Templele împlinirii
Ce putere are intelectul
uman în fața armelor? Dar talentul poetic față de soldați? Și oare cum
reacționează Omul-Poet într-o situație extremă, atunci cînd nici măcar nu
trebuie să întinzi mîna ca să-ți atingi moartea?! Weöres Sándor
(1913-1989) a luat-o la fugă... spre propriul său interior.
La sfrîrșitul războiului,
în 1944-45, Weöres a ales calea confesiunilor creștinești și a meditației
orientale pentru a exclude din conștientul său cruzimea lumii reale, moartea
fizică atît de posibilă și atît de apropiată în condițiile date. Cînd oamenii,
se refugiau de frica bombardierelor sub poduri și în pivnițe, în adăposturi,
poetul a pășit pe niște trepte care duceau spre înălțimile împlinirii: a scris o
carte. (Spre împlinire, Editura Tericum, Budapesta, 1995)
Drept vorbind, nici nu
este o carte adevărată, ci mai degrabă o vivisecție, o transmisiune directă a
unei monodrame al cărei personaj singur(atic) este subconștientul, luptîndu-se
cu sine să iasă la suprafață, să se materializeze în folosul tuturora. Poetul
prin excelență se-ntoarce de data aceasta spre proză, spre o proză profund
lirică și dezvăluie clipa/clipele de închegare a unor idei și sentimente,
sintetizează experiențele deja dobîndite și presimțirile în pragul întîlnirii
cu Absolutul. Această carte a fost scrisă cu scopul de a cunoaște armonia
sufletului, iar dacă te privește, stăpînește-o și tu. Cele ce urmează nu sunt
lucruri nici noi, nici vechi: exprimarea lor poartă amprenta unei epoci, dar
esența lor nu a apărut acum și nu va dispărea niciodată. Cine caută la izvoare,
totdeauna din aceste flori își împletește buchetul scrie Weöres în
dedicația volumului. Cele cinci părți Izvorul, Sabia, Cuibul, Aripa,
Cristalul schițează arcul zborului spre Infinit și spirala întoarcerii în
Sine.
Weöres Sándor
Zece trepte
Risipește-ți comorile
bogăția fii tu însuți.
Jerpelește-ți toate
podoabele frumusețea fii tu însuți.
Uită-ți toate
chefurile bucuria fii tu însuți.
Arde-ți toate cărțile
înțelepciunea fii tu însuți.
Risipește-ți forța
mușchilor puterea fii tu însuți.
Stinge-ți toate
flăcările dragostea fii tu însuți.
Alungă-ți mila din
tine bunătatea fii tu însuți.
Răscolește-ți toate
crezurile credința fii tu însuți.
Rupe-ți toate digurile
universul fii tu însuți.
Adună-ți viața-moartea
împlinirea fii tu însuți.
Dresura dorințelor
Nu renunța la nimic:
fiindcă a renunța înseamnă a te usca în acel ceva. Dar să nu fii nici sclavul
dorințelor tale.
A te tîrî cu niște
patimi refulate e tot atît de jalnic de parcă te-ai măcina printre patimile
dezlănțuite.
Dacă îți alinți
dorințele: ele se-mperechează și se-nmulțesc. Dacă îți omori dorințele: vor
reveni ca stafiile. Dacă îți dresezi dorințele: poți să le aduni sub jug și vei
putea ara și semăna cu zmei, la fel ca însăși puterea desăvîrșită.
În general, dacă
oamenii zăresc vreo fiară a propriilor adîncuri, o aruncă cu groază înapoi în
beznă; de acum înainte fiara e și mai neliniștită și va crăpa pereții. Dacă îți
zărești vreuna dintre fiarele interioare, nu te îngrozi și nu te speria și nu
cumva să te minți, bucură-te mai degrabă că ai recunoscut-o; îngrijește-o,
fiindcă se-mblînzește ușor și se face animal domestic, domol.
În fond, nu ai
caracteristici bune și rele. Caracteristicile îngrijite sunt bune;
caracteristicile alintate sau neîngrijite sunt rele.
Întîlnire cu un om
desăvîrșit
Călătoream cu trenul,
la clasa a treia. Urcase o măicuță cu niște bagaje enorme: ducea lucruri pentru
aranjarea unui leagăn de copii nou înființat.
La prima vedere n-avea
nimic deosebit, dar întreaga-i ființă strălucea: pe ea n-o mai atingea viața de
pe pămînt, ceea ce n-o împiedica să fie mai activă decît cei care cer sute de
lucruri de la viață.
Am întrebat-o dacă are
toate bagajele? A stat pe gînduri și s-a apucat să numere: Unu, doi, trei...opt,
nouă, după care a arătat spre ea însăși: zece. Pentru ea, deja și propriul
corp era unul dintre bagaje.
