pentru
a fi «obosit în contemplaţie», Mariana Marin cultivă o poetică substanţial
solitară, solitudinea fiind aici implicată ca neîmplinire, ca melancolie a
concretului, ca amar simţământ al unei existenţe stigmatizate de negativ.
«Degradarea» e alibiul material al însingurării, după cum sorgintea sa morală,
«despărţirea», reprezintă un alibi al poeziei”.
Poezia Destin
pune în lumină, în enunţurile sale contrase, lipsite de anvergură scripturală,
dar atât de sugestive, o pasiune a esenţialităţii, a dicţiunii liminare, cu atât
mai expresive cu cât se remarcă prin relevanţa notaţiei concise, cu contururi
restrânse la maximum. Destinul pe care îl întrezăreşte poeta în versurile sale
este rezultatul unei tensiuni între fiinţa umană şi limitele impuse sau
autoimpuse.
Arhitectura destinului
omenesc, cu accidentele şi relieful său sinuos e contrasă în această poezie cu
aer vag epic şi cu o extrem de acută percepţie a realului cotidian. Mariana
Marin priveşte realitatea cu extremă veridicitate, în regimul unui
sentimentalism recules, mai mereu temperat de inserţiile lucidităţii, care au
rolul de a ajusta patetismul, de a-l aduce la scara unui document afectiv şi, nu
în ultimul rând, uman.
Temperament mai
degrabă retractil decât expansiv, Mariana Marin supune textul poetic la două
operaţiuni consecutive: mai întâi una de reunire a unor elemente ale realului,
mai mult sau mai puţin disparate, şi, mai apoi, o operaţiune de revelare a unor
sensuri subtextuale, ce se pot degaja din structurile şi formele cotidianului.
Radiografia
sentimentului iubirii, din poezia Destin, e realizată prin prisma
contrastului dintre graţia stării privilegiate a dragostei şi coşmarul
existenţei de fiecare zi, cu doza sa de atroce, cu supliciul spaimei şi teroarea
indicibilă a cărnii: „Se iubeau/ dar nu pentru că se vedeau rar/ – aşa cum s-a
consemnat mai tîrziu./ Se iubeau pentru că aveau aceeaşi frică/ şi aceeaşi
cruzime./ Făceau lungi plimbări prin cartierele vechi/ şi îşi înscenau unul
altuia viitorul /praf şi pulbere, praf...”.
Dramatismul poemului,
conţinut în aceste enunţuri lapidare, de o expresivitate rece, netrucată, de un
dinamism scuturat de orice detaliu inutil, reiese şi din neimplicarea eului lirc,
ce are, de această dată, postura şi statura unui spectator la un spectacol
existenţial derizoriu în aparenţă, dar plin de consecinţe şi sensuri profunde,
în realitate.
Regizând propriul text
cu ingeniozitate a dezimplicării şi, în acelaşi timp, cu un patos reflexiv ce
exclude orice umbră de idealizare, de mitizare a „obiectelor” cotidianului,
Mariana Marin figurează destinul sub specia unei „înscenări”, aşadar a unui
spectacol derizoriu în care protagoniştii sunt figuri, jumătate umane,
jumătate textuale, lipsite de orice aură metafizică, de orice dimensiune
utopică, fiinţe ce îşi consumă existenţa în universul lor contingent, într-o
lume a damnării şi a absenţei semnelor tutelare ale transcendenţei. Ultima
secvenţă a poeziei („praf şi pulbere, praf...”) proiectează destinul iluzoriu
al fiinţei umane într-un univers apocaliptic, degradat şi dezafectat, din care
orice iluzie, orice demers compensatoriu ori utopic este absent. Vocaţia
autenticităţii provine din perceperea, cu egală acuitate, a minciunii realului
şi a iluziilor amăgitoare ale livrescului, fapt observat, între alţii, şi de
Octavian Soviany: „Refuzând în egală măsură minciuna scripturală şi minciuna
alienării, poemele Marianei Marin vor fi străbătute de un extraordinar patos al
autenticităţii; ele aspiră să dea expresie, adeseori cu cruzime, violenţă şi
fără nici un fel de false pudibonderii adevărului nud şi neruşinat al vieţii,
căci autoarea ridică faptul poetizării la coeficientul superior al unui act
existenţial, încercând să abolească orice linie de demarcaţie dintre viaţă şi
literatură”.
Poem al încercărilor
iniţiatice ale fiinţei în infernul cotidianităţii, poem al iubirii şi al
disoluţiei fiinţei în faţa spectrului timpului, Destin se impune printr-o
sintaxă abruptă, printr-un lirism al notaţiei liminare, al laconicului încărcat
de sens subiacent.
Între refugiul în
textualism şi asumarea directă a unei realităţi descentrate, poeta a ştiut mereu
să găsească un punct de echilibru, un tonus temperat, prin care dinamica
viziunii să nu cadă nici în capcanele descriptivisumului lipsit de anvergură
simbolică, nici în tentaţia facilă a vizionarismului abstract. |