Erotica
"extremală"
Ca și alte poeme ale
lui Ion Barbu, Ritmuri pentru nunțile necesare începe cu un prolog, în
care este definită tema transcendentă, pe care poetul o integra unui elenism
de decadență: Capăt al osiei lumii !/ Ceas alb, concis al minunii,/Sună-mi
trei/ Clare chei / Certe, sub lucid eter/Pentru cercuri de mister !// An al Geei,
închisoare/ Ocolește roatele interioare:/ Roata Venerii / Inimii// Roata
capului / Mercur/În topire, în azur, Roata Soarelui/ Marelui. Descriind
debutul poemului, Tudor Vianu nota: Construită pe o schemă astronomică poema
înfățișează înaintarea sufletului prin trei etape cosmice, pînă la termenul
desăvîrșirii spirituale.(Tudor Vianu, op.cit, p.58) Să notăm mai întîi că
întreg parcursul sugerat de poet este unul ascendent. E o călătorie de la
Pămînt la Soare, trecînd prin treptele Venus și Mercur. Esențial mi se pare mai
întîi că în Ritmuri pentru nunțile necesare ideea de lume posibilă apare
cu pregnanță. În al doilea rînd, important mi se pare că, în opinia mea,
călătoria nu este a sufletului cum credea Tudor Vianu, ci a trupului. Climaxul
acestui poem este desăvîrșirea erotică sau, mai precis spus, atingerea a ceea ce
am putea numi apoteoză erotică perpetuă. Ineditul viziunii lui Ion Barbu derivă
tocmai din tentativa de a spiritualiza esența trupului omenesc. Paradoxal,
această spiritualizare se realizează prin experiență erotică:Înspre tronul
moalei Vineri / Brusc, ca toți amanții tineri, / Am vibrat/Înflăcărat: //
Vaporoasă/ Rituală/O frumoasă/ Masă/ Scoală!/În brățara ta fă-mi loc/Ca să joc,
ca să joc,/Danțul buf/ Cu reverențe/ Ori mecanice cadențe. Comentînd acest
fragment, Tudor Vianu nota că poposirea în cercul Venerii, simbol al unei
epoci închinate dragostei, se desfășoară într-un ritm grotesc
(idem, p.58)
Ritmul grotesc pe care-l descoperă Vianu este de fapt una dintre fețele
erosului. Grotescul nu este însă mai puțin magic, mai puțin misterios.
Conștientizarea stranietății grotești a actului erotic nu înseamnă o reducere
a ceea ce Ion Barbu numea participare la mister. Este mai degrabă o primă
încercare, întreruptă, de a atinge apoteoza erotică permanentă. Ah ingrată,/
Energie degradată,/Brută ce desfaci pripită/Grupul simplu din orbită Descriind
succesiunea călătoriei, Nicolae Manolescu nota: Ritmuri pentru nunțile
necesare (anticipată în Cînd va veni declinul din epoca
începuturilor) ilustrează metaforic cele trei etape ale inițierii (dionisiacă,
intelectuală și poetică). Întîia, reprezentată în ordine cosmică de Venus, e
«roata inimii», «danțul buf» cu «reverențe și mecanice cadențe». Ea corespunde
experienței erotice. «Unduirea minimă» din cercul Venerei este urmată de
«roata capului», simbolizată de Mercur. Dar nici aici nunta nu se împlinește,
adică o cunoaștere absolută nu e cu putință. (Nicolae Manolescu, op.cit)
Spre deosebire de critic, cred că miza poetică în Ritmuri pentru
nunțile necesare nu constă în ideea de inițiere, ci în aceea de apoteoză a
erosului înțeles ca însăși substanță a unei lumi posibile. Mercur este invocat
de la distanță, ca un punct pe lîngă care trupul trece în căutarea izbăvitoare a
nunții: Mercur, astră aurită, / Cu peri doi împodobită/ Lungi/ Cu pungi/ pe
bomba mare,/ Oarbă, de cercetătoare,// O Mercur,/ Frate pur/ Conceput din viu
mister/ Și Fecioara Lucifer Mercur este, de fapt, invocatul Mercur, un astru