Această servitoare cam
prostuță, micuță și neajutorată, este o putere mai mare decît toate armele din
lume.
Despre bunătate
Să nu dorești iubirea
nimănui. Să nu respingi iubirea nimănui.
Iubirea ta să se
reverse ca lumina-căldura focului: peste tot la fel. Cei care se apropie de tine
să primească mai mult din lumina și căldura ta decît cei care nu au nevoie de
tine. Membrii familiei tale, tovarășii de zi cu zi și cei care ți se adresează
să-ți fie la fel cum este camera pentru o sobă, pentru a cărei încălzire este
destinată.
Puterea terestră și
celestă
Ceea ce-mi dai mie:
dai tuturora, spune puterea terestră.
Ceea ce dai tuturora:
îmi dai mie, spune puterea celestă.
Țării
Națiunea care vrea să
devină superioară altor națiuni: va ajunge călău sau cabotin.
Cei care tot vorbesc
despre virtuțile adevărate sau închipuite ale națiunii lor și nu vor să tolereze
critica necruțătoare transformă într-o mocirlă viața acelei națiuni.
Cea mai mare lovitură
pe care o poate primi un popor este distrugerea discernămîntului său printr-o
orientare unilaterală. Un astfel de popor va decădea și cu cît un aventurier
mai de rîs își va întinde mîna spre el, cu atît mai ușor se va arunca în brațele
respectivului. Nu există vreun pericol exterior, vreo distrugere, vreo
subjugare milenară care să dăuneze mai mult.
Trilogia neagră I
De ce este un șarpe la
intrarea farmaciilor? Omul zilelor noastre ar putea picta în locu-i niscaiva
purceluși veseli crăpînd de sănătate.
De ce este o zeiță cu
ochii legați deasupra fotoliului magistratului? Omul zilelor noastre ar putea
scoate eșarfa de pe ochii zeiței: să fie ca o vînzătoare care vrea să placă
publicului.
De ce este pe altar un
cadavru crucuficat? Omul de astăzi ar putea pune în locul lui un precupeț care
își etalează marfa.
Trilogia neagră II
Păcatul nu este cel
mai periculos atunci cînd se confruntă fățis și curajos cu virtutea, ci atunci
cînd se maschează în virtute și infectează simțurile.
Dușmanul principal al
iubirii nu este ura, ci caritatea sentimentală; al patriotismului, nu renegarea
patriei, ci atitudinea de lipitoare și dorința gogomană de-a salva glia; al
moralei dragostei nu este imoralitatea dragostei, ci morala socială care luptă
contra senzualității fățișe, în timp ce oferă sute de corcituri și surogate
senzuale.
Trilogia neagră III
Descoperirea epocii
noastre este entuziasmul obligatoriu, revoluția instituționalizată din oficiu și
revolta asupritorilor împotriva asupriților.
Puterile de astăzi se
caracterizează prin faptul că nici nu vor ca lumea să creadă neapărat în
minciunile lor, ci să le accepte necondiționat. Orice batalion este obligat să
cînte că ei sunt cei mai aleși, fără să creadă cineva; oricare cetățean este
obligat să declare despre șeful statului că este cel mai înțelept, cel mai
breaz, cel mai mărinimos, fără să creadă cineva; și așa mai departe.
Am ajuns ca și
minciuna credibilă să fie doar un vis. Ne aflăm într-o groapă, mai jos de burta
unei broaște.
Despre religioși
Sunt mulți catolici,
protestanți, israeliți entuziasmați și bătăioși, care cred doar pe ici-colo în
Dumnezeu, iar în dogmele religiilor lor nu pot crede, și totuși se aruncă în
lupte crîncene pentru ele. Din locomotivă nu-și asumă decît cazanul, care poate
oricînd exploda, însă nu-și asumă și roțile, cu care se mai poate și înainta.
Destinul
Ți-ai schimba oare
destinul cu al altuia?
Ți-ar plăcea să fii
bogat? Ți-ai schimba averea cu un miliardar, dar destinul, ba. Ți-ar plăcea să
fii mîntuitor? Ți-ai schimba puterea cu un rege sau tribun, dar destinul, ba.
Ți-ar plăcea să fii sfînt? Ți-ai schimba starea evolutivă cu un sfînt, dar
destinul, ba.
Oricare om își poate
suporta doar propriul destin; sub destinul celuilalt s-ar prăbuși.
Destinul îi oferă
fiecăruia singurul aliment digerabil; dar cine nu poate savura orice aromă,
molfăie satisfăcut anumite alimente, iar de celălalte i se face greață; pe unul
îl digeră mai greu deși l-a mîncat hapsîn, pe celălalt deși-i vine să-l scuipe.
Două dorințe
Hai cu mine în zbor
îi spune viespele floricicăi.