pe lîngă care trupul, în căutarea nunții, trece. Există, în plus, o punere în
abis a ideii de Facere, de Creație. Inițierea intelectuală pe care o decoda
poetul însuși și care a fost preluată de critici, este disociativădar și
interogativă. Ea nu presupune elucidarea misterului Facerii, ci participarea
la mister. Ideea potențialității asociază drumul ascendent al trupului și
consemnarea misterului Creației. Versul final al părții a doua: Nunta n-am
sărbătorit este o confesiune pe care trupul-călător o face lui Mercur, lui fra
Mercur, cum îl numește în unul dintre primele versuri ale secvenței. Astfel,
inițierea intelectuală despre care vorbea și poetul și pe care o remarca, mai
tîrziu, Nicolae Manolescu ia forma unei confesiuni, dacă nu amare, atunci pusă
sub semnul așteptării, al aspirației încă nerealizate. O select/Intelect/ Nunta
n-am sărbătorit. Ultima secvență, a treia, debutează abrupt, sugerînd impactul
așteptat: Uite, ia a treia cheie, /Vîr-o în broasca- Astartee!-/ Și întoarce-o
de un grad/ Unui timp retrograd, /Trage porțile ce ard Comentînd a treia parte,
Nicolae Manolescu notează: Cea din urmă fază este a contemplației apolinice,
poeziei, în «roata Soarelui». Invocația, așa de simplă, în imagini de basm
popular (Întoarcerea timpului prin răsucirea cheii în Astareteea cea cîntată
și de Poe, porțile de foc ale soarelui, ospățul de mări stelare), sună de o
cîntare pură și gravă de stele. Ultima etapă a călătoriei sugerează tocmai
desăvîrșirea nunții așteptate. În plan ezoteric, a avea cheia înseamnă să fi
fost inițiat. Ea indică nu numai intrarea într-un loc oarecare, un oraș sau o
casă, dar și accesul la o stare, la un lăcaș spiritual, la o treaptă de
inițiere. ( Jean Chevalier, Alain Gheerbrant, Dicționar de simboluri,
București, Ed. Aramis, 1994, p.302) Cheia vîrîtă în broască mi se pare a
exprima accesul la o stare, la așteptata sărbătorire a nunții. Acest acces la
stare deschide drumul în cămara Soarelui. În calitate de simbol cosmic.
Soarele deține o poziție de adevărată religie astrală. Cultul său a dominat
străvechile mari civlilizații, prin figurile zeilor-eroi giganți care erau
niște întrupări ale forțelor creatoare
(idem, p. 241) Că intrăm/ Să ospătm
/În cămara Soarelui/ Marelui/ Nun și stea
Ospățul din cămara Soarelui este
înfăptuirea nunții sub auspiciile Soarelui, simbol al forțelor creatoare.
Atingerea extazului erotic și permanentizarea lui, miză a poemului, presupune
și eternizarea actului Creației, al Facerii ca esență a lumii. Soarele nun și
stea va ocroti desăvîrșirea actului erotic, a faptului Facerii ce se consumă,
neîntrerupt, În Firida ce scîntee eteree Finalul exprimă, din nou, ideea de
armonie altfel, armonie a Umanului cu Cosmosul, armonie a unei Nașteri
perpetue, a unei Creații permanente. Ritmuri pentru nunțile necesare
este un elogiu adus Vieții, Vieții fixate în momentul ideal al Nașterii.
Poezia Uvedenrode
încheie ciclul cu același titlu din volumul Joc secund. Interesant este
că Ion Barbu n-a comentat mai mult nici o altă creație a sa. În interviurile din
1927, anul apariției volumului, poetul va încerca să explice poezia, s-o
integreze într-un model rațional. În interviul cu I. Valerian din Viața
literară, 5 februarie, Ion Barbu spune:
poezia Uvedenrode o consider
o extremală a producțiunei mele, scrisă sub obsesia unei clarități iraționale,
deși la bază stă o experiență personală: aș putea zice: o poezie ocazională.