Alipește-te pe
creangă lîngă mine îi spune floricica viespelui.
Despre poezie
Citește poezii și în
limbile pe care nu le înțelegi. Nu multe, doar cîteva rînduri deodată, dar
acestea de mai multe ori. Să nu-ți pese de înțelesul cuvintelor, dar e de
preferat să simți rezonanța lor originală.
Astfel îți poți însuși
melodia limbilor și muzica interioară a sufletelor creatoare. Și poți ajunge
chiar pînă acolo încît să citești și textele limbii tale materne, făcînd
abstracție de înțeles; numai astfel vei putea trăi frumusețea interioară, cea
adevărată a poeziei, dansul ei aerian.
Trilogia albă I
Eu sunt cel care se
schimbă și eu sunt cel neschimbat. Cine nu știe: pe drept poate simți facerea
lumii ca pe o cruzime.
Trilogia albă II
Chinul schimbătorului
este inhalarea neschimbatului. Bucuria schimbătorului este expirarea
neschimbatului.
Trilogia albă III
Liniștea se realizează
totdeauna în luptă. Realitatea cîntă totdeauna prin aparență. Cîntecul se
odihnește totdeauna în cel neschimbat.
Spațiul și punctul
Nici un punct nu
încape în spațiu. Doar simțurilor li se pare că spațiul e infinit; de fapt este
mai strîmt decît un punct.
Ceea ce este infinit:
nu are dimensiuni; în ceea ce n-are dimensiuni mulțimea infinită și
puținătatea infinită este aceeași.
Dumnezeu nu este numai
infinit de mare, dar este și infinit de mic: nu există vreo particulă în care
să nu se regăsească în desăvîrșirea lui totală.
Dumnezeu și universul
se găsesc înăuntrul unui singur punct.
Cheia se-nvîrte de
două ori în ușă
Desfă-ți persoana și
lumea va năvăli în tine.
Desfă lumea devenită
persoana ta, și împlinirea va năvăli în tine.
Dans macabru
Cine are principii sau
aptitudini, se crede excelent; cine a reușit să-și acapareze un morman de gunoi
sau cine este lăudat, se știe excelent. Recunoaște că privighetoarea cîntă
bine, cîinele latră bine, mielul mînăncă bine iarba, omul mielul și iarba
cadavrul unui om: toate cele sunt la locul lor, toate cele își joacă perfect
dansul și nu există excelență.
Armonia este
desăvîrșită și imperturbabilă. Toate cele separate își au propriile nevoi, care
ar perturba armonia: acestea sunt coordonate armonios de dansul macabru. Nu
tinde spre excelență, ci încearcă să realizezi în interior armonia, încearcă să
scapi de orice nevoie aparte și atunci rămîi pe dinafara dansului macabru.
Cine-și dorește
fericirea, aleargă și fuga lui se include în armonie. Cine-și dorește armonia e
fericit.
Valurile și marea
Valurile sunt numărate
de cel care le ascultă în întuneric și nu de cel care vede marea.
Genesis
Lampa nu-și vede
propria-i lumină. Mierea nu se simte dulce.
Apocalypsis
Cei care își poartă
hainele în loc de nume își ascund capul sub aripi, se strecoară înapoi în visele
lor.
Zece balcoane
Existența desăvîrșită:
e-n afara vieții.
Eternitatea
desăvîrșită: e-n afara timpului.
Mecanismul desăvîrșit:
e-n afara schimbării.
Puterea desăvîrșită:
e-n afara forței.
Cunoașterea
desăvîrșită: e-n afara datelor.
Înțelepciunea
desăvîrșită: e-n afara ideilor.
Iubirea desăvîrșită:
e-n afara sentimentelor.
Bunătatea desăvîrșită:
e-n afara sensului.
Fericirea desăvîrșită:
e-n afara bucuriei.
Melodia desăvîrșită:
e-n afara sunetelor.
Sinteză
Există ceva ce nu se
schimbă
Esența tuturora este
acest neschimbat
Dacă scap de orice
eventualitate: nu rămîne din mine altceva decît cel neschimbat.
Încheiere
Ceea ce ai citit: este
mai mult decît o ideologie și mai puțin decît o religie.
E mai mult decît o
ideologie, fiindcă prin acestea nu vezi lucrurile dintr-un singur sens, ci le
poți atinge la rădăcinile comune.
E mai puțin decît
religia, fiindcă nu este vorba de misterele divine, despre care nu se poate
vorbi decît în simboluri. Nu este vorba despre Christos, despre Dumnezeul
întruchipat, cine moare continuu și coboară în iad pentru om.
Destinația și scopul
celor spuse nu este să le crezi, ci să te trezească la ființa ta adevărată, la
lumea ta adevărată.
Csönge, 1944-45 |