Uvedenrode sugerează la început un Olimp translucid și germanic, apoi o
evadare în vis, totul tratat rapsodic potrivit canoanelor poetice ce mi le-am
trasat, cu acea sonoritate imanentă de care-ți vorbeam.( Ion Barbu,ed
Minerva, 1970,p.174-175) În același an, în interviul cu Felix Aderca, poetul
reia discuția asupra poemului Uvedenrode: Îmi ceri lămuriri și asupra
combătutei Uvedenrode Iată ce-ți voi spune dumitale, martor al
schimbărilor ei la față (de la ultima versiune, de a cărei definitivă pierdere
ar fi timp să te consolezi, pînă la ultimele retușuri, formă destinată pentru
volum): o încercare, mereu reluată, de a mă ridica la modul intelectual al
Lirei. Faptul poetic inițial: cununa înflorită și Lira. La această puritate
aeriană, în care poeții englezi se așează, pare-se, toți, urmînd un sigur
instinct, al Cîntului, vream să invit poezia noastră. În certitudinea liberă a
lirismului omogen, instruind de lucrurile esențiale, delectînd cu viziuni
paradisiace: într-un astfel de lirism nimic din concurența încă darwiniană, a
formulelor individuale.(idem, 177-178)
Simbolismul erotic
este definitoriu pentru întreaga țesătură de sensuri din Uvedenrode. Să
reluăm începutul poemului: La rîpa Uvedenrode/ Ce multe gasteropode!/Suprasexuale/
Supramuzicale Avem de-a face cu o suprapunere de simboluri sexuale feminine: rîpa
Uvedenrode este un fel de matrice în care sălășluiesc gasteropodele, melcii,
cărora aici li se poate aplica una dintre definițiile simbolice: ca și scoica,
mecul prezintă un simbolism sexual: analogia cu vulva, materie, mișcare, bale.
(Jean Chevalier, Alain Gheerbrant, op.cit., 291) De la această
coexistență a matricilor în matrice, versul al treilea, suprasexuale,apare ca
o întărire a ideii de sexualitate, de energie erotică debordantă, misterioasă,
originară. Această imagine poate fi, cred, asociată unui celebru tablou al lui
Gustav Klimt, tabolu în care sexualitatea feminină e exprimată chiar prin
aparența gasteropodelor. Strofa a treia amplifică relația dintre rîpa
Uvedenrode ca matrice originară și imaginea lumii absolute, a zeilor,
încercînd o armonizare deplină, eternă, a fomelor Facerii: Uvedenrode/ Peste
mode și timp/ Olimp! În termeni generali, Uvedenrode mi se pare o altă
metaforă poetică a Facerii. Fructul de liră se asociază fructului erotic, sub
aceeași forță ocrotitoare, a soarelui. Soarele, pricipiul cosmic generator,
este în consonanță cu Umanul, principiu generator al Poeziei și al Vieții: La
soarele sfînt/ Egal-acest cînt:/Ordonată spiră, /Sunet/ Fruct de liră,/Capăt
paralogic,/ Leagăn mitologic, //Din șetrele mari/ O cal de val/ peste cavală/ Cu
varul deasupra-n spirală ! Facerea, aflată ca în Ritmuri pentru nunțile
necesare sub protecția soarelui, înseamnă încercarea de a mă ridica la
modul intelectual al Lirei, o încercare mereu și mereu reluată în care
important e actul Facerii în sine, misteriosul punct inițial al Genezei.
Coborîrea în
concretul Facerii se petrece în finalul poemului,care reflectă, în spirit
barbian, un episod neîntrerupt al proceației: Incorporată poftă,/ Uite o fată:/
Lunecă o dată,/Lunecă de două/ Ori pînă la nouă, /Pînă o-nfășori/În fiori ușori/
Pîn-o torci în zale/Gasteropodale ;/ Pînă cînd, în lente/ Antene atente/ O
cobori;// Pendular de-ncet,/Inutil pachet,/Sub timp, Sub mode/ În Uvedenrode
Așa cum imaginea inițală era una în care matricile colcăiau în matrici, ultima
secvență presupune integrarea cuplului erotic în aceeași matrice enormă,
simbol al momentului ințial al Facerii, al începutului de geneză.
Privit din perspectiva
ideii de Facere, de mister al creației inițiale, ciclul Uvedenrode mi se
pare de o excepțională coerență. Nucleul iradiant al viziunii din întreg ciclul
îl descoperim în finalul poemului Oul dogamtic, situat în miezul
ciclului Uvedenrode.:Că vinovat e tot făcutul,/Și sfînt, doar nunta,
începutul. Nu făcutul, deja înfăptuitul îl interesează pe poet, ci momentul
magic, inițal al Creației. E o formă de a eterniza actul Facerii în toate
dimensiunile lui. Această participare la mister presupune, pe de o parte,
revenirea, mereu și mereu reluată la timpul originar al Lirei iar pe de altă
parte, o eternizare a clipelor de extaz erotic. |